Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1098 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Teardrop2 schreef:
03-09-2025 12:12
Dat gedoe met die vlaggen wordt geframed. De NSB-vlag is zwart/rood met een driehoek, logo erin, de vlaggen in de stadions waren, voor zover ik weet prinsenvlaggen. Oranje, wit, blauw, gebruikt als nationalistische uiting.

En ik zie inderdaad op bijvoorbeeld X dat men de Nederlandse vlag als protest gaat gebruiken. Als reactie op alles wat er de laatste tijd gaande is, de moord op Lisa, de overlast van Syriers in de steden, de intimidatie van groepen die zwaaien met de Palestijnse vlag,

Wat wordt er dan precies geframed? Het artikel gaat erover dat het de voetbalsupporters helemaal niet gaat om Lisa en veiligheid van vrouwen, maar over hun eigen racistische agenda. Dat is toch wat er gebeurt? Het is schijnheiligheid ten top: kreten roepen als "daar moet een piemel in" en nu opeens elk weekend applaus in de 17e minuut en spandoeken met "RIP Lisa" ter nagedachtenis.
huismantom schreef:
01-09-2025 19:58
Dat is ook het lastige denk ik, want ook grensoverschrijdend gedrag kent hele subtiele vormen waarbij het lastig is er precies de vinger op te leggen of zonder dat het afgedaan kan worden als 'grapje' of 'niet zo bedoeld' of 'niet zo zeiken' en 'je kan ook niks meer zeggen'.

Eens. Ik heb een collega die flink wat vooroordelen heeft over vrouwen en regelmatig "grapjes" maakt. Ik blijf er wat van zeggen en ik heb gelukkig een aantal vrouwelijke collega's die het met me eens zijn. Maar hoe vaak ik inmiddels niet heb gehoord dat het maar een grapje is, dat mannen nu eenmaal zo zijn en dat hij het echt niet zo bedoelt. En ik denk inderdaad echt niet dat hij het zo bedoelt, maar hij snapt niet dat ook hij meewerkt aan het beeld dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en daarmee dus aan de onveiligheid van vrouwen. Zo lang hij vrouwen niet aanvalt, vindt hij dat niets verkeerd doet.
Hopelijk wordt hier iemand voor aangehouden. Gezien de plaats (nauwe straat) lijkt het wel een op deze demonstratie gerichte actie.

https://www.rtvnoord.nl/misdaad/1339402 ... t-aangifte
https://www.nu.nl/misdaad/6367840/meisj ... ellen.html

Gatver, fakking 14 jaar he dat meisje. Vieze gore hondenlul.
Inderdaad, tienermeisjes zijn niet veilig.
Bejaarde dames net zo min:
https://www.nu.nl/binnenland/6367864/vr ... ouden.html

Op basis van alle berichten zou je (in het algemeen) kunnen gaan denken dat er helemaal geen mannen met respect voor vrouwen meer zijn.
Ik denk dat veel mannen denken dat ze respect voor vrouwen hebben, maar dat het er zo inzit dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen. Ik heb pas het boek de omwenteling, van Suzanna Jansen gelezezen. Dit gaat over de rol van vrouwen de laatste eeuw.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Het is denk ik zoals in het filmpje dat Moiren deelde. Mannen die denken: "ik val niemand lastig, ik rand geen vrouwen aan, ik knijp niemand in de kont, dus aan mij ligt het allemaal niet."
Si abra la puerta hay lobos.
Sun.lover schreef:
04-09-2025 13:38
Ik denk dat veel mannen denken dat ze respect voor vrouwen hebben, maar dat het er zo inzit dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen. Ik heb pas het boek de omwenteling, van Suzanna Jansen gelezezen. Dit gaat over de rol van vrouwen de laatste eeuw.
Dat boek heeft me ook de ogen geopend
Moiren schreef:
29-08-2025 10:25
Zeg maar gerust niet.

Dit soort dingen kunnen helpen.

https://www.instagram.com/reel/DNoaODvI ... 0zMTUyZWdt
Omdat Rabarbara schreef over het filmpje dat jij gepost had ging ik loepen en moest ver terugzoeken.
Omdat ik het met Rabarbara eens ben dat het een goed filmpje is quoot ik het weer even lekker naar boven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lalaloepsie schreef:
04-09-2025 12:48
Inderdaad, tienermeisjes zijn niet veilig.
Bejaarde dames net zo min:
https://www.nu.nl/binnenland/6367864/vr ... ouden.html

Op basis van alle berichten zou je (in het algemeen) kunnen gaan denken dat er helemaal geen mannen met respect voor vrouwen meer zijn.
Vorige week ook al een incident waarbij een hoogbejaarde man zijn vrouw heeft proberen te vermoorden. Wat is dat met al die bejaarde mannen?
Women Inc., Linda en Linda Meiden zijn een petitie gestart voor een nationaal actieplan Stop Geweld tegen Vrouwen: https://vrouwenveilig.petities.nl/

Ik vind het een goede actie, maar ik heb toch een beetje moeite met de samenwerking met Linda. De man van de oprichter, hoofdredacteur en het gezicht van het blad heeft seksueel overschrijdend gedrag toegegeven, ze is nog met hem en nu deze actie. Verder valt de uitgever onder Talpa Networks waar ook VI onder valt, een programma dat ook niet echt vrouwvriendelijk is.

Ik heb getekend, het doel heiligt de middelen, maar ik moest even een drempel over.

Wat vinden jullie, eens of stel ik me aan?
nerdopviva schreef:
04-09-2025 20:48
Women Inc., Linda en Linda Meiden zijn een petitie gestart voor een nationaal actieplan Stop Geweld tegen Vrouwen: https://vrouwenveilig.petities.nl/

Ik vind het een goede actie, maar ik heb toch een beetje moeite met de samenwerking met Linda. De man van de oprichter, hoofdredacteur en het gezicht van het blad heeft seksueel overschrijdend gedrag toegegeven, ze is nog met hem en nu deze actie. Verder valt de uitgever onder Talpa Networks waar ook VI onder valt, een programma dat ook niet echt vrouwvriendelijk is.

Ik heb getekend, het doel heiligt de middelen, maar ik moest even een drempel over.

Wat vinden jullie, eens of stel ik me aan?
Ik wacht wel even op een nieuwe petitie. Dit riekt mij een beetje teveel naar damage control.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Misschien wat off topic, maar het raakte me:

De Britse thrillerauteur Holly Seddon heeft een boek geschreven over een nucleaire bom die valt.

Uit Het Parool:

Maar je beschrijft ook een andere kant: er is in je boek een nadrukkelijke lijn over misbruik van vrouwen door daders die profiteren van de chaos. Vond je het nodig hier aandacht voor te vragen?

“Ja, ik heb daar een duidelijk standpunt willen innemen. Er zijn mannen die zelfs in dit soort crisissituaties aan niets anders kunnen denken dan het misbruiken van vrouwen en meisjes. Wat me ook raakt: op monumenten van rampen worden altijd alleen de namen van de doden vermeld, maar de slachtoffers van seksueel geweld blijven veelal onbenoemd."

Vooral dat laatste: dat er in de geschiedenis en heden relatief weinig aandacht is voor de vele vrouwen die slachtoffer werden en worden van seksueel geweld in oorlog- en crisissituaties. Vooral de mannen hebben wederom een plek op monumenten in in de geschiedenisboeken.
Lady*Voldemort schreef:
04-09-2025 20:51
Ik wacht wel even op een nieuwe petitie. Dit riekt mij een beetje teveel naar damage control.
Totaal mee eens.

Ik wil niks van/met/over/door LdM.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
04-09-2025 21:47
Totaal mee eens.

Ik wil niks van/met/over/door LdM.
Ik ook niet.
Paradise schreef:
04-09-2025 21:21

Vooral dat laatste: dat er in de geschiedenis en heden relatief weinig aandacht is voor de vele vrouwen die slachtoffer werden en worden van seksueel geweld in oorlog- en crisissituaties. Vooral de mannen hebben wederom een plek op monumenten in in de geschiedenisboeken.
Heel jammer dat dit onderwerp pas aandacht krijgt als een populaire thrillerschrijver het in een roman verwerkt.

Vrouwen en meisjes lopen historisch gezien een enorm risico in situaties van oorlog en chaos. Kennelijk is er een deel van de mannelijke bevolking dat zich op de meest zieke manier tegen de zwaksten in de samenleving keert zodra de handhaving door een centrale overheid wegvalt.
Paradise schreef:

Goeie!

Daar heb ik me altijd over verbaasd in films en series, alles en iedereen is uitgemoord en de mannen grijpen een vrouw om haar te verkrachten. Bi-zar!
.
Lijkt me ook eens tijd worden dat iedereen in de samenleving (zowel man als vrouw) kerels gaat afkeuren (en desnoods cancellen) die geweld toepassen tegen andere mannen.

Ik kan me hier op het forum nog een topic herinneren over de wedstrijd tussen Badr Hari en Rico Verhoeven. Bij wijze van entertainment. Hari had Koen Everink toen al zwaar mishandeld. Naast mishandelingen van portiers etc. Maar goed, alsnog een vrolijk - sportief - topic waardig volgens sommigen.

Hetzelfde geldt voor Lil' Kleine.

Beide mannen werden later beschuldigd/opgepakt/veroordeeld in verband met mishandeling van (ex)partners.

Ik vind dat dat voor veel mensen nog te acceptabel is: mannen die geweld gebruiken. Het lijkt wel alsof er wordt gedacht dat geweld tegen andere mannen acceptabel is, terwijl de kans dat de losse handjes ook op vrouwen worden toegepast groot is.
paradise wijzigde dit bericht op 05-09-2025 10:59
4.55% gewijzigd
Paradise schreef:
Misschien wat off topic, maar het raakte me:

De Britse thrillerauteur Holly Seddon heeft een boek geschreven over een nucleaire bom die valt.

Uit Het Parool:

Maar je beschrijft ook een andere kant: er is in je boek een nadrukkelijke lijn over misbruik van vrouwen door daders die profiteren van de chaos. Vond je het nodig hier aandacht voor te vragen?

“Ja, ik heb daar een duidelijk standpunt willen innemen. Er zijn mannen die zelfs in dit soort crisissituaties aan niets anders kunnen denken dan het misbruiken van vrouwen en meisjes. Wat me ook raakt: op monumenten van rampen worden altijd alleen de namen van de doden vermeld, maar de slachtoffers van seksueel geweld blijven veelal onbenoemd."

Helemaal mee eens. Mannen hebben als beesten huisgehouden in vrouwenlevens tijdens oorlog- en crisissituaties.
En daar heb ik niets over gehoord op school. Er zijn zo ontzettend veel boeken geschreven en documentaires gemaakt vanuit het mannelijk perspectief. Het is ook zo'n onaantrekkelijk onderwerp he, veel minder cool dan wapens en gevechten.
Misschien met een aangepaste slogan:

"Vrouwen veilig, altijd en overal.........dus ook backstage!"

...maar dat zal ze wel niet doen vermoed ik.
Yakuzakiko schreef:
05-09-2025 10:58
Helemaal mee eens. Mannen hebben als beesten huisgehouden in vrouwenlevens tijdens oorlog- en crisissituaties.
En daar heb ik niets over gehoord op school. Er zijn zo ontzettend veel boeken geschreven en documentaires gemaakt vanuit het mannelijk perspectief. Het is ook zo'n onaantrekkelijk onderwerp he, veel minder cool dan wapens en gevechten.
En vervolgens krijgen die klojo's een standbeeld want helden enzo.

Ik ben het met je eens, de geschiedenisboekjes zouden uitgebreid moeten worden met gruwelijkheden richting vrouwen.
.
Als kanttekening: in oorlogssituaties is er doorgaans sprake van een "vijandbeeld" dat niet ophoudt bij vijandelijke soldaten, maar zich uitstrekt tot woede tegen onschuldige burgers, dit in combinatie met de afstompende werking van oorlog.

Als er dan ook nog een hiërarchie is die de troepen niet streng in de hand kan of wil houden en soldaten niet bij burgers uit de buurt (kunnen) blijven is dat een giftige cocktail.
Schijnbaar is een man in staat om seks te hebben als hij net allerlei gruwelijke misdaden heeft begaan, alleen dat al vind ik onbegrijpelijk. Ik denk dat moorden een enorme uitwerking heeft op je testosteronspiegel en dat moet een uitweg vinden. Ook een vreemd biologisch gegeven eigenlijk al vrees ik dat ik het reptielhersentechnisch wel kan verklaren.

Ik denk dat dat vijandbeeld daar zeker in bijdraagt. De vrouw hoort bij de vijand en is gewoon buit. En dus van jou.
.
Vanielje schreef:
05-09-2025 11:05
Als kanttekening: in oorlogssituaties is er doorgaans sprake van een "vijandbeeld" dat niet ophoudt bij vijandelijke soldaten, maar zich uitstrekt tot woede tegen onschuldige burgers, dit in combinatie met de afstompende werking van oorlog.

Als er dan ook nog een hiërarchie is die de troepen niet streng in de hand kan of wil houden en soldaten niet bij burgers uit de buurt (kunnen) blijven is dat een giftige cocktail.
Hoezo is dit een kanttekening?

Ik snap een vijandbeeld wel, maar dat je als gewapende soldaat eenmaal oog-in-oog met burgers besluit de vrouwen (en kinderen) te verkrachten snap ik niet.

Ik weet dat soldaten bij gebrek aan soldij dit ook weleens voorgeschoten kregen als beloning: plundering en verkrachting.

Maar toch.

Of: ik wil het niet begrijpen.
In de laatste decennia zijn in Duitsland een paar behoorlijke films gemaakt waarin geweld tegen vrouwen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog centraal staat, zoals Lore (2012) en A woman in Berlin (2008).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven