Pannekoeken

24-08-2025 14:44 128 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net geluncht met pannenkoeken en nu vraag ik me af hoe jullie pannenkoeken maken.
Koop je ze kant en klaar of maak je ze from scratch of iets ertussenin?

Je kan meerdere opties kiezen in de peiling als je het niet altijd op dezelfde manier doet :) .

Deel ook jouw geheime tips voor nog lekkerder pannenkoeken en alles wat je er verder over kwijt wil.

Ik maak pannenkoeken:

Totaal aantal stemmen: 239

from scratch (54%)
met pannenkoekenmix (36%)
met kant en klaar beslag (3%)
ik koop ze kant en klaar (7%)
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien ben ik mosterd, maar ik koop pannenkoekmix omdat daar meerdere soorten bloem in zitten of althans lekkerder bloem dan de standaard bloem die je per kilo koopt. Die pannenkoeken worden dus lekkerder dan met gewone bloem. Natuurlijk kan ik ze best van gewone bloem maken, voor een spontane lunchpannenkoek doe ik dat ook wel eens, maar als ik echt een stapel ga bakken, gebruik ik een mix.
Zo’n schudfles waar water bij moet vind ik dan weer geen succes. Die dingen bakken bij mij altijd aan en ze zijn ook niet zo lekker.
Ik heb nu wel zin in pannenkoeken en poffertjes door dit topic :P
SunShine35 schreef:
24-08-2025 19:06
Ik ben die enige persoon die ze kant en klaar koopt :-D
Nope. Ik dus ook typte ik al eerder in dit topic :-).

Voor die 4 pannenkoeken per jaar dat ik eet begin ik er niet zelf aan.

De twee keer dat ik ze ooit zelf maakte mislukten ze grandioos.
Bloem, melk en ik zijn geen vrienden. Witte saus mislukt hier ook altijd grandioos.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
framboise-t schreef:
24-08-2025 14:49
Het is pannekoekenweer, denk ik, ik heb het al 2 keer gegeten deze week (1 keer bij anderen en 1 keer thuis). Ik doe er vaak extra ei in. En, afhankelijk van wat ik erbij wil eten, een beetje stroop of kaneel of vanille door het beslag.
Oh grappig, ik vind het juist bij uitstek een najaars/wintergerecht!

Ik eet ze te weinig, als ik ze maak gebruik ik een pak voor pannenkoekmix.
Dala schreef:
24-08-2025 21:21
Oh grappig, ik vind het juist bij uitstek een najaars/wintergerecht!

Ik eet ze te weinig, als ik ze maak gebruik ik een pak voor pannenkoekmix.
Het is de afgelopen dagen toch ook najaarsweer?
KamilleT schreef:
24-08-2025 21:01
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien ben ik mosterd, maar ik koop pannenkoekmix omdat daar meerdere soorten bloem in zitten of althans lekkerder bloem dan de standaard bloem die je per kilo koopt. Die pannenkoeken worden dus lekkerder dan met gewone bloem. Natuurlijk kan ik ze best van gewone bloem maken, voor een spontane lunchpannenkoek doe ik dat ook wel eens, maar als ik echt een stapel ga bakken, gebruik ik een mix.
Zo’n schudfles waar water bij moet vind ik dan weer geen succes. Die dingen bakken bij mij altijd aan en ze zijn ook niet zo lekker.
Precies dit doe ik ook.
Ik lees veel mensen die het nut van pannenkoekenmix niet inzien, maar die van Koopmans heeft voor mij precies de juiste verhouding van boekweit-en tarwemeel (en rijsmiddel), dus dat vind ik makkelijker dan boekweitmeel kopen, wat mijn standaard supermarkt niet heeft. En lekkerder dan alleen tarwebloem

Vandeweek heb ik ze toevallig wel met alleen bloem gemaakt, want ik had geen pannenkoekenmix in huis. Om het gebrek aan rijsmiddel te compenseren heb ik een deel van het melk vervangen door spa rood en melkpoeder. Werkte goed.

En ik mag mijn eieren graag scheiden en het wit apart opkloppen. Daarna voorzichtig door de rest van het beslag scheppen en dan worden ze lekker luchtig. Dat doe ik standaard bij American Pancakes, maar werkte ook bij gewone pannenkoeken.

Bakken doe ik in margarine, omdat boter in een hete pan te snel aanbrandt.
hadea1 schreef:
24-08-2025 21:57
.... rijsmiddel .... melkpoeder.
.... margarine.
Ik ben voor het strafbaar stellen van sommige zaken.
Tot nu toe altijd met Koopmans pannenkoekenmix of kabouter pannenkoekmix, smaakt voor mij prima.

Bij 3 in de pan, of andere meelrecepten, maak ik het wel from scratch
Karakter is wat je bent in het donker.
Natsuro schreef:
24-08-2025 22:03
Ik ben voor het strafbaar stellen van sommige zaken.
Het duurde lang en ik werd al optimistisch (geen voedsel-snobisten, hoera!). Jammer.
Renske schreef:
24-08-2025 22:08
Het duurde lang en ik werd al optimistisch (geen voedsel-snobisten, hoera!). Jammer.
Ik vind mezelf ook best een voedselsnob, maar blijkbaar heb ik allerlei producten in huis die er bij de echte snob niet inkomen. Zelf gebruik ik liever margarine dan reuzel, maar ik snap dat dat voor een echte snob veeeeeel te bewerkt is.
Pannekoeken maak ik eigenlijk alleen als ontbijt. Zo dun mogelijk gebakken.
Mijn man vind 3 in de pan ook lekker, daar doe ik appel, rozijnen en veel kaneel voor hem doorheen.
Eens in de zoveel tijd op zondagochtend als we allebei thuis zijn.
Star⁴ schreef:
24-08-2025 18:14
Beste tip die ik ooit heb gekregen is gebruik een pannenkoekenpan. Wat een verschil. Soms from scratch, soms een pak.

Wat is dan het verschil met je koekenpan?
Ik maak ze het liefst met de mix van onze eigen molen. Dat is met boekweit en tarwe, maar ik krijg net zelf niet nagemaakt. Ze worden dan echt heel veel lekkerder dan andere pannenkoeken. Ik vind de mijne lekkerder dan menig pannenkoekenrestaurant ze bakt.
From scratch, vegan (man is veganist). Dat is niet meer dan amandelmelk en bloem bij elkaar gooien, evt. een snufje zout en kaneel. Eieren zijn eigenlijk helemaal niet nodig. Was ik ook verbaasd over toen ik er op deze manier mee begon.
Hier gewoon kant en klare pannekoeken! Ik warm ze op in de pan, kan niks aan mislukken ideaal haha en de kids zijn er dol op :-D
sinds kort maak ik ze van scratch, bloem, melk eieren en een scheutje vanille :thumbsup:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik mis een optie.

Ik maak pannenkoeken:
Nooit

Ik vind er niet veel aan, als kind al niet en heb zelf als volwassene nog nooit een pannenkoek gebakken. Toevallig laatst een keer bij vriendin pannenkoeken gegeten. Door het beleg lekker, maar ik heb dan toch liever een boterham. Niet in de laatste plaats omdat ik het heel ongezellig vind dat iemand constant staat te bakken terwijl wij met z'n vijven buiten zaten en je toch een soort omstebeurt aan het eten bent.
Ik gebruik pannenkoekenmix. Omdat ik geen meel of bloem in huis heb en omdat ik volkoren lekkerder vind. verder is het net zoveel moeite, want er moet toch ook melk en eieren bij.
We eten het overigens heel weinig.
Ik snap ook het nut van pannenkoekenmix niet. Alleen goede van de molen, maar dat komt dan meer door kwaliteit bloem dan wat anders. Lastiger doseren ook vind ik (pak is veel te veel en ja je kan wel een half pak gebruiken, maar tja…). We eten bijna elke zaterdagochtend pannenkoeken, voor kind naar zwemles gaat. Ze is geen geweldige ontbijter en pannenkoeken eet ze wel ;) 250 gram bloem, 2 eieren, een beetje zout, zakje vanillesuiker en melk tot het de goede dikte heeft, kan niet veel mee mis gaan :)
Drackie schreef:
24-08-2025 23:07
From scratch, vegan (man is veganist). Dat is niet meer dan amandelmelk en bloem bij elkaar gooien, evt. een snufje zout en kaneel. Eieren zijn eigenlijk helemaal niet nodig. Was ik ook verbaasd over toen ik er op deze manier mee begon.
Dat heb ik ook een keer geprobeerd, maar mij lukte het niet.

Ik heb wel een recept zonder ei voor surinaamse roti, dat lukt wel, maar die worden dan wel zo dik dat je ze niet op kan rollen.
hadea1 schreef:
24-08-2025 21:57
Precies dit doe ik ook.
Ik lees veel mensen die het nut van pannenkoekenmix niet inzien, maar die van Koopmans heeft voor mij precies de juiste verhouding van boekweit-en tarwemeel (en rijsmiddel), dus dat vind ik makkelijker dan boekweitmeel kopen, wat mijn standaard supermarkt niet heeft. En lekkerder dan alleen tarwebloem

Vandeweek heb ik ze toevallig wel met alleen bloem gemaakt, want ik had geen pannenkoekenmix in huis. Om het gebrek aan rijsmiddel te compenseren heb ik een deel van het melk vervangen door spa rood en melkpoeder. Werkte goed.

En ik mag mijn eieren graag scheiden en het wit apart opkloppen. Daarna voorzichtig door de rest van het beslag scheppen en dan worden ze lekker luchtig. Dat doe ik standaard bij American Pancakes, maar werkte ook bij gewone pannenkoeken.

Bakken doe ik in margarine, omdat boter in een hete pan te snel aanbrandt.
Pannenkoeken hebben helemaal geen rijsmiddel nodig want je laat je deeg ook niet rijzen. Je laat je bloem/ei/melkmengsel wel enkele minuten staan zodat de bloem de melk goed kan opnemen.
Voeg je wel rijsmiddel toe dan maak je wafelbeslag. Je krijgt 'luchtige' pannenkoeken met gaatjes door een goede en loeihete pan te gebruiken.
Keira schreef:
25-08-2025 00:25
Ik mis een optie.

Ik maak pannenkoeken:
Nooit

Ik vind er niet veel aan, als kind al niet en heb zelf als volwassene nog nooit een pannenkoek gebakken. Toevallig laatst een keer bij vriendin pannenkoeken gegeten. Door het beleg lekker, maar ik heb dan toch liever een boterham. Niet in de laatste plaats omdat ik het heel ongezellig vind dat iemand constant staat te bakken terwijl wij met z'n vijven buiten zaten en je toch een soort omstebeurt aan het eten bent.
Daar heb ik wel een eenvoudige tip voor: zet een pan met water op laag vuur, bord erop, dan de pannenkoeken stapelen op het bord en afdekken met een deksel. Zo blijven de pannenkoeken goed warm.

Ik maak ze trouwens met bloem, melk, eieren en een snufje zout. Bakken in boter en als ik teveel tijd heb geklaarde boter. Daar worden ze beduidend nog lekkerder van.
Catan schreef:
24-08-2025 20:40
Oh, met spa! Niemand met bier?
Wafelbeslag is hier met bier of bruiswater want die moeten rijzen.
Ik vind ze heerlijk!
En maak ze gewoon zelf, zie het nut van een mix ook niet in.
Vind t wel altijd veel werk, daar heb ik nooit zin in. Las iemand die ze vooral bakte als ze niet veel tijd hadden om te koken.
Nou daar snap ik dus nix van!
Dan is voor mij rijst met roerbakgroenten toch echt veel sneller!
Egels schreef:
25-08-2025 07:52
Daar heb ik wel een eenvoudige tip voor: zet een pan met water op laag vuur, bord erop, dan de pannenkoeken stapelen op het bord en afdekken met een deksel. Zo blijven de pannenkoeken goed warm.
Zo doe ik het ook nog altijd. Mijn kinderen ook :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven