Voetbalperikelen
maandag 6 oktober 2025 om 21:04
Vorige week had mijn zoon een ruzietje tijdens training over iets onbenulligs (jij kan niet schieten, jij kan niet voetballen etc). Vervolgens kwam de vader van het kind naar ons toe, dat wij gezegd zouden hebben dat zijn zoon niet kan voetballen en als kind niet meteen zijn excuses zou maken dan zou hij het even met partner gaan uitvechten buiten het veld op dreigende toon.
Ik stond versteld, gesprek was verder niet mogelijk en wij zijn wat eerder vertrokken van de training en het besproken met iemand van de club.
Vriend is er klaar mee en wil kind niet meer bij de desbetreffende vader in het team.
Eerder stond ik langs de lijn en riep naar een ander teamlid: iets naar links dan sta je vrij. Echt op een rustige manier. Diezelfde avond kreeg ik een berichtje of ik niet haar kind wilde aanspreken op het veld want daar was ze niet van gediend.
Laatst stond ik op het verkeerde veld en waren we 10 minuten te laat en werd ik uitgefoeterd wat ik wel niet dacht.
Ik vind het echt bizar, dit zijn kinderen van 9/10 jaar.. De jaren hiervoor was het altijd relaxt met andere ouders en gezellig. Misschien hebben we pech met deze samenstelling, maar vind het heel raar.
Is dit herkenbaar voor ouders?
Ik stond versteld, gesprek was verder niet mogelijk en wij zijn wat eerder vertrokken van de training en het besproken met iemand van de club.
Vriend is er klaar mee en wil kind niet meer bij de desbetreffende vader in het team.
Eerder stond ik langs de lijn en riep naar een ander teamlid: iets naar links dan sta je vrij. Echt op een rustige manier. Diezelfde avond kreeg ik een berichtje of ik niet haar kind wilde aanspreken op het veld want daar was ze niet van gediend.
Laatst stond ik op het verkeerde veld en waren we 10 minuten te laat en werd ik uitgefoeterd wat ik wel niet dacht.
Ik vind het echt bizar, dit zijn kinderen van 9/10 jaar.. De jaren hiervoor was het altijd relaxt met andere ouders en gezellig. Misschien hebben we pech met deze samenstelling, maar vind het heel raar.
Is dit herkenbaar voor ouders?
dinsdag 7 oktober 2025 om 12:47
Bij heel veel sporten kan het gelukkig gewoon.
Ik heb nog nooit gehoord van vechtpartijen op het korfbalveld en over ouders die de waterpolo scheidsrechter in elkaar meppen na een wedstrijd.
Helaas lijkt het bij voetbal steeds vaker voor te komen
dinsdag 7 oktober 2025 om 12:56
er wordt natuurlijk veel meer gevoetbald dan gekorfbald.
Ik heb genoeg gehoord (en ook zelf gezien) over hockeywedstrijden en basketbalwedstrijden.
Er zijn 1.24 miljoen leden bij de KNVB. tov 85.000 bij de korfbal.
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:19
Maar misschien mag pietje niet naar voren van de coach. Die tactiek / speelwijze deelt de coach met het team, niet met de ouders.
En zoals al eerder gezegd, spelers leren juist door het zelf te doen en te zien, en elke keer aanwijzingen van ouders a,b,c en coach geeft alleen maar verwarring.
Laat ze zich focussen op de wedstrijd en de coach.
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:31
Zucht. In zijn algemeenheid dus, zonder namen, zoals je in mijn voorbeeld ziet.Winterkoud schreef: ↑07-10-2025 14:19Maar misschien mag pietje niet naar voren van de coach. Die tactiek / speelwijze deelt de coach met het team, niet met de ouders.
En zoals al eerder gezegd, spelers leren juist door het zelf te doen en te zien, en elke keer aanwijzingen van ouders a,b,c en coach geeft alleen maar verwarring.
Laat ze zich focussen op de wedstrijd en de coach.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 7 oktober 2025 om 19:44
woensdag 8 oktober 2025 om 15:27
woensdag 8 oktober 2025 om 17:43
Nog nooit meegemaakt dat dat gebeurt. Erg hypothetisch scenario.
Ik zie vooral coaches die ze lekker hun gang laten gaan op deze leeftijd. De aanwijzingen bestaan uit obvious dingen zoals ‘geen kinderen met de handen duwen’ en spelers wisselen op de juiste momenten.
Als het gebeurt betwijfel ik of kinderen het a) horen en b) zich er iets van aantrekken. Je moet al wel een basisinzicht hebben om in de war te kunnen raken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in