Het Amerika topic

07-01-2026 19:41 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.

Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist

Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
Op dit moment is dit hét gesprek in de VS:
https://x.com/i/status/2008961959731859757 Een vrouw wordt dood geschoten in haar auto door een ICE agent (kan dus schokkend zijn voor sommigen).

Trump zegt er dit over:
Afbeelding

Governor Tim Walz houdt er nu een persconferentie over.
Wat mij bezighoudt, is Trumps spierballentaal richting Groenland. Als hij zich dat met militaire middelen toeeigent, doet hij in feite niets anders dan wat Poetin in Oekraine doet. De verschillen tussen Rusland en de VS worden wat dat betreft steeds kleiner. Ik zie het dan ook nog wel gebeuren dat Trump op alle mogelijke manieren ervoor zal zorgen dat hij in het zadel blijft, zoals Poetin dat ook al decennia doet.
Tvp
Elodea schreef:
07-01-2026 22:10
Wat mij bezighoudt, is Trumps spierballentaal richting Groenland. Als hij zich dat met militaire middelen toeeigent, doet hij in feite niets anders dan wat Poetin in Oekraine doet. De verschillen tussen Rusland en de VS worden wat dat betreft steeds kleiner. Ik zie het dan ook nog wel gebeuren dat Trump op alle mogelijke manieren ervoor zal zorgen dat hij in het zadel blijft, zoals Poetin dat ook al decennia doet.
Dat zij hij wellicht proberen. Maar de MAGA-beweging toont scheuren. Zijn achterban is ontevreden. En die heeft hij toch echt nodig als hij in het zadel wil blijven.
Ondertussen klopt Vance ook de deur van het presidentschap. Het is volstrekt onduidelijk hoe de krachtverhoudingen over 3 jaar liggen. Als Trump zo onpopulair blijft en de scheuren binnen MAGA groter worden, is de kans groot dat zijn medestanders (en Vance) straks eieren voor hun geld kiezen en zich niet scharen achter allerlei toeren om Trump in het zadel te houden. Dat kan als een boemerang op ze terug slaan.
En dat is gelijk ook een verschil met Rusland. Oppositie voeren tegen Trump is gewoon mogelijk. Ook door republikeinen.

Die spierballentaal richting Groenland baart mij ook zorgen.

Maar net als de inval in Venezuela is het dreigen naar Groenland mogelijk een middel om de onvrede te verbloemen. En dat lijkt vooralsnog niet te werken.
VGM1980 schreef:
07-01-2026 20:07
bizar hoe 1 oude man in zn eentje de wereld op zn kop weet te zetten

Dat lukt hem nooit alleen. Hij heeft allerlei adviseurs om zich heen, een heel team, dat net zo geschift is.
Yavanna schreef:
07-01-2026 21:40
Op dit moment is dit hét gesprek in de VS:
https://x.com/i/status/2008961959731859757 Een vrouw wordt dood geschoten in haar auto door een ICE agent (kan dus schokkend zijn voor sommigen).

Trump zegt er dit over:
Afbeelding

Governor Tim Walz houdt er nu een persconferentie over.
Tijd voor Trump om zijn ogen eens na te laten kijken want ik heb het desbetreffende filmpje gezien en die vrouw rijdt helemaal niemand aan en zeker niet diegene die schoot. Gekke troll.
staples399 schreef:
07-01-2026 20:08
Onbetaalbare huizen
Immigratie en asielzoekers problematiek
Regering, geen regering, 20+ partijen, geen besluitvorming
Belasting, nog meer belasting, vermogens belasting op nog niet gerealiseerd rendement.
Nog steeds geen regering, besluiteloosheid.
Beetje sneeuw en de luchthaven dagen dicht, schande..

Oh wacht, in Nederland gaat het wel lekker.

Enige nuance kan ook geen kwaad
Nou, de States kunnen uit dat rijtje er ook flink wat afvinken: onbetaalbare huizen, belasting en nog meer belasting en o ja, maandelijks stijgen je premies van verplichte woonverzekeringen. En natuurlijk onbetaalbare boodschappen (met Klarna afrekenen…). Voor voedsel dat in de EU nog niet eens is toegestaan als veevoer.

