Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2371 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
ZeepBelle schreef:
22-08-2025 12:12
Is dit gierig? Ik vond het wel opmerkelijk

Van een vriendin konden we een surfplank en zeil lenen. We gingen een week op vakantie naar zee.
Surfplank en zeil had ze 6e hands op marktplaats gekocht. Spul was 20 jaar oud.
Dus als er wat mee gebeurde: “geen probleem” volgens vriendin.

Inderdaad ging het zeil kapot. Surfen was niet meer mogelijk. Lol met die surfplank nog wel.

Ik voelde me rottig omdat ik een kapot zeil moest terug geven.
Ik had er €200 bij gedaan. In een dichte envelop. Kon ze een ander zeil voor kopen.

Vriendin maakte ter plekke die envelop open. Haalt het geld eruit. Blij roept ze “ € 200! En ik heb er maar €100 voor betaald. Hou ik er nog wat aan over!”

O_O

Ik vond het raar dat ze het hele bedrag hield - nadat ze blij vertelde dat zij zelf minder betaald had.

Wij deelden vaker spullen. Ging altijd goed. Hierna ook geen bijzondere dingen meer meegemaakt.
Maar deze financiële ‘winst’ vond ik wel opmerkelijk.
Ik zou dat ook een beetje raar vinden.
Lila-Linda schreef:
22-08-2025 12:25
vooral beetje dom van de vriendin, als ze niks gezegd had, had niemand dit geweten :)
Nee, dat verkondigen en het geld dan ook houden vind ik vreemd (en gierig).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
22-08-2025 14:41
Nee, dat verkondigen en het geld dan ook houden vind ik vreemd (en gierig).
Maar GIERIG is hier niet de juiste term. Gierig betekent vooral dat iemand níet wil delen of geen geld wil uitgeven. De vriendin doet eigenlijk het tegenovergestelde: ze neemt blij en zonder gêne geld aan dat meer is dan de waarde van het zeil. Het is “gewiekst”? of "Hebberig". Maar niet gierig.
(maar goed, dat is taalkunde, en het blijft gewoon raar gedrag)
ZeepBelle schreef:
22-08-2025 12:12

Vriendin maakte ter plekke die envelop open. Haalt het geld eruit. Blij roept ze “ € 200! En ik heb er maar €100 voor betaald. Hou ik er nog wat aan over!”
Ze moet het niet vergelijken met wat zij ervoor heeft betaald, maar wat ze zou moeten betalen om weer een nieuw of tweedehands zeil te kopen.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
22-08-2025 16:02
Ze moet het niet vergelijken met wat zij ervoor heeft betaald, maar wat ze zou moeten betalen om weer een nieuw of tweedehands zeil te kopen.
Op zich eens, maar als ik zo op marktplaats kijk, was die 200 alsnog vrij ruim als het ging om iemand die het tigste-hands en 20 jaar oud gekocht had. Dan vind ik het nog best lullig. Maar goed, ik zou ook niet zomaar een willekeurig bedrag gegeven hebben, dan loop je dit risico wel natuurlijk.
makreel schreef:
22-08-2025 16:02
Op zich eens, maar als ik zo op marktplaats kijk, was die 200 alsnog vrij ruim als het ging om iemand die het tigste-hands en 20 jaar oud gekocht had. Dan vind ik het nog best lullig. Maar goed, ik zou ook niet zomaar een willekeurig bedrag gegeven hebben, dan loop je dit risico wel natuurlijk.
nausicaa schreef:
22-08-2025 17:30
Waar, maar toch vind ik het attent ZeepBelle dat ze dat zo gedaan heeft. Het voorkomt dat de vriendin zich misschien lullig voelt om een bedrag te noemen, of zich verplicht voelt om te zeggen 'joh, laat maar zitten '. Ik kan me voorstellen dat het wat ongemakkelijk zou kunnen zijn voor die vriendin als ze zelf een bedrag had moeten noemen.

Wel lullig van die vriendin om zo expliciet te noemen dat het veel te veel is, maar het vervolgens wel aan te nemen. Dat ze het aanneemt, kan ik op zich begrijpen, al had ik dat zelf waarschijnlijk niet gedaan. Maar zoals iemand anders al benoemde: zij zal een vervanging moeten kopen, dus wat zij er zelf destijds ooit voor heeft betaald, daar heeft ze nu waarschijnlijk geen vervanging voor.
Ik vind dat heel heel raar, zou het zelf nooit houden maar ik had ook niet zomaar 200 euro gegeven. Ik had dat eerst overlegd, of zelf op MP gekeken.
Lila-Linda schreef:
22-08-2025 15:21
Maar GIERIG is hier niet de juiste term. Gierig betekent vooral dat iemand níet wil delen of geen geld wil uitgeven. De vriendin doet eigenlijk het tegenovergestelde: ze neemt blij en zonder gêne geld aan dat meer is dan de waarde van het zeil. Het is “gewiekst”? of "Hebberig". Maar niet gierig.
(maar goed, dat is taalkunde, en het blijft gewoon raar gedrag)
Misschien is ‘inhalig’ het juiste woord.
Wat eten we vanavond?
Gisteren naar een verschrikkelijk all you can eat buffet geweest met mijn schoonfamilie. Echt de hel op aarde, alles van best lage kwaliteit. Zaten schoonzus en zwager eerst een berg vis te eten, met lange tanden. Toen ik vroeg of ze het niet lekker vonden, gaven ze aan niet echt van vis te houden maar in een all you can eat eerst altijd een bord vis te nemen zodat ze de prijs er tenminste uit hadden. Ik was flabbergasted.
EstelleGallois schreef:
23-08-2025 10:59
Gisteren naar een verschrikkelijk all you can eat buffet geweest met mijn schoonfamilie. Echt de hel op aarde, alles van best lage kwaliteit. Zaten schoonzus en zwager eerst een berg vis te eten, met lange tanden. Toen ik vroeg of ze het niet lekker vonden, gaven ze aan niet echt van vis te houden maar in een all you can eat eerst altijd een bord vis te nemen zodat ze de prijs er tenminste uit hadden. Ik was flabbergasted.
Dat klinkt echt heel dom.
framboosje123 schreef:
23-08-2025 11:29
Dat klinkt echt heel dom.
Zelf vinden ze het geniaal.
EstelleGallois schreef:
Ik vind het vooral heel grappig :D iets eten wat je niet zo lekker vindt om maar het geld eruit te hebben. Was het ook hun plan? Zo goedkoop zijn die AYCE ook weer niet toch? Beter dan maar gewoon restaurant
Merel90 schreef:
23-08-2025 12:29
Ik vind het vooral heel grappig :D iets eten wat je niet zo lekker vindt om maar het geld eruit te hebben. Was het ook hun plan? Zo goedkoop zijn die AYCE ook weer niet toch? Beter dan maar gewoon restaurant
Zij wilden graag naar een all you can eat, en omdat er een klauterbaan bij was dacht ik dat het ook wel leuk zou zijn voor mijn jongste. Maar die zat de hele avond overprikkeld bij mij op schoot, het leek wel een soort oorlog daar :D
offtopic
rabarbara wijzigde dit bericht op 23-08-2025 19:00
97.67% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
EstelleGallois schreef:
Het is best treurig dat ayce concept. Het idee dat vooral heel veel eten leuk is. Ben er met collega's wel eens heengeweest op een uitje. De horror. Iedereen continu maar van tafel af. En maar blijven opscheppen dat voer uit die ranzige halflauwe bakken matige rotzooi. Blij dat ze zijn want het is al betaald.

Kwantiteit boven kwaliteit, er is een doelgroep voor.
.
Jesco schreef:
23-08-2025 13:24
Het is best treurig dat ayce concept. Het idee dat vooral heel veel eten leuk is. Ben er met collega's wel eens heengeweest op een uitje. De horror. Iedereen continu maar van tafel af. En maar blijven opscheppen dat voer uit die ranzige halflauwe bakken matige rotzooi. Blij dat ze zijn want het is al betaald.

Kwantiteit boven kwaliteit, er is een doelgroep voor.
Oh, ik ben totaal geen hater. La Cubanita vind ik bijvoorbeeld best leuk. Het geeft de kans om allemaal kleine verschillende gerechtjes te proberen. Maar zo'n "wok"-setting vind ik wel vreselijk. En dat was dit (FoodUnie). Het erge was nog dat er naast "Chinees" ook "Japans", "Grieks", "Italiaans" (waaronder pizza Hawaï) en "Frans" te krijgen was. En natuurlijk minifrikandellen, churro's en friet. Echt verschrikkelijk, haha.
EstelleGallois schreef:
23-08-2025 11:30
Zelf vinden ze het geniaal.
Nou vraag me echt af hoe hoog je IQ is als je denkt dat iets eten wat je niet lekker vindt slim is. Je raakt ook nog eens vol dus er blijft minder ruimte over voor eten wat je wél lekker vindt 😂😂😂.
framboosje123 schreef:
23-08-2025 15:23
Nou vraag me echt af hoe hoog je IQ is als je denkt dat iets eten wat je niet lekker vindt slim is. Je raakt ook nog eens vol dus er blijft minder ruimte over voor eten wat je wél lekker vindt 😂😂😂.
Wie eet er nou om iets lekkers te proeven? De restaurant eigenaar zo goed mogelijk een poot uitdraaien, dáár gaat het toch om :nut: ?
Gestoord inderdaad. Misschien niet letterlijk gierig, want hun eigen uitgave verandert er niet door, maar raar met geld omgaan zeker.
Ik heb trouwens wel eens een feest op zo’n ayce locatie gehad, en toen was het best ok. Gewoon heel veel verschillende keus (niet iedereen houdt van Chinees, of juist van pizza), dus iedereen had wel iets wat hij prima vond. Niet spectaculair, maar prima te eten. En mensen gingen misschien 1x terug om nog eens op te scheppen, maar dat was het dan wel. Misschien kwam dat omdat ze toch niet zelf betaald hadden, dat ze er ook niet ‘alles uit hoefden te slepen’ of zo?
Merel90 schreef:
23-08-2025 12:29
Dan kan je dus evengoed 2 borden / een extra bord eten van iets wat je wél graag lust.

Heb je het geld er ook uit ipv tegen je zin een bord vis te zitten eten.

Ik vind zelf overigens niets mis met AYCE.
In groep zelfs net handig, want iedereen eet aan zijn eigen tempo en iedereen lust wel iets van wat er ligt.
In plaats van het eindeloos gesteggel bij de keuze in een ander restaurant dat de ene geen pasta lust, de andere geen vis, de andere niet dit, de andere niet dat, ...
En ook nog eens minder gedoe over de rekening :-). 1 prijs + de drank.

Maar net daarom ga ik er dus geen dingen tegen mijn zin eten. Keuze zat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
23-08-2025 17:38
Dan kan je dus evengoed 2 borden / een extra bord eten van iets wat je wél graag lust.

Heb je het geld er ook uit ipv tegen je zin een bord vis te zitten eten.

Nou inderdaad. Hele rare gedachtengang van die mensen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven