After holiday, gezonder eten en afvallen!
woensdag 20 augustus 2025 om 15:42
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.
De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!
Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?
Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!
Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!
Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?
Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!
Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
zaterdag 30 augustus 2025 om 15:24
Vandaag een receptje voor een proteïnerijke lunchwrap geprobeerd, was erg lekker.
In de blender: twee eieren, half bakje cottage cheese, een beetje geraspte kaas, peper, zout en andere kruiden naar smaak.
Uitgieten op een bakplaat met bakpapier, beetje in een ronde vorm strijken en zorgen dat het vrij plat is. Ongeveer 25 minuten in de oven. Na een paar minuten afkoelen kun je het zo oppakken van het bakpapier. Ik heb het bestreken met een beetje curry en er sla, halve tomaatjes en stukjes gerookte kip op gelegd. Oprollen. Doormidden snijden en klaar. Vult ontzettend goed.
Morgenavond ga ik er nog twee maken, om maandag en dinsdag mee te nemen naar mijn werk voor de lunch.
In de blender: twee eieren, half bakje cottage cheese, een beetje geraspte kaas, peper, zout en andere kruiden naar smaak.
Uitgieten op een bakplaat met bakpapier, beetje in een ronde vorm strijken en zorgen dat het vrij plat is. Ongeveer 25 minuten in de oven. Na een paar minuten afkoelen kun je het zo oppakken van het bakpapier. Ik heb het bestreken met een beetje curry en er sla, halve tomaatjes en stukjes gerookte kip op gelegd. Oprollen. Doormidden snijden en klaar. Vult ontzettend goed.
Morgenavond ga ik er nog twee maken, om maandag en dinsdag mee te nemen naar mijn werk voor de lunch.
zaterdag 30 augustus 2025 om 15:33
Ik heb weleens eens met hüttenkäse gebakken in de oven. Ik vond het wel te eten maar erg zout. Ik gebruik vrijwel geen zout misschien komt het daardoor.Itsnojoke schreef: ↑30-08-2025 15:24Vandaag een receptje voor een proteïnerijke lunchwrap geprobeerd, was erg lekker.
Maar mensen gaan voorbij
zaterdag 30 augustus 2025 om 17:07
Wat leuk, zo'n extra motivatie topic. Ik lees en deel graag mee.
Na mijn vakantie gestart, dat is nu een maand geleden. Wonderbaarlijk was ik tijdens de vakantie niets aangekomen. Ik denk doordat ik meer bewogen heb (kantoor baan, dus veel zitten). Op vakantie veel gezwommen, veel gelopen.
Mijn focus ligt dus vooral op meer bewegen. Ik sport niet buiten de deur, wel thuis met youtube, sinds een maand nu. Langere wandelingen met de hond helpt ook.
Startgewicht 79.4 kg, nu na een maand weeg ik 77.3, dus ruim 2 kilo eraf.
Streefgewicht 69 kilo (ik ben 1.70) hoop ik tijdens kerst te halen.
Verder hou ik mijn kcal bij in Myfitnesspal, eet tussen de 1200 en 1600 kcal.
Na mijn vakantie gestart, dat is nu een maand geleden. Wonderbaarlijk was ik tijdens de vakantie niets aangekomen. Ik denk doordat ik meer bewogen heb (kantoor baan, dus veel zitten). Op vakantie veel gezwommen, veel gelopen.
Mijn focus ligt dus vooral op meer bewegen. Ik sport niet buiten de deur, wel thuis met youtube, sinds een maand nu. Langere wandelingen met de hond helpt ook.
Startgewicht 79.4 kg, nu na een maand weeg ik 77.3, dus ruim 2 kilo eraf.
Streefgewicht 69 kilo (ik ben 1.70) hoop ik tijdens kerst te halen.
Verder hou ik mijn kcal bij in Myfitnesspal, eet tussen de 1200 en 1600 kcal.
zondag 31 augustus 2025 om 06:58
Oh, Lucy, ik heb ondertussen deze week qua afvallen ook opgegeven. Ik ben een weekend weg met vrienden in Limburg. Daar hebben we eerst vlaai gegeten (natuurlijk!). Vriendin had restaurant gereserveerd, en dat bleek ook een luxe plek met een 5 gangen verrassingsmenu. Daar moest natuurlijk ook nog een aperitiefje en wijn bij. Het was heerlijk, maar past niet helemaal bij mijn doel. Maandag weer nieuwe kansen

zondag 31 augustus 2025 om 09:19
Ik vind dit zo leuk, voorheen sneed ik voor mijn zoon van ruim anderhalf een stukje fruit voor hem 's morgens; nu heb ik voor hem een leertoren voor in de keuken gekocht (wilde ik al heel lang want hij is zo'n lekkere wijsneus) en maken we elke ochtend samen een fruit salade.
Fruit benoemen, kleuren, proeven (natuurlijk!) en hij zelf snijden met zijn kindproof messen. En daarna natuurlijk samen smullen.
Fruit eten is echt in mijn ritme aan het komen en op deze manier is het ook nog gezellig.
Ohja, de weegschaal gaf een goede mindering aan! Zo blij mee. Fijne zondag allemaal!
Fruit benoemen, kleuren, proeven (natuurlijk!) en hij zelf snijden met zijn kindproof messen. En daarna natuurlijk samen smullen.
Fruit eten is echt in mijn ritme aan het komen en op deze manier is het ook nog gezellig.
Ohja, de weegschaal gaf een goede mindering aan! Zo blij mee. Fijne zondag allemaal!
zondag 31 augustus 2025 om 09:24
Wat klinkt dat leuk Daphne!! Ik kan me daar nu al echt op verheugen, mijn zoontjes zijn bijna 9 maanden oud.
Hier een lastig weekend, mijn man is nogal dol op koken en stond net pannenkoeken als ontbijt te bakken. Heb er 2 gehad, de rest van de dag proberen rustig aan te doen met eten. Gisteren wel het speciaalbiertje afgeslagen dat mijn man me aanbood, en in plaats daarvan een kopje thee. Ik had eigenlijk sowieso meer zin in thee maar toch vind ik het lastig als hij met bier of wijn voor mijn neus staat...
Weekenden zijn altijd moeilijk hier, vandaar dat ik me het liefst weeg op vrijdagochtend
Hier een lastig weekend, mijn man is nogal dol op koken en stond net pannenkoeken als ontbijt te bakken. Heb er 2 gehad, de rest van de dag proberen rustig aan te doen met eten. Gisteren wel het speciaalbiertje afgeslagen dat mijn man me aanbood, en in plaats daarvan een kopje thee. Ik had eigenlijk sowieso meer zin in thee maar toch vind ik het lastig als hij met bier of wijn voor mijn neus staat...
Weekenden zijn altijd moeilijk hier, vandaar dat ik me het liefst weeg op vrijdagochtend

zondag 31 augustus 2025 om 10:35
@kwikstaart ik snap je helemaal met de weekenden. Die vind ik ook lastig en zijn vaak ook druk met borrels, etentjes of dagjes weg.
Vandaag hebben we familie time. We gaan met z’n alle lunchen en borrelen en wellicht dat we ook blijven eten.
Ik heb gisteren een heerlijke appelkruimel cake gemaakt en mijn vriend gezonden Turkse pizza.
We zouden eerst op het strand lunchen maar helaas door omstandigheden gaat het niet door.
Maar voor komende week zijn de boodschappen in huis echt 90% gezond en 10% borrel voor vanmiddag. Zin om komende week te knallen.
Vandaag hebben we familie time. We gaan met z’n alle lunchen en borrelen en wellicht dat we ook blijven eten.
Ik heb gisteren een heerlijke appelkruimel cake gemaakt en mijn vriend gezonden Turkse pizza.
We zouden eerst op het strand lunchen maar helaas door omstandigheden gaat het niet door.
Maar voor komende week zijn de boodschappen in huis echt 90% gezond en 10% borrel voor vanmiddag. Zin om komende week te knallen.
zondag 31 augustus 2025 om 17:49
Ik heb van de week ook zo'n soort wrap gemaakt. Omelet van 2 eieren, er bovenop een wortel wrap meegebakken. Avocado geprakt met tonijn en lente ui, bovenop de eiwrap. Flinke hand spinazie (sla kan ook) erop mmm. Zat er flink lang vol van.
Dit weekend gaat het wat minder, ongesteld geworden en dan is m'n doorzettingsvermogen duidelijk minder. Maar lichtpuntje: niet gesnaaid! Wel een extra koekje en een stukje chocola. Tsja dit soort dagen horen er ook bij helaas.
Dit weekend gaat het wat minder, ongesteld geworden en dan is m'n doorzettingsvermogen duidelijk minder. Maar lichtpuntje: niet gesnaaid! Wel een extra koekje en een stukje chocola. Tsja dit soort dagen horen er ook bij helaas.
zondag 31 augustus 2025 om 18:35
zondag 31 augustus 2025 om 19:25
Lekkere ideetjes allemaal!
@Daphne dat klinkt echt gezellig met je zoontje
Ik heb net een ei met 50gr eiwit en 50!gr spinazie in de blender gegooid en gebakken. Dat is de basis voor de lunch morgen. Die ga ik belegen met cottagecheese, gerookte zalm, sla, geroosterde pompoenpitten en daarnaast heb ik nog 200gr aan komkommer en tomaatjes.
(Er is morgen weeeeeer een lunch op het werk)
En voor woensdag heb ik er ook eentje gebakken, en dan vervang ik de zalm voor kip.
Ik moet meer ijzer binnen krijgen en minder verzadigd vet en ik ben echt nog zoekende. Dus als jullie tips hebben? Graag.
(Ik eet al elke dag appelstroop)
@Daphne dat klinkt echt gezellig met je zoontje

Ik heb net een ei met 50gr eiwit en 50!gr spinazie in de blender gegooid en gebakken. Dat is de basis voor de lunch morgen. Die ga ik belegen met cottagecheese, gerookte zalm, sla, geroosterde pompoenpitten en daarnaast heb ik nog 200gr aan komkommer en tomaatjes.
(Er is morgen weeeeeer een lunch op het werk)
En voor woensdag heb ik er ook eentje gebakken, en dan vervang ik de zalm voor kip.
Ik moet meer ijzer binnen krijgen en minder verzadigd vet en ik ben echt nog zoekende. Dus als jullie tips hebben? Graag.
(Ik eet al elke dag appelstroop)
zondag 31 augustus 2025 om 19:31
Peulvruchten zit veel ijzer in, dus misschien een lunchsalade net peulvruchten? En gedroogde abrikozen, dat is lekker door de havermout.
https://www.ilovehealth.nl/recepten-2/c ... en-salade/
https://www.ilovehealth.nl/recepten-2/c ... en-salade/
lucy wijzigde dit bericht op 31-08-2025 19:34
19.76% gewijzigd
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
zondag 31 augustus 2025 om 19:32
Swampi, moet je alleen meer ijzer binnenkrijgen, of moet het ook beter opgenomen worden? Dan altijd iets met vitamine c bij je maaltijd nemen, dat vergroot de opname van ijzer.
Voor zover ik weet zit ijzer vooral in (rood)rundvlees, lamsvlees, ook wel maar minder in andere vleessoorten. Eet je vlees, anders volgens mij ook in tofu en toegevoegd aan sommige andere vleesvervangers.
Voor zover ik weet zit ijzer vooral in (rood)rundvlees, lamsvlees, ook wel maar minder in andere vleessoorten. Eet je vlees, anders volgens mij ook in tofu en toegevoegd aan sommige andere vleesvervangers.
zondag 31 augustus 2025 om 19:37
Ons menu voor tot donderdag!
MAANDAG: gebakken rijst (nasi)met Gyoza
DINSDAG: biefstuk/kipburger met gebakken aardappels en salade
WOENSDAG: pokebowl met kipstukjes
DONDERDAG: paprika zoete aardappelsoep met kibbeling (niet heel gezond)
Het is niet mega gezond, maar op de maandag en donderdag moet het niet te moeilijk zijn. Kibbeling halen we 1x per maand en de soep komt uit de vriezer.
Ontbijt = yoghurt skyr 0% vet + fruit en gepofte spelt
Lunch = bak met tomaat/komkommer en paprika met 2 boterhammen of creakers met ei/avocado / tosti met 30+kaas / creakers met hummus en komkommer
Tussendoor = bakje fruit
Veel thee en maximaal 3 cappuccino’s met half volle melk en 1 fles water
MAANDAG: gebakken rijst (nasi)met Gyoza
DINSDAG: biefstuk/kipburger met gebakken aardappels en salade
WOENSDAG: pokebowl met kipstukjes
DONDERDAG: paprika zoete aardappelsoep met kibbeling (niet heel gezond)
Het is niet mega gezond, maar op de maandag en donderdag moet het niet te moeilijk zijn. Kibbeling halen we 1x per maand en de soep komt uit de vriezer.
Ontbijt = yoghurt skyr 0% vet + fruit en gepofte spelt
Lunch = bak met tomaat/komkommer en paprika met 2 boterhammen of creakers met ei/avocado / tosti met 30+kaas / creakers met hummus en komkommer
Tussendoor = bakje fruit
Veel thee en maximaal 3 cappuccino’s met half volle melk en 1 fles water
zondag 31 augustus 2025 om 20:49
Dank voor de tips! Floradix is teveel suiker en daar krijg ik helaas last van. Appelstroop (suikerarme variant) gaat net goed (als ik geen inspanningen doe daarna)
Maar gedroogde abrikozen door de havermout is prima! Ga ik na de vakantie weer doen, want dan ben ik weer toe aan warme ontbijtjes (is in oktober)
Vlees is idd een goede optie maar daardoor is mijn cholesterol te hoog. Dus ik probeer wat minder vlees te eten. Ik ga binnen kort wel weer af en toe kippenlevertjes eten (die lust ik toevallig heel graag) en ik probeer idd meer peulvruchten te eten. In sojabonen (en edamame) zit veel en bij ah heb je van die bakjes die je tussendoor kan eten. Ik heb ook al pompoenpitten, geroosterde kikkererwten in huis en ik dacht: pure chocola. Maar ja, verzadigd vet.
Het is geen wonder dat ik niet voldoende ijzer binnen krijg. Ik zit nu nog aan een ijzerkuur trouwens (en b12).
En ik probeer het ook te combineren met vit c (fruit of groente erbij te nemen)
Ik vind het echt lastig. Maar dat had ik al gezegd
Maar gedroogde abrikozen door de havermout is prima! Ga ik na de vakantie weer doen, want dan ben ik weer toe aan warme ontbijtjes (is in oktober)
Vlees is idd een goede optie maar daardoor is mijn cholesterol te hoog. Dus ik probeer wat minder vlees te eten. Ik ga binnen kort wel weer af en toe kippenlevertjes eten (die lust ik toevallig heel graag) en ik probeer idd meer peulvruchten te eten. In sojabonen (en edamame) zit veel en bij ah heb je van die bakjes die je tussendoor kan eten. Ik heb ook al pompoenpitten, geroosterde kikkererwten in huis en ik dacht: pure chocola. Maar ja, verzadigd vet.
Het is geen wonder dat ik niet voldoende ijzer binnen krijg. Ik zit nu nog aan een ijzerkuur trouwens (en b12).
En ik probeer het ook te combineren met vit c (fruit of groente erbij te nemen)
Ik vind het echt lastig. Maar dat had ik al gezegd

maandag 1 september 2025 om 04:48
Lekker week menu Beauty32.
I hoop dat iedereen een leuk weekend heeft gehad.
Ik heb me gewogen en mijn begin gewicht is 65.1kg. Ik wil er graag 5kg af.
Al mijn maaltijden in het weekend waren gezond, maar helaas had te veel suikerbehoefte en at zaterdagavond op een feestje flink wat Maltesers and gisteravond Ben&Jerry iceream. Was ik zo goed bezig overdag en dan gaat het 's avonds toch mis.
Hopelijk kan ik me deze week wat beter inhouden. Succes allemaal en een fijne week.
I hoop dat iedereen een leuk weekend heeft gehad.
Ik heb me gewogen en mijn begin gewicht is 65.1kg. Ik wil er graag 5kg af.
Al mijn maaltijden in het weekend waren gezond, maar helaas had te veel suikerbehoefte en at zaterdagavond op een feestje flink wat Maltesers and gisteravond Ben&Jerry iceream. Was ik zo goed bezig overdag en dan gaat het 's avonds toch mis.
Hopelijk kan ik me deze week wat beter inhouden. Succes allemaal en een fijne week.
maandag 1 september 2025 om 08:23
Gisteren helaas niet zo'n goede dag gehad, na de pannenkoeken gingen we langs bij mijn schoonfamilie en mijn zwager trok een fles wijn uit de kast die ze hadden meegenomen van vakantie in Frankrijk. En de borrelhapjes waren iets te aanlokkelijk. Maar het was wel een leuke avond, dus ach. Mag wel een keer.
Vanmorgen toch even op de weegschaal gestaan, en er was weer een halve kilo bij. Nu ben ik na het weekend altijd op z'n zwaarst, dus dat verrast me niet, ik ging vooral even kijken zodat ik extra gemotiveerd de week in ga. Nu richting mijn werk!
Fijne maandag iedereen!
Vanmorgen toch even op de weegschaal gestaan, en er was weer een halve kilo bij. Nu ben ik na het weekend altijd op z'n zwaarst, dus dat verrast me niet, ik ging vooral even kijken zodat ik extra gemotiveerd de week in ga. Nu richting mijn werk!
Fijne maandag iedereen!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in