Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 327 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Ik ben nieuw in dit topic en heb vanochtend alles doorgelezen omdat ik helemaal nieuw ben in de wereld van GLP1 medicatie. Vanochtend heb ik Saxenda opgehaald
bij de apotheek op voorschrift van mijn huisarts. Helaas is het gebruik van saxenda helemaal nieuw voor mijn huisarts. Dus samen gaan we dit traject aan waarschijnlijk met vallen en opstaan. Ik vind het stiekem best spannend omdat ik niet weet wat me te wachten staat. Dus alle tips zijn welkom.
pijnboompitjes schreef:
06-10-2025 12:09
Ik ben nieuw in dit topic en heb vanochtend alles doorgelezen omdat ik helemaal nieuw ben in de wereld van GLP1 medicatie. Vanochtend heb ik Saxenda opgehaald
bij de apotheek op voorschrift van mijn huisarts. Helaas is het gebruik van saxenda helemaal nieuw voor mijn huisarts. Dus samen gaan we dit traject aan waarschijnlijk met vallen en opstaan. Ik vind het stiekem best spannend omdat ik niet weet wat me te wachten staat. Dus alle tips zijn welkom.
Welkom en heel veel succes ermee! Hier zijn meerdere gebruikers van Saxenda dus kun je info en ervaringen uitwisselen.
Ik ga nog steeds langzaam maar gestaag op mijn microdosis en mijn adhd-symptomen lijken ook iets af te nemen. Ben nu bezig met C25K oftewel van couch naar 5 km joggen/hardlopen begonnen. Zit pas in week 2 horen maar was er al een aantal keren eerder aan begonnen maar dan kwam ik nooit verder dan week 1 :bonk:

Oz lijkt dus ook wel wat met mijn motivatie te doen. Maar het fijnst vind ik dat de foodnoise weg is. Iemand anders schreef dat van de week ook al, ik kan gewoon door de supermarkt lang alle koek, snoep, chocolade en chips etc lopen zonder te zwichten. It’s amazing :hyper: :cheer: :high5:
Yavanna schreef:
06-10-2025 12:15
Welkom en heel veel succes ermee! Hier zijn meerdere gebruikers van Saxenda dus kun je info en ervaringen uitwisselen.
Welkom en succes! Het is ook best spannend in het begin hoor.
Succes Pijnboompitjes!!
Succes en welkom!
Sorry, we zijn inmiddels een paar pagina’s verder en kan nu pas reageren (iets met de telefoon en ww niet uit m’n hoofd weten..) Bedankt voor de reacties, alles bijgelezen en weer wat wijzer.

Ik heb wel een vraagje, ben nu met GLI bezig maar wil wel alvast op eigen kosten beginnen met saxenda, hoe gaat dat dan evt na het GLI traject als ik nog steeds in mijn te hoge bmi zit, gaat de zorgverzekering het dan wel vergoeden of valt dat weg omdat ik het dan inmiddels al gebruik en zelf betaal, iemand hier ervaring mee?
Dag mensen,
Ik ga hier een beetje afscheid nemen.

Ik weet dat ik in een andere fase zit, maar ik merk dat ik dus hier geen herkenning meer lees. Dat is natuurlijk logisch en prima, maar ik vind dat ook wel jammer.

Ik zal over een paar weken/maanden misschien nog een update geven van hoe mijn afbouw tot nu toe is gegaan.

Hierbij mijn voorlopige update.

Ik ben al een weken bezig met afbouwen en prik inmiddels weer 2,5 mg.
Ik merk dat ik het nog lastig vind de het goede aantal kcal te eten.

Ik heb met mijn diëtiste gesproken en die geeft aan dat ik ongeveer 1700-1800 mag eten. Dat red ik niet helemaal dus ik val nog steeds langzaam af.

Het is voor mij dus echt belangrijk dat ik weer 'leer' iets meer te gaan eten dan dat ik de afgelopen maanden heb gedaan. Dat is voor mij een psychisch proces heb ik gemerkt.

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik niet meer zo snel naar zoet of hartig grijp.
Ik vraag mij af of het nog steeds de Mounjaro is, die mijn hersens dit zegt (ondanks de lage dosis) of dat ik na al die maanden toch ook wel een bepaalde gewenning heb opgebouwd.

Ik krachttrain inmiddels 2-3 keer in de week en wandel regelmatig.
Ik heb nog wat golden doses die ik op wil maken en dan ga ik helemaal stoppen.
Dat zal waarschijnlijk over 6-8 weken zijn.

Ik zit onder mijn streefgewicht en ik ben benieuwd hoe en of ik stabiliseer en met welk gewicht dat gaat zijn.
Als ik in totaal 3-5 kilo aankom zou dat geen probleem zijn.

Ik wens iedereen heel veel succes met hun eigen GLP-1 reis.
Succes Felidaez
Succes Felidaez! Jammer dat je gaat maar ik snap het. :heart:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Succes Felidaez. ik begrijp het helemaal! Wel jammer, want ik las je graag als ervaringsdeskundige!
Jammer Felidaez, ik las je ook graag. Veel succes met het verder afbouwen!
Ik heb onlangs mijn psycholoog een bericht gestuurd, heb al eens EMDR gehad voor iets anders, maar ik heb haar nu de volgende vraag gesteld (in zeer verkorte versie):

Door medicatie heb ik nu minder honger, maar zodra dat hongergevoel terugkomt, merk ik dat het mentaal meteen iets met me doet — onrust, zorgen en negatieve gedachten.
Mijn vraag is: kan een therapievorm zoals EMDR helpen om die negatieve associaties met honger te verminderen? Uiteindelijk wil ik zonder medicatie verder, maar dan wel zonder dat honger direct zulke gevoelens triggert.

Ze heeft teruggemaild dat ze het met een intervisiegroep gaat bespreken, misschien weet iemand anders of dit al wel gedaan wordt. En anders, zei ze, is ze van de Pippi Langkous mentaliteit: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Ben benieuwd, denk dat het best helpend zou kunnen zijn (mijn ervaring met eerdere EMDR is erg goed).
Goed idee Plinkie! Ik hoop dat het je helpt 🍀
Hier een hele goede week qua gewicht. Nu bijna 7kg eraf in 5 weken, waarvan meer dan een kilo de laatste week 😳 Ik zit nog altijd op de helft van de laagste dosis Wegovy. Ik heb het gevoel dat ik nu afval zoals normale mensen dat doen. Dus je hebt soms wat honger, je zou meer kunnen eten, een snoepje klinkt best lekker, maar het hoeft niet. Ik heb al 5 weken niets geks gegeten. Soms een klein of half taartje omdat er iets feestelijks was. Soms een dropje voor de smaak. Maar dat is het dan ook. Ik kan m’n bord wel leegeten, maar laat meestal toch wat pasta of aardappels liggen.

Elke week twijfel ik weer of ik moet ophogen. Heb ik niet meer honger? Ga ik niet morgen een gevulde koek kopen? En elke week neem ik me voor dat zodra ik weer snoep ik ophoog, maar tot nu toe is het niet nodig. Zoals Plinkie zegt vind ik het toch best spannend. Bang dat het morgen over is, dat ik dan weer doorsla. Ik ben benieuwd of dat vertrouwen ooit terugkomt of dat dat past lukt als ik het ook echt zou kunnen zonder medicatie.
Interessant dat van die EMDR Plinkie! Ben benieuwd wat er uit het overleg komt. Vraag me ook af of EMDR tegen hongergevoel zou kunnen werken.

Heeft iemand in de afgelopen drie weken Saxenda bij de apotheek opgehaald? Mijn apotheek beweert dat ze het nog steeds niet kunnen bestellen. Ik heb nu een dag of 4-5 niet gespoten en vandaag op de weegschaal 2.1 kilo boven mijn laagste gewicht wat ik enkele weken geleden had. Baal er van maar merk ook wel dat mijn hongergevoel en zoetbehoefte enorm toeneemt als ik niet spuit. Ik geeft er niet volledig aan toe maar ben weer de hele dag bezig met eten, wanneer ik mag eten, wat ik zal eten, enz enz. Ben zo bang hoe ik me zal voelen als ik stop met spuiten ☹
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oh balen Louise. Ik haal (op advies van mijn huisarts) mijn medicatie over de grens. Dat nog een mogelijkheid voor jou? Of misschien een andere apotheek proberen?
Plinkie schreef:
10-10-2025 09:31
Ik heb onlangs mijn psycholoog een bericht gestuurd, heb al eens EMDR gehad voor iets anders, maar ik heb haar nu de volgende vraag gesteld (in zeer verkorte versie):

Door medicatie heb ik nu minder honger, maar zodra dat hongergevoel terugkomt, merk ik dat het mentaal meteen iets met me doet — onrust, zorgen en negatieve gedachten.
Mijn vraag is: kan een therapievorm zoals EMDR helpen om die negatieve associaties met honger te verminderen? Uiteindelijk wil ik zonder medicatie verder, maar dan wel zonder dat honger direct zulke gevoelens triggert.

