Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?

05-09-2025 13:08 171 berichten
TL:DR

Ouders willen gezellig vrienden weekend met kids, puber 15 wil alleen thuisblijven. Ouders willen toch dat ze meegaat.
anoniem_68c030eebd1f6 wijzigde dit bericht op 09-09-2025 12:01
Reden: Op anoniem
93.41% gewijzigd
Loren schreef:
06-09-2025 10:54
Hier koopt oma ze gewoon zelf om :proud: . Ze weten dat ze altijd wel wat krijgen.

Geld en chips, koek, snoep. Soms appt ze gewoon, heb hier wat leuks en lekkers klaarliggen, komen jullie theedrinken.
:mrgreen: Dat is toch leuk zo'n oma!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
06-09-2025 10:51
Zaten ze redelijk vrolijk bij de verjaardag van opa of oma met 30€ in hun zak.
:D
wolkewitje schreef:
06-09-2025 09:52
Dat is vrijwel onmogelijk door de plaatsing van de camera(‘s) en de onhandigheid van de gemiddelde puber
Nah, mijn grofmotorisch zeer gemiddelde pubers draaiden echt hun hand niet om voor een keukenraampje, en als het nodig was zaten ze in no time op het dak om door het zolderraampje te klimmen :hihi:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2025 11:09
Nah, mijn grofmotorisch zeer gemiddelde pubers draaiden echt hun hand niet om voor een keukenraampje, en als het nodig was zaten ze in no time op het dak om door het zolderraampje te klimmen :hihi:
Ik ken er ook wel waar de camera dan tijdelijk alleen zwart beeld op zou nemen, of geen beeld.
steltlaupah schreef:
06-09-2025 10:14
Dank voor alle reacties! Ik ben geen actieve schrijf forummer maar lees graag mee en heb mooie inzichten opgedaan.

Ik ga uiteraard niks opleggen aan de ouders, ik heb zeker niet alle pedagogische wijsheid in pacht en ik erger me niet groen en geel aan puber (ze laat zich nauwelijks zien immers).

Ik zie haar ouders ongemakkelijk en geïrriteerd zijn op zo’n weekend en een puber die je er duidelijk geen plezier mee doet. Ze kwam zelf met -naar mijn idee- een goed plan, maar dat willen haar ouders niet.

Ik was benieuwd wat andere puber ouders van t plan vinden en of zij het wel/niet zouden doen. Ik zou t zelf wel doen en ik zie hier gelijkgestemde reacties. Er zijn ook genoeg die het -net als de ouders- niet zouden doen, even goede vrienden en respect 😉.
Je kunt er ook voor kiezen de situatie te accepteren zoals die is. Laat haar lekker. Ik denk dat de ouders zich minder ongemakkelijk voelen als de rest van het gezelschap zich erbij neerlegt dat het nu eenmaal niet meer gaat zoals vroeger. Want de ouders voelen die ergernis natuurlijk best. En wie weet, als de sfeer wat meer relaxt is, help dat puber om zich wat meer open te stellen. Weerstand tegen hun gedrag maakt dat pubers alleen maar nog meer in hun schulp kruipen.
steltlaupah schreef:
06-09-2025 10:14
Dank voor alle reacties! Ik ben geen actieve schrijf forummer maar lees graag mee en heb mooie inzichten opgedaan.

Ik ga uiteraard niks opleggen aan de ouders, ik heb zeker niet alle pedagogische wijsheid in pacht en ik erger me niet groen en geel aan puber (ze laat zich nauwelijks zien immers).

Ik zie haar ouders ongemakkelijk en geïrriteerd zijn op zo’n weekend en een puber die je er duidelijk geen plezier mee doet. Ze kwam zelf met -naar mijn idee- een goed plan, maar dat willen haar ouders niet.

Ik was benieuwd wat andere puber ouders van t plan vinden en of zij het wel/niet zouden doen. Ik zou t zelf wel doen en ik zie hier gelijkgestemde reacties. Er zijn ook genoeg die het -net als de ouders- niet zouden doen, even goede vrienden en respect 😉.
Besef je, dat jullie vrienden jullie irritatie richting hun kind voelen en hoe rot dat voor ze is
Lila-Linda schreef:
06-09-2025 11:31
Besef je, dat jullie vrienden jullie irritatie richting hun kind voelen en hoe rot dat voor ze is

Ik denk dat het een mooi moment is om dat hele concept vriendenweekend eens opnieuw te beschouwen.

In mijn sociale kring zijn ook een aantal van die groepen die gezamenlijke weekends organiseerden. Met kleine kinderen ging dat nog prima, maar toen de kinderen groter werden hielden ze er óf mee op, of het werd in veel kleinere kring voortgezet met een paar gezinnen waar iedereen (dus ook de kinderen) elkaar goed kon pruimen.
Het is niet leuk voor ouders als anderen hun kinderen niet leuk vinden, maar het is ook niet zo leuk als een weekend dat vroeger leuk en gezellig was, nu zo van karakter veranderd is. Dus dan is het concept gewoon niet zo sterk meer. Die lange avonden met wijn en lange volwassen gesprekken werken dan niet. Kun je beter iets gaan doen met je vrienden dat wél werkt.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
06-09-2025 13:06
Ik denk dat het een mooi moment is om dat hele concept vriendenweekend eens opnieuw te beschouwen.

In mijn sociale kring zijn ook een aantal van die groepen die gezamenlijke weekends organiseerden. Met kleine kinderen ging dat nog prima, maar toen de kinderen groter werden hielden ze er óf mee op, of het werd in veel kleinere kring voortgezet met een paar gezinnen waar iedereen (dus ook de kinderen) elkaar goed kon pruimen.
Het is niet leuk voor ouders als anderen hun kinderen niet leuk vinden, maar het is ook niet zo leuk als een weekend dat vroeger leuk en gezellig was, nu zo van karakter veranderd is. Dus dan is het concept gewoon niet zo sterk meer. Die lange avonden met wijn en lange volwassen gesprekken werken dan niet. Kun je beter iets gaan doen met je vrienden dat wél werkt.
Ik vind de visies van onze kinderen (20, 18 16 en 15) in volwassen gesprekken ook erg leuk om te horen. Zelfs die van 15 komt nu uit de mokkende fase en is niet bang om een mening te geven. Ik begrijp dan ook niet dat een puber van 15 niet bij de volwassenen zou mogen zitten en mogen deelnemen aan de gesprekken.
Ginevra schreef:
06-09-2025 13:06

En kan zijn, dat het over een paar jaar weer kan. Als ook de jongste pubers thuis kunnen blijven.
Ik was zo'n kind, dat mee moest. Ik vond het verschikkelijk. En ik heb een enorme aversie ontwikkeld. Ik doe niks meer tegen mijn zin.
Vanity of vanities; all is vanity
Iamback71 schreef:
06-09-2025 14:04
Ik vind de visies van onze kinderen (20, 18 16 en 15) in volwassen gesprekken ook erg leuk om te horen. Zelfs die van 15 komt nu uit de mokkende fase en is niet bang om een mening te geven. Ik begrijp dan ook niet dat een puber van 15 niet bij de volwassenen zou mogen zitten en mogen deelnemen aan de gesprekken.
Ze vindt het boomers.
Lilla schreef:
06-09-2025 10:45
Dit dus. En ouders kunnen dit in het algemeen prima inschatten voor hun eigen kinderen (in tegenstelling tot alle stuurlui aan wal die zelf net wat anders-gebakken-pubers hebben).
Dit.

Ik zou aangeven dat ze bij een vriendin kan proberen te logeren of bij opa of oma of tante en anders kan ze mee. Er zijn meer opties dan per se mee moeten of echt alleen thuis blijven, voor een kind van 15.

Ze hoeven van mij niet meer per se mee als ze echt niet willen en daar zit ook geen leeftijd aan vast, als een kind van 8 het echt vreselijk vindt zou ik ook kijken voor een logeerpartij bij mensen waar ze wel wil zijn.
Star⁴ schreef:
06-09-2025 20:33
Ze vindt het boomers.
Ze wil ‘s avonds bij de volwassenen zitten. Staat in de OP.
Iamback71 schreef:
06-09-2025 14:04
Oh voor mij is dat echt de horror, dat kinderen dan bij de volwassenen hangen in zulke settingen. Wij doen en bespreken dingen die dan niet voor puberoren bestemd zijn en ik vind zo’n avond dus niks als ik dat aan moet passen.

Maar ik heb geluk, onze pubers zitten nooit bij ons, maar zijn altijd de hort op of op eigen kamer aan het chillen. Ik vind soms een avondje puber best gezellig hoor maar niet met visite of elke avond.

En nog een maar: dat is voor mij ook een reden om ze dan lekker thuis te laten. Ik vind niet dat je en kan bepalen dat ze mee moeten, en dan ook nog zegt: maar je mag niet bij ons zitten. Dan moet je als ouder ook gewoon keuzes durven maken.
Susan schreef:
05-09-2025 16:12
Ik zou haar nog niet een heel weekend alleen thuislaten, in zoverre snap ik de ouders, maar ik snap haar ook. Vaak denken volwassenen dat als je kinderen bij elkaar zet, zij het automatisch ook gezellig met elkaar hebben, maar dat werkt niet altijd en zeker niet op die leeftijd. Zij ziet de kinderen van de vrienden van haar ouders niet als vrienden, zij ziet dit niet als een leuke weekendbesteding en dat kun je ook niet afdwingen. Dat zij hun dochter meenemen omdat ze geen andere optie hebben snap ik, dat dat meisje baalt snap ik ook en als vrienden van de ouders zou ik me niet al te openlijk ergeren aan het feit dat zij niet gezellig mee wil doen, maar zich terugtrekt op haar kamer.

Dat zij negatieve dingen appt aan haar eigen vrienden, tja, niet leuk misschien, maar eigenlijk ook gewoon niet voor jullie ogen bestemd. Ik snap ook niet waarom dat überhaupt bekend is geworden. Dat de ouders meelezen op de mobiel, dat kan, maar daarom hoeven anderen toch niet te weten wat daar te lezen was?

Hoe dan ook, ze hoeven niet hun dochter thuis te laten omdat dat voor anderen gezelliger is. Als het zo ver zou komen zou ik als ik de ouders was zelf ook voor de eer bedanken en niet meer meegaan.
Woord voor woord mee eens.
Solomio schreef:
05-09-2025 18:22
Tot wanneer wordt een puber gedwongen om mee te gaan met suffe familieweekendjes?

Alleen al dat woord 'nukkige' maakt duidelijk hoe de verhoudingen zijn.
Ik vind dit ook wel een goede vraag. Ik heb er zelf eigenlijk al geen behoefte aan, maar als de opa's en oma's ons om de beurt uitnodigen voor een weekend om een kroonjaar te vieren, kun je toch bijna niet met goed fatsoen weigeren? En wat als je 10 of 15 jarige er eigenlijk ook geen zin in heeft?
Coffeegirl schreef:
06-09-2025 22:35
Ze wil ‘s avonds bij de volwassenen zitten. Staat in de OP.
Dit!

En voor pubers zijn gelukkig alle ouders en hun vrienden boomers, net als de ouders hun ouders boomers vinden. Sommige dingen veranderen gelukkig nooit.

En, ik kan me niet voorstellen dat je tijdens dit soort weekenden en groupe gesprekken hebt waar je geen pubers bij zou kunnen hebben. Dit soort weekenden met kinderen in deze leeftijden worden gedomineerd door kinderen die continu aandacht opeisen.

Is het dan echt zo moeilijk om iets te verzinnen dat zij het naar haar zin heeft?
Een paar spelletjes Hitster met haar er bij geeft al een heel andere dynamiek bijvoorbeeld. Ga met alle vrouwen even iets doen waar zij ook aan deelneemt, en laat alle andere kinderen bij de mannen. Als je wilt dat zij het ook naar haar zin heeft zullen jullie er voor moeten zorgen dat er ook aandacht is voor haar.
Iamback71 schreef:
06-09-2025 23:34
Dit!

En voor pubers zijn gelukkig alle ouders en hun vrienden boomers, net als de ouders hun ouders boomers vinden. Sommige dingen veranderen gelukkig nooit.

En, ik kan me niet voorstellen dat je tijdens dit soort weekenden en groupe gesprekken hebt waar je geen pubers bij zou kunnen hebben. Dit soort weekenden met kinderen in deze leeftijden worden gedomineerd door kinderen die continu aandacht opeisen.

Is het dan echt zo moeilijk om iets te verzinnen dat zij het naar haar zin heeft?
Een paar spelletjes Hitster met haar er bij geeft al een heel andere dynamiek bijvoorbeeld. Ga met alle vrouwen even iets doen waar zij ook aan deelneemt, en laat alle andere kinderen bij de mannen. Als je wilt dat zij het ook naar haar zin heeft zullen jullie er voor moeten zorgen dat er ook aandacht is voor haar.
Oef. Ik weet dat je het goed bedoelt hoor, maar dit soort teksten trek ik echt heel erg slecht. Misschien vindt ze het wel helemaal niet leuk om 'vrouwendingen' te doen. Of kunnen ze iets verzinnen dat, oh wonder, alle volwassenen ongeacht hun gender leuk vinden.
Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 00:13
Oef. Ik weet dat je het goed bedoelt hoor, maar dit soort teksten trek ik echt heel erg slecht. Misschien vindt ze het wel helemaal niet leuk om 'vrouwendingen' te doen. Of kunnen ze iets verzinnen dat, oh wonder, alle volwassenen ongeacht hun gender leuk vinden.
Eens! Ik vond dat ook niet leuk vroeger.
Solsol schreef:
06-09-2025 22:45
Oh voor mij is dat echt de horror, dat kinderen dan bij de volwassenen hangen in zulke settingen. Wij doen en bespreken dingen die dan niet voor puberoren bestemd zijn en ik vind zo’n avond dus niks als ik dat aan moet passen.

Wat doe je dan??? Ik kan me hier niets bij voorstellen.
Bij dingen bespreken al niet eens, maar bij dingen doen, al helemaal niet.
Quincy2 schreef:
07-09-2025 10:48
Nou he. En dan nog, hoe erg is het om één avondje door te brengen met een vijftienjarige in je midden. Dan plan je je orgie toch een week later?
happyapple schreef:
06-09-2025 23:00
Ik vind dit ook wel een goede vraag. Ik heb er zelf eigenlijk al geen behoefte aan, maar als de opa's en oma's ons om de beurt uitnodigen voor een weekend om een kroonjaar te vieren, kun je toch bijna niet met goed fatsoen weigeren? En wat als je 10 of 15 jarige er eigenlijk ook geen zin in heeft?
Opa en oma vind ik echt anders dan de vrienden van je ouders
Ik vind gesprekken met vriendinnen ook leuker zonder pubers in de buurt
Maar tja, dat doen we dan wel weer als we echt kindloos zijn.
Lila-Linda schreef:
07-09-2025 11:33
Opa en oma vind ik echt anders dan de vrienden van je ouders
Ja ik ook hoor. En met vrienden gaan we sowieso al nooit, maar hoe vaak en tot welke leeftijd 'moet' je opdraven bij de opa's en oma's? Ik vind het zelf namelijk dus ook vreselijk, dus ik snap eigenlijk wel dat kind het ook niks vindt, maar ja t zijn toch je (groot)ouders he.
Quincy2 schreef:
07-09-2025 10:48
Lijkt me sowieso niet dat je met 20 volwassenen toekomt aan een fatsoenlijk gesprek over de grote dingen des levens.

En ik neem aan dat een puber wel roept 'dat ze bij de volwassenen wil' maar in de praktijk het na 5 minuten wel zat is, en/of zich dan doodschaamt voor de eigen ouders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven