Entertainment alle pijlers

Het Sinterklaasjournaal

10-11-2025 17:53 255 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
:hello: Fans van het Sinterklaasjournaal, kijken jullie weer mee?

Spot de BN'er, lach mee om de woordgrappen en verwijzingen en speculeer over het verloop van de verhaallijnen.
Ik heb er zin in! :yes:

Afbeelding
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 10-11-2025 18:29
Reden: afbeelding toegevoegd op verzoek
17.14% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
Ik lees het net. Een fictief karakter uit een kinderserie bedreigen. Hoe triest kun je zijn.. :bonk:
Ik vind hier dingen van.
Appletje schreef:
01-12-2025 19:27
En wat te denken van overgang van zwart pieten naar roetveegpieten. Geen kind die het daar moeilijk mee heeft gehad. Alleen oudere mensen konden daar niet tegen.
Zo heerlijk ook dat ik vorige week op een klein event was waar (ik denk uit herkenbaarheidsoverwegingen) nog echt zwarte pieten waren. Alle kinderen waren het er over eens: “die zijn niet echt! Die zijn veel te zwart!”

Ook met dat hele “organiseer je eigen pakjesavond” overigens geen enkel probleem hier. Ik vind het echt een storm in een glas water. Als je kinderen hebt die op zoek gaan naar pakjes in huis, dan geloofden die er denk ik al niet echt meer in. En eerlijk: zo héél erg is dat nou toch ook weer niet? Mijn kind herkende toen hij net 7 was Niels van der Laan gewoon als zichzelf op tv (hé! Dat is toch de hoofdpiet?!) en rustte niet voor hij wist hoe dat zat. Uitgelegd dus. Het was deze Sinterklaas nog net zo gezellig en eigenlijk was er nauwelijks iets van te merken dat hij weet hoe het zit 😉
Sabeltandcavia schreef:
04-12-2025 20:22
Ik lees het net. Een fictief karakter uit een kinderserie bedreigen. Hoe triest kun je zijn.. :bonk:
Dit stemt mij ook wel intens treurig inderdaad. Dat is echt de categorie diehard traditie-aanhanger-tokkie die op een gezellige foto van een roetveegpiet op Facebook nog altijd reageert met “walgelijk”. Sneu.
Als ik er op mijn 50e achter kwam dat Sinterklaas niet bestaat zou ik ook boos zijn. :roll: :lol:
Ik vind hier dingen van.
De Speld: Wanneer vertel je aan je ouders dat het sinterklaasjournaal niet echt is:
https://speld.nl/2025/12/01/wanneer-ver ... t-echt-is/

:lol:
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
04-12-2025 23:29
De Speld: Wanneer vertel je aan je ouders dat het sinterklaasjournaal niet echt is:
https://speld.nl/2025/12/01/wanneer-ver ... t-echt-is/

:lol:
Die is leuk. Wat zijn mensen toch verschrikkelijk.

Ik vond de verhaallijn wel grappig en zocht er niks achter. Schoonmoeder vond het maar raar zei ze. Ook prima, maar hoever mensen nu gaan?! Ik maak me echt zorgen over hoe sommige mensen denken.
Ik ben fan van Niels en hoop dat het goed met hem gaat. Voor zover dat kan….
Die hele zwarte pieten discussie ben ik ook wel een keer zat. Tijden veranderen en eerlijk gezegd zijn de pietjes als Roetveegpieten veel toegankelijker voor kinderen. Wij zijn 5 jaar geleden in een deel van Nederland komen wonen waar mensen maar moeilijk afstand kunnen doen van de zwarte Piet. En ik merk dat het me echt irriteert. Als het dan gaat over het kinderfeest en tradities, wat maakt het dan uit. Geen kind die problemen uit over de Roetveegpiet. Wat mij betreft worden ze alle kleuren van de regenboog met neon malliots. Hoe vrolijker, hoe beter.

Van Party Piet Pablo zijn er 2 filmpjes op YouTube: 1 als zwarte Piet, 1 als Roetveegpiet. Mijn dochter heeft ze allebei gezien, ze heeft er nog nooit iets van gezegd.

En dat nu de hoofdpiet bedreigd wordt, ik vind het echt afstotelijk. Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat mensen dit doen. Als de zogenaamd Nederlandse tradities zo belangrijk voor je zijn, waarom doe je dan dit soort dingen? Nog even en we krijgen een waarschuwingsflyer in de bus voordat we vertrekken naar een Sinterklaasintocht met onze kinderen. Dat stedelijke gebieden in Sinterklaastijd worden aangemerkt als risicogebied. Waar gaat het heen, het is afschuwelijk. Dat je zelfs als acteur die een rol speelt je leven niet zeker bent. Triest is het, dieptriest.
Gelukkig is alles toch nog goedgekomen.

Ik vond het vinden van de pakjes een beetje flauw. Ik had het leuker gevonden als de vuurtorenwachter, de strandjutter of de burgemeester daar weer een rol in hadden gespeeld.
Sabeltandcavia schreef:
04-12-2025 20:22
Dat soort dom volk die dat doet is uiteindelijk bedreigender voor de sinterklaastraditie dan elke andere verandering.
Titono schreef:
05-12-2025 07:34
Die hele zwarte pieten discussie ben ik ook wel een keer zat. Tijden veranderen en eerlijk gezegd zijn de pietjes als Roetveegpieten veel toegankelijker voor kinderen. Wij zijn 5 jaar geleden in een deel van Nederland komen wonen waar mensen maar moeilijk afstand kunnen doen van de zwarte Piet. En ik merk dat het me echt irriteert. Als het dan gaat over het kinderfeest en tradities, wat maakt het dan uit. Geen kind die problemen uit over de Roetveegpiet. Wat mij betreft worden ze alle kleuren van de regenboog met neon malliots. Hoe vrolijker, hoe beter.

Waar is het met die volwassen mensen fout gegaan waardoor ze zo slecht tegen veranderingen kunnen?
Appletje schreef:
05-12-2025 08:31
Dat soort dom volk die dat doet is uiteindelijk bedreigender voor de sinterklaastraditie dan elke andere verandering.
Nou, absoluut. Ze leggen met hun idiote gedrag zelf een bom onder de sinterklaastraditie.

Overigens snap ik best dat je kritiek kunt hebben op (de verhaallijn van) het sinterklaasjournaal. En eerlijk is eerlijk,.ik vind dat het de magie van het feest ook wel wat afvlakt. Maar ik heb toch sterk de indruk dat degenen met een grote waffel op social media helemaal niet bezig zijn met "de magie van het feest" maar wéér een mogelijkheid zien om links/woke/npo te kunnen bashen en wéér over de kleur van de Pieten te beginnen.
Dala schreef:
05-12-2025 08:38
Nou, absoluut. Ze leggen met hun idiote gedrag zelf een bom onder de sinterklaastraditie.

Overigens snap ik best dat je kritiek kunt hebben op (de verhaallijn van) het sinterklaasjournaal. En eerlijk is eerlijk,.ik vind dat het de magie van het feest ook wel wat afvlakt. Maar ik heb toch sterk de indruk dat degenen met een grote waffel op social media helemaal niet bezig zijn met "de magie van het feest" maar wéér een mogelijkheid zien om links/woke/npo te kunnen bashen en wéér over de kleur van de Pieten te beginnen.
Ja dat zijn beroepsklagers. Het soort mensen dat je ook standaard op tv ziet bij demonstraties.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Ik moest lachen om taxibedrijf Ookzosnel. :lol:
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
05-12-2025 10:55
Ik moest lachen om taxibedrijf Ookzosnel. :lol:
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat een taxibedrijf deze claimt 😀

Begin deze week zag ik trouwens een rijschool met de naam Car Crèche. Als je dat uitspreekt krijgt dat natuurlijk een hele andere betekenis. Deed dus ook een beetje Sinterklaasjournaalerig aan.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Appletje schreef:
03-12-2025 18:42
En al zouden ze het niet meer geloven, dan geloven ze weer zodra ze oog in oog staan met sinterklaas. Vandeweek zelfs met volwassenen op het werk gezien: een gepensioneerde collega kwam langs als Sinterklaas en velen zijn opeens weer kind als sinterklaas aan het bureau staat 😁

Oh, geweldig blijf ik dat vinden!
Ruimschoots volwassenen die toch ongemakkelijk beginnen te giechelen en blozen, héél beleefd (bijna onderdanig) reageren op die grote man met baard.
"Ja Sinterklaas, dat klopt Sinterklaas, Dankuwel Sinterklaas!"
Dat heet dan meespelen... maar lijkt wel heel erg vanzelf te gaan.
Ik blijf het leuk vinden en heb mezelf met mijn bijna 50 jaar er onlangs ook weer op betrapt 🤪
Dala schreef:
05-12-2025 08:38

Maken volwassenen het sinterklaasjournaal niet veel groter dan dat het is?
Appletje schreef:
05-12-2025 16:09
Dat denk ik sowieso ja. Maar wat ik bedoelde is, als je de invulling van het sinterklaasjournaal niet leuk vindt dan kijk je niet. Ik kan me best voorstellen dat je op een andere manier wil "beleven" met je gezin en dat je het bijvoorbeeld te spannend, te serieus of (andere jaren) te hysterisch vindt. Als je echt naar een héél zachte, lieflijke, mysterieus, dromerige manier van beleven en vieren bent dan is het sinterklaasjournaal misschien niet helemaal je ding en laat je dat achterwege. Maar ik heb dus de indruk dat de grootste critici online een heel ander soort commentaar hebben.
Appletje schreef:
05-12-2025 16:09
Ja.

Gelukkig bestond er toen ik jong was nog geen social media. Mensen zijn echt gek geworden. Iemand bedreigen omdat ze niet eens zijn met het verhaal van een programma.
De tv heeft een uitknop. Zet lekker Cocomelon op en iedereen is blij.
Sunflower_cookie schreef:
05-12-2025 16:26
Ja.

Gelukkig bestond er toen ik jong was nog geen social media. Mensen zijn echt gek geworden. Iemand bedreigen omdat ze niet eens zijn met het verhaal van een programma.
De tv heeft een uitknop. Zet lekker Cocomelon op en iedereen is blij.
Ik heb trouwens ook wel het vermoeden (en dat is puur mijn gevoel erbij hoor) dat er bij veel van die roeptoeters online een hoop mensen zitten die niet eens echt zelf gekeken hebben. Maar het geeft weer een fijne mogelijkheid te gaan lopen bashen en polariseren online.
Charlie591 schreef:
04-12-2025 22:10
Zo heerlijk ook dat ik vorige week op een klein event was waar (ik denk uit herkenbaarheidsoverwegingen) nog echt zwarte pieten waren. Alle kinderen waren het er over eens: “die zijn niet echt! Die zijn veel te zwart!”
Op de basisschool van mijn kinderen wilden een aantal pieten (leeftijd rond de 18) per se donkerbruin zijn. Met rode lippen en een hele degelijke primer, zodat het zeker de hele dag blijft zitten. Zoals vroeger. Maar dat mocht niet van de schooldirectie, dus moest de schmink er weer af. Nu waren het vieze pieten met schoongeboende vlekken.

Er zijn ook jonge boomers :frusty:
Eén van de mooiste commentaren die ik las: 'NOU HEBBEN ZE ZWARTE PIET AL VAN ONS AFGEPAKT EN NU PAKKEN ZE SINTERKLAAS OOK NOG AF !!!!11!!!1!'

Ik moest er echt verschrikkelijk om lachen, want hoe idioot is het dat volwassen mensen zich zo redeloos druk maken over een paar schertsfiguren in een kinderfeest. Maar uiteindelijk zijn het wel dit soort zielenpoten die dan doodsbedreigingen gaan sturen en zo, en dan wordt het toch een stuk minder grappig.
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
Ik kan eigenlijk niet wachten tot de komende aflevering van Even tot Hier en alle boze reacties daar weer op. ;-D
Ik vind hier dingen van.
Dala schreef:
05-12-2025 16:22
Dat denk ik sowieso ja. Maar wat ik bedoelde is, als je de invulling van het sinterklaasjournaal niet leuk vindt dan kijk je niet. Ik kan me best voorstellen dat je op een andere manier wil "beleven" met je gezin en dat je het bijvoorbeeld te spannend, te serieus of (andere jaren) te hysterisch vindt. Als je echt naar een héél zachte, lieflijke, mysterieus, dromerige manier van beleven en vieren bent dan is het sinterklaasjournaal misschien niet helemaal je ding en laat je dat achterwege. Maar ik heb dus de indruk dat de grootste critici online een heel ander soort commentaar hebben.
Nouja, mijn kinderen kijken het ook op school of op het kdv, het is niet echt te ontlopen hoor.
Dala schreef:
05-12-2025 16:30
Ik heb trouwens ook wel het vermoeden (en dat is puur mijn gevoel erbij hoor) dat er bij veel van die roeptoeters online een hoop mensen zitten die niet eens echt zelf gekeken hebben. Maar het geeft weer een fijne mogelijkheid te gaan lopen bashen en polariseren online.
Dat zal ook zeker wel, maar daarom is het zo jammer. Als dit 15-20 jaar geleden was gebeurd dan had het hooguit in een krant gestaan, maar was het niet zo uitgemeten op Social media. Het zijn altijd volwassenen die het verpesten voor de kinderen.
__appelbloesem__ schreef:
05-12-2025 17:10
Nouja, mijn kinderen kijken het ook op school of op het kdv, het is niet echt te ontlopen hoor.
KDV is wel jong. Maar idd op school gebruiken ze het hier ook om wat leuke dingen te doen rond sinterklaas, zoals nu die puzzels en vorig jaar bijvoorbeeld e.d. die bruggen in de gaten houden. Maar het is toch met alles zo dat school misschien net iets andere activiteiten heeft en tv-programma’s kijkt dan je misschien zelf zou doen? Waarom is dat met Sinterklaas ineens zo’n halszaak, dat snap ik dan niet. Het Sinterklaasjournaal is vrij rustig van opzet en het duurt niet lang. Er zitten nooit slechteriken of griezels in. Natuurlijk kan het zijn dat je kind het spannend vindt maar dat is toch met zoveel dingen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven