Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2
maandag 15 september 2025 om 11:40
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
zaterdag 20 september 2025 om 11:26
zaterdag 20 september 2025 om 12:14
Snaky schreef: ↑20-09-2025 11:20Ik volg dit graag. Zou dit willen proberen maar ik moet van de ha eerst een Gli volgen. Ik overweeg via de cardioloog te proberen. Ik kan zelf kopen maar doe dat liever niet en wil graag medische rugdekking. Ik heb het idee dat ha horrorverhalen vertellen om te ontmoedigen.
Wat voor horrorverhalen hoor jij dan?
The impossible only takes a little longer
zaterdag 20 september 2025 om 15:01
Ik voel mij al een week niet fantastisch. Slapjes, moe, niet helemaal fit. Vorige week voor het eerst van een nieuwe pen gespoten. Voor het eerst microdoseren met een 15mg pen, daarvoor een 5mg pen. Gisteren de tweede injectie gezet en vandaag voel ik mij helemaal waardeloos. Hoofdpijn, moe, duizelig, hoger in hartslag. Na druivensuiker en veel drinken gelukkig weer wat beter. Maar het is net alsof de nieuwe pen veel harder aankomt. Ik zal eens overleggen met de arts, maar ik neig echt om van 1x 2,5 + 1x 1,25 terug te gaan naar alleen de 2,5 op vrijdag. Of om 2,5 te verdelen over 2 momenten.
zaterdag 20 september 2025 om 15:10
Ik ben ook benieuwd wat voor horrorverhalen dat dan zijn? Mijn ervaring met de huisarts is overigens ook niet positief. In het vorige topic is de houding van huisartsen ten opzichte van GLP1 medicatie ook al meerdere keren naar voren gekomen. Het is jammer dat sommige huisartsen een stugge houding en/of weinig kennis hebben en niet mee willen werken bij de mensen voor wie het echt een goed hulpmiddel kan zijn.Snaky schreef: ↑20-09-2025 11:20Ik volg dit graag. Zou dit willen proberen maar ik moet van de ha eerst een Gli volgen. Ik overweeg via de cardioloog te proberen. Ik kan zelf kopen maar doe dat liever niet en wil graag medische rugdekking. Ik heb het idee dat ha horrorverhalen vertellen om te ontmoedigen.
zaterdag 20 september 2025 om 16:58
Jeusnbdhdudh schreef: ↑20-09-2025 15:13Mijn huisarts vindt afvallen met dit soort medicatie juist geweldig, want een dikker lijf brengt veel meer risico's met zich mee aldus haar woorden.
Mijne gelukkig ook. Ze gaf aan veel te hebben moeten uitzoeken en bijleren hierover maar dat het het helemaal waard is. Ze hekelt de verhalen die ik wel eens vertel over wat anderen meemaken qua halsstarrigheid van haar vakgenoten. Dat het niet een "gelukje" moet zijn wie je huisarts is en of dus hulpt krijgt.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zaterdag 20 september 2025 om 23:00
Ik heb ook de indruk dat ze dit moeten zeggen van ze zorgverzekaars. Er is natuurlijk tekort etc. Mensen moeten ook niet denken dat het een wondermiddel zonder is waarvoor je geen moeite hoeft te doen. Maar ik heb al zoveel geprobeerd. Nu las ik ook weer dat het minder goed werkt bij mensen die eten vanwege gezelligheid, stress etc.
zaterdag 20 september 2025 om 23:01
Dat het blindheid kan veroorzaken is nieuw voor me. Is dat een zeer zeldzame bijwerking, of een broodje aap verhaal?
Net thuisgekomen van vakantie, kon het niet laten om op de weegschaal te gaan staan. Was net iets lichter dan voor vertrek, en ik weeg me normaal gesproken altijd 's ochtends. Ben benieuwd morgenochtend.
Al hoopte ik wel iets minder obsessief met de weegschaal te zijn. Hoe ervaren jullie dat?
Ik zou het liever meer loslaten, maar kan de hele tijd mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen.
zaterdag 20 september 2025 om 23:04
Oja, ik loop met nog iets waarvan ik benieuwd ben of het herkenbaar is.
Ik wil graag afvallen, omdat dat gezonder is, dat merk ik ook dat ik te zwaar ben en ik vind het ook mooier. Maar ergens vind ik het moeilijk om mezelf te zien veranderen. Vind ik het lastig om mijn oude zelf los te laten. En regelmatig heb ik ook de gedachte: zo is het wel genoeg, ik ben tevreden zo. Hoewel ik nog geen gezond gewicht heb en mijn doel 15kg lager ligt dan mijn huidige gewicht, én ik het dus ook mooier vind (heb nog wel oude foto's waarop ik mijn doelgewicht heb). Ik snap niet dat het zo'n strijd is in mijn hoofd. Het zou alleen maar fijn moeten zijn om af te vallen toch?
Ik wil graag afvallen, omdat dat gezonder is, dat merk ik ook dat ik te zwaar ben en ik vind het ook mooier. Maar ergens vind ik het moeilijk om mezelf te zien veranderen. Vind ik het lastig om mijn oude zelf los te laten. En regelmatig heb ik ook de gedachte: zo is het wel genoeg, ik ben tevreden zo. Hoewel ik nog geen gezond gewicht heb en mijn doel 15kg lager ligt dan mijn huidige gewicht, én ik het dus ook mooier vind (heb nog wel oude foto's waarop ik mijn doelgewicht heb). Ik snap niet dat het zo'n strijd is in mijn hoofd. Het zou alleen maar fijn moeten zijn om af te vallen toch?
zaterdag 20 september 2025 om 23:15
Snaky schreef: ↑20-09-2025 23:00Ik heb ook de indruk dat ze dit moeten zeggen van ze zorgverzekaars. Er is natuurlijk tekort etc. Mensen moeten ook niet denken dat het een wondermiddel zonder is waarvoor je geen moeite hoeft te doen. Maar ik heb al zoveel geprobeerd. Nu las ik ook weer dat het minder goed werkt bij mensen die eten vanwege gezelligheid, stress etc.
De meeste mensen betalen zelf. Heeft geen zorgverzekering iets mee te maken.
zaterdag 20 september 2025 om 23:15
zaterdag 20 september 2025 om 23:35
@Karrota.
Het is helemaal niet vreemd dat het loslaten van je oude ik verwarrend en lastig is.
Je hele fysieke zelfbeeld veranderd. Het is slim om met een psychologe te praten om "die strijd" helder te krijgen. En hulp krijgen bij zo'n ingrijpende verandering.
Je oude ik zit al heel lang in je lijf en hoofd.
Het is helemaal niet vreemd dat het loslaten van je oude ik verwarrend en lastig is.
Je hele fysieke zelfbeeld veranderd. Het is slim om met een psychologe te praten om "die strijd" helder te krijgen. En hulp krijgen bij zo'n ingrijpende verandering.
Je oude ik zit al heel lang in je lijf en hoofd.
zondag 21 september 2025 om 07:53
Ik herken het wegen Karotta, ik weeg elke ochtend en avond
en ik noteer mijn gewicht een keer per week.
Het loslaten van mijn oude ik vind ik minder lastig. Ik zie juist steeds meer van mezelf terug, van de periode dat ik juist níet zo dik was. Dat is veel meer hoe ik mezelf voel, wat bij me past. Op mijn dikste periode heb ik vaak gevoeld dat ik het misschien moest accepteren, maar dat lukte me echt niet. Ben blij dat ik niet heb opgegeven (ook omdat ik dan makkelijk naar bmi 40+ was gegaan, waarschijnlijk).
Het loslaten van mijn oude ik vind ik minder lastig. Ik zie juist steeds meer van mezelf terug, van de periode dat ik juist níet zo dik was. Dat is veel meer hoe ik mezelf voel, wat bij me past. Op mijn dikste periode heb ik vaak gevoeld dat ik het misschien moest accepteren, maar dat lukte me echt niet. Ben blij dat ik niet heb opgegeven (ook omdat ik dan makkelijk naar bmi 40+ was gegaan, waarschijnlijk).
zondag 21 september 2025 om 08:08
Ik weeg mijzelf ook elke ochtend, en dan op prikdag voor het avondeten.
Gewoon omdat we dat altijd zo hebben gedaan.
Ik herken het niet hetzelfde denk ik, maar wel een beetje.
Ik merk wel af en toe dat ik mij nog dik voel.
Dat ik het gevoel heb dat ik er nog steeds zo uitzie als een jaar geleden.
Als ik in de spiegel kijk zie ik echt geen dik persoon.
Maar heel soms komt dat gevoel dus terug van voor mij een log en vet persoon.
Ik heb mijn streefgewicht steeds naar onderen bijgesteld.
Maar toen ik onder dat streefgewicht kwam was ik niet blij.
Ik probeer juist nu op gewicht te blijven en dus iets meer te gaan eten, maar dat werkt nog niet zo goed.
Ik heb voor mijzelf juist heel erg het gevoel dat ik nooit meer terug wil.
Het is nog net niet zo dat ik vind dat ik mijn leven vergooid heb ofzo, ik was tot een jaar terug echt ok met hoe ik was, leefde en eruit zag.
Maar nu ik er niet meer zo uit zie en mij beter en gezonder voel kruipt dat gevoel toch af en toe naar voren.
Gewoon omdat we dat altijd zo hebben gedaan.
Ik herken het niet hetzelfde denk ik, maar wel een beetje.
Ik merk wel af en toe dat ik mij nog dik voel.
Dat ik het gevoel heb dat ik er nog steeds zo uitzie als een jaar geleden.
Als ik in de spiegel kijk zie ik echt geen dik persoon.
Maar heel soms komt dat gevoel dus terug van voor mij een log en vet persoon.
Ik heb mijn streefgewicht steeds naar onderen bijgesteld.
Maar toen ik onder dat streefgewicht kwam was ik niet blij.
Ik probeer juist nu op gewicht te blijven en dus iets meer te gaan eten, maar dat werkt nog niet zo goed.
Ik heb voor mijzelf juist heel erg het gevoel dat ik nooit meer terug wil.
Het is nog net niet zo dat ik vind dat ik mijn leven vergooid heb ofzo, ik was tot een jaar terug echt ok met hoe ik was, leefde en eruit zag.
Maar nu ik er niet meer zo uit zie en mij beter en gezonder voel kruipt dat gevoel toch af en toe naar voren.
zondag 21 september 2025 om 11:05
Ik merk wel met die byesilor dat die minder prikt dan saxenda. Saxenda in mijn been prikte enorm, deze niet. Hopelijk nu ook minder rode vlekken.
Mijn naaldjes zijn trouwens 0.6
Felideaz mag ik eens vragen wat jij at op een dag, want 8 kilo op 1 jaar is erg weinig, niet dat ik er problemen mee heb, maar was liever het dubbele afgevallen. Ik weeg nu 85 en wil nog 10 kilo. Dan ben ik nog te zwaar, maar voor iemand wat al haar hele leven overgewicht heeft gehad helemaal prima.
Ik weeg ook iedere ochtend en 1 dag in de week noteer ik het.
Mijn naaldjes zijn trouwens 0.6
Felideaz mag ik eens vragen wat jij at op een dag, want 8 kilo op 1 jaar is erg weinig, niet dat ik er problemen mee heb, maar was liever het dubbele afgevallen. Ik weeg nu 85 en wil nog 10 kilo. Dan ben ik nog te zwaar, maar voor iemand wat al haar hele leven overgewicht heeft gehad helemaal prima.
Ik weeg ook iedere ochtend en 1 dag in de week noteer ik het.
zondag 21 september 2025 om 11:30
Ooit ben ik door ziekte in een paar weken 15kg afgevallen. Mijn bmi was altijd 28 en dan mag er 15kg af als je het qua bmi bekijkt, maar qua lijf is 15kg heel veel. Ik vond dat in de spiegel dramatisch. Of je naar een stervend iemand keek. Het paste zo niet bij het beeld dat ik had en op dat tempo past je hoofd zich idd bij lange na niet snel genoeg aan. Als je vroeger slank was geloof ik dat het minder schokkend is. Dan heb je nog een beeld in je hoofd van jezelf dat hierbij past.
Ik heb nu zo’n beetje hetzelfde. De laatste jaren opgelopen naar een bmi van 33 en zou graag nu terug naar bmi 27/28 willen. Ik heb idd niet de wens om 25 of lager te halen. Vast gezonder, maar dat ben ik niet. Of tenminste zo kijk ik er nu naar. Ik heb mijn medicatie dosis ook gehalveerd na de eerste spuit omdat nauwelijks willen eten tot zo’n enorm gewichtsverlies per week oploopt dat dat niet past bij mijn doel en ook niet bij hoe ik dat wil bereiken als ik eerlijk ben. Ik ben altijd stevig geweest, ik zou (zoals ik het nu zie) niet slank willen worden.
Ik heb nu zo’n beetje hetzelfde. De laatste jaren opgelopen naar een bmi van 33 en zou graag nu terug naar bmi 27/28 willen. Ik heb idd niet de wens om 25 of lager te halen. Vast gezonder, maar dat ben ik niet. Of tenminste zo kijk ik er nu naar. Ik heb mijn medicatie dosis ook gehalveerd na de eerste spuit omdat nauwelijks willen eten tot zo’n enorm gewichtsverlies per week oploopt dat dat niet past bij mijn doel en ook niet bij hoe ik dat wil bereiken als ik eerlijk ben. Ik ben altijd stevig geweest, ik zou (zoals ik het nu zie) niet slank willen worden.
zondag 21 september 2025 om 11:50
Ik heb even gezocht in mijn universiteitsbibliotheek. Ik vind wel wat artikelen over bijwerkingen op oog gezondheid bij het gebruik van Tirzepatide maar het zijn hele kleine aantallen en worden vooral gezien bij personen die ook diabetes type 2 hebben. Mogelijk heeft het te maken met te hoge dosissen en de bloedsuikerspiegel die te snel daalt.
Ik vond ook weer een artikel uit augustus 2025 waar gezien werd dat de medicatie juist een positief effect heeft op de ogen.
Over het algemeen zijn de meest (ernstige) bijwerkingen die worden vastgesteld:
acute ontsteking van de alvleesklier, galstenen en refluxziekte.
Waarbij deze bijwerkingen zeldzaam zijn. Wel gaan steeds meer mensen de medicatie gebruiken waardoor het dus automatisch meer voor zal komen.
Ik kom ook heel veel onderzoeken tegen waar juist positieve effecten worden vastgesteld.
Ik vond ook weer een artikel uit augustus 2025 waar gezien werd dat de medicatie juist een positief effect heeft op de ogen.
Over het algemeen zijn de meest (ernstige) bijwerkingen die worden vastgesteld:
acute ontsteking van de alvleesklier, galstenen en refluxziekte.
Waarbij deze bijwerkingen zeldzaam zijn. Wel gaan steeds meer mensen de medicatie gebruiken waardoor het dus automatisch meer voor zal komen.
Ik kom ook heel veel onderzoeken tegen waar juist positieve effecten worden vastgesteld.
zondag 21 september 2025 om 12:18
Dit is het meer bij mij. Ik ga mezelf nu meer en meer herkennen. Mijn gezicht weer zonder dikke hamsterwangen vooral. Dat vond ik het naarst, dat ik mezelf niet herkende in de spiegel.
Alhoewel ik slanke en ook dikkere periodes heb gehad voel ik me in een dik(ker) lijf niet mezelf.
zondag 21 september 2025 om 12:23
Vroeger ben ik ook eens veel afgevallen (35+ kilo) en dat heb ik er jaren afgehouden. Het duurt inderdaad een tijd voordat je hoofd zich aanpast. Een gezond bmi heb ik overigens nooit bereikt maar ik weet dus ook dat dat voor mij niet hoeft. Ik voelde mij prima met een bmi net onder de 30. Ik ben breder gebouwd en was toen ook behoorlijk gespierd. Met een bmi rond dat getal zie ik er gezond uit, en in proportie.
Voor nu ben ik even gestopt met Saxenda. Met de langere naald prikken zorgt wel voor wat minder roodheid maar alsnog ontstaat er een plek. Ik wacht nu eerst even totdat alle plekken weg zijn want ik heb nu 7 rode jeukende plekken verdeeld over mijn lichaam en zit niet echt te wachten op meer. Daarna maar even overleggen met de arts hoe nu verder.
Voor nu ben ik even gestopt met Saxenda. Met de langere naald prikken zorgt wel voor wat minder roodheid maar alsnog ontstaat er een plek. Ik wacht nu eerst even totdat alle plekken weg zijn want ik heb nu 7 rode jeukende plekken verdeeld over mijn lichaam en zit niet echt te wachten op meer. Daarna maar even overleggen met de arts hoe nu verder.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in