Japan!

11-10-2025 22:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie wil er mee praten over Japan als vakantiebestemming.

Ik ben afgelopen mei samen met mijn volwassen gezin naar Japan geweest, en ik ben verliefd geworden op het land.

Het is dat het zo ver weg is, en dat je er heen moet vliegen, maar anders zou ik ieder jaar wel willen gaan.
Wat is er zo leuk aan dan?
Jeetje dat is een lastige.

Het was niet zo zeer leuk, maar gewoon heel mooi.
We hebben zoveel mooie dingen gezien. Heel veel tempels gezien, door parken gelopen, de laatste dag van een Sumo toernooi meegemaakt, dat was echt een hoogtepunt.

Ik heb voor mijn gevoel niet genoeg gezien en bewust beleefd omdat alles nieuw was, en zo anders dan hier in Nederland.
Zo schoon overal, zo geordend.
Zoveel geluiden en geluidjes, van de stoplichten tot de geluiden in de metro.
Ik ben er een paar jaar geleden geweest, vond het ook fan-tas-tisch. Het eten, de musea, de parken, de mensen, de stations, de hotels, de winkels, de trein, alles!
Wat eten we vanavond?
Ik heb ook echt genoten van mijn vakantie daar. Ik denk omdat het zó anders is dan hier, maar wel ordelijk en makkelijk te bereizen. Heel ontspannen eigenlijk. Ik was er allen en heb me geen moment onveilig gevoeld.

Ik had een pas voor de treinen en het reserveren en wijzigen ging super makkelijk.

Ik vond Kyoto heel leuk, veel gefietst daar.
Miyajima eiland was ook zo leuk. Op ontdekkingstocht de berg op, kayakken naar de tori (vanaf het vaste land) etc.

Tokyo vond ik lastiger omdat het zo uitgestrekt is, maar ook daar genoten.

Ik zou ook nog weleens terug willen.
Nou dat dus!

Waar ben jij allemaal geweest Makreel, in Japan?

Wij begonnen in Tokyo, daar hebben we uitstapjes gemaakt naar verschillende plaatsen, onder andere naar Nikko en Kamakura.

Daarna naar Kanazawa, helemaal aan west-kust
Toen Kyoto
En als laatste Osaka.

En toen helaas weer terug naar huis.

Maar ik heb voor mijn gevoel nog niet eens een kwart van Tokyo gezien.
En dan is Japan zoveel meer dan alleen deze plaatsen.
En wat jij ook zegt xiongmao, zo veilig.
Overdag en 's avonds/'s nachts.
(Natuurlijk zijn er gebieden waar je niet moet zijn, maar in een gewone winkelstraat of metro of treinstation voel je je echt veilig)
Wij willen er misschien volgend jaar heen, met onze kinderen van dan 10 en 12. Het land lijkt ons allemaal echt fantastisch, daar zit de twijfel niet.

Waar die wel zit: we zijn gebonden aan de zomervakantie. Ik heb een paar reisverslagen gelezen van mensen die er afgelopen zomer waren en toen was het er tegen de 40 graden. En zwembaden bij hotels zijn er niet echt, iig niet om 2 uurtjes lekker bij te relaxen met een boek terwijl de kinderen bommetjes doen. Overigens zeggen de kinderen dat ze "dat écht niet erg vinden hoor", maar ik weet van eerdere reizen dat ze die 2 uurtjes zwemmen wel echt heel fijn vinden na een dag sightseeing.

Dus we twijfelen nog even door. Ben wel benieuwd naar hoe jullie ervaringen zijn op dat vlak?
Ik ben echt Japanfan! Ik ga over een paar weken weer, dat wordt mijn 4de keer, en elke keer pak ik een stukje Japan. Ik heb weleens een plaatje gezien waar ze Japan over Europa leggen qua grootte en dan is het net zo groot als heel Europa.

Dus het is niet zo gek dat je denkt, dat je nog maar een kwart hebt gezien. Als je de toeristische trekpleisters hebt gehad, dan heb je de volgende keer gaat, meer tijd om de wat minder bekende dingen te doen en die zijn ook heel gaaf. Ik heb de laatste keer Kobe gedaan en ook Naoshima Island is heel gaaf.

Dit jaar doe ik Okinawa en Miyakoijma. Zuid Japan en Hokkaido staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar dat zal een andere keer worden.

@Aija: Ik ben een keer in Augustus gegaan, en het was echt super heet. Echt vochtig weer, dus als je hotel uitliep, dan zweette je al peentjes. Maar goed, ik ben deze zomer in Griekenland geweest, dan heb je precies hetzelfde.

Maar ik ben ook weleens in september geweest, dat was midden in het orkaan seizoen, dat was ook geen pretje.
Aija schreef:
12-10-2025 06:37
Wij willen er misschien volgend jaar heen, met onze kinderen van dan 10 en 12. Het land lijkt ons allemaal echt fantastisch, daar zit de twijfel niet.

Waar die wel zit: we zijn gebonden aan de zomervakantie. Ik heb een paar reisverslagen gelezen van mensen die er afgelopen zomer waren en toen was het er tegen de 40 graden. En zwembaden bij hotels zijn er niet echt, iig niet om 2 uurtjes lekker bij te relaxen met een boek terwijl de kinderen bommetjes doen. Overigens zeggen de kinderen dat ze "dat écht niet erg vinden hoor", maar ik weet van eerdere reizen dat ze die 2 uurtjes zwemmen wel echt heel fijn vinden na een dag sightseeing.

Dus we twijfelen nog even door. Ben wel benieuwd naar hoe jullie ervaringen zijn op dat vlak?
Ik ben zelf in april geweest, toen was het op sommige dagen al 28 graden en kon ik de opkomende benauwdheid voelen. Mijn schoonbroertje is in juli/augustus gegaan en het is hem wel flink tegengevallen qua warmte en benauwdheid. Ookal wist hij van te voren dat het pittig kon zijn. Het zou nog schelen als je tussendoor een beetje ergens kon gaan zitten op een terrasje of bij water, maar het is geen land wat heel erg aan chillen doet om maar zo te zeggen. Ik heb wel wat parkjes gevonden waar je kon zitten op gras, maar niet veel helaas. En terrasjes al helemaal niet. Er zijn wel hotels met onsen erin. Daar zou je nog op kunnen selecteren. Is niet hetzelfde als een zwembad, maar je kunt er wel even in uitrusten zo aan het einde van de dag. En je dagen niet te vol proppen. Dan maar wat minder zien.
Nimnim schreef:
12-10-2025 09:25
Het zou nog schelen als je tussendoor een beetje ergens kon gaan zitten op een terrasje of bij water, maar het is geen land wat heel erg aan chillen doet om maar zo te zeggen. Ik heb wel wat parkjes gevonden waar je kon zitten op gras, maar niet veel helaas. En terrasjes al helemaal niet.
Ik vind Japan ook fantastisch maar als ik iets moest noemen wat ik niet zo leuk vind is het dat er vrijwel geen terrasjes zijn of bankjes waar je buiten kan zitten. Zelfs een koffietje buiten drinken lukt bijna nooit. En wij houden van een lunch kopen en ergens in een parkje of op een bankje op eten: dat lukte heel vaak niet (leuk genoeg).

Neemt niet weg dat ik terug ga zodra het kan!
Ja, heel herkenbaar. Ik ben er nu 2 keer geweest en ik zou zo weer terug gaan. Helaas is de reis er naar toe is nu door de oorlog een stuk langer. Toen ik de eerste keer ging was het maar 9 uur vliegen of zo van Schiphol naar Osaka, nu is het bijna 13 uur.
@Aija, dat is lastig he, als je aan de zomervakantie vast zit.
Eind mei, begin juni was het er al warm.
In juli augustus zal het nog warmer zijn.
Een hotel met een onsen zou dan inderdaad een optie kunnen zijn. Ik ben zelf geen zwembadganger, maar voor kinderen is het wel fijn.
Ik lees even mee. Al wacht ik waarschijnlijk tot de vliegtijd weer korter is.
Mariejan schreef:
12-10-2025 09:50
Ik vind Japan ook fantastisch maar als ik iets moest noemen wat ik niet zo leuk vind is het dat er vrijwel geen terrasjes zijn of bankjes waar je buiten kan zitten. Zelfs een koffietje buiten drinken lukt bijna nooit. En wij houden van een lunch kopen en ergens in een parkje of op een bankje op eten: dat lukte heel vaak niet (leuk genoeg).

Neemt niet weg dat ik terug ga zodra het kan!
Dat mistte ik ook een klein beetje.
Koffie dronken we soms bij Starbucks, dan kon je in ieder geval even zitten.

Lunch kopen was het makkelijkste wat ik ooit gedaan heb.
Die convenience stores, hoe geweldig zijn die.
Onze familieleden waren onze gids, en zij hadden het wel verteld. Maar ik was echt verbaad over hoeveel van die stores er waren. Je liep de ene uit, en je zag bij wijze van spreken de volgende al.
Flashy schreef:
12-10-2025 11:06
Ik lees even mee. Al wacht ik waarschijnlijk tot de vliegtijd weer korter is.
Wij vlogen vanaf Schiphol met een Chinese maatschappij, over Rusland 🙈

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven