Zwemles en voetbal op één dag?

09-10-2025 13:27 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.

Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.

Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.

Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.

Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.

Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)

Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.

Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Rabarbara schreef:
11-10-2025 21:19
De meeste zwemlesschema's gaan uit van twee lessen per week,
Dat is helemaal niet overal zo.
Zeker als je les hebt bij een vereniging is het vrijwel altijd maar 1x in de week. (En daar hebben wel heel veel kinderen les, want die zijn goedkoper...)
Quincy2 schreef:
12-10-2025 19:39
Dat is helemaal niet overal zo.
Zeker als je les hebt bij een vereniging is het vrijwel altijd maar 1x in de week. (En daar hebben wel heel veel kinderen les, want die zijn goedkoper...)
Nou, dan is het nog makkelijker in te passen!
Ik ken van de gemeentelijke zwembaden 2 keer per week, laat ik het dan zo zeggen. Verenigingen die zwemles geven zijn hier helaas niet.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik zie ook geen probleem. Het enige wat ik kan bedenken is die hummel van 6 maanden meenemen als to ook kind mee moet helpen afdrogen, aankleden en op dezelfde tijd dan ook altijd net moet eten. Kleintje kan ook bij partner blijven toch? of ex gaat het voetballen oplossen.
Afkoelen heeft gewerkt
Echt, TO moet die mannen de derde shift gaan geven. Kan er gewoon pissig om worden.
TO, leuk hoor, voetbal voor kind, 'geregeld' door papa. Beantwoord de volgende vragen (hoeft niet hier, voor jezelf):

Wie meldt kind aan?
Wie is contactpersoon?
Wie komt in de groepsapp?
Wie weet de juiste kledingmaat en zorgt dat hij/zij weet welke kleding nodig is,en dat kleding in juiste maat wordt gekocht?
Wie koopt/regelt de sportkleding/-schoenen?
Wie wast na afloop de sportkleding?
Wie houdt bij of kleding nog de juiste maat heeft?,
Wie koopt nieuwe kleding in de juiste maat?
Wie zet het tasje klaar met gewassen kleding?
Wie geeft door dat kind ziek is?
Wie regelt vervoer naar wedstrijden?

Alleen ophalen en terugbrengen kan iedere idioot, TO. Denk aan al die andere taken. Denk daar aan als ex zegt dat het alleen halen en brengen is, en laat ex het lekker doen en dan bedoel ik álle taken.
Volledig eens met Toulouse. Zie te vaak vrouwen beschuldigd worden van moeilijk doen of spoken zien. En vervolgens mogen zij wel al die dingen erbij doen.
toulouse_74 schreef:
13-10-2025 18:51
Echt, TO moet die mannen de derde shift gaan geven. Kan er gewoon pissig om worden.
TO, leuk hoor, voetbal voor kind, 'geregeld' door papa. Beantwoord de volgende vragen (hoeft niet hier, voor jezelf):

Wie meldt kind aan?
Wie is contactpersoon?
Wie weet de juiste kledingmaat en zorgt dat hij/zij weet welke kleding nodig is,en dat kleding in juiste maat wordt gekocht?

Alleen ophalen en terugbrengen kan iedere idioot, TO. Denk aan al die andere taken. Denk daar aan als ex zegt dat het alleen halen en brengen is, en laat ex het lekker doen en dan bedoel ik álle taken.
Doe eens gek, gedraag je als ouders en overleg over dit soort dingen ipv alles in inflexibele contracten vast te leggen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
13-10-2025 20:33
Doe eens gek, gedraag je als ouders en overleg over dit soort dingen ipv alles in inflexibele contracten vast te leggen.
Dat is toch net het punt, dat ex als popiejopie de voetbal heeft geregeld (1 telefoontje), kind blij heeft gemaakt en dat TO, rond etenstijd met baby en met een kind met natte haren van de zwemles verder alles moet organiseren. Ex doet niets, de woensdag is niet zijn dag tenslotte.
toulouse_74 schreef:
13-10-2025 21:26
Dat is toch net het punt, dat ex als popiejopie de voetbal heeft geregeld (1 telefoontje), kind blij heeft gemaakt en dat TO, rond etenstijd met baby en met een kind met natte haren van de zwemles verder alles moet organiseren. Ex doet niets, de woensdag is niet zijn dag tenslotte.
Nou dit inderdaad. Heel irritant.
happyapple wijzigde dit bericht op 13-10-2025 22:09
1.94% gewijzigd
Dubbel
toulouse_74 schreef:
13-10-2025 21:26
Wat een drama.

In overleg opgegeven voor voetbal. Om en om voetbal/zwemles.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
10-10-2025 09:39
Nee hoor. Nooit.

En hoezo “die je elk kind leert”. Zat gezinnen waarover geen geld voor is. Of er andere omstandigheden zijn waardoor de kinderen geen diploma halen.

Kom uit je bubbel ofzo.

Ik ben nog nooit in een sloot gevallen, terwijl ik opgegroeid ben tussen de weilanden.
Kind ook nooit, opgeroeid in de stad.
het is niet moeilijk: dan gaat dat kind dus niet mee op water-uitje. of vind je mee kunnen doen/recht op meegaan belangrijker dan het leven van dat kind? je zegt het maar hoor.

ik zou als school geen water-uitjes doen als er veel kinderen zonder diploma zijn, maar dat is een ander hoofdstuk.

daarnaast heb ik nog wel een mening over je kind iets als zwemles ontzeggen. als je al bedacht had dat zonder geld kinderen krijgen een goed idee was óf er gebeurt iets als ze er al zijn waardoor je er geen geld meer voor hebt, dan zijn er bij bijna alle gemeentes potjes voor zulke zaken en het moet in mijn ogen naast eten prio 1 zijn om je kind aan zijn eigen veiligheid te laten werken.
En doooooor!
Ben-ik-weer schreef:
10-10-2025 10:09
Beter komt er een subsidie mogelijkheid voor minder vermogende ouders. De rest kan het gewoon zelf betalen.
eens. waarom voor mijn kinderen betalen als ik dat zelf kan? geef die van de buren die het niet kunnen betalen maar extra les! (fictief, ik heb geen kinderen en mijn buren ook niet)

er zijn potjes:

Als u hulp nodig heeft bij het betalen van zwemles, kunt u contact opnemen met uw gemeente, de Stichting Leergeld of het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Deze organisaties hebben regelingen die kunnen helpen met het betalen van de kosten en soms ook voor extra spullen zoals zwemkleding. Samenvoorallekinderen.nl biedt een centraal aanvraagformulier voor de regelingen van verschillende stichtingen.
En doooooor!
Rainbowflower schreef:
10-10-2025 20:00
Ik zou gillend gek worden😂
HAHHA ik begrijp je initiële gevoel. Maar toevallig vind ik die voetbal heel erg leuk. Leuke groep kinderen, bijbehorende ouders zijn ook leuk. Veel komen er kijken zowel bij trainingen als wedstrijden. Broertjes zusjes zijn er dan ook vaak en spelen met elkaar. Ik ervaar het niet als belasting. Vind het altijd wel gezellig.

Overigens houd het bij ons niet op met alleen kind brengen en halen... mijn man is inmiddels ook trainer. Je moet rijden en wassen bij sommige wedstrijden. Er word soms hulp gevraagd in de kantine. Er is een sinterklaasmiddag, er zijn toernooien etc.

Zwemles vind ik wel stom. Maar dat houdt gelukkig een keer op.

En scouting kan kind redelijk zelfstandig naar toe. Voor de vorm laten we ook ons gezicht zien. Maar we hoeven eigenlijk niet te brengen en halen omdat het dichtbij huis is en kind dat zelf kan.
Vutje schreef:
14-10-2025 07:58
HAHHA ik begrijp je initiële gevoel. Maar toevallig vind ik die voetbal heel erg leuk. Leuke groep kinderen, bijbehorende ouders zijn ook leuk. Veel komen er kijken zowel bij trainingen als wedstrijden. Broertjes zusjes zijn er dan ook vaak en spelen met elkaar. Ik ervaar het niet als belasting. Vind het altijd wel gezellig.

Overigens houd het bij ons niet op met alleen kind brengen en halen... mijn man is inmiddels ook trainer. Je moet rijden en wassen bij sommige wedstrijden. Er word soms hulp gevraagd in de kantine. Er is een sinterklaasmiddag, er zijn toernooien etc.

Zwemles vind ik wel stom. Maar dat houdt gelukkig een keer op.

En scouting kan kind redelijk zelfstandig naar toe. Voor de vorm laten we ook ons gezicht zien. Maar we hoeven eigenlijk niet te brengen en halen omdat het dichtbij huis is en kind dat zelf kan.
Haha, ja be prepared. Nieuwe fase in je leven met kinderen. Die van mijn zijn een stuk ouder, maar ik heb minimaal elke maand wel een bardienst op een club en daarnaast het rijden of langs de lijn als coach optreden bij een wedstrijd. Hele logistieke puzzel :proud:
broadway schreef:
14-10-2025 07:42
eens. waarom voor mijn kinderen betalen als ik dat zelf kan? geef die van de buren die het niet kunnen betalen maar extra les! (fictief, ik heb geen kinderen en mijn buren ook niet)

er zijn potjes:

Als u hulp nodig heeft bij het betalen van zwemles, kunt u contact opnemen met uw gemeente, de Stichting Leergeld of het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Deze organisaties hebben regelingen die kunnen helpen met het betalen van de kosten en soms ook voor extra spullen zoals zwemkleding. Samenvoorallekinderen.nl biedt een centraal aanvraagformulier voor de regelingen van verschillende stichtingen.
Maar gelukkig wel een mening!
De potjes bij Stichting Leergeld zijn, in mijn gemeente althans, snel op. En je kunt er ook niet alles mee betalen. Dus moet je kiezen: schoolreisje of tweedehands fiets, voetballen of zwemlessen.
Si abra la puerta hay lobos.
toulouse_74 schreef:
13-10-2025 18:51

Wie meldt kind aan?
Wie is contactpersoon?

Alhoewel ik het met je eens dat een kind op sport meer inhoudt dan een telefoontje plegen, overdrijf je nu wel een beetje.
Punt 1 is sowieso al geregeld en verder noem je de sportkleding kopen 3x.
En of sportkleding kopen zoveel werk is... dat is 1 misschien 2x per jaar. Als de gymkleren van school te klein worden dan geldt dat ook voor de sportkleren dus hop; even naar de Scapino en je kunt weer vooruit zolang ze nog niet in wedstrijdoutfit moeten verschijnen. Voor To is vooral de (te) drukke woensdag een ding; haal er nou niet van alles bij om je gelijk te krijgen. Maar beperk het tot het meest actuele; planning en contactouder. En laat dat nu eens bij vader. Hij wil dat zoon gaat voetballen; regel het maar en zorg dat hij er met de juiste spullen komt. Succes! En dat wil niet zeggen dat je nooit kunt brengen of dat je niet in de groepsapp zit (gescheiden ouders zitten er vaak beide in, is mijn ervaring) zodat je weet wat de bedoeling is bij een toernooitje of welke sokken mee moeten etc.
MrsDuck schreef:
14-10-2025 10:27
En of sportkleding kopen zoveel werk is... dat is 1 misschien 2x per jaar. Als de gymkleren van school te klein worden dan geldt dat ook voor de sportkleren dus hop; even naar de Scapino en je kunt weer vooruit zolang ze nog niet in wedstrijdoutfit moeten verschijnen. Voor To is vooral de (te) drukke woensdag een ding; haal er nou niet van alles bij om je gelijk te krijgen. Maar beperk het tot het meest actuele; planning en contactouder. En laat dat nu eens bij vader. Hij wil dat zoon gaat voetballen; regel het maar en zorg dat hij er met de juiste spullen komt. Succes! En dat wil niet zeggen dat je nooit kunt brengen of dat je niet in de groepsapp zit (gescheiden ouders zitten er vaak beide in, is mijn ervaring) zodat je weet wat de bedoeling is bij een toernooitje of welke sokken mee moeten etc.
Zoon wil voetballen.

Waarom ben je ooit aan kinderen begonnen als je er alles aan doet om er maar niet betrokken bij te zijn of er energie in te moeten steken?

Je bent beide ouder van het kind. Regel het dan ook beide.
Ruin it yourself.
Tuurlijk komt het onhandig uit, maar dat B zwemmen is tijdelijk. Kunnen jullie niet afspreken dat voor de time being de ene de zwemles doet en de ander de voetbal? En als B binnen is, gewoon om en om?

Je zegt jullie hebben Co-ouderschap: dat betekent niet dat je verantwoordelijkheden bij de ander probeert te leggen, dan regel je dingen die je kind belangrijk vindt samen om het mogelijk te maken.

Zoontje wil onwijs graag voetballen, en dat is ook nog eens heel goed voor hem. Heb je enig idee wat het voor een kind betekent als hetgeen wat leuk en ontspannen moet zijn en belangrijk voor hem is, oorzaak is van gedoe tussen zijn ouders? Er zijn kinderen die om die reden stoppen met hun sport of liefhebberij. Niet omdat ze het zat zijn, maar vanwege het gedoe en geruzie. Kap daarmee en regel het gewoon goed samen. Ook als dat betekent dat jij af en toe meer water bij de wijn moet doen dan vader. Het is geen boekhouden.
Rabarbara schreef:
14-10-2025 08:54
Maar gelukkig wel een mening!
De potjes bij Stichting Leergeld zijn, in mijn gemeente althans, snel op. En je kunt er ook niet alles mee betalen. Dus moet je kiezen: schoolreisje of tweedehands fiets, voetballen of zwemlessen.
zéker! dat is niet voorbehouden aan mensen die toevallig wél raakgeschoten hebben.
En doooooor!
broadway schreef:
14-10-2025 15:44
zéker! dat is niet voorbehouden aan mensen die toevallig wél raakgeschoten hebben.
Je snapt dat de moeders niet raak schieten he.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven