Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 340 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rollergirl schreef:
23-10-2025 11:16
Het is gewoon elke keer opnieuw schokkend om te horen dat het moet kunnen dat artikel 23 schuurt met artikel 1 en we dat maar voor lief moeten nemen, iedereen is gelijk maar homo's en vrouwen minder dan de rest.
Nou inderdaad, Bontenbal heeft hiermee wel zijn ware aard laten zien zeg. "Ik had het niet zo moeten zeggen" (maar ik vind het eigenlijk wel, anders had ik het natuurijk in de eerste plaats niet gezegd).
Rollergirl schreef:
23-10-2025 11:16
Het is gewoon elke keer opnieuw schokkend om te horen dat het moet kunnen dat artikel 23 schuurt met artikel 1 en we dat maar voor lief moeten nemen, iedereen is gelijk maar homo's en vrouwen minder dan de rest.
Ja, helemaal eens. Het is de reden waarom ik, ook toen ik nog kerkelijk meelevend was, nooit op een christelijke partij zou kunnen stemmen. Maar het is geen onlogische opmerking van Bontenbal. Ben benieuwd of het effect heeft.
Si abra la puerta hay lobos.
Er zit nu een vrouw bij Dit was het nieuws die voor een comediënne door moet gaan te klagen dat Dilan Yeşilgöz niet met bepaalde partijen wil samenwerken. Zij vindt uitsluiten van andere partijen erg kinderachtig :O

Er worden al jaren partijen uitgesloten in de regering. En niet door Dilan. Oh, maar dat telt niet mee natuurlijk in de Animalfarm die Nederland geworden is. Of misschien altijd al was.
IronButterfly schreef:
23-10-2025 21:21
Er zit nu een vrouw bij Dit was het nieuws die voor een comediënne door moet gaan te klagen dat Dilan Yeşilgöz niet met bepaalde partijen wil samenwerken. Zij vindt uitsluiten van andere partijen erg kinderachtig :O

Er worden al jaren partijen uitgesloten in de regering. En niet door Dilan. Oh, maar dat telt niet mee natuurlijk in de Animalfarm die Nederland geworden is. Of misschien altijd al was.
Er worden helemaal geen partijen uitgesloten. Ieder kamerlid heeft evenveel stemrecht. Moeten ze natuurlijk wel naar de Kamer komen om te stemmen....
Solsol schreef:
21-10-2025 22:40
Hoe meer ik lees, hoe minder ik weet wat te stemmen. Als ik me al in een partij kan vinden qua standpunten, vind ik de mensen die er bij horen echt verschrikkelijk. Ik weet echt niet of ik hier op tijd uit ga komen.

De stemwijzers vind ik ook beroerd. Daar worden zoveel vragen in gesteld dat ik denk: ja boeiend, terwijl ik andere vragen weer mis. Iemand nog tips voor een goeie?
Stemwijzers zijn de slechtste manier om een keuze te maken. Hoogstens handig voor mensen die te lui zijn om zich een beetje in de materie te verdiepen. Gewoon een paar partijen uitkiezen waarvan je denkt dat het wel iets kan zijn en daar de programma's van lezen. En dan vooral de hoofdstukken van onderwerpen die je belangrijk vindt.
Appletje schreef:
23-10-2025 22:16
Stemwijzers zijn de slechtste manier om een keuze te maken. Hoogstens handig voor mensen die te lui zijn om zich een beetje in de materie te verdiepen. Gewoon een paar partijen uitkiezen waarvan je denkt dat het wel iets kan zijn en daar de programma's van lezen. En dan vooral de hoofdstukken van onderwerpen die je belangrijk vindt.
Nou, ik vind die stemwijzers zo gek nog niet. Ok, je moet er niet blind op varen. Zeker niet als je geen flauw idee hebt van waar partijen voor staan, maar ze geven wel een aardige indicatie. En dan kun je je wat meer verdiepen in de partijen die bovenaan eindigen. En door de stellingen die voorgelegd worden, kom je er misschien achter wat je belangrijk vindt, mocht je ook daar geen idee van hebben.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ach, ik wist al wat ik zou stemmen en ben nooit zwevend geweest. Heb me wel ingelezen in de progamma's maar niet in de doorberekeningen. Ik heb daar ook geen tijd voor. Maar nog steeds voel ik met het beste thuis bij die bepaalde partij. Toch nog even de stemwijzer gedaan voor onderwerpen waar ik wat minder 'aandacht' oid voor heb. En daar kwamen dan de drie (op volgorde van meeste overeenkomsten met mij) beste partijen uit. De eerste van die drie was ook de partij waarop ik ging stemmen.

Ik vind de stemwijzer handig omdat het dieper gaat dan alleen de hoogtepunten waar het in de debatten continu over gaat. Die ik dus anders over het hoofd zou zien.
Appletje schreef:
Stemwijzers zijn een prima hulpmiddel. Niet iedereen kan partijprogramma's lezen en begrijpen, dan is het toch prima dat onpartijdige deskundigen (daar ga ik even van uit) wat punten eruit lichten en je helpen met je keuze.
Het kost ook veel tijd om te lezen, vergelijken, analyseren. De tijd, focus en energie om dit goed te doen moet je maar net hebben naast je werk, gezin, mantelzorg en vrijwilligerswerk. Dan pak ik toch liever een boek dan een partijprogramma als ik dan eindelijk even kan ontspannen.
thistle schreef:
24-10-2025 08:14
Stemwijzers zijn een prima hulpmiddel. Niet iedereen kan partijprogramma's lezen en begrijpen, dan is het toch prima dat onpartijdige deskundigen (daar ga ik even van uit) wat punten eruit lichten en je helpen met je keuze.
Het kost ook veel tijd om te lezen, vergelijken, analyseren. De tijd, focus en energie om dit goed te doen moet je maar net hebben naast je werk, gezin, mantelzorg en vrijwilligerswerk. Dan pak ik toch liever een boek dan een partijprogramma als ik dan eindelijk even kan ontspannen.
Ik vraag me ook af of er mensen zijn die puur op de resultaten van de stemwijzer gaan stemmen. Dat zou ik wel vreemd vinden. Er zijn onderwerpen waar ik gewoon kan zeggen 'maakt me niet zo uit' als een 'eens' of 'oneens'. Als je daar heel veel van hebt kan er van alles uitkomen natuurlijk.

Iedereen moet en mag gewoon stemmen op de partij naar eigen keuze. Ik vind het daarom schokkend dat ik eerder deze week een nieuwsitem zag dat als je niet PvdA/GL stemt of linkser je gecanceld bent. Niet alleen door studenten maar ook door leerkrachten. Er wordt daar echt gestuurd op links stemmen. Onderwijs zou zich daar niet mee moeten bemoeien. De 'op wie ga je stemmen' vraag mag je van mij gewoon beantwoorden met een 'dat gaat je geen reet aan'. En daar moesten ze het verplicht melden tijdens een les. Daar kan ik echt woest om worden. Ja, dat was om de discussie op te starten. Zit je daar dan als iets rechtsere stemmer met een rode lichtstip op je hoofd voor alle scherpschutters in de klas. Op mijn werk (ik werk bij een Provinciehuis momenteel dus daar leven de verkiezingen meer natuurlijk) kwam de vraag gisteren: 'En? Weten jullie al wat jullie gaan stemmen?'. Maar niet over wie wat precies zou gaan stemmen. Dat vind ik prima. En ja, nee of zwevend was prima en geen antwoord ook.
BuzzieBee schreef:
24-10-2025 08:24
Ik vraag me ook af of er mensen zijn die puur op de resultaten van de stemwijzer gaan stemmen. Dat zou ik wel vreemd vinden. Er zijn onderwerpen waar ik gewoon kan zeggen 'maakt me niet zo uit' als een 'eens' of 'oneens'. Als je daar heel veel van hebt kan er van alles uitkomen natuurlijk.

Iedereen moet en mag gewoon stemmen op de partij naar eigen keuze. Ik vind het daarom schokkend dat ik eerder deze week een nieuwsitem zag dat als je niet PvdA/GL stemt of linkser je gecanceld bent. Niet alleen door studenten maar ook door leerkrachten. Er wordt daar echt gestuurd op links stemmen. Onderwijs zou zich daar niet mee moeten bemoeien. De 'op wie ga je stemmen' vraag mag je van mij gewoon beantwoorden met een 'dat gaat je geen reet aan'. En daar moesten ze het verplicht melden tijdens een les. Daar kan ik echt woest om worden. Ja, dat was om de discussie op te starten. Zit je daar dan als iets rechtsere stemmer met een rode lichtstip op je hoofd voor alle scherpschutters in de klas. Op mijn werk (ik werk bij een Provinciehuis momenteel dus daar leven de verkiezingen meer natuurlijk) kwam de vraag gisteren: 'En? Weten jullie al wat jullie gaan stemmen?'. Maar niet over wie wat precies zou gaan stemmen. Dat vind ik prima. En ja, nee of zwevend was prima en geen antwoord ook.
Bron?
Appletje schreef:
Makkelijk he? Vanuit je bubbel.
Vanielje schreef:
24-10-2025 09:05
Bron?
Je kunt er ook voor kiezen om berichten die duidelijk misinformatie zijn, enkel bedoeld om wantrouwen ik het onderwijs te zaaien, niet te herhalen.
Appletje schreef:
23-10-2025 22:09
Er worden helemaal geen partijen uitgesloten. Ieder kamerlid heeft evenveel stemrecht. Moeten ze natuurlijk wel naar de Kamer komen om te stemmen....
Dit heeft niets te maken met niet willen regeren met bepaalde partijen. Oftewel wie er wel en niet in de zandbak mag meespelen. Iets dat al jaren gebeurt en nu ineens kinderachtig genoemd wordt door mevrouw Cindy.
Vanielje schreef:
24-10-2025 09:05
Bron?
Geen idee. Het was zo'n in het nieuws ding op de NPO. Niet in het journaal. Ik ga niet van alles precies onthouden welk kanaal of nieuwsprogramma het is. Het was een interview met meerdere studenten van die school hierover. Een nieuwsitem maar dan niet in het Journaal. Een (overigens zeer welbespraakte) student zei dat links gedachtengoed je in de les tijdens die 'open discussies' door je strot werd gedrukt en dat er niets open aan die discussie was. Het was links of fout. Daar ging het over.
Danae schreef:
24-10-2025 09:32
Je kunt er ook voor kiezen om berichten die duidelijk misinformatie zijn, enkel bedoeld om wantrouwen ik het onderwijs te zaaien, niet te herhalen.
My bad. Terwijl ik daar normaal gesproken juist anderen op wijs :facepalm:
Danae schreef:
24-10-2025 09:32
Dit is geen misinformatie. Het was gisteren gewoon op Televisie waar studenten van de Hogeschool werden geinterviewd over de gang van zaken op die school. Dus om die studenten nu neer te zetten als leugenaars gaat me echt wel wat ver. Niet alles waar mensen even geen bron van weten omdat ze iets hebben gezien op televisie is misinformatie omdat degene die het niet heeft gezien de bron moet weten. Nogmaals het was gewoon op televisie ergens tussen 18:00 en 20:00. Geen idee welk van alle NPO nieuws programma's.
Dat studenten in een klas gevraagd zijn om te praten over de verkiezingen geloof ik wel. De rest is duidelijk misinformatie, enkel bedoeld om wantrouwen in het onderwijs te zaaien.
Er zijn twee partijen altijd keihard voor de"neutraliteit in het onderwijs", en die staan nou niet bekend om hun rechtstatelijke ideeën of integere wijze van informeren, namelijk PVV en FvD.
Wat een gekwaak. Ik krijg het reguliere programma er al met moeite door, ik heb helemaal geen tijd om ook nog te indoctrineren. Maar gewoon maar iets roepen, het wordt vanzelf waar.
rabarbara wijzigde dit bericht op 24-10-2025 10:01
61.61% gewijzigd
Vanielje schreef:
24-10-2025 09:57
Er zijn twee partijen altijd keihard voor de"neutraliteit in het onderwijs", en die staan nou niet bekend om hun rechtstatelijke ideeën of integere wijze van informeren, namelijk PVV en FvD.
Je hebt BBB ook nog, met zijn speklapjesmeldpunt voor antiboerenleraren.
Ik vind een stemwijzer een prima hulpmiddel als je bijvoorbeeld twijfelt tussen een paar partijen.

Ik denk dat de meesten wel een idee hebben qua richting maar nog niet precies weten welke partij dan het beste aansluit.

Alsof iedereen alle programma's van A tot Z doorleest en de CPB berekeningen. Of alle debatten kijkt, het stemgedrag bijhoudt van partijen en de individuele interviews. Dan heb je daar een dagtaak aan zo 2 weken voor de verkiezingen.
Rabarbara schreef:
24-10-2025 10:00
Je hebt BBB ook nog, met zijn speklapjesmeldpunt voor antiboerenleraren.
:HA:

Nu ligt de focus van BBB op migratie en in het openbaar biddende moslims. Doet t nu even beter bij de kiezers.
Vanielje schreef:
24-10-2025 10:03
:HA:

Nu ligt de focus van BBB op migratie en in het openbaar biddende moslims. Doet t nu even beter bij de kiezers.
Maar ze hebben vast geen problemen met de uitgebuitte arbeidsmigranten in het Westland.
Mogen christenen wel in het openbaar bidden van het marketingbureau?
Appletje schreef:
24-10-2025 10:22
Maar ze hebben vast geen problemen met de uitgebuitte arbeidsmigranten in het Westland.
Mogen christenen wel in het openbaar bidden van het marketingbureau?
Als je hun plan heel technisch leest is een carnavalsoptocht al op het randje.
SirDidymus schreef:
24-10-2025 10:03
Ik vind een stemwijzer een prima hulpmiddel als je bijvoorbeeld twijfelt tussen een paar partijen.

Ik denk dat de meesten wel een idee hebben qua richting maar nog niet precies weten welke partij dan het beste aansluit.

Alsof iedereen alle programma's van A tot Z doorleest en de CPB berekeningen. Of alle debatten kijkt, het stemgedrag bijhoudt van partijen en de individuele interviews. Dan heb je daar een dagtaak aan zo 2 weken voor de verkiezingen.
Je hoeft toch ook niet alle programma's door te lezen? Ik neem aan dat je toch wel een beetje weet waar partijen voor staan. Daar kan je al een voorselectie uit maken.

Sinds er stemwijzers worden gebruikt is het nu niet echt stabieler geworden en zijn mensen alleen maar ontevredener geworden over de politiek. Niet zo gek als je niet echt weet waar je op stemt en dan verbaast zijn als ze hun programma gaan uitvoeren.
appletje wijzigde dit bericht op 24-10-2025 10:25
15.31% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven