Afknappers

22-10-2025 14:57 323 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
N.a.v. het Held op sokken topic:

Je dacht dat iemand een heel leuk persoon was, tot diegene plots......
Welke afknapper heb jij meegemaakt?
Solomio schreef:
23-10-2025 10:03
Aangeleerd door ervaring wrsch. Ik proef ook liefst geen nieuwe dingen meer. Iets te vaak misgegaan.

Ik knap af op mensen die teveel waarde hechten aan opvoeding. Of, breder: mensen die teveel doen aan maakbaarheidsdenken.
haha, dan zullen wij geen verkering krijgen. In algemene zin denk ik overigens genuanceerd over maakbaarheid.
Tavistock schreef:
23-10-2025 10:19
En daarmee dus ‘aangeleerd’ ipv ‘aangeboren’.
Maar dat 'niet lekker vinden' is aangeboren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
noorderlicht76 schreef:
23-10-2025 10:29
haha, dan zullen wij geen verkering krijgen. In algemene zin denk ik overigens genuanceerd over maakbaarheid.
Nee, wij zullen zeker geen verkering krijgen.

Maar goed, dat geldt voor meer mensen hier.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nu ben ik toch aan het denken gezet door de BIG 5 opmerking en de relatie tot eten. Ik realiseer medat ik in veel bredere zin afknap op mensen die wat behoudend zijn. of dat nu met eten is, conservatief qua politiek, seks etc. dus niet zozeer op het eetgedrag,
Ik eet wel echt alles. Mosselen en rauwe ossenworst eet ik niet maar dat is meer uit voorzorg dan dat ik ze niet lekker vind.

Ik heb moeite met mensen die niets lusten, al zal ik dat nooit hardop zeggen omdat het iets persoonlijks is. Maar ik knap er toch wel op af ja. Vooral als iemand dingetjes uit het bord vist en op de rand legt komt er bij mij van binnen een razernij opzetten.
bijtie schreef:
23-10-2025 10:25
Ik heb ook een vooroordeel over nietszeggend schoeisel. Van die vage Ecco-achtige schoenen, dat je denkt deze schoen kan niet kiezen wat hij is. Het is geen sneaker, geen instapper, een soort veterschoen zonder veters. Een verre neef van de bowlingschoen.

Als ik zulke schoenen zie bij een man knap ik volledig af.

Terwijl het misschien aangemeten schoenen zijn voor moeilijke voeten, waardoor hij geen normale schoen aankan. Of ze lopen gewoon heerlijk. Het kan alsnog een leuke man zijn.
:-D Soms heeft een man een vrouw nodig bij het uitkiezen van mooie schoenen.
bijtie schreef:
23-10-2025 10:33
Ik eet wel echt alles. Mosselen en rauwe ossenworst eet ik niet maar dat is meer uit voorzorg dan dat ik ze niet lekker vind.

Ik heb moeite met mensen die niets lusten, al zal ik dat nooit hardop zeggen omdat het iets persoonlijks is. Maar ik knap er toch wel op af ja. Vooral als iemand dingetjes uit het bord vist en op de rand legt komt er bij mij van binnen een razernij opzetten.
Laat me raden, dat mocht jij vroeger thuis Echt niet!
noorderlicht76 schreef:
23-10-2025 10:29

Eens. Sommige dingen zijn makkelijk aan te leren, sommige dingen minder gemakkelijk, sommige dingen ronduit lastig en sommige dingen niet.

Voor mij is een fixed mindset (‘zo ben ik nu eenmaal’) dan ook een afknapper.
noorderlicht76 schreef:
Nu ben ik toch aan het denken gezet door de BIG 5 opmerking en de relatie tot eten. Ik realiseer medat ik in veel bredere zin afknap op mensen die wat behoudend zijn. of dat nu met eten is, conservatief qua politiek, seks etc. dus niet zozeer op het eetgedrag,
Dat heb ik ook. Mensen die al bang worden van een gedachte of een mening want dat is te rechts, te links, gevaarlijk, raar, een hellend vlak.

Dan denk ik je kan toch overal op z'n minst over nadenken, dat is gratis, daar kan je toch niet minder van worden?
MockTurtle schreef:
23-10-2025 09:37
Wat interessant! Verklaart voor mij heel veel.

Voor mij is textuur ook heel belangrijk. Of stukjes. Is dat ook verklaarbaar? Sorry, nogal off topic.

Heel herkenbaar.

Ik vind de structuur van dingen soms zo vies!
Terwijl ik het bijvoorbeeld rauw of juist gekookt of wat dan ook wel lust.
Ik lust heel weinig en ik heb er geen last van, het zijn meestal anderen die er wat van vinden. Maar daar reageer ik nooit op.
Lila-Linda schreef:
23-10-2025 10:35
Laat me raden, dat mocht jij vroeger thuis Echt niet!
Dat klopt.
bijtie schreef:

Ik heb geen moeite met mensen die iets niet lusten. Wel met mensen die vervolgens uitgebreid het eten of het restaurant gaan afkraken en de sfeer verzieken (1x ervaring mee, niet iets wat ik vaak tegenkom gelukkig).
Heb ik mijn kind (die vroeger bijna niks lustte van wat wij kookten, was een zoektocht) ook geleerd: prima als je iets niet wil eten, maar maak er geen uitgebreide toestand van.
Ik vind het een afknapper als iemand op z’n 35e nog thuis woont en geen aanstalten maakt om op zichzelf te gaan en nog teert op z’n ouders en ook niet kan koken etc.
Mensen die zich teveel bezig houden met anderen.
Boeit mij veel dat de buurvrouw van Piet vreemd is gegaan met de Visboer..
Deze mensen hebben vaak zelf geen leven.
bijtie schreef:
23-10-2025 10:38
Dat klopt.
Daar komt je weerzin vandaan. Dat zorgt ervoor, dat jij daar niet gewoon schouder-ophalend naar kan kijken
Mannen die de volle aandacht bij het gesprek hebben. Telefoon piept er tussen. Of een bekende loopt langs, en ipv een simpel "he hoi", verlegt het gesprek naar een ander. Vind ik onbeleefd.
Ik lus echt bijna alles. Vroeger zeker niet en helaas ben ik ook van de generatie dat ik alles moest eten. Nog een uur alleen aan tafel zat en de koude spruiten gewoon op moesten.
Dat heb ik, uiteraard, mijn kind nooit aangedaan. Toen zij jong was, at ze echt alles. Vanaf dat ze puber werd, lustte ze steeds minder. Ze is nu 17 en nog steeds wel vaak dat ze vooral gezond eten minder lekker vindt. Verschillende manieren geprobeerd maar het blijft lastig. Ik hoop voor haar dat het uiteindelijk beter wordt want het lijkt mij heel vervelend dat je amper iets lust. Als zij bij iemand eet, durft ze ook niet te zeggen als ze iets niet lust.

Ik heb een vriend gehad die ook echt niks lustte qua gezond eten. Dus bijna geen groenten. Maar kruiden ook niet. Rijst of pasta niet. Vooral veel vlees en patat.
Ja sorry, ik vind dat dus lastig. Ik wil graag zo gezond mogelijk eten en leven (groente/salades, vis, weinig vlees, geen/amper alcohol, niet roken, sporten en met snackbar doe je mij geen plezier), dus iemand die dat niet wil (of kan) past dan gewoon niet bij mij. Of ik bij hem.

Ik snap het echt als je bepaalde dingen niet wil of kan eten, maar als dat zoveel is dat er niks overblijft dan alleen vlees en patat, dan stoor ik mij daar aan.
Ik hou van nieuwe ervaringen opdoen. Op alle gebieden. Dus iemand die al jarenlang naar Drenthe gaat en verder niets wil. Of iemand die alleen maar thuis wil blijven daar kan ik niets mee.

Hetzelfde inderdaad met ingewikkelde eetgewoonten. Niets lusten of overal saus bij moeten hebben. Heel vervelend maar dat is niets voor mij. Ooit een date gehad met iemand die vegan was en die eerst uitgebreid de kaart doornam en daarna in discussie ging met het personeel. Die meeliep naar de keuken om de verpakking te bekijken etc. Ik had intussen echt wel honger maar hij bleef er maar mee bezig. Toen het eten uiteindelijk kwam moest de ober weer komen want de soep was niet goed. En ook in het broodmandje had hij iets gezien waar vragen over waren. Dat was alleen nog maar de lunch.... Het plannen van een etentje was erg ingewikkeld want op veel plekken hadden ze te weinig keus naar zijn smaak. Uiteindelijk afgezegd want ik wil gewoon gezellig ergens kunnen eten zonder discussies met het personeel of de menukaart tot in detail beoordelen en bespreken.
Onlangs op een datingsite, eerste berichtje: "Binnenkort een borrel? Ik ben wel benieuwd of je net zo leuk bent als je op je foto lijkt".

Afknapper.
Een man die, hoewel hij er jonger uitzag, tijdens de date bekende dat hij 10 jaar ouder was dan hij had opgegeven, omdat hij niet met vrouwen van zijn eigen leeftijd wilde daten. Blijkbaar gold een leeftijdswens alleen voor hem en niet voor mij.
MissUnderstood schreef:
23-10-2025 10:54
Onlangs op een datingsite, eerste berichtje: "Binnenkort een borrel? Ik ben wel benieuwd of je net zo leuk bent als je op je foto lijkt".

Afknapper.
snap ik niet. Wat vind je hier de afknapper?
Lila-Linda schreef:
23-10-2025 10:49
Daar komt je weerzin vandaan. Dat zorgt ervoor, dat jij daar niet gewoon schouder-ophalend naar kan kijken
Je hebt me door!
MissUnderstood schreef:
23-10-2025 10:54

Afknapper.
Waarom is dit voor jou een afknapper?
.
aurora79 schreef:
23-10-2025 10:59
snap ik niet. Wat vind je hier de afknapper?

Ik kreeg het gevoel dat ik beoordeeld ging worden ofzo (en ja, ik weet dat dat een beetje het hele idee van internetdaten is, maar het voelde raar). Daarnaast had ik mijn profiel nog maar nauwelijks ingevuld, dus hij kon helemaal niet weten of ik uberhaupt enigszins leuk ben.
Wadapatja schreef:
23-10-2025 07:11
Kun je ook aangeven wat je daar zo vreselijk irritant aan vindt?
Ik hou al niet van koken en zou er heel chagrijnig van worden als ik dan ook nog met allerlei beperkingen moet dealen.

Ik vind het verder niet infantiel of boers of wat dan ook, want diegene kan er niets aan doen, maar het past gewoon niet bij mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven