Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 276

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (60%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (16%)
Anders. (7%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Danae schreef:
19-09-2025 09:23
Ik snap de PVV stemmer prima: er is een in-group en een out-group en de in-group kan niets verkeerd doen en de out-group doet alles verkeerd. Dat is heel menselijk en daardoor heel begrijpelijk, veel linkse kiezers doen hetzelfde. Maar een leukere maatschappij krijgen we er niet van.
Er lijkt toch wel een onderscheid te zijn. Om mijn voorbeeld van hierboven aan te halen;

Na de vorige verkiezingen nam PVVer Harm Beertema afscheid van de Tweede Kamer. Ondanks dat het programma van de PVV haaks op de waarden van de partijen in het toenmalige kabinet stond heeft deze hem gewoon een koninklijke onderscheiding toegekend, uitgereikt met speech door Vera Bergkamp zelf.
Nou Ouwehand heft voor mij nu echt compleet afgedaan. Wat een vreselijk agressieve en verongelijkte toon heeft zij in debatten. En dan die provocerende kleding in de 2e kamer...

Terecht dat ze zich om moest kleden.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik zag in de laatste peilingen dat CDA groter was dan GL/PvdA, en dan PVV nog steeds op 32 zetels. Dat laatste begrijp ik dus echt niet?

Ik verwacht dat een Bontenbal weleens MP zou kunnen worden... de vraag is dan wat voor kabinet zal er komen?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Vanielje schreef:
19-09-2025 09:33
Er lijkt toch wel een onderscheid te zijn. Om mijn voorbeeld van hierboven aan te halen;

Na de vorige verkiezingen nam PVVer Harm Beertema afscheid van de Tweede Kamer. Ondanks dat het programma van de PVV haaks op de waarden van de partijen in het toenmalige kabinet stond heeft deze hem gewoon een koninklijke onderscheiding toegekend, uitgereikt met speech door Vera Bergkamp zelf.
Ik had het ook over kiezers, niet over partijen waarvan de linkse partijen die er nu zijn een stuk redelijker zijn dan de pvv. Dat neemt niet weg dat veel mensen aan beide kanten van het spectrum snel vervallen in wij/zij denken (ofwel in-group en out-group) omdat dat zeer menselijk is.
Danae schreef:
19-09-2025 09:54
Ik had het ook over kiezers, niet over partijen waarvan de linkse partijen die er nu zijn een stuk redelijker zijn dan de pvv. Dat neemt niet weg dat veel mensen aan beide kanten van het spectrum snel vervallen in wij/zij denken (ofwel in-group en out-group) omdat dat zeer menselijk is.
Ik zie dat wij-zij denken, buiten de radicalere stromingen op rechts en links wat minder. Waarbij de radicalere stroming op rechts een stuk groter is.
Er valt voor de feministische wetenschap nog veel te analyseren over het verschil in omgang met Wilders en Ouwehand. Beide stikirritante, gedreven debaters, maar de één komt er toch beter mee weg.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
19-09-2025 10:19
Er valt voor de feministische wetenschap nog veel te analyseren over het verschil in omgang met Wilders en Ouwehand. Beide stikirritante, gedreven debaters, maar de één komt er toch beter mee weg.
Dat komt omdat het een oudere, autoritaire man is waarin veel mensen de "sterke man" zien die dit land eigenhandig gaat herscheppen naar hun wensen, en die minderheden qua afkomst, religie, gender en geaardheid eens lekker "op hun plaats" gaat zetten.
Vanielje schreef:
19-09-2025 10:07
Ik zie dat wij-zij denken, buiten de radicalere stromingen op rechts en links wat minder. Waarbij de radicalere stroming op rechts een stuk groter is.
Ik zie dat juist overal om mij heen, waaronder hier op het forum.
Rabarbara schreef:
Eens. Zelfs in dit topic, waar toch maar weinig mensen met PVV-sympathieën meeschrijven, geen woord over de twee uur durende xenofobie tirade van Wilders, maar wel een verontwaardigde reactie op Ouwehand.
Rabarbara schreef:

Vergeet een Van Baarle ook niet... die kan er ook wat van. En DENK samen met PvdD zijn toch ook 8 zetels zoals het er nu naar uitziet in de peilingen.

Een Lidewij de Vos (de partij staat mij tegen laat ik dat vooropstellen) komt toch een stuk netter over, ook al zijn de denkbeelden van FvD extreem. Zij komt naar mijn mening beter over dan een Ouwehand. Even puur naar het poppetje gekeken.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
GriebusDus schreef:
19-09-2025 10:50
Eens. Zelfs in dit topic, waar toch maar weinig mensen met PVV-sympathieën meeschrijven, geen woord over de twee uur durende xenofobie tirade van Wilders, maar wel een verontwaardigde reactie op Ouwehand.

Als het om mij gaat? Ik heb weinig behoefte aan alles wat Wilders roept te herhalen of te bespreken. Het is al bijna 2 jaar van hetzelfde wat hij roept en uiteindelijk niet doet. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niks gezien van zijn bijdrage(n) en heb er ook geen behoefte aan.

Daarnaast, het kan toch los van elkaar staan, of moet hier ook een disclaimer komen met alles wat je schrijft over een andere politicus, dat je wel eerst even ook je verontwaardiging over Wilders benoemd?

Ik vind Ouwehand een vreselijk irritante persoonlijkheid die agressief en verongelijkt debatteert.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
19-09-2025 10:54
Als het om mij gaat? Ik heb weinig behoefte aan alles wat Wilders roept te herhalen of te bespreken. Het is al bijna 2 jaar van hetzelfde wat hij roept en uiteindelijk niet doet. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niks gezien van zijn bijdrage(n) en heb er ook geen behoefte aan.

Daarnaast, het kan toch los van elkaar staan, of moet hier ook een disclaimer komen met alles wat je schrijft over een andere politicus, dat je wel eerst even ook je verontwaardiging over Wilders benoemd?

Ik vind Ouwehand een vreselijk irritante persoonlijkheid die agressief en verongelijkt debatteert.
Eens.
MrsM schreef:
19-09-2025 09:47
Nou Ouwehand heft voor mij nu echt compleet afgedaan. Wat een vreselijk agressieve en verongelijkte toon heeft zij in debatten. En dan die provocerende kleding in de 2e kamer...

Terecht dat ze zich om moest kleden.
Ja, ik stemde vroeger altijd PvdD, maar sinds die Ouwehand er is niet meer. Ze is mss gedreven, maar echt niet goed in het debat. Het lijkt alsof ze zelf denkt dat ze heel gevat is, maar dat is ze nou net niet. PvdD zou denk ik beter scoren zonder haar.
(Zoals de VVD dat ook zou doen zonder die heks)
Johanna72 schreef:
19-09-2025 10:59
Ja, ik stemde vroeger altijd PvdD, maar sinds die Ouwehand er is niet meer. Ze is mss gedreven, maar echt niet goed in het debat. Het lijkt alsof ze zelf denkt dat ze heel gevat is, maar dat is ze nou net niet. PvdD zou denk ik beter scoren zonder haar.
Dat soort termen hoor je nou nooit over een mannelijke politicus.

NB ben je het ook niet meer eens met het programma van PvdD?
Johanna72 schreef:
19-09-2025 10:59

Die bewoordingen gebruik ik liever niet, is ook onnodig in mijn ogen.

Maar VVD had wel veel beter een andere lijsttrekker kunnen nemen. Nu nog op 14 zetels in de peilingen, en ik verwacht niet dat ze veel hoger uit gaan komen met de verkiezingen. Zeker nu JA21 behoorlijk in de lift zit.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Vanielje schreef:
19-09-2025 11:02
Dat soort termen hoor je nou nooit over een mannelijke politicus.

NB ben je het ook niet meer eens met het programma van PvdD?
Ik heb voor mannelijke politici ook wel andere benamingen, maar ik snap je punt.

Ik kan mij nog steeds vinden in het programma van de PvdD, heb ook wel eens op iemand anders op de lijst gestemd. Maar het is niet meer echt 'mijn partij', zeg maar. Dat vind ik jammer, daarom stoort het mij zo.
Wilders is een ander verhaal, die man is echt gevaarlijk. Veel erger dus.

Het heeft voor mij echt niets te maken met man/vrouw. Als de lijsttrekker vd PvdD een man zou zijn die zich net zo slecht zou profileren als Ouwehand, zou ik ook afhaken.
MrsM schreef:
19-09-2025 11:05
Zeker nu JA21 behoorlijk in de lift zit.

JA21 is behoorlijk aangepakt gisterochtend. Ze willen weer naar gas boren in Groningen, ze willen alle toeslagen afschaffen, ze willen kerncentrales, ze willen het ontslagrecht versoepelen...

Je zou toch denken dat wanneer het grote publiek dit allemaal weet ze wel een andere keuze gaan maken?
Ik heb net het betoog van Ouwehand bij de Algemene Beschouwingen nog even opgezocht en beluisterd. Daar is m.i. toch verdomd weinig tegen in te brengen.

Ik vond dat citaat van Sophie Scholl over goede mannen met kleine levens die uiteindelijk een afschuwelijke dictatuur mogelijk maken erg aangrijpend.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:21
Ik heb net het betoog van Ouwehand bij de Algemene Beschouwingen nog even opgezocht en beluisterd. Daar is m.i. toch verdomd weinig tegen in te brengen.

Ik vond dat citaat van Sophie Scholl over goede mannen met kleine levens die uiteindelijk een afschuwelijke dictatuur mogelijk maken erg aangrijpend.
Verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog zullen bij andere kiezers juist averechts werken.

Ook al is het gegeven waar.
Mariana schreef:
19-09-2025 11:18
JA21 is behoorlijk aangepakt gisterochtend. Ze willen weer naar gas boren in Groningen, ze willen alle toeslagen afschaffen, ze willen kerncentrales, ze willen het ontslagrecht versoepelen...

Je zou toch denken dat wanneer het grote publiek dit allemaal weet ze wel een andere keuze gaan maken?
Kiezers in Nederland (en daarbuiten ook) brengen gerust hun stem uit op een partij die hen nog veel dieper in de ellende stort, als die vreselijke asielzoekers maar worden aangepakt.

Dan hebben zij het namelijk misschien wel slecht, maar die enge buitenlanders hebben het tenminste nog veel slechter.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:21

Ik vond de verkleedpartij en de 'fucking hell' op een voorstel van Bontenbal behoorlijk smakeloos.

Overigens vond ik het hele betoog van Geert en van Lidewij erg smakeloos.
Paradise schreef:
19-09-2025 11:22
Verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog zullen bij andere kiezers juist averechts werken.

Ook al is het gegeven waar.
Jammer dan. Het moet benoemd kunnen worden. Je ziet overal in de Westerse wereld een verschuiving naar wat heel goed het begin van een dictatoriaal regime kan zijn. Het zou toch vreselijk zijn als geen enkele politicus m/v zich daar nog over zou durven uitspreken.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:27
Jammer dan. Het moet benoemd kunnen worden. Je ziet overal in de Westerse wereld een verschuiving naar wat heel goed het begin van een dictatoriaal regime kan zijn. Het zou toch vreselijk zijn als geen enkele politicus m/v zich daar nog over zou durven uitspreken.
Daar gaat het toch niet om?

Het gaat erom dat een deel van de meer gematigde kiezers afhaakt bij dat soort uitspraken en parallellen.

Als politicus mis je dan wel je doel denk ik.
Paradise schreef:
19-09-2025 11:29
Daar gaat het toch niet om?

Het gaat erom dat een deel van de meer gematigde kiezers afhaakt bij dat soort uitspraken en parallellen.

Als politicus mis je dan wel je doel denk ik.
Daar gaat het wél om. Vind ik. Jij vindt iets anders, prima.
Johanna72 schreef:
19-09-2025 11:13
Ik heb voor mannelijke politici ook wel andere benamingen, maar ik snap je punt.

Ik kan mij nog steeds vinden in het programma van de PvdD, heb ook wel eens op iemand anders op de lijst gestemd. Maar het is niet meer echt 'mijn partij', zeg maar. Dat vind ik jammer, daarom stoort het mij zo.
Wilders is een ander verhaal, die man is echt gevaarlijk. Veel erger dus.

Het heeft voor mij echt niets te maken met man/vrouw. Als de lijsttrekker vd PvdD een man zou zijn die zich net zo slecht zou profileren als Ouwehand, zou ik ook afhaken.
Ik vind het vooral jammer dat je niet meer op een partij stemt waarvan het programma je het meest aanspraakt omdát de lijsttrekker je niet meer aanstaat.

Ondanks dat ik vind dat Yesilgöz stevig door het ijs is gezakt blijf ik VVD stemmen, juist door de combinatie van migratie-standpunten, economie en internationale samenwerking.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven