Wat stemt Viva?
vrijdag 5 september 2025 om 12:43
Eens hiermee.Draaideurforummer schreef: ↑05-09-2025 12:16Dat denk ik ook. Ik denk dat je gevoel en verstand niet van elkaar kunt scheiden, misschien is dat zelfs wel helemaal niet wenselijk. Wat bijvoorbeeld verstandelijk gezien goed is voor de economie, is niet perse altijd goed voor het welzijn van de bevolking. Het gaat goed in Nederland, zeker als je het vergelijkt met een groot deel van de rest van de wereld, maar wat moeten mensen die elke maand worstelen om de eindjes aan elkaar te knopen, of die op hun 27e nog thuis wonen omdat er geen huizen zijn, met die wetenschap? Verstandelijk klopt het, maar gevoelsmatig niet. Er zijn grote problemen, en dat mensen zich daar zorgen over maken is niet meer dan logisch. Maar dat mensen bewust bang worden gemaakt en vanuit dat gevoel gaan stemmen vind ik een kwalijke zaak. Niet in de laatste plaats omdat partijen die op zo'n manier op het gevoel spelen geen enkel probleem gaan oplossen.
Wetenschappers breken hun hoofd over wat nu rationeel en wat nu emotioneel is in een beslissing. Dat onderscheid maken is erg lastig zo niet onmogelijk.
Met het laatste wat je zegt ben ik het ook eens. Waarbij opgemerkt moet worden dat ook partijen aan de linkerzijde inspelen op gevoel.

vrijdag 5 september 2025 om 12:46
Ik denk dat iedere partij dat min of meer doet, maar hoe verder je van het midden komt, hoe sterker de neiging daartoe.Paradise schreef: ↑05-09-2025 12:43Eens hiermee.
Wetenschappers breken hun hoofd over wat nu rationeel en wat nu emotioneel is in een beslissing. Dat onderscheid maken is erg lastig zo niet onmogelijk.
Met het laatste wat je zegt ben ik het ook eens. Waarbij opgemerkt moet worden dat ook partijen aan de linkerzijde inspelen op gevoel.
vrijdag 5 september 2025 om 12:57
Ik denk dat je wel zult moeten. Mensen lijken niet (meer) open te staan voor feiten. En dan scoren andere partijen met gemakkelijke frames en een kreet op sociale media. Zoals Schoof zei: “er is misschien geen crisis, maar mensen ervaren het wel zo”.Paradise schreef: ↑05-09-2025 12:43Eens hiermee.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
vrijdag 5 september 2025 om 13:08
Dat mensen niet meer open lijken te staan voor feiten vind ik nogal een aanname. De meeste mensen staan wel open voor feiten.
En je verwijst naar de asiel/opvangcrisis?
Ik vind dat ook een interessant staaltje framing. Waar alle partijen zich schuldig aan maken. Volgens sommigen is het geen asielcrisis, maar een opvangcrisis. Maar asiel betekent zoiets als opvang. Vreemde retorica van beide kanten. Handig goochelen met woorden om politieke punten te maken.
Daar kom je uiteindelijk geen stap verder mee.
vrijdag 5 september 2025 om 13:56
Het rechtse clubblaadje AD is ook weer lekker bezig. Blijkbaar moet Bontenbal deze week worden aangevallen. Twee artikelen op de voorpagina. Eentje over de aanval van rechts op Bontenbal over de hypotheekrenteaftrek en eentje over een "horrorformatie" als de CDA de grootste wordt: "Wordt de coalitie straks Bontenbal en de zeven dwergen? Horrorformatie tekent zich af".....
Je zou bijna hopen op een meerderheid voor CDA en GL/PVDA zodat er binnen 2 weken een stabiel kabinet staat.
Je zou bijna hopen op een meerderheid voor CDA en GL/PVDA zodat er binnen 2 weken een stabiel kabinet staat.
vrijdag 5 september 2025 om 14:08
Met artikelen over hoe onze nationale begroting in elkaar zit, wat van belang is voor de Nederlandse economie en andere technisch-eductieve bijdragen trekt de media geen lezers. Mensen bang en boos maken en de conclusie al voor ze trekken werkt een stuk beter.Appletje schreef: ↑05-09-2025 13:56Het rechtse clubblaadje AD is ook weer lekker bezig. Blijkbaar moet Bontenbal deze week worden aangevallen. Twee artikelen op de voorpagina. Eentje over de aanval van rechts op Bontenbal over de hypotheekrenteaftrek en eentje over een "horrorformatie" als de CDA de grootste wordt: "Wordt de coalitie straks Bontenbal en de zeven dwergen? Horrorformatie tekent zich af".....

vrijdag 5 september 2025 om 14:29
Een woord als "horrorformatie" en dan met name in combinatie met de naam Bontenbal op z;n minst stemmingmakerij. En mocht er een moeilijke formatie komen dan is dat vooral de schuld van ons als kiezer die voor een zwaar gefragmenteerde uitslag zorgt.Draaideurforummer schreef: ↑05-09-2025 14:13Ik heb het dan toch weer door een andere bril gelezen. Ik vind de zorg over hoe de formatie tot stand moet komen niet onterecht, en ik ervaar het zeker niet als bangmakerij.

vrijdag 5 september 2025 om 14:45
De woordkeus is wat sensatiezuchtig, dat ben ik met je eens. Ik lees het AD al heel lang, meer dan veertig jaar inmiddels, en het is waar dat ze steeds wat opschuiven naar de meer populistische kant, daar erger ik me ook wel eens aan. Aan de andere kant, vind ik de berichtgeving niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld de Telegraaf doet. Dat is in mijn beleving pas echt stemmingmakerij.
Of het de "schuld" is van ons als kiezer als er een gefragmenteerde uitslag komt ben ik het dan weer minder mee eens. Dat is het gevolg van een gefragmenteerd politiek landschap. De keuze is dan tactisch stemmen, of kiezen voor de partij waar je het meest mee hebt. Met tactisch stemmen schiet je over het algemeen ook niet veel op. Neemt niet weg dat het voor een lastige formatie kan zorgen, en dat ik de angst daarvoor niet onterecht vind.
vrijdag 5 september 2025 om 15:42
Was dat in een nieuwsartikel of in een column? Beide niet passend trouwens.
vrijdag 5 september 2025 om 16:12
Het is een nieuwsartikel. Het gaat over de formatie. Niet over een eventuele coalitie. Het artikel is niet gekant tegen een partij.
Horrorformatie = het wordt ingewikkeld en gaat lang duren.
Het woord kan prima. Geen Volkskrant. Maar tja, mensen klagen ook dat steeds minder mensen kranten lezen. Andere woordkeuze kan daarbij helpen.
Appletje doet aan stemmingmakerij.
vrijdag 5 september 2025 om 19:13
Ondanks dat beide partijen niet mijn primaire keuze zouden zijn, zou het een zegen zijn voor ons allemaal als er binnen 2 weken een kabinet staat van deze 2 partijen met bestuurservaring en verantwoordelijkheid.
vrijdag 5 september 2025 om 19:19
Als die partijen ongeveer het aantal zetels krijgen dat ze nu in de peilingen hebben komen ze bij lange na niet aan een meerderheid, dus het is nogal een irreëele optie.ladadieladieda schreef: ↑05-09-2025 19:13Ondanks dat beide partijen niet mijn primaire keuze zouden zijn, zou het een zegen zijn voor ons allemaal als er binnen 2 weken een kabinet staat van deze 2 partijen met bestuurservaring en verantwoordelijkheid.
vrijdag 5 september 2025 om 19:23
Het lijkt erop dat ik met deze tactiek moet switchen naar CDA, maar we wachten het af.
Is CDA-GL/PVDA een voor de hand liggende combi? Weet iemand of CDA met PVV wil regeren? (Mag hopen van niet)
vrijdag 5 september 2025 om 19:26
PvdA-CDA kabinetten liepen historisch niet zo lekker. CDA sluit PVV uit, maar als ze straks met de PVV als grote winnaar uit de bus komen hebben ze niet veel te willen denk ik. Het is dan het meest voor de hand liggende "motorblok" voor een coalitie met bv JA21, BBB en christelijk rechts.
vrijdag 5 september 2025 om 19:34
vrijdag 5 september 2025 om 19:36
CDA en PvdA hebben vaker samen in de regering gezeten. CDA sluit PVV uiteraard uit, die samenwerking in het verleden was zeer slecht voor CDA.
vrijdag 5 september 2025 om 19:40
Dat is helemaal niet voor de hand liggend. Maar regelrechte zelfmoord.Vanielje schreef: ↑05-09-2025 19:26PvdA-CDA kabinetten liepen historisch niet zo lekker. CDA sluit PVV uit, maar als ze straks met de PVV als grote winnaar uit de bus komen hebben ze niet veel te willen denk ik. Het is dan het meest voor de hand liggende "motorblok" voor een coalitie met bv JA21, BBB en christelijk rechts.
Vreemde observaties. Samenwerking met de PvdA kan wel niet zo lekker hebben gelopen, maar niets is zo dramatisch als samenwerking met de PVV.
vrijdag 5 september 2025 om 19:51
Het is nogal een hijgerige titel maar legt het artikel echt verband tussen de persoon Bontenbal en een eventuele horrorformatie? Geen abo dus misschien zit ik er faliekant naast maar op zich is de kans met dit politieke landschap best groot dat een lang, complex proces wordt.Appletje schreef: ↑05-09-2025 13:56Het rechtse clubblaadje AD is ook weer lekker bezig. Blijkbaar moet Bontenbal deze week worden aangevallen. Twee artikelen op de voorpagina. Eentje over de aanval van rechts op Bontenbal over de hypotheekrenteaftrek en eentje over een "horrorformatie" als de CDA de grootste wordt: "Wordt de coalitie straks Bontenbal en de zeven dwergen? Horrorformatie tekent zich af".....
En dat hij wordt aangevallen is toch ook misschien een duiding van wat er zich afspeelt? De beste man gaat goed in de peilingen dus ik kijk er niet van op dat rechts zijn pijlen daar op richt.
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 05-09-2025 21:10
0.24% gewijzigd
vrijdag 5 september 2025 om 20:31
Ja, ik vind het niet passend bij een medium dat min of meer onafhankelijk nieuws moet brengen. Het draagt niet bij aan vertrouwen, het geeft onrust en angst.Paradise schreef: ↑05-09-2025 16:12Het is een nieuwsartikel. Het gaat over de formatie. Niet over een eventuele coalitie. Het artikel is niet gekant tegen een partij.
Horrorformatie = het wordt ingewikkeld en gaat lang duren.
Het woord kan prima. Geen Volkskrant. Maar tja, mensen klagen ook dat steeds minder mensen kranten lezen. Andere woordkeuze kan daarbij helpen.
Appletje doet aan stemmingmakerij.
vrijdag 5 september 2025 om 20:45
Ik weet het niet. Het artikel klopt wel. Het woord horror sluit mogelijk aan bij de belevingswereld van mensen.
En het is ook niet totaal naast de waarheid.
En er is ook reden tot onrust.
vrijdag 5 september 2025 om 21:51
Vanielje schreef: ↑05-09-2025 19:26PvdA-CDA kabinetten liepen historisch niet zo lekker. CDA sluit PVV uit, maar als ze straks met de PVV als grote winnaar uit de bus komen hebben ze niet veel te willen denk ik. Het is dan het meest voor de hand liggende "motorblok" voor een coalitie met bv JA21, BBB en christelijk rechts.
Ze hebben genoeg te willen. CDA gaat echt niet met PVV regeren. Als de PVV het grootste wordt, zullen de informateurs een rondje doen bij alle partijen, en als dan blijkt dat er geen meerderheid te vormen is met de PVV wordt Wilders gewoon overgeslagen in het proces en gaat de opdracht naar de volgende grootste partij (dus waarschijnlijk CDA of PvdA/GL) om te kijken of die wel een meerderheid kan vormen met anderen. Met VVD en/of D66 en/of anderen.
Er is niemand die partijen verplicht om met elkaar te gaan samenwerken.
vrijdag 5 september 2025 om 22:40
PVV kabinetten liepen historisch gezien helemaal niet lekker.Vanielje schreef: ↑05-09-2025 19:26PvdA-CDA kabinetten liepen historisch niet zo lekker. CDA sluit PVV uit, maar als ze straks met de PVV als grote winnaar uit de bus komen hebben ze niet veel te willen denk ik. Het is dan het meest voor de hand liggende "motorblok" voor een coalitie met bv JA21, BBB en christelijk rechts.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zaterdag 6 september 2025 om 07:44
Het is helemaal niet voor de hand liggend dat christelijke partijen samen gaan werken met de PVV. Christenen vinden menselijkheid en normen en waarden nogal belangrijk namelijk en dat ontbreekt volledig bij de PVV.
Ik ben bang dat hoeveel ze ook verliezen, de VVD toch in de coaltie gaat komen. En dat het afbraakbeleid waar niemand bij gebaat is behalve een paar mensen die er geld aan verdienen doorgaat. Maar ik hoop dat ik het te somber inzie.
Ik ben bang dat hoeveel ze ook verliezen, de VVD toch in de coaltie gaat komen. En dat het afbraakbeleid waar niemand bij gebaat is behalve een paar mensen die er geld aan verdienen doorgaat. Maar ik hoop dat ik het te somber inzie.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in