Ze heeft teruggemaild dat ze het met een intervisiegroep gaat bespreken, misschien weet iemand anders of dit al wel gedaan wordt. En anders, zei ze, is ze van de Pippi Langkous mentaliteit: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Ben benieuwd, denk dat het best helpend zou kunnen zijn (mijn ervaring met eerdere EMDR is erg goed).
Glp-1 medicatie beinvloedt direct je dopamine huishouding. Dat haalt de onrust weg en de zoektocht naar dopamine shots. Je bent meer tevreden als basisstand.
Het kan - zeker voor neurodivergente mensen - juist ook leiden tot meer depressie als er te weinig dopamine wordt aangemaakt. Maar ik ben zelf neurodivergent en ik ga hier ook bijzonder lekker rustig op.

link = google zoekopdracht die leidt tot een leesbare AI samenvatting van onleesbare medische verhandelingen

https://www.google.com/search?q=glp1+do ... s-wiz-serp

Aanvuling: dit is ook de reden dat ik na waarschuwing van de Viva-leden niet gekozen heb voor MySimba. Die werkt helemaal anders en het risico op depressie ligt dan veel hoger.
ocherrum wijzigde dit bericht op 10-10-2025 11:29
Reden: aanvulling
4.26% gewijzigd
louise1 schreef:
10-10-2025 09:58
Interessant dat van die EMDR Plinkie! Ben benieuwd wat er uit het overleg komt. Vraag me ook af of EMDR tegen hongergevoel zou kunnen werken.
Ja, ik ben ook benieuwd. Zal het hier posten als ik reactie heb.
Tegen het hongergevoel op zich zal het niet kunnen helpen, ik denk dat dat echt iets fysieks/biologisch is.
Maar als het niet meteen zo'n emotionele reactie veroorzaakt, hoop ik er wel beter tegen bestand te zijn.
Hier ook nog altijd geen saxenda te krijgen, heb vandaag de byesilor opgehoogd van 1.8 naar 2.4. Nou ik merk het toch wel hoor. Heb me net gedwongen 1 snee brood te eten en een tomaat. Want ik heb totaal geen trek of zin om te eten.
Felidaez schreef:
09-10-2025 13:05
Dag mensen,
Ik ga hier een beetje afscheid nemen.

Ik weet dat ik in een andere fase zit, maar ik merk dat ik dus hier geen herkenning meer lees. Dat is natuurlijk logisch en prima, maar ik vind dat ook wel jammer.

Ik herken dit. Ik spuit nu ruim een jaar Wegovy en ben ook al een tijdje aan het afbouwen. Zou het een idee zijn om een afbouw/stabilisatietopic te openen? Je loopt in deze fase inderdaad tegen heel andere uitdagingen aan. Of zijn we daarvoor (nog) met te weinig?
The impossible only takes a little longer
Ik ben vanochtend van 0 naar 1.8 gegaan maar heb honger als een paard :-D

Zit jij toevallig bij een BENU Apotheek, Jeus?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik begrijp trouwens dat de nieuwe huisartsenrichtlijn voor obesitas eraan komt. Hopelijk maakt die het eenvoudiger om medicatie voor te schrijven.
The impossible only takes a little longer
louise1 schreef:
10-10-2025 12:28
Ik ben vanochtend van 0 naar 1.8 gegaan maar heb honger als een paard :-D

Zit jij toevallig bij een BENU Apotheek, Jeus?
Nee service apotheek.

Succes Felidaez! Denk dat wij een van de langere gebruikers hier zijn. Ik zit nu op 14 maanden. Als ik hoor wat anderen afvallen dan ga ik echt heel traag met mijn 8 kilo 8-)
Mus* schreef:
10-10-2025 12:27
Ik herken dit. Ik spuit nu ruim een jaar Wegovy en ben ook al een tijdje aan het afbouwen. Zou het een idee zijn om een afbouw/stabilisatietopic te openen? Je loopt in deze fase inderdaad tegen heel andere uitdagingen aan. Of zijn we daarvoor (nog) met te weinig?
Goed idee. Daar lees ik graag (hopelijk over een half jaar ongeveer) weer nieuwe ervaringen :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven