Geld & Recht alle pijlers

Cash stuffen

29-09-2025 10:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zie het veel voorbij komen, en was benieuwd of er hier mensen zijn die dit doen.

Ik Pin bijna alles, als ik het zie lijkt het me wel overzichtelijk. maar ook een gedoe

iemand ervaring mee
Is hier niet al een topic over geweest? Mijn mening: Als je geen geen grip hebt op je financiën, dan kun je beter een budgetcoach of zoiets inschakelen. Om eens goed te kijken waar je je geld aan uitgeeft, hoe je kunt besparen en hoe je kunt leren sparen (op een bankrekening, met rente). In plaats van met cash en envelopjes te gaan werken.
Hier zijn wel vaker topics over geweest. De meeste mensen snappen er het nut niet van. Daar hoor ik ook bij.

Als je graag dure mapjes en stickers aanschaft bij influencers, kan natuurlijk. Alleen is hun business model wel het verkopen van die spullen, en niet het cash stuffen zelf.

Ik dacht dat de hype wel weer een beetje voorbij was trouwens. Maar ik kan me vergissen!
Ik doe alleen een paar potjes contant, omdat ik anders echt niet met geld om kan gaan.

De vaste lasten en normale boodschappen enzo gaan allemaal online en met de pin, maar ik kan niet normaal omgaan met losse bedragen die daarbuiten vallen maar toch elke maand voorkomen, zoals een broodje in de stad, spontaan even wat kleding shoppen in de stad en wat lekkers voor bij de borrel, die ik niet mee had besteld met de weekboodschappen ect.

Die kosten lopen bij ons altijd flink op en ik pin ze dan van ons normale boodschappenbudget, waar ik dan ernstig tekort kom en pas aan het einde van de maand zie hoeveel het eigenlijk was. En dat valt altijd zo tegen.

Dus ‘geld voor de stad’ pin ik nu actief aan het begin van de maand, en op is dan ook echt op. En ik heb 1 contant potje voor uit eten met m’n man of met vriendinnen. Ik snap het concept van cash stuffing dus wel, maar zit niet met 5 enveloppen te werken. Daar zou ik ook slecht tegen kunnen.
Ik pin alles en heb een Excel. Daar houd ik het allemaal in bij.

Dat stuffen met die mapjes en potjes lijkt me verschrikkelijk onhandig.
Gewoon _melon met login problemen
sorry ik had gezocht maar er kwam niets omhoog

Op zich heb ik wel grip op mijn financien ofzo, heb geen schulden etc.
maar het budget dat ik in mijn hoofd voor iets heb wordt regelmatig overschreden.
dan blijft er alleen iets minder over om te sparen.
Ik heb daar een tijd geleden al eens een topic over gemaakt en ben niet de enige:
https://forum.viva.nl/geld-recht/cashst ... ges/511377

En ieder zijn ding en hobby maar ik vind het nogal een risico om zoveel geld in huis te hebben. Sommigen pinnen hun hele maandsalaris en hebben honderden, zo niet duizenden euro's in huis in verschillende organizers. Daarnaast kost het ook geld om al die spelletjes te kopen. Ik heb wel begrepen dat sommigen na een tijdje het geld weer storten op de bank maar waarom het er dan eerst vanaf halen?! En wil je alles cash gaan betalen en alle muntjes bewaren voor spelletjes?

Heb ooit eens aan een wat grotere cashstuffer gevraagd of ze zich wel prettig voelde met zoveel geld in huis en ze vond het een aanvaardbaar risico en nu spaarde ze tenminste wat eerst niet goed lukte.
die spelletjes die sommige hebben zie ik niet zo zitten.
kleingeld spaar ik sowieso in een grote spaarpot en stort ik 1x per jaar of 2 jaar.

het geld wat over is van een budget in een spaardoel (vakantie shoppen sint ofzo)
dat lijkt me misschien "makkelijk" ongemerkt wat extra sparen.
Ik doe het zelf niet maar er is 1 account op insta wat normaal cash stuft en waar ik het nut nog wel van inzie en dat is Kristel loves cashstuffing. Geen spelletjes maar echt doelgericht sparen online en contant. Al dat gedoe met mappen en spelletjes slaat nergens op. Zoals zij het doet kan ik mij goed voorstellen dat het werkt. En verder is het een goed verdienmodel. Je moet (nou ja, je moet niks) mapjes aanschaffen etc. Kan natuurlijk ook op andere manieren.
Zonnetje80 schreef:
29-09-2025 11:03

het geld wat over is van een budget in een spaardoel (vakantie shoppen sint ofzo)
dat lijkt me misschien "makkelijk" ongemerkt wat extra sparen.
Ik spaar ongemerkt best wat door in mijn bankapp afromen aangezet heb. Elke pinbetaling wordt afgerond en gaat automatisch naar de spaar. Soms is het een paar cent etc maar gemiddeld genomen is het toch rond de 20/30 euro per maand.
Dubbel
Zonnetje80 schreef:
29-09-2025 10:52
sorry ik had gezocht maar er kwam niets omhoog

Op zich heb ik wel grip op mijn financien ofzo, heb geen schulden etc.
maar het budget dat ik in mijn hoofd voor iets heb wordt regelmatig overschreden.
dan blijft er alleen iets minder over om te sparen.

Hou je bij waar je je geld aan uitgeeft? Dan zou je moeten kunnen zien waarom het overschreden wordt. Heb je onnodig geld uitgegeven of is je budget te laag?
Ik doe het nu bijna een jaar en heeft mij geholpen om te sparen en grip te krijgen op mijn financiën. Ik doe geen spelletjes dat vind ik onzin. Ik heb een aantal spullen aangeschaft via bol.com. Was klaar voor €20 en de rest print ik uit via templates. Elke maand pin ik geld en mijn vaste lasten betaal ik van 1 rekening. Vanaf 1-1 heb ik nu ongeveer €4.000 spaargeld.
_melon2 schreef:
29-09-2025 10:51
Ik pin alles en heb een Excel. Daar houd ik het allemaal in bij.

Ik snap dat nooit. Dat is toch superveel werk, al je uitgaven opschrijven?
Wat levert het op?
Frizz schreef:
29-09-2025 11:52
Wat levert het op?
Overzicht.

Het kost me niet eens 10 minuten per week, dus nee het is is niet superveel werk.
Gewoon _melon met login problemen
wolkie schreef:
29-09-2025 11:11
Ik spaar ongemerkt best wat door in mijn bankapp afromen aangezet heb. Elke pinbetaling wordt afgerond en gaat automatisch naar de spaar. Soms is het een paar cent etc maar gemiddeld genomen is het toch rond de 20/30 euro per maand.
Dit doe ik ook bij de Rabo alles afronden
Vakantievrouw schreef:
29-09-2025 11:43
Ik doe het nu bijna een jaar en heeft mij geholpen om te sparen en grip te krijgen op mijn financiën. Ik doe geen spelletjes dat vind ik onzin. Ik heb een aantal spullen aangeschaft via bol.com. Was klaar voor €20 en de rest print ik uit via templates. Elke maand pin ik geld en mijn vaste lasten betaal ik van 1 rekening. Vanaf 1-1 heb ik nu ongeveer €4.000 spaargeld.
Dat is een mooi bedrag.
spelletje zie ik ook niet zitten. en kleingeld in van die challenges bij houden ook niet dat gaat gewoon op grote hoop
wolkie schreef:
29-09-2025 11:11

Ik vond dat juist een crime al die losse bedragjes die naar de spaar gingen. Geen overzicht meer en het leek heel wat, maar wat is uiteindelijk nou €20-30 per maand? Ik houd het dus liever bij de oude manier: realistisch budgetteren en verder alles direct na storting salaris doorsluizen naar een online spaarrekening (bij een andere bank, niet zichtbaar in mijn gewone bankapp).
Hoe doe je dit dan in winkels waar je niet contant kan betalen? Dat is toch op heel veel plekken tegenwoordig?
Graze schreef:
29-09-2025 10:57
Ik heb daar een tijd geleden al eens een topic over gemaakt en ben niet de enige:
https://forum.viva.nl/geld-recht/cashst ... ges/511377

En ieder zijn ding en hobby maar ik vind het nogal een risico om zoveel geld in huis te hebben. Sommigen pinnen hun hele maandsalaris en hebben honderden, zo niet duizenden euro's in huis in verschillende organizers. Daarnaast kost het ook geld om al die spelletjes te kopen. Ik heb wel begrepen dat sommigen na een tijdje het geld weer storten op de bank maar waarom het er dan eerst vanaf halen?! En wil je alles cash gaan betalen en alle muntjes bewaren voor spelletjes?

Heb ooit eens aan een wat grotere cashstuffer gevraagd of ze zich wel prettig voelde met zoveel geld in huis en ze vond het een aanvaardbaar risico en nu spaarde ze tenminste wat eerst niet goed lukte.
Je hele maandsalaris pinnen? Vaste lasten zijn niet eens contant te betalen (hypotheek/huur, verzekeringen, g/w/l enz.), dus hoe gaat dat dan?

Wij hebben de afgelopen jaren flink gespaard voor een grote uitgave in de vorm van een verbouwing. Als we een significant deel daarvan cash hadden gespaard hadden we er ook weer voor moeten betalen om dat contante geld te kunnen storten, want dat is tegenwoordig niet meer gratis..

Dus ik zie vooral extra veel rompslomp met geld opnemen en storten.
Ravintola schreef:
29-09-2025 12:23
Ik vond dat juist een crime al die losse bedragjes die naar de spaar gingen. Geen overzicht meer en het leek heel wat, maar wat is uiteindelijk nou €20-30 per maand? Ik houd het dus liever bij de oude manier: realistisch budgetteren en verder alles direct na storting salaris doorsluizen naar een online spaarrekening (bij een andere bank, niet zichtbaar in mijn gewone bankapp).
€ 20-30 per maand is ruim € 200-300 per jaar. Vind ik een leuk bedrag om vrij gemakkelijk erbij te sparen. Ik spaar ook elke maand een vast bedrag. Die kleine bedragen komen in mijn "vrije spaarpotje" en sluis ik 1x per maand over naar een ander spaarpotje.
Frizz schreef:
29-09-2025 11:52
Wat levert het op?
Ik download 1 of 2 keer per maand mijn verrichtingen van de maand naar excel via mijn bankapplicatie.
Copy/paste de rijen dan bij in mijn jaarexcel en laat er een macro op los die in 80% van de gevallen er de juiste categorie aan toevoegt.
Daar waar het niet automatisch toegevoegd is, zet ik manueel de categorie er in.

Dus eens het initiëel opgezet was, kost het me maandelijks zeer weinig tijd. En je krijgt een goed overzicht waar je geld zowat naartoe gaat.

Voor de 'fun' rubrieken heb ik een budget bepaald, en zo kan je dat ook mooi opvolgen. Niet dag per dag, eerder na de feiten, maar je weet dan wel waar je beter op moet letten.
Prei schreef:
29-09-2025 14:08
Je hele maandsalaris pinnen? Vaste lasten zijn niet eens contant te betalen (hypotheek/huur, verzekeringen, g/w/l enz.), dus hoe gaat dat dan?

Wij hebben de afgelopen jaren flink gespaard voor een grote uitgave in de vorm van een verbouwing. Als we een significant deel daarvan cash hadden gespaard hadden we er ook weer voor moeten betalen om dat contante geld te kunnen storten, want dat is tegenwoordig niet meer gratis..

Dus ik zie vooral extra veel rompslomp met geld opnemen en storten.
Die cashstuffer was getrouwd en ze deed het volgens mij alleen met haar loon, gok dus dat die man de hypotheek, G/W/L enzo betaalde. Daar had ze ook geen mapjes voor. Alleen voor uitstapjes, boodschappen, kleding, tandarts, verjaardagen etc.
Ik cash stuf ook. Pin een vast bedrag die ik verdeel over de maand. Wat ik overhou verdeel ik in potjes dierenarts, vakantie, eigen risico etcetera.
Al die onzin spelletjes vind ik niet passend. Ook heb ik geen tig boekjes en accessoires 🤭

Het helpt mij wel om overzicht te houden. Wij hebben voldoende inkomen dus onbewust ging er teveel op aan van alles. Nu kan ik online extra sparen.
Pas toch ook al een topic over geweest? Ben je influencer ofzo?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven