Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2421 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
ZeepBelle schreef:
26-08-2025 11:53
Fijn om te lezen dat jullie het ook raar gedrag vinden

Ik had een ‘naar boven afgerond’ bedrag in de envelop gedaan.
Had ze die envelop niet open gemaakt en niks gezegd, prima.
Maar omdat ik de cijfers wist, merkte ik dat ik het niet leuk vond dat ze het hele bedrag hield.

Zelf had ik (minstens) € 100 teruggegeven - als de situatie omgekeerd was

Ik denk dat zij het als een mazzeltje zag

Het is de enige x geweest dat ik haar gedrag echt raar vond. Ik heb er de vriendschap niet om beëindigd. Daarvoor is ze (verder) veel te leuk
Maar wil je er nog wat mee, nog iets over zeggen?
Heeft iemand nog gierige acties te melden?
Vind dit altijd zo’n leuk topic!
smorre schreef:
21-09-2025 23:02
Heeft iemand nog gierige acties te melden?
Vind dit altijd zo’n leuk topic!
Een ongewild gierige actie van mijzelf. Ik was vergeten vandaag eten mee te nemen voor Harvest van de kerk. Er wordt dan voedsel ingezameld om tijdens Harvest uit te delen. Iedereen had uitgepakt en ik was het (stom!) vergeten en kwam met lege handen. Kind keek even beteuterd en ze mocht van iemand anders een blik bonen brengen namens ons. Oef.
Allemaal niet mijn intentie, maar vond het wel oerstom van mijzelf en wil zeker niet als gierigaard te boek staan. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat mensen het vergeten, maar dit was niet handig.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
28-09-2025 22:10
Een ongewild gierige actie van mijzelf. Ik was vergeten vandaag eten mee te nemen voor Harvest van de kerk. Er wordt dan voedsel ingezameld om tijdens Harvest uit te delen. Iedereen had uitgepakt en ik was het (stom!) vergeten en kwam met lege handen. Kind keek even beteuterd en ze mocht van iemand anders een blik bonen brengen namens ons. Oef.
Allemaal niet mijn intentie, maar vond het wel oerstom van mijzelf en wil zeker niet als gierigaard te boek staan. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat mensen het vergeten, maar dit was niet handig.
Jij hebt misschien het idee dat anderen jou nu een gierigaard vinden, maar gelukkig weten wij dat dit niet zo is en dit hooguit een 'onhandige' of 'vergeetachtige' actie was! Hier hoef je je dus niet druk te maken!
Afgelopen weekend een feestje gehad, kennissen waren X jaar getrouwd. Gastheer had flink uitgepakt met een tap, varken aan het spit, buffet, etc. Sta ik daar aan zo’n statafel een beetje te socializen als er ineens een man tussen ons in schuift met een bord eten. Bleek de buurman te zijn. Hij klopt op de schutting en dirigeert zijn kinderen om ook te komen en wat te eten te pakken. ‘Ja’, zei hij al kluivend aan een reusachtige karbonade-achtige toestand ‘dan heb je die cadeaubon er weer zo uit, vier man een avondmaaltijd en hele avond gratis drank’.

De vrouw tegenover mij wist niet waar ze moest kijken van plaatsvervangende schaamte. Ik mompelde tegen de man naast mij dat ik dan toch liever die verre vriend verkoos boven zo’n buur :devil:
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ze bestaan dus ook echt gewoon, dit soort figuren.
.
Baggal schreef:
28-09-2025 22:10
Niks gierigs aan.
Ook een Pluviofiel
Toen ik even tussen twee woningen in zat, had ik tijdelijk wat spullen opgeslagen in de kelder van een vriendin. Op een dag belde ze me dat de kelder onder water stond en dat ik mijn spullen moest komen redden. Daar aangekomen zat zij rustig met een sigaretje op de bank. Niet gierig, maar zelf zou ik als vriendin zijnde alvast begonnen zijn om zoveel mogelijk spullen uit het water te halen. Wat ik wel gierig vond is dat zij opmerkte dat ze het wel ging indienen bij de verzekering, hield ze er tenminste nog iets aan over.
Raar gedrag idd van die vriendin.
Over die kerk. Ik weet niet of ik het al eens verteld heb hier, maar ik merk het dus elke Kerst op :) Dat is mijn enige kerkbezoek van het jaar en ik zorg altijd dat ik wat geld mee heb voor het goede doel (ze hebben twee collectes, een voor zichzelf en een voor een goed doel). Er zijn dus heel veel mensen die niets in het zakje doen maar een lege hand erin en dan rammelen zodat het lijkt of ze er iets in gooien. Voor wie houd je dan de schijn op?
Maar is het juist niet heel christelijk om je niet bezig te houden met wat anderen in dat zakje stoppen?
Of je niet te verwonderen als een keer een ander een blikje voedsel heeft vergeten?
Lila-Linda schreef:
29-09-2025 15:12
Maar is het juist niet heel christelijk om je niet bezig te houden met wat anderen in dat zakje stoppen?
Of je niet te verwonderen als een keer een ander een blikje voedsel heeft vergeten?
Nu ben ik niet christelijk en iedereen moet doen wat hij goed vindt, maar als je het zo bekijkt zijn er maar weinig mensen die echt volgens die christelijke visie leven.
Eigenlijk ben je maar een gierige christen, als je alleen met kerst naar de kerk gaat.
KamilleT schreef:
29-09-2025 15:08
Over die kerk. Ik weet niet of ik het al eens verteld heb hier, maar ik merk het dus elke Kerst op :) Dat is mijn enige kerkbezoek van het jaar en ik zorg altijd dat ik wat geld mee heb voor het goede doel (ze hebben twee collectes, een voor zichzelf en een voor een goed doel). Er zijn dus heel veel mensen die niets in het zakje doen maar een lege hand erin en dan rammelen zodat het lijkt of ze er iets in gooien. Voor wie houd je dan de schijn op?
Nou ja, blijkbaar voor mensen zoals jij, die daar iets van vinden :proud: .
KamilleT schreef:
Ha-ha. Dat deed me denken aan het verhaal van een familielid die vertelde regelmatig knopen te vinden in het zakje. En dat was niet omdat die toevallig van de jas of het overhemd waren gevallen :proud: .

Ik voelde mij ongewild gierig gister en zeer ongemakkelijk. Links en rechts werd eten uitgepakt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
29-09-2025 15:43
Ha-ha. Dat deed me denken aan het verhaal van een familielid die vertelde regelmatig knopen te vinden in het zakje. En dat was niet omdat die toevallig van de jas of het overhemd waren gevallen :proud: .

Ik voelde mij ongewild gierig gister en zeer ongemakkelijk. Links en rechts werd eten uitgepakt.
Ik neem aan dat je vaker in die kerk komt, en mensen je kennen. Dan is de kans groter dat ze denken ‘oh, was je de spullen vergeten?’ dan ‘wat gierig’.
Ik zou me over zoiets sowieso niet gierig voelen, je weet toch zelf hoe het komt dat je niks bij je had?
KamilleT schreef:
29-09-2025 15:21
Nu ben ik niet christelijk en iedereen moet doen wat hij goed vindt, maar als je het zo bekijkt zijn er maar weinig mensen die echt volgens die christelijke visie leven.
tja, zo kun je je mooi verschuilen
nausicaa schreef:
29-09-2025 15:40
Nou ja, blijkbaar voor mensen zoals jij, die daar iets van vinden :proud: .
Ik vind er ook iets van om te faken dat je iets geeft. Diegene schaamt zich er blijkbaar zelf voor, anders zou diegene wel gewoon niets geven.
Je mag prima niks geven. Je mag ook een heel klein bedrag geven. Of heel veel, who cares. Maar een beetje rammelen met het bakje om te doen alsof je iets geeft, vind ik ontzettend hypocriet. Waarom zou je daar niks van mogen vinden?
Lila-Linda schreef:
29-09-2025 16:12
tja, zo kun je je mooi verschuilen
Verschuilen? Waarachter? Waarvoor?
Van vrienden die getrouwd zijn hoor ik ook wel over lege enveloppen. Dat is ongeveer hetzelfde idee. Maar goed, met een beetje puzzelwerk weet je dan ook wel waar die vandaan gekomen zijn.
Itsnojoke schreef:
29-09-2025 17:41
Ik vind er ook iets van om te faken dat je iets geeft. Diegene schaamt zich er blijkbaar zelf voor, anders zou diegene wel gewoon niets geven.
Je mag prima niks geven. Je mag ook een heel klein bedrag geven. Of heel veel, who cares. Maar een beetje rammelen met het bakje om te doen alsof je iets geeft, vind ik ontzettend hypocriet. Waarom zou je daar niks van mogen vinden?
Ik ga er vanuit, dat mensen zich dan diep schamen, en dat vind ik vreselijk rot
en als zij dan willen rammelen, dan moet dat maar
Leven en laten leven
Als mensen nou gewoon wat minder op anderen zouden letten op zo'n moment, dan hoeft ook niemand te doen alsof.
Ik kwam vroeger vaak in de kerk en ik heb twee keer uit de haast mijn portemonnee vergeten. Ik moest dus zeggen bij de collecte: "ik heb niks" en daar werd in kerk X heel prima en begripvol op gereageerd, maar in Kerk y werd mij toch wel nog een keer dat zakje in de snuit geduwd alsof ik loog ofzo. Dus ik snap heel prima dat je uit ongemak doet alsof. Zou aanleiding moeten zijn voor een diaconaal gesprek, lijkt me.
Si abra la puerta hay lobos.
KamilleT schreef:
Dat is wel erg ja. Kan ook zijn dat ze vergeten zijn iets mee te nemen en het ongemakkelijk vinden om de zak aan zich voorbij te laten gaan zonder er iets in te doen. Als het echt om gierig zijn gaat kan je toch ook 5 cent meenemen lijkt me, dan ziet een ander in ieder geval dat je er iets in doet, maar ze zien niet wat je geeft. En die 5 cent kan je zelf vast missen.
Ik ga wekelijks naar de kerk en vond kleingeld altijd heel irritant, gewoon omdat ik het niet altijd heb. Elke zondag weer zoeken om voor 4 personen geld bij elkaar te schrapen. Wij hebben in onze kerk nu al een tijd een app waarmee je kan betalen. Dus dan komt het collectemoment en pakt iedereen zijn telefoon er even bij. Het is in onze kerk ons zo dat er sinds die app veel meer collectegeld gegeven wordt dan voorheen met contant geld. Gewoon omdat je makkelijker even zo'n bedragje intypt dan dat je het in kleingeld in de zak stopt.
KamilleT schreef:
Jij kan echt niet zien dat heel veel mensen hun hand in de collectezak steken zonder er geld in te gooien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven