Een goed doel niet goed vinden

woensdag 15 oktober 2025 om 21:34

Ik hoorde op de radio een reclame van Jantje Beton dat er steeds meer speelplekken van kinderen verboden worden. Hier kan ik mij niks bij voorstellen. Sterker nog, Jantje Beton is de enige collecte aan de deur die ik geweigerd heb. Ze collecteerde voor meer speelplekken voor kinderen. Ik woon in de randstad en zelfs op de drukste plekken zijn speelplekken voor kinderen. Kinderen kunnen volgens mij altijd  en praktisch overal buitenspelen. Ik heb gezocht op speelplekken die "verboden" worden maar kan niks vinden. 
Wat vinden jullie? Jante Beton hard nodig en stom dat ik niet doneer of hebben jullie ook goede doelen die je eigenlijk niet goed of overbodig vinden?
                    Wat vinden jullie? Jante Beton hard nodig en stom dat ik niet doneer of hebben jullie ook goede doelen die je eigenlijk niet goed of overbodig vinden?

donderdag 16 oktober 2025 om 09:16

Loren schreef: ↑16-10-2025 08:46Baseer je dan wel op feiten. Met een donatie aan kwf wordt niet 'maar 1 persoon' gered.
En van jouw 'vaccinatie-euro' wordt net zo goed de marketing en de hele organisatie betaald die ervoor zorgt dat die vaccinatie er komt. Het is niet dat iemand gratis naar land x reist, daar iemand een euro betaalt voor een vaccinatie en daarmee een kind kiest dat die vaccinatie krijgt ofzo.
En KWF heeft liever een vaste donatie per maand/jaar, zo kunnen ze op basis van wat er binnen komt onderzoeken financieren.
                                    There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:17

En toch zit hier wel iets in. Sterker nog, er is een hele beweging rondom 'effectief altruïsme' oftewel effectief doneren.Loren schreef: ↑16-10-2025 08:46Baseer je dan wel op feiten. Met een donatie aan kwf wordt niet 'maar 1 persoon' gered.
En van jouw 'vaccinatie-euro' wordt net zo goed de marketing en de hele organisatie betaald die ervoor zorgt dat die vaccinatie er komt. Het is niet dat iemand gratis naar land x reist, daar iemand een euro betaalt voor een vaccinatie en daarmee een kind kiest dat die vaccinatie krijgt ofzo.
In beide gevallen zijn er materiaal- en salariskosten, maar wel van een andere orde. Met die 1 miljoen voor vaccinaties kun je direct levens redden of betere levenskwaliteit bieden aan veel mensen. Met 1 miljoen voor zeldzame kankeronderzoek krijgen we meer zicht op de vermeerdering van cellen (bijvoorbeeld) waarmee we misschien over een aantal jaar levens kunnen verlengen en op termijn misschien redden.
Dat wil niet zeggen dat kankeronderzoek dus minder belangrijk is of geen geld verdient, want als we nooit begonnen waren met kankeronderzoek hadden we ook alle huidige behandelingen niet. Helaas is het een realiteit dat je geld maar 1x kan besteden en moeten we als individu en maatschappij keuzes maken in welke doelen je geld steekt.
Ik geef ook niet aan alle goede doelen. Als iemand geld op komt halen voor zendingswerk geef ik bijvoorbeeld niet. Ook steun ik de Grote Clubactie alleen als het bekende kinderen zijn die aan de deur komen.
                                    amaryllis wijzigde dit bericht op 16-10-2025 09:24

0.82% gewijzigd

donderdag 16 oktober 2025 om 09:18

Als iemand de moeite neemt om aan de deur te komen geef ik altijd wat, ook als ze bij de ingang van de supermarkt staan of als ze bijvoorbeeld boodschappen vragen te kopen voor een of ander goed doel. Kleine moeite, groot gebaar denk ik dan altijd. 
We geven ook al jaren standaard aan 4 goede doelen. Daar wordt dus iedere maand een standaard bedrag voor afgeschreven. We hebben daar jaarlijks een budget voor ingesteld en dat verdelen we tussen die 4 goede doelen. De afgelopen jaren hebben we ook eens gewisseld van doel a naar doel b om specifieke redenen.
Gisteren werden we gebeld door 1 van die doelen. Ja fijn dat u al jaren donateur bent, echt heel fijn.... maar..... als u meer geeft kunnen we meer doen.
Ja dat begrijpen we maar wij willen het graag op deze manier doen en niet anders.
en toen zei de mevrouw aan de telefoon:
"Oh dus u kunt uzelf niet zetten tot het geven van 10 euro meer per maand?"
ehh nee, wij vinden dit genoeg
"Dat vind ik wel teleurstellend"
ehh??
"U weet dat we daar heel veel mee kunnen doen?"
ik was er wel klaar mee dus heb aangegeven dat het zo bleef en dat ik het gesprek ging beëindigen.
Ik dacht wel even, dit soort telefoontjes zorgen er dus voor dat ik mijn donatie ga overwegen en wellicht een ander doel kies.
                    We geven ook al jaren standaard aan 4 goede doelen. Daar wordt dus iedere maand een standaard bedrag voor afgeschreven. We hebben daar jaarlijks een budget voor ingesteld en dat verdelen we tussen die 4 goede doelen. De afgelopen jaren hebben we ook eens gewisseld van doel a naar doel b om specifieke redenen.
Gisteren werden we gebeld door 1 van die doelen. Ja fijn dat u al jaren donateur bent, echt heel fijn.... maar..... als u meer geeft kunnen we meer doen.
Ja dat begrijpen we maar wij willen het graag op deze manier doen en niet anders.
en toen zei de mevrouw aan de telefoon:
"Oh dus u kunt uzelf niet zetten tot het geven van 10 euro meer per maand?"
ehh nee, wij vinden dit genoeg
"Dat vind ik wel teleurstellend"
ehh??
"U weet dat we daar heel veel mee kunnen doen?"
ik was er wel klaar mee dus heb aangegeven dat het zo bleef en dat ik het gesprek ging beëindigen.
Ik dacht wel even, dit soort telefoontjes zorgen er dus voor dat ik mijn donatie ga overwegen en wellicht een ander doel kies.
                                    Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

donderdag 16 oktober 2025 om 09:22

Dat heb ik ook. Dit soort gebedel bij bestaande donateurs maakt dat ik zelfs overweeg om geen vaste donateur meer te zijn en grotere bedragen aan collectes te geven. Tot nu toe weegt het belang van doneren wel op tegen mijn frustratie over het gebedel, maar toch. Ik geef wel eens het telefoonnummer van de organisatie zelf op in plaats van mijn eigen, als ik die verplicht moet achter laten en verwacht dat ze me via de telefoon een schuldgevoel willen aanpraten dat ik niet méér geef.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:53

Ik wil zo min mogelijk mijn gegevens achterlaten, inderdaad vanwege de toestroom van bedelbrieven en -telefoontjes. 
Ik gooi graag wat in de collectebus, voor vrijwel elk goed doel, maar ze komen steeds minder met bussen, je moet bijna altijd intekenen. Tja, dan niet. Een paar doelen steun ik door geld over te maken.
En, heel egoistisch misschien, maar ik heb niet zoveel met KiKa. Het is natuurlijk makkelijk scoren, oh oh wat verschrikkelijk, kinderen met kanker. Ja, dat is het ook. Maar er zijn sponsorlopen en fondsen en doneeracties en kanjerkettingen en nog veel meer, allemaal aandacht en geld.
Ik heb een zeldzame ziekte die werkelijk niemand kent, daar bestaan niet eens folders van. Er zijn niet eens richtlijnen voor de behandeling omdat het gewoon te zeldzaam is. Laat staan collectes, sponsorlopen of radiospotjes.
Niet dat dat nou zo belangrijk is, ik vind het heus ook erger als een kindje kanker heeft dan ik met mijn aandoening, maar als er dan heel hard "aandacht moet komen voor kinderen met kanker!" dan denk ik wel eens "joh, je bent zo ongeveer het bekendste en aansprekendste goede doel, er is nog heel veel meer op de wereld".
                    Ik gooi graag wat in de collectebus, voor vrijwel elk goed doel, maar ze komen steeds minder met bussen, je moet bijna altijd intekenen. Tja, dan niet. Een paar doelen steun ik door geld over te maken.
En, heel egoistisch misschien, maar ik heb niet zoveel met KiKa. Het is natuurlijk makkelijk scoren, oh oh wat verschrikkelijk, kinderen met kanker. Ja, dat is het ook. Maar er zijn sponsorlopen en fondsen en doneeracties en kanjerkettingen en nog veel meer, allemaal aandacht en geld.
Ik heb een zeldzame ziekte die werkelijk niemand kent, daar bestaan niet eens folders van. Er zijn niet eens richtlijnen voor de behandeling omdat het gewoon te zeldzaam is. Laat staan collectes, sponsorlopen of radiospotjes.
Niet dat dat nou zo belangrijk is, ik vind het heus ook erger als een kindje kanker heeft dan ik met mijn aandoening, maar als er dan heel hard "aandacht moet komen voor kinderen met kanker!" dan denk ik wel eens "joh, je bent zo ongeveer het bekendste en aansprekendste goede doel, er is nog heel veel meer op de wereld".
                                    Harba lorifa

donderdag 16 oktober 2025 om 09:54

Als betapersoon vraag ik me dan eerst af hoeveel stemlocaties dat betreft en mocht er een barriere zijn, hoe ver weg is een andere locatie waar je wel naar binnen kunt? Bij ons zijn stemlokalen in een paar historische gebouwen die moeilijker toegankelijk zijn maar binnen een paar honderd meter zijn er alternatieven waar je makkelijk naar binnen kunt.Itsnojoke schreef: ↑15-10-2025 21:43Natuurlijk. Sommige doelen gaan me aan het hart en andere heb ik minder mee.
Ik hoorde gisteren een spotje op de radio over de Zonnebloem. Dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mindervaliden. Graag doneren.
Natuurlijk vind ik dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, maar ik vind dat een taak van de gemeenten. Niet iets waar ik als burger geld voor op hoeft te hoesten.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:58

En dan gaan anderen weer protesteren omdat er geen huizen gebouwd wordenGroenTuintje schreef: ↑15-10-2025 22:40Eens! Hier heb ik met de buurt gestreden om de speeltuin te behouden, die wilde ze flink verkleinen voor de nieuwbouw. Nou mooi niet! Ik was diegene de het initiatief genomen heeft door handtekeningen in te zamelen, gesprekken met de gemeente te regelen, en uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat de speeltuin zelfs groter is geworden incl straks ook nieuwe toestellen erbij![]()

donderdag 16 oktober 2025 om 09:59

DitLila-Linda schreef: ↑16-10-2025 07:28Ik geef eigenlijk altijd aan collectes aan de deur, gewoon omdat ik vaak zelf gecollecteerd heb en het een klote klus vind.
Maar alleen de klassieke collectebus, ik word geen lid ofzo
en de energieverkopers en andere leurders (die betaalt krijgen om te leuren) serveer ik allemaal af.
Ik heb een aantal doelen die ik steun als vaste donateur, aan de deur geef ik voor de moeite die mensen daarvoor doen.
Behalve de doelen die ik principieel echt niet wil steunen; VBOK en Greenpeace. Voor de eerste komen in mijn omgeving helaas geregeld schoolkinderen aan de deur. Dat vind ik haast misdadig en ik vind het lullig om ze weg te sturen, maar die krijgen echt niets van me.

donderdag 16 oktober 2025 om 10:09

En ik beweer dus dat dat pleasen ook gewoon vanuit eigenbelang gebeurt.Lila-Linda schreef: ↑16-10-2025 08:29ach, ik zie dat gedrag mijn hele leven al bij mijn moeder, geloof dat het wel iets van alle tijden is.
Gemiddeld genomen meer bij vrouwen, die toch (cultureel bepaald) wat meer in pleasende rollen gedrukt zijn
beetje gezond egocentrisme en je eigen plan trekken, zou voor veel mensen echt goed zijn.
                                    When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing. 
David Dunning
                                                                                David Dunning

donderdag 16 oktober 2025 om 10:11

donderdag 16 oktober 2025 om 10:13

Of geef mensen met een beperking gewoon standaard de mogelijkheid schriftelijk te stemmen.Appletje schreef: ↑16-10-2025 09:54Als betapersoon vraag ik me dan eerst af hoeveel stemlocaties dat betreft en mocht er een barriere zijn, hoe ver weg is een andere locatie waar je wel naar binnen kunt? Bij ons zijn stemlokalen in een paar historische gebouwen die moeilijker toegankelijk zijn maar binnen een paar honderd meter zijn er alternatieven waar je makkelijk naar binnen kunt.

donderdag 16 oktober 2025 om 11:06

Omdat je als betapersoon zo briljant bent om de berekening te kunnen maken? En het dus beter weet?Appletje schreef: ↑16-10-2025 09:54Als betapersoon vraag ik me dan eerst af hoeveel stemlocaties dat betreft en mocht er een barriere zijn, hoe ver weg is een andere locatie waar je wel naar binnen kunt? Bij ons zijn stemlokalen in een paar historische gebouwen die moeilijker toegankelijk zijn maar binnen een paar honderd meter zijn er alternatieven waar je makkelijk naar binnen kunt.
Maar moet ook een betapersoon niet eerst feiten kennen, alvorens een mening te vormen? En je bent als betapersoon op de hoogte van de toegankelijkheid van alle stemlokalen? Je neemt altijd de proef op de som en loopt een rondje door je gemeente?
Het volgende bleek uit een steekproef die was gedaan rondom de provinciale verkiezingen in 2023.
Resultaten
21% van de getoetste stemlokalen zijn gedeeltelijk tot volledig toegankelijk. 79% van de
stemlokalen zijn niet toegankelijk. De norm dat 100% van de stemlocaties, conform de
Kieswet van 2019, volledig toegankelijk moet zijn, wordt nog niet gehaald.
Conclusies:
Entree heeft meeste impact
Bij 56% zijn er knelpunten bij de ingang, zoals: drempels, opstapjes en zware of smalle
deuren. Deze knelpunten kunnen relatief eenvoudig verholpen worden. Dit zal zorgen
voor een aanzienlijk hoger percentage toegankelijke stembureaus.
De publieke gebouwen waar deze stemlokalen ingericht zijn, voldoen hierdoor ook niet
aan het Besluit algemene toegankelijkheid voor personen met een chronische ziekte of
handicap.
Vergelijking eerdere onderzoeken
Het aantal niet toegankelijke stemlokalen is gestegen, van 63% in 2022 naar 79% in dit
jaar.
Tegenstrijdige beoordeling door gemeenten
Volgens de gegevens van gemeenten was dit jaar 3% van de stemlokalen in de
gemeenten uit de steekproef niet toegankelijk. Hieruit blijkt dat gemeenten hun
stemlokalen niet beoordelen conform de methodiek en toegankelijkheidscriteria van het
Ministerie van BZK.
https://www.kennisopenbaarbestuur.nl/si ... s+2023.pdf

donderdag 16 oktober 2025 om 11:18

Nou inderdaad. Als betapersoon heb je ook automatisch verstand van toegankelijkheid?
Toegankelijkheid is meer dan een hellingbaan om met je rolstoel op te kunnen. Sinds ik een tijd slechtziend ben geweest weet ik wat een duivelse zooi boobytraps de wereld kan zijn. Met allemaal problemen die je in de verste verte niet kunt bedenken als je goedziend bent.
                                    Harba lorifa

donderdag 16 oktober 2025 om 11:23

Volgens mij is toegankelijkheid een flinke blinde vlek voor iedereen die nergens last van heeft. Er zijn volgens mij heel veel plekken in het dagelijks leven die slecht toegankelijk zijn.Ginevra schreef: ↑16-10-2025 11:18Nou inderdaad. Als betapersoon heb je ook automatisch verstand van toegankelijkheid?
Toegankelijkheid is meer dan een hellingbaan om met je rolstoel op te kunnen. Sinds ik een tijd slechtziend ben geweest weet ik wat een duivelse zooi boobytraps de wereld kan zijn. Met allemaal problemen die je in de verste verte niet kunt bedenken als je goedziend bent.
Waarbij de veronderstelling vreemd is dat juist mensen die moeite hebben zich te verplaatsen, zich wel bij een ander stemlokaal kunnen melden. De aanwezigheid van veel stemlokalen is toch juist om de barrières voor kiesgerechtigden te verkleinen? Waarom geldt dit dan niet voor mindervaliden?
Goed dat men hier aandacht voor vraagt. En liever iets te vaak dan iets te weinig.

donderdag 16 oktober 2025 om 11:25

Je hoeft toch niet te doen alsof je ze niet ziet? Ik spreek veel dakloze mensen en het ergst vinden ze allemaal dat ze worden genegeerd, alsof ze niemand zijn. Iemand gedag zeggen of toeknikken is een kleine moeite, ze verwachten echt niet van iedereen geld of een aankoop van de krant.Lila-Linda schreef: ↑16-10-2025 09:50misschien een zijweg, maar ik hem zelf heel veel moeite met 'bedelaars', straatkrantverkopers etc.
Het voelt zo onmenselijk om er langs te lopen en te doen of ik zo iemand niet zie.
En soms geef ik geld, maar niet elke dag.

donderdag 16 oktober 2025 om 11:30

donderdag 16 oktober 2025 om 11:59

ik zeg meestal wel "goeiemorgen", maar koop niet dagelijksmeisje85 schreef: ↑16-10-2025 11:25Je hoeft toch niet te doen alsof je ze niet ziet? Ik spreek veel dakloze mensen en het ergst vinden ze allemaal dat ze worden genegeerd, alsof ze niemand zijn. Iemand gedag zeggen of toeknikken is een kleine moeite, ze verwachten echt niet van iedereen geld of een aankoop van de krant.
en dat voelt als negeren, want we weten allebei, dat ik dan geen krantje koop

donderdag 16 oktober 2025 om 13:31

donderdag 16 oktober 2025 om 13:43

Dat steeds meer speelplekken ‘verboden’ worden, snap ik wel. Na schooltijd spelen op het schoolplein kan niet meer vanwege vandalisme, gebrek aan toezicht en (in geval van voormalige basisschool zoon) klachten van omwonenden. Regels voor speeltoestellen zijn steeds strenger geworden, als de gemeente geen budget heeft voor onderhoud worden ze verwijderd (anders aansprakelijk). Jantje Beton heb ik in al die jaren dat ik hier woon pas een keer of twee aan de deur gehad. 
Verder geef ik iedere collectant met een collectebus wel geld. Nog nooit zoiets als VBOK aan de deur gehad. Daar zou ik ook niets aan geven.
                    Verder geef ik iedere collectant met een collectebus wel geld. Nog nooit zoiets als VBOK aan de deur gehad. Daar zou ik ook niets aan geven.
                                    Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

donderdag 16 oktober 2025 om 14:29

Zo rijk en zo welvarend dat sommige kinderen thuis helemaal niks hebben.wolkie schreef: ↑15-10-2025 21:56Dat snap ik maar ergens voelt het slecht om een collecte te weigeren maar ik vind Nederland dus te rijk en te welvarend om te collecteren voor speelplekken. Degene die collecteerde kwam met verhaal dat steeds minder kinderen kunnen buitenspelen maar dit wel willen. Dat geloof ik dus echt niet. En dan reclamespotje dat steeds meer plekken worden verboden om te spelen. Dus vroeg me af of ik iets over het hoofd heb gezien.

donderdag 16 oktober 2025 om 14:48

Als land is NL zeker wel rijk en welvarend. Dat er individuele gezinnen arm zijn kan ook in een rijk land bestaan.
Dat "we" er als land voor kiezen om bakken geld aan het ene doel uit te geven, en heel weinig geld aan het andere, is een politieke keuze. En dat mag, dat kan, maar niemand maakt mij wijs dat we als land te arm zijn om zelf wat schommels en veldjes te bekostigen.
Men vindt het alleen niet zo heel belangrijk. Want speelveldjes tussen de huizen geven herrie, en schommels moeten onderhouden worden.
                                    Harba lorifa

donderdag 16 oktober 2025 om 15:41

Ieder zijn voorkeuren. Ik geef ook altijd aan de collectant die met een bus voor de deur staat. Ik ging vroeger al met mijn vader op pad (voor Jantje Beton, want een deel van wat werd opgehaald kwam ten goede aan de stichting waarvoor hij vrijwilligerswerk deed en die organiseerde allerlei activiteiten in ons dorp) en later heb ik zelf nog jaren voor de Brandwondenstichting gecollecteerd. Het is inderdaad een flinke klus en daar heb ik bewondering voor. 
Ik weiger aan de deur machtigingen af te geven voor maandelijkse donaties. Dat regel ik lekker zelf achter mijn laptop. Plus dat ik het rete-irritant vind dat die gasten altijd met een verhaal komen over hun neefjes of buurjongens voor wie ze dit doen. Hou op met liegen tegen me. Ik kies een paar doelen in verschillende categorieën (dubbel op klimaat, beetje gezondheid en beetje dieren). Eens in de paar jaar verander ik weer eens wat.
Dit topic herinnerde me er wel aan dat ik voor mijn niet-meer-zo-nieuwe huis nog een sticker moest bestellen. Geen verkopers, geen geloofsovertuigers, wel collectanten. Meteen ook maar extra exemplaren besteld voor de familie.
                    Ik weiger aan de deur machtigingen af te geven voor maandelijkse donaties. Dat regel ik lekker zelf achter mijn laptop. Plus dat ik het rete-irritant vind dat die gasten altijd met een verhaal komen over hun neefjes of buurjongens voor wie ze dit doen. Hou op met liegen tegen me. Ik kies een paar doelen in verschillende categorieën (dubbel op klimaat, beetje gezondheid en beetje dieren). Eens in de paar jaar verander ik weer eens wat.
Dit topic herinnerde me er wel aan dat ik voor mijn niet-meer-zo-nieuwe huis nog een sticker moest bestellen. Geen verkopers, geen geloofsovertuigers, wel collectanten. Meteen ook maar extra exemplaren besteld voor de familie.

donderdag 16 oktober 2025 om 15:46

Jij zegt precies wat ik bedoel maar dan beter! Zo denk ik er ook over.Ginevra schreef: ↑16-10-2025 14:48Als land is NL zeker wel rijk en welvarend. Dat er individuele gezinnen arm zijn kan ook in een rijk land bestaan.
Dat "we" er als land voor kiezen om bakken geld aan het ene doel uit te geven, en heel weinig geld aan het andere, is een politieke keuze. En dat mag, dat kan, maar niemand maakt mij wijs dat we als land te arm zijn om zelf wat schommels en veldjes te bekostigen.
Men vindt het alleen niet zo heel belangrijk. Want speelveldjes tussen de huizen geven herrie, en schommels moeten onderhouden worden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in