Hypotheek extra aflossing
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:15
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 21:49
Wel ook vermogensbelasting meerekenen in het plaatje. Indien van toepassing natuurlijk - als je boven de drempel komt. Dat betaal je wel als het geld op de bank staat maar niet als je aflost.diedietje schreef: ↑03-10-2025 21:20Het is helemaal geen drogreden.
Door de hypotheekrenteaftrek betaal je geen 2% maar dus 1,3 ofzo, netto.
Dus je hoeft niet eens te beleggen met je geld, als je alleen maar een spaarrente kan vinden boven de 1,3% is het dus al gunstiger om te sparen en je hypotheek te houden.
Jij vergeet dat als je niet aflost, je een bedrag op een spaarrekening hebt staan.
vrijdag 3 oktober 2025 om 22:06
Wij hebben ook steeds stukjes afgelost. Inmiddels staat er nog een klein bedrag open dat we volgend jaar ook kunnen aflossen. Die lage maandlasten zijn heerlijk! Onze hypotheek was ook annuïtair en de rente 3,7% ofzo.
Het had vast belegd kunnen worden, maar dit was een simpele manier om het geld dat 'over' was te besteden en elke keer minder maandlasten was een fijne bijkomstigheid.
Het had vast belegd kunnen worden, maar dit was een simpele manier om het geld dat 'over' was te besteden en elke keer minder maandlasten was een fijne bijkomstigheid.
vrijdag 3 oktober 2025 om 22:32
Over hypotheekrenteaftrek versus drogreden: als je het geld in plaats daarvan spaart met goede rente, dan is het netto inderdaad voordeliger. Het gekke is dat bijna niemand dat er dan bij zegt. Waardoor heel veel mensen denken dat het daadwérkelijk iets oplevert, vooral omdat je dus daadwerkelijk geld krijgt van de belastingdienst (of minder inkomstenbelasting hoeft te betalen).
Hoeveel mensen zetten het geld consequent op de spaarrekening?
Hoeveel mensen geven het gewoon maandelijks uit?
Feit blijft: bij het aflossen van je hypotheek geldt het verminderen van de hypotheekrenteaftrek an sich niet als nadeel. En als je dat wél als argument inbrengt, vertel dan het hele plaatje en niet de helft.
Feit blijft: bij het aflossen van je hypotheek geldt het verminderen van de hypotheekrenteaftrek an sich niet als nadeel. En als je dat wél als argument inbrengt, vertel dan het hele plaatje en niet de helft.
vrijdag 3 oktober 2025 om 22:43
KamilleT schreef: ↑03-10-2025 19:47Ik betaal 3000 euro hypotheekrente per jaar. Kleine teruggaaf dus netto kost het me 200 euro per maand of zo. Daarnaast nog een spaardeel wat wel hoger is door die lage rente, maar dat zie ik als normaal sparen en niet als kosten.
Aflossen heb ik wel eens over gedacht, voor het aflossingsvrije deel, maar zoals het er nu uitziet is dat tzt al gedekt door de overwaarde en mijn beleggingen.
Dit is ook ongeveer mijn situatie. Ik verwacht over een paar jaar ook nog wel een keer te verhuizen en het aflossingsvrije deel dan eventueel meenemen lijkt me ook handig.
vrijdag 3 oktober 2025 om 23:29
Mijn woonlasten zijn goed te overzien. Qua echte kosten, dus de netto rente, 200 per maand of zo. Dat zou dus nog minder kunnen worden, dan houd ik nog meer over per maand. Ik hoef niet meer te sparen of beleggen, dat gaat prima zo.Courage schreef: ↑03-10-2025 22:32Over hypotheekrenteaftrek versus drogreden: als je het geld in plaats daarvan spaart met goede rente, dan is het netto inderdaad voordeliger. Het gekke is dat bijna niemand dat er dan bij zegt. Waardoor heel veel mensen denken dat het daadwérkelijk iets oplevert, vooral omdat je dus daadwerkelijk geld krijgt van de belastingdienst (of minder inkomstenbelasting hoeft te betalen).
Dat is overigens niet altijd zo geweest, ik heb jarenlang minstens een derde van mijn inkomen aan woonlasten gehad.
vrijdag 3 oktober 2025 om 23:32
Oeps…het was niet m’n intentie om een discussie aan te slingeren over hypotheekrenteaftrek. Of het een nadeel is, zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van je rente en wat je alternatief kan doen met je geld. Ik heb het nooit doorgerekend, want ik vind aflossen belangrijker. Maar ik mis het wel een smak geld terug te krijgen van de Belastingdienst.

zaterdag 4 oktober 2025 om 02:01
Hier nog aan het begin van onze carrière (dertigers) en dus niet de reserves om grote happen van de hypotheek af te lossen. Dat gaat echt met heel kleine beetjes, waarbij ik ook niet perse weet wat wijsheid is. Ik heb in onze situatie niet alles helemaal doorgerekend en gewoon gedaan waar ik me geestelijk goed bij voelde. Ook geen financieel advies ingewonnen.
Wij hebben ooit 10.000 euro extra afgelost op onze hypotheek. Dat resulteerde in een vermindering van 120 euro bruto per maand. Netto heb ik het niet uitgerekend (de HRA werd minder) maar ik vond het lekker dat wat er minder afgeschreven werd.
We hebben daar in ieder geval voor ons gevoel meer lucht van gekregen want ik bleef in het maandbudget rekening houden met het oorspronkelijke bedrag. Van die 120 euro extra per maand deden we leuke dingen of ik belegde weleens wat of iets.
Toen die hypotheek zo’n 11 jaar liep zijn we verhuisd en sloten opnieuw een hypotheek gehad. Toen was t ook fijn want het was 10.000 euro extra overwaarde.
Daarom heb ik voor ons nieuwe huis (veel grotere hypotheek) ook meteen 2000 euro extra afgelost. Ik vind t leuk om te zien dat je elke maand dan toch iets bespaart.
Voor de rest weet ik nog niet of we heel veel extra gaan aflossen want voor mijn gevoel is de nieuwe hypotheek een bodemloos zwart gat waar het geld in verdwijnt. Dan kan ik het beter gebruiken voor ons gezinsleven.
De nieuwe hypotheek zal met regulier aflossen volledig afgelost zijn voor we met pensioen gaan dus ik vind t wel best
Wij hebben ooit 10.000 euro extra afgelost op onze hypotheek. Dat resulteerde in een vermindering van 120 euro bruto per maand. Netto heb ik het niet uitgerekend (de HRA werd minder) maar ik vond het lekker dat wat er minder afgeschreven werd.
We hebben daar in ieder geval voor ons gevoel meer lucht van gekregen want ik bleef in het maandbudget rekening houden met het oorspronkelijke bedrag. Van die 120 euro extra per maand deden we leuke dingen of ik belegde weleens wat of iets.
Toen die hypotheek zo’n 11 jaar liep zijn we verhuisd en sloten opnieuw een hypotheek gehad. Toen was t ook fijn want het was 10.000 euro extra overwaarde.
Daarom heb ik voor ons nieuwe huis (veel grotere hypotheek) ook meteen 2000 euro extra afgelost. Ik vind t leuk om te zien dat je elke maand dan toch iets bespaart.
Voor de rest weet ik nog niet of we heel veel extra gaan aflossen want voor mijn gevoel is de nieuwe hypotheek een bodemloos zwart gat waar het geld in verdwijnt. Dan kan ik het beter gebruiken voor ons gezinsleven.
De nieuwe hypotheek zal met regulier aflossen volledig afgelost zijn voor we met pensioen gaan dus ik vind t wel best
zaterdag 4 oktober 2025 om 03:25
Heb je ook meegerekend hoeveel maanden eerder je klaar bent met aflossen?
Sowieso nooit je hele buffer in je stenen stoppen want dat zit vast. Aan de andere kant geven lage maandlasten ook flexibiliteit.
zaterdag 4 oktober 2025 om 06:57
Wij lossen elk jaar extra af op de hypotheek. Ook als dat maar 10 euro scheelde per maand, is toch 120 euro per jaar minder. Inmiddels zijn de maandlasten zo goed behapbaar dat we de kortere looptijd kiezen. Hebben nu een lage rente, doel is om het annuïtaire en lineaire hypotheekdeel v volledig afgelost te hebben als die rente afloopt. Dan blijft er een klein deel aflossingsvrij over, maar daar is evt ook genoeg spaargeld voor.
Waarom we het doen: we beleggen en sparen ook al, dus spreid je winkansen. Lage lasten is fijn. We willen niet pas op ons 70e met pensioen dus tis ook onderdeel van ons "ik wil tzt f*ck you kunnen zeggen en er mee uitscheiden"plan.
Waarom we het doen: we beleggen en sparen ook al, dus spreid je winkansen. Lage lasten is fijn. We willen niet pas op ons 70e met pensioen dus tis ook onderdeel van ons "ik wil tzt f*ck you kunnen zeggen en er mee uitscheiden"plan.
zaterdag 4 oktober 2025 om 07:14
Het zal er ook aan liggen wat voor hypotheek je hebt. Ik heb niks aflossingsvrij of spaarhypotheek oid. Ik heb 30 jaar looptijd, rente 1,7% voor de volle 30 jaar. Na 30 jaar is hij sowieso volledig afgelost. En dan ben ik nog niet met pensioen. Kan me voorstellen dat ik de laatste ca 10 jaar wel sneller kan aflossen (kinderen groot, meer uren kunnen werken).Ravintola schreef: ↑04-10-2025 03:25Heb je ook meegerekend hoeveel maanden eerder je klaar bent met aflossen?
Nee, het ging me om de lagere maandlasten. En als ik daar voor kies dan blijft de looptijd gelijk.
Sowieso nooit je hele buffer in je stenen stoppen want dat zit vast. Aan de andere kant geven lage maandlasten ook flexibiliteit.
Die 50 euro minder geeft mij niet het gevoel van meer flexibiliteit. Cq de 75 euro die datzelfde bedrag op een spaar zou opbrengen geeft meer ruimte.
De hypotheek met 1 inkomen kunnen opbrengen is bij mij sowieso al aan de orde aangezien ik alleenstaand ben. Dus daar hoeven de lasten niet voor omlaag.
zaterdag 4 oktober 2025 om 08:54
Wij lossen ieder jaar het maximale aflossingsbedrag af.
Rente is tegenwoordig zo laag, dat loont haast niet meer.
Om op die manier eerder hypotheekvrij te zijn. We zijn nu gezond en vitaal. Mochten we op latere leeftijd eerder willen stoppen met werken of minder werken dan is dat beter mogelijk door de lagere maandlasten.
Dit alles in overleg met onze adviseur.
Rente is tegenwoordig zo laag, dat loont haast niet meer.
Om op die manier eerder hypotheekvrij te zijn. We zijn nu gezond en vitaal. Mochten we op latere leeftijd eerder willen stoppen met werken of minder werken dan is dat beter mogelijk door de lagere maandlasten.
Dit alles in overleg met onze adviseur.
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
zaterdag 4 oktober 2025 om 09:17
Kijk eerst of je je huis kunt verduurzamen van dat geld.
Bij mijn hypotheek ging de rente naar beneden bij een verbetering van het energielabel. Plus dat ik een lagere energierekening heb. Bij elkaar levert dit veel meer op dan datzelfde bedrag in de aflossing gooien.
Ga je wel extra aflossen, check dan regelmatig of je in een lagere renteklasse komt. Als je hypotheek nog maar bijv 60/70/85% van de taxatie- of woz-waarde is kun je ook een lagere rente krijgen.
Bij mijn hypotheek ging de rente naar beneden bij een verbetering van het energielabel. Plus dat ik een lagere energierekening heb. Bij elkaar levert dit veel meer op dan datzelfde bedrag in de aflossing gooien.
Ga je wel extra aflossen, check dan regelmatig of je in een lagere renteklasse komt. Als je hypotheek nog maar bijv 60/70/85% van de taxatie- of woz-waarde is kun je ook een lagere rente krijgen.
zaterdag 4 oktober 2025 om 10:19
Ik heb zelf een aflossingsvrije hypotheek bestaande uit 3 delen met verschillende rentetarieven en van oorsprong verschillende rentevaste periode. 20 jaar geleden waren de rentepercentages laag vergeleken met voorheen. Maar vergeleken met een paar geleden erg hoog. Een deel heb ik een paar geleden ook voor een zeer laag rentepercentage kunnen verlengen. De andere twee delen heb ik helaas voor hogere rentepercentages moeten verlengen.
Ik had aardig wat gespaard om dit huis te kunnen kopen. Ik heb wel een wat grotere hypotheek genomen dan eigenlijk nodig was. Dat had met de omstandigheden te maken. Ik wist van een aantal zaken niet wat voor kosten ik kon verwachten.
Ik vind het prettig om voor diverse zaken direct geld te hebben. Alleen al afgelopen 2 maanden was weer een drama. Een kind gaat naar andere school op een redelijke afstand. Dat we hebben een elektrische fiets gekocht, een laptop, 2 maal schoolbijdrage, 2 maal kleding. Vakantie toch het een en ander uitgegeven. Ziektekosten. Onze auto trekt het momenteel nog wel na schoonmaken van de motor door een plaatselijke garage 1,5 jaar geleden. Maar we hadden een ernstige motorstoring en het verhaal van de officiële dealer kwam er eigenlijk op neer, gooi maar in de vuilnisbak. En maar 93000 km op de teller. Een dure lening voor een andere is niet handig.
Ik ben begonnen met aflossen toen de bankencrisis begon en banken omvielen. Het geld waarvan ik vond dat het eigenlijk te veel was dat op de rekening stond, heb ik gebruik om af te lossen. In stappen heb ik de hypotheek nu gehalveerd. De maandelijkse hypotheeklasten zijn inmiddels aardig gedaald. Wordt overigens weer gecompenseerd door het nodige onderhoud. Momenteel doe ik nu niet veel aan aflossen. Langzamerhand moeten we wel denken aan de einddatum van de hypotheek en wat we dan gaan doen. Het vervelende is wel dat langzaam de wet Hillen wordt afgebouwd. Aflossen wordt ergens afgestraft.
Ik had aardig wat gespaard om dit huis te kunnen kopen. Ik heb wel een wat grotere hypotheek genomen dan eigenlijk nodig was. Dat had met de omstandigheden te maken. Ik wist van een aantal zaken niet wat voor kosten ik kon verwachten.
Ik vind het prettig om voor diverse zaken direct geld te hebben. Alleen al afgelopen 2 maanden was weer een drama. Een kind gaat naar andere school op een redelijke afstand. Dat we hebben een elektrische fiets gekocht, een laptop, 2 maal schoolbijdrage, 2 maal kleding. Vakantie toch het een en ander uitgegeven. Ziektekosten. Onze auto trekt het momenteel nog wel na schoonmaken van de motor door een plaatselijke garage 1,5 jaar geleden. Maar we hadden een ernstige motorstoring en het verhaal van de officiële dealer kwam er eigenlijk op neer, gooi maar in de vuilnisbak. En maar 93000 km op de teller. Een dure lening voor een andere is niet handig.
Ik ben begonnen met aflossen toen de bankencrisis begon en banken omvielen. Het geld waarvan ik vond dat het eigenlijk te veel was dat op de rekening stond, heb ik gebruik om af te lossen. In stappen heb ik de hypotheek nu gehalveerd. De maandelijkse hypotheeklasten zijn inmiddels aardig gedaald. Wordt overigens weer gecompenseerd door het nodige onderhoud. Momenteel doe ik nu niet veel aan aflossen. Langzamerhand moeten we wel denken aan de einddatum van de hypotheek en wat we dan gaan doen. Het vervelende is wel dat langzaam de wet Hillen wordt afgebouwd. Aflossen wordt ergens afgestraft.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in