Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vind kerst heerlijk maar het hoeft niet groots.

Ik hang wel wat lampjes en decoratie op, maar zet geen boom want daar kan de kat niet meer omgaan. Ook zien we met kerst zelf niet thuis; steevast welkom bij mijn ouders en mijn schoonfamilie. En de 27e nog vaak bij vrienden.

Ik zorg dat ik help met eten voorbereiden. Daar gaat altijd extra tijd en aandacht in met kerst, maar daarvoor hoeft het niet heel exclusief te zijn qua ingrediënten. De hoeveelheden ook graag gewoon normaal.

Toevallig heb ik recent voor het gezin (medium foute) kersttruien besteld op vinted maar dan vooral zodat er in de zak van sinterklaas ook iets voor de volwassenen zou zitten (en zodat ik me met mn zwangere buik iig niet in 'iets netjes' hoef te hijsen).

Dus gewoon gezellig zonder teveel gedoe of overconsumptie :)
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Los van al deze berichten snap ik het gevoel van TO wel hoor. Als je reclames en foto's op Insta en FB voorbij ziet komen.... Ik word daar ook wel eens wat onzeker of zo van.
Al die matchende kerstdecoratie. Alles is zen en gezellig, altijd een plekje vrij voor een eenzame, die dan toevallig ook net aankomt. Zodat je ook je goededoelen-gevoel weer af kunt vinken.

Als ik ergens een hapje mee moet nemen is dat nooit zo perfect als ik dat in mijn hoofd had. En ik ben geen kok, dus plezier aan het bereiden ervan beleef ik echt niet. Eerder stress!
Er wordt gemopperd 'schiet nou eens op', 'doe iets anders aan, want je weet dat (vul maat in)', wie heeft de verse jus die ik nodig had voor mijn idiote diner-hapje-recept nou weer opgedronken' etc.
Na 3 keer de kerstliedjes-afspeellijst op repeat zijn we die ook wel weer zat.
De kerstversiering is hier gezellig maar chaotisch.
Tafelaankleding.... tja.... niet zoals op tv zeg maar.

Dus dat zen-gevoel wat overal uitgestraald wordt is hier ver te zoeken.
Maar goed, los van dat ik me altijd afvraag of ik het wel goed genoeg doe (mijn eigen onzekerheid), hoor ik nooit iemand klagen en heb ik het idee dat het hier wel oké gevonden wordt. Dus gaan we gewoon rustig zo door!
Ja in de zin van uitbundig versieren en uitgebreid dineren .
Maar gewoon in makkelijk zittende kleding , niet elk jaar nieuwe decoratie en iedereen mag doen en laten wat hij wil .
Soms spelen een paar een spel een ander staat in de keuken weer een ander zit te gamen mag allemaal. Koken doen we beetje om en om .
Alleen tijdens het eten iedereen aan tafel .
Kinderen met aanhang , familie van een van de aanhang , mijn schoonmoeder etc gezellige chaos maar wel samen .
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 09:50
Waarom zo denigrerend? Ze doet het vast niet expres. Ik vind dat men eens moet ophouden om denigrerend over mensen te praten die weinig lusten. Alsof ze minder zijn. Iedereen heeft wel iets wat minder handig of leuk is.
Hoe weet jij dat? Sommige volwassen mensen zijn gewoon enorme zeurpieten als het op eten aankomt. En dan heb ik het niet over medische dieetwensen. In gezelschap zit niemand te wachten op gezeur over eten. Zeker niet als daar veel tijd en moeite in is gestopt. Ik zou dus ook zeker geen heel diner aanpassen of nasi gaan eten met feestdagen vanwege een persoon. Die nemen hier hun eigen feestelijke eten mee en de rest eet gewoon wat er gekookt gaat worden.
Madam_Madness schreef:
Waarom zo denigrerend? Ze doet het vast niet expres. Ik vind dat men eens moet ophouden om denigrerend over mensen te praten die weinig lusten. Alsof ze minder zijn. Iedereen heeft wel iets wat minder handig of leuk is.

Waarom zo aangevallen reageren. Er zijn mensen die weinig lusten maar dat in stilte doen en er zijn mensen die dat altijd breed, breder, breedst moeten uiten. Die laatste is het type lus-ik-niet.

Ik leerde vroeger van mijn ouders en ook aan mijn kinderen dat wat je echt niet lust laat je liggen. In stilte, niemand zal bij het afruimen vragen waarom je het niet hebt opgegeten.

Helaas ken ik ook mensen die dat allemaal gaan benoemen, aan anderen aan gaan bieden. Hoogst irritant.

Ik hou echt rekening met mijn gasten. Als iemand geen vis lust server ik diegene geen zalm als voorgerecht. Maar als die zalm wel wordt gewaardeerd en ik garneer met een tomaatje en je lust geen tomaat, laat het dan gewoon maar liggen. Met zestien gasten is alles gelijk garneren veel makkelijker bij het uitserveren.

Iets niet lusten verpest de sfeer niet. Benoemen dat je het allemaal niet blieft wel.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik zit er een beetje tussenin denk ik.

Versier mijn huis matig (en ook pas vlak voor kerst, ik word onrustig van veel prulletjes)
Meestal werk ik een kerstdag, in dit geval eerste kerstdag overdag en in de avond gaan man ik samen wat luxer eten. Dan dekken we de tafel (eten normaal altijd op de bank bij de tv) en trekken flesje wijn open.

Tweede kerstdag mooie kleren aan en eten bij gezin zus. Dat deden we ook altijd al toen mijn ouders nog leefden omdat daar de meeste ruimte is.
Niet té chic maar wel tafel mooi dekken en iets bijzonders eten (soms allemaal iets/een gang maken, soms ook gewoon de bakplaat op tafel of winterbbq buiten)

Sinds het overlijden van mijn moeder is kerst pijnlijk. Haar laatste kerst was in 2022. Toen was ze al ziek maar deed ze erg haar best. Wij ook. Ze wist dat het haar laatste was.
En 5 dagen later was ze dood.
Kerst én Oud&nieuw mogen wat mij betreft nu overgeslagen worden. Maar zo werkt het helaas niet..
Het is toch al jaren bekend dat al die kerst-reklames en blije gezichten aan de tafel erg overdreven zijn neergezet? In mijn omgeving hoor ik zo vaak dat men tegen de kerst opziet ivm veel eten en verplichtingen. Wij vieren kerst en altijd op dezelfde manier; eenvoudig maar wel gezellig. En als er niemand komt zitten we met een dekentje op de bank met een kaasfonduetje en kijken Home alone. Ik maak me er niet meer druk om.
Vroeger thuis vierden wij kerst zoals je nu inderdaad met de reclames ziet; alles mooi uitgepakt, feestjurken aan, 6 gangen diner, etc. Alles voor de schone schijn. Want in werkelijkheid was het vreselijk. Het was een samengesteld gezin met een tiran van een stiefvader. Dus een en al spanning in huis. We moesten van 's middags tot 's avonds laat opgedofd en opgestofd erbij zitten. Aan andere familieleden laten zien hoe goed en mooi alles in ons gezin was. Terwijl iedereen het vreselijk vond. Zat totaal geen warm en liefdevol gevoel bij. Door de spanning werd er niet gelachen en duurder de dag en avond vreselijk lang. Je was zo blij als je uiteindelijk toestemming kreeg om naar je eigen kamer te gaan.

Ik heb daardoor echt heel lang slechte herinneringen aan kerst gehad en geen kerst gevierd. Sinds ik een kind heb, voelde ik me naar haar verplicht om weer kerst te vieren. Maar dan wel op een relaxte manier. Elk jaar bespreken we samen wat we willen en dat kunnen verschillende dingen zijn waar we beiden met een goed gevoel op terugkijken:
* Op kerstavond naar de bioscoop, in het donker naar huis en dan wat kleine kadootjes uitpakken.
* Kerstontbijt met allerlei lekkere dingetjes op tafel blijft favoriet.
* Met de hond lang wandelen (bos/strand).
* Weleens thuis samen een chique diner gekookt en alletwee heel netjes aankleden
* Gourmetten bij mijn zus en haar kinderen.
* Hele dag in joggingpak lekkere hapjes eten en films kijken.

Voor ons is het echt; niets moet, alles mag.
Wij zijn geen familie van extra nette kleding aan met kerst, maar we zijn wel samen en maken het gezellig. Het is zoals het altijd is, als we met elkaar zijn.
Er wordt alleen wat uitgebreider gekookt en gegeten.
Hier zal het wel weer uitdraaien op eerste kerstdag afhaalchinees en tweede kerstdag stamppot. Als dochter late dienst heeft doen we een kerstontbijt, anders maak ik gewoon een stamppotje extra. De enige uitpakkerige afwijking die ik heb is dat ik altijd hapjes koop voor een middelgroot tot groot weeshuis, maar dat komt met oud en nieuw altijd wel op. Kledingvoorschrift: kerstpyjama.
Graftak!
Wij hebben geen kerstversiering in huis. We hebben weinig bergruimte en ik wil niks in huis hebben wat 11 maanden ruimte claimt. En we zijn maar weinig thuis dus ik mis het ook helemaal niet.

Kerst hebben wij een paar jaar geleden vakkundig gereduceerd tot 1 dag. Brunch bij familie van vriend en uit eten met mijn familie. Mijn vader kookte tot een paar jaar terug altijd heerlijke diners, maar die ziet dat op zijn leeftijd niet meer zitten. Helemaal prima, dus ik heb een tijd geleden weer gereserveerd in het restaurant dat vorig jaar heel fijn was. Daar kleden we ons dan wel leuk voor aan, maar niet anders dan een ander gezellig dinertje op een ander moment in het jaar. Tot een paar terug gingen we trouwens helemaal niet in het net, want toen nam mijn schoonzus haar alles-aflikkende-hond nog mee, waarbij panty's niet overleefden en je kleding thuis gelijk de was in moest.

De andere kerstdag gaan we vaak naar buiten, een lange wandeling maken, of lekker fietsen/hardlopen. De rest van de dag dan lekker op de bank met een arsenaal hapjes die ik scoor bij Lidl. Ik koop standaard veel te veel, dus de rest van de week eten we daar dan ook nog van.
Bergje65 schreef:
24-11-2025 10:42
Het is toch al jaren bekend dat al die kerst-reklames en blije gezichten aan de tafel erg overdreven zijn neergezet? In mijn omgeving hoor ik zo vaak dat men tegen de kerst opziet ivm veel eten en verplichtingen. Wij vieren kerst en altijd op dezelfde manier; eenvoudig maar wel gezellig. En als er niemand komt zitten we met een dekentje op de bank met een kaasfonduetje en kijken Home alone. Ik maak me er niet meer druk om.
Toch word ik wel altijd heel blij van die overzoete gelukkige kerstreclames. Is toch een soort "ideaalbeeld". Zo herinner ik mij bijvoorbeeld elke kerst als een witte kerst maar dat komt in de praktijk door de reclames en kerstfilms. :mrgreen:
Ik ben gek op kadootjes en lekker eten, dus wat dat betreft pak ik wel uit. Als we niet thuis eten, dan vind ik iets glitterigs ook altijd wel leuk.
Bovenstaande met het eigen gezin trouwens, met familie is altijd gezeur dus geen zin meer om uit te pakken.
Honey, you should see me in a crown
Kerst vieren we met familie en we dineren bij iemand thuis. Met mijn familie maken we allemaal wat voor het diner en organiseren we er vaak ook een activiteit bij. Dat kan dobbelen voor kleine cadeautjes zijn of een spel. Vorig jaar hadden we de kerstmuziekbingo, erg leuk. Met de familie van mijn man rouleerden we de organisatie per jaar maar nu mijn schoonvader niet meer leeft en mijn zwager langdurig ziek is, is daarin ook de klad in gekomen. Omdat we het toch (bij iemand) thuis vieren en de setting informeel is, koop ik echt geen kleding hiervoor. Ik trek gewoon wat uit de kast. Ik heb ook al jaren dezelfde kunstkerstboom met dezelfde versiering.

We zullen als gezin sowieso op tweede kerstdag deel 2 van seizoen van Stranger Things kijken.

Vier Kerst zoals je dat zelf wilt. Daar zit geen fout in. Je staat helemaal vrij in de invulling daarvan.
evelien2010 schreef:
24-11-2025 10:31
Hoe weet jij dat? Sommige volwassen mensen zijn gewoon enorme zeurpieten als het op eten aankomt. En dan heb ik het niet over medische dieetwensen. In gezelschap zit niemand te wachten op gezeur over eten. Zeker niet als daar veel tijd en moeite in is gestopt. Ik zou dus ook zeker geen heel diner aanpassen of nasi gaan eten met feestdagen vanwege een persoon. Die nemen hier hun eigen feestelijke eten mee en de rest eet gewoon wat er gekookt gaat worden.
Of je maakt iets wat iedereen lust. Wat een gezeik op mensen die weinig lusten. Blij dat ik niet zo ben. Ik weet van de mensen die komen wat ze lekker vinden en wat niet. Nou, daar is altijd wel iets leuks van te maken. Wederom, het lijkt alsof je je beter voelt dan degene die weinig lusten. Kan ik slecht tegen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik heb veel zin in straks mijn kerstbomen (3x) optuigen en het huis aankleden. Maar ook veel zin om ze 1 januari weer op te ruimen
Ik heb veel zin in lekker eten samen, maar ook fijne herinneringen aan paar jaar terug, toen oudste kerstavond positief testte op Corona en we alles afgeblazen hebben, 2 dagen helemaal niks....
Ik koop geen nieuwe kleding. Wel kadootjes onder de boom.
TinyTiny schreef:
23-11-2025 23:46
Dat sommige mensen uitpakken betekent ook niet dat het dan maar nep is.
Ik weet niet of dat een reactie is op mij, omdat ik iets zei over die sketch van Brigitte Kaandorp en de kerstreportage in de Libelle. Maar zo bedoelde ik het niet. Ik vind kerst vieren gezellig en ik vind het ook gezellig om lekker te koken en een kerstboom op te zetten.

Die sketch ging over een ander neppig aspect, maar dat is moeilijk na te vertellen als je die sketch niet kent en ik kan hem ook niet zo snel vinden. Het had iets te maken met hoe moeiteloos en zorgeloos en stressloos het er allemaal uitziet terwijl er een heel team van stylisten dagenlang mee bezig is om het er zo moeiteloos uit te laten zien.
Harba lorifa
Nee niks bijzonders. Ben vlak voor kerst jarig en dan ga ik met een aantal mensen lekker eten. Met kerst zijn we gewoon met z’n tweetjes en de kat. Eten ook niks bijzonders, gewoon iets wat we lekker vinden.
Boom en versiering doen we niet ivm de kat.
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 12:19
Of je maakt iets wat iedereen lust. Wat een gezeik op mensen die weinig lusten. Blij dat ik niet zo ben. Ik weet van de mensen die komen wat ze lekker vinden en wat niet. Nou, daar is altijd wel iets leuks van te maken. Wederom, het lijkt alsof je je beter voelt dan degene die weinig lusten. Kan ik slecht tegen.

Ik vind het niet erg als mensen iets niet lusten. Ik vind het wél erg als dat luidkeels aan tafel verkondigd moet worden. Dat mensen drie keer gaan herhalen dat ze het niet lekker vinden. Dat heb ik wel eens meegemaakt en dat is gewoon onbeschoft.
Als ik weet dat mensen iets niet lekker vinden dan hou ik daar rekening mee, maar soms lukt het niet om het iederéén naar de zin te maken of je hebt wel je best gedaan op iets maar dan blijkt dat diegene wél rauwe champignons lustte maar geen gebakken champignons. Dan mag diegene prima de gebakken champignons laten liggen maar het hoeft niet hardop aan tafel gezegd te worden.
Harba lorifa
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 12:19
Weinig lusten heb ik geen moeite mee, ik regel wel iets wat je wel lekker vindt of kies een compromis-restaurant. Maar niet eens willen proeven omdat het een ander merk is of omdat de omschrijving anders is (voorbeeld; romige tomatensoep vs tomatensoep met mascarpone, waargebeurd verhaal) vind ik af en toe best vervelend.
Honey, you should see me in a crown
Ginevra schreef:
24-11-2025 12:28
Ik weet niet of dat een reactie is op mij, omdat ik iets zei over die sketch van Brigitte Kaandorp en de kerstreportage in de Libelle. Maar zo bedoelde ik het niet. Ik vind kerst vieren gezellig en ik vind het ook gezellig om lekker te koken en een kerstboom op te zetten.

Die sketch ging over een ander neppig aspect, maar dat is moeilijk na te vertellen als je die sketch niet kent en ik kan hem ook niet zo snel vinden. Het had iets te maken met hoe moeiteloos en zorgeloos en stressloos het er allemaal uitziet terwijl er een heel team van stylisten dagenlang mee bezig is om het er zo moeiteloos uit te laten zien.
Zag er al wel paar opmerkingen over voorbij komen dat het dan wel schone schijn moet zijn. In sommige gevallen zal dat gerust zo zijn, maar in andere gevallen hebben die mensen het echt leuk.
Hier bestellen we altijd eten bij een sterrenzaak in de omgeving en een hele berg cadeaus.

Dit jaar hebben we sinterklaas ipv kerst bij ons zelf. Ik blijf in NL maar mijn vriend is rond de kerst met zijn moeder op vakantie.
Madam_Madness schreef:
:worship:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
evelien2010 schreef:
24-11-2025 10:31
Dat zijn de echte fijnproevers. Die proeven bijv bitter veel sterker dan de gemiddelde mens. Dat zijn geen zeurpieten.

David Dunning
Verbena schreef:
24-11-2025 10:32
Waarom zo aangevallen reageren. Er zijn mensen die weinig lusten maar dat in stilte doen en er zijn mensen die dat altijd breed, breder, breedst moeten uiten. Die laatste is het type lus-ik-niet.
Waarom moet dat in stilte? Halve maaltijd op je bord laten liggen, maar er vooral niks over mogen zeggen?

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven