Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
maandag 3 november 2025 om 19:19
SirDidymus schreef: ↑03-11-2025 18:44Niet heel gek natuurlijk gezien de verschillen in de programma's tussen die twee. Bij een andere uitslag hadden die 2 niet eens bij elkaar om de tafel gaan zitten.
Wat blijft er over van het VVD programma wanneer ze teveel toe moet geven? Of andersom van het programma van GL-PVDA?
Het zijn wel een beetje bijna 2 uitersten die veroordeeld zijn tot elkaar.
Als ze er niet uitkomen, dan is de enige andere optie JA21 erbij (mits D66 een restzetel krijgt) en de verschillen tussen JA21 en D66 lijken me minstens net zo onoverbrugbaar. Dat zijn net zo goed 2 uitersten...
maandag 3 november 2025 om 19:23
Dit is helemaal niets bijzonders. Er wordt op verkiezingsavond zo snel mogelijk geteld omdat iedereen de uitslag wil weten. Dan wordt alleen gekeken naar de partij en daarbij kunnen stembiljetten af en toe op de verkeerde stapel komen. Daarna wordt nog een keer geteld om de stemmen per kandidaat te tellen. Pas als dat allemaal gedaan is volgt de officiële uitslag. Er lijkt me helemaal niets mis om het in twee stappen te doen zodat je de fouten er uit kunt halen.Butterfly_fly schreef: ↑03-11-2025 18:44Ik lees net onderstaand bericht op nu.nl https://www.nu.nl/politiek/6374567/live ... lling.html en ik ben nu toch de kluts kwijt.
Vooral groot verschil in Rotterdam na nauwkeurige telling
De ANP Verkiezingsdienst heeft na de nauwkeurige telling vooral grote verschillen ontvangen uit Rotterdam. De PVV heeft daar 2.483 stemmen minder dan bij de eerste telling, D66 heeft 2.423 stemmen meer. Ook in Emmen is er een groot verschil in het nadeel van de PVV.
Maar in andere gemeentes kreeg de PVV weer iets meer stemmen. Zo heeft de PVV in Amersfoort 427 stemmen meer dan eerder.
Hoezo een hertelling? Hoe kan het dat er zoveel verschil in zit? Ik snap dat het mensenwerk is, maar als ik sommige berichten lees van mensen die helpen met tellen en aangeven dat er een dubbele controle op gedaan wordt, hoe kan er dan nu nog zo’n groot verschil in de aantallen zitten?
Ik heb niet bijster veel vertrouwen in de overheid, deze berichtgeving helpt daar natuurlijk niet aan mee. Iemand die mij kan uitleggen hoe dit kan gebeuren?
En als je het niet vertrouwt: meld je voor de volgende verkiezingen aan als medewerker van een stembureau. Dan kan je precies zien hoe het werkt. En je houdt er nog een leuk bedrag aan over ook. En gratis eten.
By the way: Als je het niet vertrouwd zou je in dit geval moeten denken dat de PVV heeft proberen te frauderen....
maandag 3 november 2025 om 19:26
Of een kabinet met alle kleinere linkse partijen erbij, maar dat is ook onwerkbaar. Of een minderheidskabinet. Ook verre van ideaal.
Het is niet alleen Yesilgöz die zal moeten schikken, ook Klaver zal in moeten leveren. En dan ben ik benieuwd op welke punten.
maandag 3 november 2025 om 19:28
Gaza gaat mij ook aan het hart, toch is dat voor mij alleen geen punt geweest voor welke partij ik zou stemmen.
Ik ben ook helemaal niet racistisch, of populistisch. Ik heb alleen andere visies voor oplossingen en de toekomst van Nederland. En de VVD heeft altijd goed aangesloten bij hoe ik dat voor me zie.
maandag 3 november 2025 om 19:51
Een vriendin van mij was een paar keer teller bij de verkiezingen en die was dus soms tot 1 uur snachts aan het tellen vanaf 21:00. Ik vind het ook een groot verschil maar ik kan me ook voorstellen dat je het na een tijdje gewoon niet meer zo goed ziet omdat het allemaal zoveel is. En je moet natuurlijk ook wel een beetje het tempo erin houden want iedereen wil zo snel mogelijk de uitslag weten. Ze vond het wel altijd erg gezellig en ze kreeg een vast bedrag en dus niet per uur betaald. Dus ik snap wel dat er fouten in zitten, ook met controle. Heb een keer ergens gewerkt waar iets 3 a 4x gecontroleerd werd tijdens het proces en soms werd de fout pas ontdekt bij controle 3 terwijl het dan al 2x extra gecontroleerd is. Maar het blijft mensen werk en eventuele machines en computers kunnen ook fouten maken. Zag in een filmpje dat ze iets moeten scannen of handmatig moeten invullen. Tja je hebt zo een cijfer omgedraaid.Appletje schreef: ↑03-11-2025 19:23Dit is helemaal niets bijzonders. Er wordt op verkiezingsavond zo snel mogelijk geteld omdat iedereen de uitslag wil weten. Dan wordt alleen gekeken naar de partij en daarbij kunnen stembiljetten af en toe op de verkeerde stapel komen. Daarna wordt nog een keer geteld om de stemmen per kandidaat te tellen. Pas als dat allemaal gedaan is volgt de officiële uitslag. Er lijkt me helemaal niets mis om het in twee stappen te doen zodat je de fouten er uit kunt halen.
En als je het niet vertrouwt: meld je voor de volgende verkiezingen aan als medewerker van een stembureau. Dan kan je precies zien hoe het werkt. En je houdt er nog een leuk bedrag aan over ook. En gratis eten.
By the way: Als je het niet vertrouwd zou je in dit geval moeten denken dat de PVV heeft proberen te frauderen....
Heb er ook wel eens aan gedacht om bij de telling te gaan kijken, dat mag gewoon zolang je de tellers niet stoort, maar uiteindelijk niet gedaan omdat me dat heel ongemakkelijk lijkt.
maandag 3 november 2025 om 20:21
Wat is jouw voorkeur voor een coalitie? En niet alleen nu maar in het algemeen? Met enigszins realistische cijfers? En zitten er partijen bij die jij echt absoluut uit zou sluiten?SirDidymus schreef: ↑03-11-2025 19:28Gaza gaat mij ook aan het hart, toch is dat voor mij alleen geen punt geweest voor welke partij ik zou stemmen.
Ik ben ook helemaal niet racistisch, of populistisch. Ik heb alleen andere visies voor oplossingen en de toekomst van Nederland. En de VVD heeft altijd goed aangesloten bij hoe ik dat voor me zie.
maandag 3 november 2025 om 20:25
In Rotterdam hebben ruim 290.000 mensen gestemd. In de eerste ronde is minder dan 1% niet goed geteld. Dat valt toch wel mee?
Blijkt ook juist dat de totale telling heel zorgvuldig gebeurd. Juist met meerdere telrondes om zorgvuldigheid te waarborgen.
Ik erger mij wel aan de wijze van berichtgeving van het ANP hierover.
Blijkt ook juist dat de totale telling heel zorgvuldig gebeurd. Juist met meerdere telrondes om zorgvuldigheid te waarborgen.
Ik erger mij wel aan de wijze van berichtgeving van het ANP hierover.
maandag 3 november 2025 om 20:41
Zoefff schreef: ↑03-11-2025 13:01Op de Speld (satire) stond een treffende kop. Yesilgoz: ‘nee, nee, nee, moeilijk, moeilijk, moeilijk, oké we doen het toch’.
Dit wordt eerst een grote show voor de bühne. Eerst wordt D66, CDA, VVD en GL/PvdA geprobeerd. Hier gaat Yesilgoz dwars zitten want zij wil met JA21 en kan GL/PvdA niet makkelijk aan haar achterban verkopen. Op zich best begrijpelijk.
Dan gaan we door naar D66, CDA, VVD en JA21. Dit kan D66 absoluut niet verkopen aan hun achterban, ook omdat 20% van de stemmen afkomstig is van GL/PvdA en D66 dan de volgende verkiezingen hierop wordt afgestraft. Geen enkel belang voor D66 dus.
Dan hebben we Wilders ertussendoor die gaat lopen Calimero’en dat hij wordt tegengewerkt. Misschien dat men voor de vorm nog met hem om de tafel gaat zitten.
Niks lukt, en dan weer terug naar D66, CDA, VVD en GL/PvdA waarbij met name de laatste twee zullen zeggen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen etc.
Tenminste, ik ben reuze benieuwd of het dit scenario wordt.
Klinkt inderdaad plausibel. Maar ik hoorde op een podcast de mogelijkheid van een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Dat dat misschien wel stabieler is en je meer voor elkaar kunt krijgen omdat je voor verschillende zaken verschillende meerderheden kunt krijgen. Vond ik ook wel plausibel klinken.
maandag 3 november 2025 om 20:46
Ja, ik ga ook voor deze optie.Tavistock schreef: ↑03-11-2025 20:41Klinkt inderdaad plausibel. Maar ik hoorde op een podcast de mogelijkheid van een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Dat dat misschien wel stabieler is en je meer voor elkaar kunt krijgen omdat je voor verschillende zaken verschillende meerderheden kunt krijgen. Vond ik ook wel plausibel klinken.
Hier kom ik nog op terug
maandag 3 november 2025 om 21:15
Ik zou niet weten waarom ik moet denken dat de PVV heeft geprobeerd te frauderen? Kan ook een andere partij hebben gedaan hè? Ik probeer uit te gaan van het goede, maar het verbaasd me dat er nu zoveel aandacht voor is. Wellicht doordat het nu een nek aan nek race is geworden en er andere jaren een groter verschil was?Appletje schreef: ↑03-11-2025 19:23Dit is helemaal niets bijzonders. Er wordt op verkiezingsavond zo snel mogelijk geteld omdat iedereen de uitslag wil weten. Dan wordt alleen gekeken naar de partij en daarbij kunnen stembiljetten af en toe op de verkeerde stapel komen. Daarna wordt nog een keer geteld om de stemmen per kandidaat te tellen. Pas als dat allemaal gedaan is volgt de officiële uitslag. Er lijkt me helemaal niets mis om het in twee stappen te doen zodat je de fouten er uit kunt halen.
Ik vroeg het me in ieder geval af hoe het kwam. Fouten maken is menselijk dus ik snap wel dat er soms een formulier op een foute stapel komt. Ik vond alleen de hoeveelheid mistellingen groot. Vandaar mijn vraag hier.
maandag 3 november 2025 om 21:19
Dit en gezien de reactie van een andere poster die aangeeft dat het minder dan 1% van de stemmen is in die gemeenten brengt het in perspectief. Ik had het niet zo bekeken. Fouten maken is menselijk.
Aanvulling: ik lees nu dat Rotterdam de telling niet compleet had uitgevoerd, maar op basis van een formule en 84% van de getelde stemmen een prognose had gemaakt van alle stemmen. Daardoor zou mede de afwijking zijn gekomen. Dat maakt het ook weer een stuk duidelijker.
Heb ik geslapen de afgelopen verkiezingen of is het nu allemaal meer in het nieuws?
butterfly_fly wijzigde dit bericht op 03-11-2025 21:26
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
24.93% gewijzigd
maandag 3 november 2025 om 21:27
Als dat zou kunnen, zou het misschien de meest stabiele optie zijn. GL/PvdA zou teveel water bij de wijn moeten doen en wordt daar harder op beoordeeld dan de VVD, VVD kan in dit opzichte wat meer maken, mensen stemmen er toch wel op.Tavistock schreef: ↑03-11-2025 20:41Klinkt inderdaad plausibel. Maar ik hoorde op een podcast de mogelijkheid van een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Dat dat misschien wel stabieler is en je meer voor elkaar kunt krijgen omdat je voor verschillende zaken verschillende meerderheden kunt krijgen. Vond ik ook wel plausibel klinken.
Persoonlijk zou ik wel deze 4 partijen in het kabinet willen met VVD en GL/PvdA die wat verder van elkaar afstaan. De verschillen zijn nou ook weer niet onoverkomelijk maar men moet compromissen kunnen sluiten. Als ik kijk naar de lijsttrekkers van deze partijen dan zou het mogelijk moeten zijn.
We gaan het zien, ik ben benieuwd hoe zowel VVD als GL/PvdA zich gaan ontwikkelen.
zoefff wijzigde dit bericht op 03-11-2025 22:39
5.86% gewijzigd
.
maandag 3 november 2025 om 22:01
SirDidymus schreef: ↑03-11-2025 19:28Gaza gaat mij ook aan het hart, toch is dat voor mij alleen geen punt geweest voor welke partij ik zou stemmen.
Dan kies je er voor om o.a. populisme en racisme te gedogen omdat de partij op andere punten jouw visie vertegenwoordigt. Vind ik ook kwalijk. Ik ga er ook vanuit dat de meeste mensen dat toch wel degelijk een dealbreaker zouden vinden. Het zegt ook iets over het individualisme van VVD-stemmers denk ik.
•
maandag 3 november 2025 om 23:31
De logistiek moet ook kloppen; er zit een heel systeem achter en er is nogal wat ruimte nodig met die enorme papieren. Ik sprak een stembureauvoorzitter die bij een school zat waar dat totaal niet geregeld was.Graze schreef: ↑03-11-2025 19:51Een vriendin van mij was een paar keer teller bij de verkiezingen en die was dus soms tot 1 uur snachts aan het tellen vanaf 21:00. Ik vind het ook een groot verschil maar ik kan me ook voorstellen dat je het na een tijdje gewoon niet meer zo goed ziet omdat het allemaal zoveel is. En je moet natuurlijk ook wel een beetje het tempo erin houden want iedereen wil zo snel mogelijk de uitslag weten. Ze vond het wel altijd erg gezellig en ze kreeg een vast bedrag en dus niet per uur betaald. Dus ik snap wel dat er fouten in zitten, ook met controle. Heb een keer ergens gewerkt waar iets 3 a 4x gecontroleerd werd tijdens het proces en soms werd de fout pas ontdekt bij controle 3 terwijl het dan al 2x extra gecontroleerd is. Maar het blijft mensen werk en eventuele machines en computers kunnen ook fouten maken. Zag in een filmpje dat ze iets moeten scannen of handmatig moeten invullen. Tja je hebt zo een cijfer omgedraaid.
Heb er ook wel eens aan gedacht om bij de telling te gaan kijken, dat mag gewoon zolang je de tellers niet stoort, maar uiteindelijk niet gedaan omdat me dat heel ongemakkelijk lijkt.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 3 november 2025 om 23:34
Daar ga ik wel vanuit. De situatie met verschillen is in ieder geval niet uitzonderlijk, inderdaad.Butterfly_fly schreef: ↑03-11-2025 21:15Ik zou niet weten waarom ik moet denken dat de PVV heeft geprobeerd te frauderen? Kan ook een andere partij hebben gedaan hè? Ik probeer uit te gaan van het goede, maar het verbaasd me dat er nu zoveel aandacht voor is. Wellicht doordat het nu een nek aan nek race is geworden en er andere jaren een groter verschil was?
Ik vroeg het me in ieder geval af hoe het kwam. Fouten maken is menselijk dus ik snap wel dat er soms een formulier op een foute stapel komt. Ik vond alleen de hoeveelheid mistellingen groot. Vandaar mijn vraag hier.
maandag 3 november 2025 om 23:41
Ja dat is ook heel belangrijk inderdaad anders wordt het chaos.canis-felis schreef: ↑03-11-2025 23:31De logistiek moet ook kloppen; er zit een heel systeem achter en er is nogal wat ruimte nodig met die enorme papieren. Ik sprak een stembureauvoorzitter die bij een school zat waar dat totaal niet geregeld was.
maandag 3 november 2025 om 23:43
Ja, daar was het dus ook niet goed gegaan met tellen, wat ze ter plekke niet opgehelderd kregen. Dat is de volgende dag op het stadhuis opgepakt bij de tellingen daar.
dinsdag 4 november 2025 om 07:09
Het gaat zoveel over het tellen van de stemmen omdat Wilders erover begonnen is. Daarmee heeft hij zijn doel behaald, wantrouwen wekken. Want nu valt iedereen over elkaar heen om te bewijzen dat alles goed is gegaan, maar als er zoveel over gepraat wordt dan moet er wel iets aan de hand zijn toch, waar rook is is vuur. Wilders heeft alleen vragen gesteld, berichten die hij heeft gekregen (van...? dat maakt niet uit) openbaar gemaakt, maar dan blijkt dat in Rotterdam 'duizenden stemmen' verkeerd geteld zijn (oh nee, het is de procedure om een schatting te maken op basis van een groot deel v/d stemmen, dat is zo ingewikkeld, dat nieuws slaan we even over) en zijn achterban trekt zijn conclusie. Missie geslaagd.
dinsdag 4 november 2025 om 08:51
Mijn voorkeur zou zijn D66 met CDA, VVD en GL-PVDA. Dat is eigenlijk de enige goede mogelijkheid met een grote meerderheid.
Ik vind dat VVD en GL-PVDA dan maar moeten kijken waar ze elkaar tegemoet kunnen komen.
dinsdag 4 november 2025 om 08:53
De berichten van Wilders hebben mijn kijk op hem wel veranderd. Ongefundeerd wat roepen zonder bewijs of bron is niet goed. Als er echt wat mis is gegaan dan mag dat zeker aan de kaak gesteld worden, maar kom dan wel met gegronde argumenten ipv wat roeptoeteren. Dat maakt zijn geloofwaardigheid niet beter.
dinsdag 4 november 2025 om 08:54
dinsdag 4 november 2025 om 09:02
Frizz schreef: ↑03-11-2025 22:01Dan kies je er voor om o.a. populisme en racisme te gedogen omdat de partij op andere punten jouw visie vertegenwoordigt. Vind ik ook kwalijk. Ik ga er ook vanuit dat de meeste mensen dat toch wel degelijk een dealbreaker zouden vinden. Het zegt ook iets over het individualisme van VVD-stemmers denk ik.
Omdat ze vorige verkiezingen met de PVV in zee zijn gegaan? Ik denk dat dat de juiste beslissing is geweest, ook al is die helemaal fout afgelopen.
PVV had 37 zetels, wanneer geen enkele partij mee had willen regeren, hoe denk je dat dat was geweest voor de onrust onder die kiezers?
En de meeste mensen vinden dit dus geen dealbreaker als je kijkt naar de uitslag met nu een fors groot rechts blok ook in de oppositie. Dat jij mij individualisme in de schoenen schuift dat mag je vinden, maar ik vind een sterke economie belangrijk, een niet te grote overheid en de participatie maatschappij, waarbij het belangrijk is dat iedereen naar eigen kunnen meedoet om het sociale stelsel te bekostigen. En ik vind een strenger migratiebeleid ook nodig. Jammer dat je VVD kiezers zo over 1 kam lijkt te scheren in het negatieve, ik heb veel moeite gestoken in het lezen van bijna alle programma's en doorrekeningen, en ik sta nog steeds achter mijn keuze, al heb ik sterk getwijfeld tussen D66 en VVD.
dinsdag 4 november 2025 om 09:05
Ik denk dat andersom PvdA/GL ook niet zit te wachten op de VVD. Maar het lijkt de enige optie. Anders een minderheidskabinet, maar of dat stabiel is?
dinsdag 4 november 2025 om 09:17
Het is beide niet stabiel, maar dat is de consequentie van ons politieke systeem en de veranderde tijden. Je kan als politieke partij gewoon niet meer regeren én je eigen politieke kleur behouden. Je zal ook mee moeten stemmen met punten die het tegenovergestelde zijn van je eigen waarden omdat je nou eenmaal in een coalitie zit met andere partijen die soms heel ver van je af staan. Dat gaat altijd een keer wringen en als er niets veranderd en we blijven 4 of 5 partijen nodig hebben voor een coalitie, en de trend wijst absoluut die richting op, dan hebben we om de 2 jaar verkiezingen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in