Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?

vrijdag 5 september 2025 om 16:13
Lady*Voldemort schreef: ↑05-09-2025 16:09Dus eigenlijk is het de schuld van die ouders dat jij straks opgescheept zit met een nukkige puber omdat ze zo stom zijn geweest het kind een klas over te laten slaan? Ik heb al veel opmerkelijke bezwaren gehoord tegen versnellen maar deze is nieuw voor mij.
En als vriend van de ouders ken je zo'n kind natuurlijk door en door en weet je precies wat er schort aan de opvoeding.
vrijdag 5 september 2025 om 16:13
Mijn kinderen hoefden vanaf een jaar of 13 niet meer mee naar dit soort weekenden (bij ons wel altijd maar 1 nachtje weg). De regel was wel: jij wilt niet mee, dus je regelt zelf dat je ergens anders onder de pannen bent. Alleen thuis is natuurlijk niet de enige optie.
Maar om die andere helft van je verhaal te beantwoorden: mijn oudste was op zijn 14e voor het eerste een nachtje thuis. Juist toen was hij nog braaf en had hij met een vriend de tijd van zijn leven. Nu is hij ouder en heeft hij een grote actieve vriendenkring, dus maak ik me wel eens zorgen over overlast. Nog niets gehoord van de buren gelukkig. Het huis is elke keer leeg en schoon als we terug komen, dus dat gaat goed.
Maar om die andere helft van je verhaal te beantwoorden: mijn oudste was op zijn 14e voor het eerste een nachtje thuis. Juist toen was hij nog braaf en had hij met een vriend de tijd van zijn leven. Nu is hij ouder en heeft hij een grote actieve vriendenkring, dus maak ik me wel eens zorgen over overlast. Nog niets gehoord van de buren gelukkig. Het huis is elke keer leeg en schoon als we terug komen, dus dat gaat goed.
vrijdag 5 september 2025 om 16:14
Dit ja, een eigen huisje met meer privacy zou ook een goede optie zijn. Maar precies wat jij zegt: je kunt niet afdwingen dat kinderen van vrienden zelf ook vrienden worden.Yinna schreef: ↑05-09-2025 15:57Als ik mijn kind op die leeftijd niet alleen thuis wil laten denk ik dat ik iets probeer voor haar te regelen. Een eigen kamer. Eigen huisje voor ons gezin apart van de grote groep. Ja, dat kost meer, maar dat moet dan maar. Kan kind zich daar terugtrekken. Hoeft ze geen kamer te delen met iemand waar ze niks mee heeft. En dan een paar dingen afspreken; bij het avondeten moet je aansluiten en je gedragen, beleefd/vriendelijk zijn tegen de vrienden en hun kinderen ed. Verder eigen gang laten gaan. Wel vragen om mee te gaan zwemmen/bowlen enz, maar als ze niet wil hoeft ze niet. Die dingen zijn bedoelt om leuk te zijn. Het zijn ook niet háár vrienden waar ze leuk mee moet doen, maar de jongere kinderen van de vrienden van haar ouders. Je kunt nu eenmaal niet afdwingen dat ze die leuk vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 5 september 2025 om 16:20
vrijdag 5 september 2025 om 16:26
Ja, ik schrijf toch ook niet dat ze dat móéten doen? Ze zouden het kunnen overwegen als het een mogelijkheid is.Lady*Voldemort schreef: ↑05-09-2025 16:20Daar moeten die ouders natuurlijk ook maar net zin in en geld voor hebben.
Ik denk dat ik zelf een beetje klaar zou zijn met die weekendjes, als ik zou merken dat mijn kind het een beetje is ontgroeid en er vanuit de vriendengroep 0 begrip voor is dat ze zich meer begint terug te trekken. Maar als ze toch heel graag willen blijven gaan en ze zouden dit kunnen betalen, kan het een tussenoplossing zijn.
susan wijzigde dit bericht op 05-09-2025 16:28
38.00% gewijzigd
vrijdag 5 september 2025 om 16:27
Onze oudste ging op haar 15e door een zware periode. Toen we een dagje weg waren met een ander gezin (zij hadden kleuters) stak de moeder van het andere gezin haar irritatie mbt het afzonderen van onze oudste niet onder stoelen of banken. Heel vervelend
Ach tien jaar later waren hun pubers ook typische pubers. Akward en Afzijdig
Ach tien jaar later waren hun pubers ook typische pubers. Akward en Afzijdig
vrijdag 5 september 2025 om 16:28
Je kunt ook de mokkende tiener lekker laten mokken. Stukken goedkoper.Lady*Voldemort schreef: ↑05-09-2025 16:20Daar moeten die ouders natuurlijk ook maar net zin in en geld voor hebben.
Ik zou ook gaan mokken als ik met kinderen van 12 en jonger opgescheept zat in een nep Centerparcs als tiener. Dan zou ik ook met vrienden appen dat het allemaal echt superstom is.
Ik vind het best gezond klinken eigenlijk.
vrijdag 5 september 2025 om 16:29
Ik bedoel alleen maar dat het een beetje lastig adviseren is in een topic dat niet geopend is door de ouders van de nukkige puber in kwestie. Ik ben zelf geneigd om TO aan te raden dan zelf maar niet mee te gaan maar iets zegt me dat dat nou ook de bedoeling weer niet is.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 5 september 2025 om 16:37
Ja precies. Ik vind het allemaal volstrekt normaal pubergedrag. En dat die ouders het kind niet meteen vol vertrouwen een weekend alleen laten vind ik ook heel normaal. En aangezien het TO's kind niet is heeft TO niet zo veel keus denk ik. Ze kan het kind laten mokken en zelf zorgen voor de leuke sfeer, ze kan zelf thuis blijven en ze kan haar 'probleem' ter sprake brengen bij die ouders maar dat maakt het er waarschijnlijk ook niet gezelliger op.Loren schreef: ↑05-09-2025 16:28Je kunt ook de mokkende tiener lekker laten mokken. Stukken goedkoper.
Ik zou ook gaan mokken als ik met kinderen van 12 en jonger opgescheept zat in een nep Centerparcs als tiener. Dan zou ik ook met vrienden appen dat het allemaal echt superstom is.
Ik vind het best gezond klinken eigenlijk.
vrijdag 5 september 2025 om 16:43
Maar van die '6 meiden tussen de 12 en 15' zijn er toch geen 5 van 12?
Niet dat het kind ze daarom allemaal maar leuk moet vinden.
Het lijkt me dat vooral het jongetje van 5 nemand heeft. Verder heeft deze vriendengroep hun kinderen wel aardig gecoördineerd... Misschien dachten ze dat het daarom voor iedereen gezellig zou zijn

vrijdag 5 september 2025 om 16:50
Precies dit. Ouders nemen haar mee, en zullen daar hun redenen voor hebben. Niet aan jou om daar iets van te vinden, tenzij ze je natuurlijk om advies hebben gevraagd?Loren schreef: ↑05-09-2025 15:59Alles wat je hier schrijft is het pakkie-an van de ouders. Waarom weet jij alles van deze tiener terwijl je alleen maar vriend van de ouders bent?
Ik zou oppassen met allerlei conclusies trekken die niet kloppen. En ook met wat je hier deelt over het kind van vrienden.
Een mokkende tiener van 15 op vriendenweekend zonder haar eigen vrienden is nou niet bepaald iets uitzonderlijks of zorgelijks ofzo.
Heel veel ouders laten hun vijftienjarige geen weekend alleen thuis. Niet alleen om een uit de hand gelopen feest te voorkomen maar ook omdat ze geeoon nog te jong zijn, of bang voor spinnen of niet te vetrouwen zijn met de frituurpan of er een puinhoop van maken of, nou ja, omdat ze nog te jong zijn dus.
Mijn 15jarige zou prima thuis mogen blijven. Maar dat is een brave nerd. Deze puber is kennelijk heel anders, ook prima. 15-jarigen zijn gewoon niet te vergelijken.
vrijdag 5 september 2025 om 16:51
Ik lees ook echt niks raars. En heel misschien komt kind nog wel even gezellig doen ook, op de bowlingbaan op zaterdagavond.Lady*Voldemort schreef: ↑05-09-2025 16:37Ja precies. Ik vind het allemaal volstrekt normaal pubergedrag. En dat die ouders het kind niet meteen vol vertrouwen een weekend alleen laten vind ik ook heel normaal. En aangezien het TO's kind niet is heeft TO niet zo veel keus denk ik. Ze kan het kind laten mokken en zelf zorgen voor de leuke sfeer, ze kan zelf thuis blijven en ze kan haar 'probleem' ter sprake brengen bij die ouders maar dat maakt het er waarschijnlijk ook niet gezelliger op.
Vooral als je haar op zaterdagmiddag, toen iedereen ging zwemmen zonder aan haar kop te zeuren het rijk alleen liet en een tientje op tafel hebt gelegd voor chips uit het parkwinkeltje.
.
vrijdag 5 september 2025 om 16:56
Laat het over aan de ouders van de puber. Denk dat wat er ook wordt besloten je het kind het best haar eigen gang kunt laten gaan. Dus inderdaad niet met de kinderen naar het zwembad en patat eten maar ook niet met het volwassen gezelschap hoeven bowlen. Gewoon op haar kamer laten zitten met smartphone of games.
Hier hebben we een beetje de omgekeerde situatie. Sinds jaar en dag gaan we met de broer en zus van mijn partner een midweek of soms zelfs een week weg. Die hebben allebei 1 kind. Alle kinderen zijn nu tussen de bijna 11 en 16 (de twee van ons zijn het jongst) en ze vinden het allemaal fantastisch! Vooral ook omdat er geen druk op ligt en er dus heel erg veel van die chill-tijd is. Ik ben in dit gezelschap degene die er echt werkelijk helemaal niets aan vindt maar als ik opper om niet mee te gaan is iedereen teleurgesteld en krijg ik te horen: Oh, ja, maar dan schaffen we het toch af?
Maar tijdens zo'n midweek doen we dus eigenlijk niks. Geen kampvuur, geen borrel, geen diners, geen spellen, geen nachtelijke gesprekken. Gewoon tv kijken en scrollen op de telefoon. Dus dan doe ik dat ook maar. Maar ik vind er niks aan.
Hier hebben we een beetje de omgekeerde situatie. Sinds jaar en dag gaan we met de broer en zus van mijn partner een midweek of soms zelfs een week weg. Die hebben allebei 1 kind. Alle kinderen zijn nu tussen de bijna 11 en 16 (de twee van ons zijn het jongst) en ze vinden het allemaal fantastisch! Vooral ook omdat er geen druk op ligt en er dus heel erg veel van die chill-tijd is. Ik ben in dit gezelschap degene die er echt werkelijk helemaal niets aan vindt maar als ik opper om niet mee te gaan is iedereen teleurgesteld en krijg ik te horen: Oh, ja, maar dan schaffen we het toch af?
Maar tijdens zo'n midweek doen we dus eigenlijk niks. Geen kampvuur, geen borrel, geen diners, geen spellen, geen nachtelijke gesprekken. Gewoon tv kijken en scrollen op de telefoon. Dus dan doe ik dat ook maar. Maar ik vind er niks aan.
vrijdag 5 september 2025 om 17:08
Tsja. Onze beste vrienden en wij hebben de kinderen ook aardig op elkaar afgestemd. Allemaal ongeveer even oud en dezelfde leeftijd, hetzelfde geslacht.Quincy2 schreef: ↑05-09-2025 16:43Maar van die '6 meiden tussen de 12 en 15' zijn er toch geen 5 van 12?
Niet dat het kind ze daarom allemaal maar leuk moet vinden.
Het lijkt me dat vooral het jongetje van 5 nemand heeft. Verder heeft deze vriendengroep hun kinderen wel aardig gecoördineerd... Misschien dachten ze dat het daarom voor iedereen gezellig zou zijn![]()
Dus dat heeft hele toffe vakanties opgeleverd toen de kinderen jonger waren. Wij blij, kids lekker spelen met elkaar, ging prima. Fantastische herinneringen aan.
Tot de oudsten een jaar of 12 waren. En toen bleken de oudsten het toch niet meer zo goed met elkaar te kunnen vinden. Verschillen werden te groot en irritaties liepen op. Dus einde gezamenlijke vakanties. Inmiddels geldt dit ook voor de jongsten. Ze zien elkaar nooit meer. Wij als ouders elkaar nog wel.
Ik had het natuurlijk leuk gevonden als onze kinderen net als wij ook vrienden voor het leven waren geweest. Maar zo werkt het niet.
vrijdag 5 september 2025 om 17:17
Het lijkt me toch echt de beslissing van de ouders om kind mee te nemen.
Tegelijk zou ik zelf een 15-jarige met zuipende en feestende vrienden niet alleen thuis laten.
Op de blauwe ogen en mooie beloftes van een puber die niet mee wil zou ik niet vertrouwen dat ze niet gaat zuipen, feesten, blowen, ...
Dan gaat ze maar logeren bij een tante of oma zodat er wel toezicht is.
En als ze dan toch op weekend moet naar oma kan ze dus evengoed mee naar Center Parcs. (Want bij oma gaat ze toch ook een heel weekend op haar telefoon zitten.)
Bovendien neem ik aan dat die andere kinderen - zeker de pubers - ook elk jaar ouder worden.
Wie weet vinden ze dit jaar wél aansluiting op elkaar.
Tegelijk zou ik zelf een 15-jarige met zuipende en feestende vrienden niet alleen thuis laten.
Op de blauwe ogen en mooie beloftes van een puber die niet mee wil zou ik niet vertrouwen dat ze niet gaat zuipen, feesten, blowen, ...
Dan gaat ze maar logeren bij een tante of oma zodat er wel toezicht is.
En als ze dan toch op weekend moet naar oma kan ze dus evengoed mee naar Center Parcs. (Want bij oma gaat ze toch ook een heel weekend op haar telefoon zitten.)
Bovendien neem ik aan dat die andere kinderen - zeker de pubers - ook elk jaar ouder worden.
Wie weet vinden ze dit jaar wél aansluiting op elkaar.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 5 september 2025 om 17:27
Oh, ik zou zeker verwachten dat ze mee zou gaan en dat ze zich normaal en sociaal gedraagt die twee dagen. Ik zou dergelijk gemopper en op de kamer blijven zitten niet accepteren en daar ook gerust een straf tegenover zetten.
In het leven gaat niet alles zoals je wil, dat is een belangrijke les om al zo vroeg mogelijk te leren. Soms moet je iets doen waar je geen zin in hebt maar juist dan moet je er het beste van maken.
Het is twee dagen, ik neem aan dat er veel meer dingen zijn over het hele jaar genomen die jullie voor haar doen waar jullie geen zak zin in hebben. Dus.
Haar alleen thuis laten zou ik niet doen, een kind van die leeftijd en met haar gedrag en vrienden, nee, ik zou er niet op vertrouwen dat dat goed komt nog.
In het leven gaat niet alles zoals je wil, dat is een belangrijke les om al zo vroeg mogelijk te leren. Soms moet je iets doen waar je geen zin in hebt maar juist dan moet je er het beste van maken.
Het is twee dagen, ik neem aan dat er veel meer dingen zijn over het hele jaar genomen die jullie voor haar doen waar jullie geen zak zin in hebben. Dus.
Haar alleen thuis laten zou ik niet doen, een kind van die leeftijd en met haar gedrag en vrienden, nee, ik zou er niet op vertrouwen dat dat goed komt nog.
vrijdag 5 september 2025 om 17:40
Bemoei je niet teveel met de opvoeding van andermans kinderen.
Als het mijn kind was, gewoon bij een leuke vriendin en haar ouders logeren, bij oma/opa, bij een tante/oom, net wat ze het leukst vindt. Ik neem aan dat elke puber wel eens logeert. En anders eerst maar eens proeflogeren ergens voor 1 nacht.
Ik ben op die leeftijd meermalen op vakantie geweest met een vriendin, maar daar zaten dus leuke ouders bij.
Als het mijn kind was, gewoon bij een leuke vriendin en haar ouders logeren, bij oma/opa, bij een tante/oom, net wat ze het leukst vindt. Ik neem aan dat elke puber wel eens logeert. En anders eerst maar eens proeflogeren ergens voor 1 nacht.
Ik ben op die leeftijd meermalen op vakantie geweest met een vriendin, maar daar zaten dus leuke ouders bij.
vrijdag 5 september 2025 om 17:42
Een straf nog wel. Wat valt er dan te bestraffen? Kind is vijftien he, dus ze weet al lang dat niet alles gaat zoals je wil. Dat weten peuters al, als ze naar bed moeten terwijl ze nog lang niet moe zijn. Echt hou op hoor.ikbenhetzozat schreef: ↑05-09-2025 17:27Oh, ik zou zeker verwachten dat ze mee zou gaan en dat ze zich normaal en sociaal gedraagt die twee dagen. Ik zou dergelijk gemopper en op de kamer blijven zitten niet accepteren en daar ook gerust een straf tegenover zetten.
In het leven gaat niet alles zoals je wil, dat is een belangrijke les om al zo vroeg mogelijk te leren.
vrijdag 5 september 2025 om 17:43
Succes, met het dwingen van een tiener tot 'gezellig' meedoen. Hoe ga je dat precies aanpakken?ikbenhetzozat schreef: ↑05-09-2025 17:27Oh, ik zou zeker verwachten dat ze mee zou gaan en dat ze zich normaal en sociaal gedraagt die twee dagen. Ik zou dergelijk gemopper en op de kamer blijven zitten niet accepteren en daar ook gerust een straf tegenover zetten.
vrijdag 5 september 2025 om 17:45
Hier hebben de verschillen nooit geleid tot het einde van de gezamenlijke vakanties, maar ik heb me vroeger soms best eenzaam gevoeld op vakanties. Het verschil tussen een bleu 13 jarig meisje (ik) en enerzijds twee oudere "volwassenere" meiden van 15 en 16 (en ook nog zussen) en anderzijds 2 jongens van ongeveer dezelfde leeftijd is dan echt enorm. Toen ik op mijn 15de de kans kreeg om met een eigen vriendin mee te gaan, deed ik dat maar al te graag. Ik vermaakte me best tijdens de vakanties, maar ik was altijd het vijfde wiel aan de wagenLoren schreef: ↑05-09-2025 17:08Tsja. Onze beste vrienden en wij hebben de kinderen ook aardig op elkaar afgestemd. Allemaal ongeveer even oud en dezelfde leeftijd, hetzelfde geslacht.
Dus dat heeft hele toffe vakanties opgeleverd toen de kinderen jonger waren. Wij blij, kids lekker spelen met elkaar, ging prima. Fantastische herinneringen aan.
Tot de oudsten een jaar of 12 waren. En toen bleken de oudsten het toch niet meer zo goed met elkaar te kunnen vinden. Verschillen werden te groot en irritaties liepen op. Dus einde gezamenlijke vakanties. Inmiddels geldt dit ook voor de jongsten. Ze zien elkaar nooit meer. Wij als ouders elkaar nog wel.
Ik had het natuurlijk leuk gevonden als onze kinderen net als wij ook vrienden voor het leven waren geweest. Maar zo werkt het niet.
vrijdag 5 september 2025 om 17:47
Inderdaad. Ik vraag me ook echt af of je zelf ervaring hebt met pubers, als je met dat soort 'dat zou hier echt niet gebeuren' praatjes komt.Lady*Voldemort schreef: ↑05-09-2025 17:42Een straf nog wel. Wat valt er dan te bestraffen? Kind is vijftien he, dus ze weet al lang dat niet alles gaat zoals je wil. Dat weten peuters al, als ze naar bed moeten terwijl ze nog lang niet moe zijn. Echt hou op hoor.
vrijdag 5 september 2025 om 17:51
Ik zou haar niet eens mee willen nemen. Wat mij betreft een prima leeftijd om alleen een weekend thuis te zijn, mocht er wel iets mis gaan, dan leert ze daar ook van. Eventueel een buur oid die ze kan benaderen als het nodig is en haar een beetje in de gaten kan houden.
Op m’n 15e was ik best druk met alcohol, blowen en uitgaan tot laat. Maar toen ik een week met een vriendin naar Ameland ging, gedroegen we ons best goed, want we waren zelf verantwoordelijk.
Als ik weekenden zonder ouders had, nodigde ik wel vrienden uit, maar beperkte ik wel de hoeveelheid en zorgde dat het niet uit de hand liep. Maar alleen ouders kunnen inschatten of zij met de vrijheid die ze krijgt om kan gaan of dat ze er een project X van maakt.
Op m’n 15e was ik best druk met alcohol, blowen en uitgaan tot laat. Maar toen ik een week met een vriendin naar Ameland ging, gedroegen we ons best goed, want we waren zelf verantwoordelijk.
Als ik weekenden zonder ouders had, nodigde ik wel vrienden uit, maar beperkte ik wel de hoeveelheid en zorgde dat het niet uit de hand liep. Maar alleen ouders kunnen inschatten of zij met de vrijheid die ze krijgt om kan gaan of dat ze er een project X van maakt.
vrijdag 5 september 2025 om 17:53
Nou ik zou zelfs als volwassene toch ook niet heel blij zijn met een weekend vol met mensen waar je geen aansluiting mee hebt. Ik vind dat nogal wat om te verwachten van een tiener eigenlijk. Je zadelt haar als ouders op met dat heilige vriendenweekend, en dan moet ze wat? De volwassenen willen haar er niet bij hebben, de rest is te jong voor haar.ikbenhetzozat schreef: ↑05-09-2025 17:27Oh, ik zou zeker verwachten dat ze mee zou gaan en dat ze zich normaal en sociaal gedraagt die twee dagen. Ik zou dergelijk gemopper en op de kamer blijven zitten niet accepteren en daar ook gerust een straf tegenover zetten.
Iets doen waar je geen zin in hebt is naar oma op haar 90ste verjaardag. Niet een heel weekend met mensen doorbrengen met wie je nul aansluiting hebt en dan ook nog leuk moeten doen.
vrijdag 5 september 2025 om 17:56
Oh, ik had even het straffen gemist. Waar ga je precies voor straffen? Dat een puber zich gedraagt als een puber?
Kijk, als de puber stenen door een ruit gooit, de auto bekrast of een klein kind knijpt, ja dan kun je straf uitdelen.
Maar straf geven voor 'niet gezellig' doen? Doe je zelf wel altijd gezellig dan, no matter wat? Klinkt ongezond.
Kijk, als de puber stenen door een ruit gooit, de auto bekrast of een klein kind knijpt, ja dan kun je straf uitdelen.
Maar straf geven voor 'niet gezellig' doen? Doe je zelf wel altijd gezellig dan, no matter wat? Klinkt ongezond.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in