Doe mij maar dit zeikerige landje met een gesloten luchthaven vanwege sneeuw. Ik hoef tenminste niet drie keer per jaar een veiligheidsoefening te ondergaan op mijn werk voor ‘active shooters’.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Nou, weer eentje voor in het rijtje

https://nos.nl/l/2597328
VS trekt zich terug uit tientallen VN-organisatie

Dat gaat behoorlijk wat impact hebben, lijkt me
-Nina- schreef:
07-01-2026 23:13
Dat lukt hem nooit alleen. Hij heeft allerlei adviseurs om zich heen, een heel team, dat net zo geschift is.
En daarnaast zijn er mensen die zijn bevelen uitvoeren.
LemoosGaatDoor schreef:
08-01-2026 00:42
Nou, de States kunnen uit dat rijtje er ook flink wat afvinken: onbetaalbare huizen, belasting en nog meer belasting en o ja, maandelijks stijgen je premies van verplichte woonverzekeringen. En natuurlijk onbetaalbare boodschappen (met Klarna afrekenen…). Voor voedsel dat in de EU nog niet eens is toegestaan als veevoer.

Doe mij maar dit zeikerige landje met een gesloten luchthaven vanwege sneeuw. Ik hoef tenminste niet drie keer per jaar een veiligheidsoefening te ondergaan op mijn werk voor ‘active shooters’.
Eens. Je vergeet de gezondheidszorg in de VS. Die is ook zo top geregeld voor mensen die het niet breed hebben...
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Tvp
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Paradise schreef:
07-01-2026 22:58
Dat zij hij wellicht proberen. Maar de MAGA-beweging toont scheuren. Zijn achterban is ontevreden. En die heeft hij toch echt nodig als hij in het zadel wil blijven.
Ondertussen klopt Vance ook de deur van het presidentschap. Het is volstrekt onduidelijk hoe de krachtverhoudingen over 3 jaar liggen. Als Trump zo onpopulair blijft en de scheuren binnen MAGA groter worden, is de kans groot dat zijn medestanders (en Vance) straks eieren voor hun geld kiezen en zich niet scharen achter allerlei toeren om Trump in het zadel te houden. Dat kan als een boemerang op ze terug slaan.
En dat is gelijk ook een verschil met Rusland. Oppositie voeren tegen Trump is gewoon mogelijk. Ook door republikeinen.

Die spierballentaal richting Groenland baart mij ook zorgen.

Maar net als de inval in Venezuela is het dreigen naar Groenland mogelijk een middel om de onvrede te verbloemen. En dat lijkt vooralsnog niet te werken.
Nog wel ja, tot het niet meer kan. Ik hoop dat hem dat niet gaat lukken, maar hij begon toch meteen al over een 3e termijn.
VGM1980 schreef:
07-01-2026 20:07
bizar hoe 1 oude man in zn eentje de wereld op zn kop weet te zetten
is al een paar keer op geeageerd, ik toch ook nog maar.

Het is niet slechts 1 man. het zijn al die idioten die op trump gestemd hebben.

het zijn al die idiote republiense senatoren die bang zijn voor hun baantje.

maar het zijn ook de democraten. hoe is het mogelijk dat er in zo een groot land niet 1 man of vrouw uit het democratische kamp in staat is geen weerwoord te leveren aan die trump? het hele land is te idioot voor woorden. en waar dat heen gaat???
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
'Trump breekt met wereldorde die VS zelf heeft opgebouwd' - https://nos.nl/l/2597364
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
grenada schreef:
08-01-2026 12:08
is al een paar keer op geeageerd, ik toch ook nog maar.

Het is niet slechts 1 man. het zijn al die idioten die op trump gestemd hebben.

het zijn al die idiote republiense senatoren die bang zijn voor hun baantje.

maar het zijn ook de democraten. hoe is het mogelijk dat er in zo een groot land niet 1 man of vrouw uit het democratische kamp in staat is geen weerwoord te leveren aan die trump? het hele land is te idioot voor woorden. en waar dat heen gaat???
Maar.. maar.. de Democraten léveren toch weerwoord?
Vanielje schreef:
08-01-2026 12:26
Maar.. maar.. de Democraten léveren toch weerwoord?
ja? zie jij een serieus democratisch alternatief voor trump wara ze op kunnen stemmen?
grenada schreef:
08-01-2026 12:37
ja? zie jij een serieus democratisch alternatief voor trump wara ze op kunnen stemmen?
Newsom
Shapiro
Richie Torres
Vanielje schreef:
08-01-2026 12:40
Newsom
Shapiro
Richie Torres
ik help het ze hopen.....
grenada schreef:
08-01-2026 12:57
ik help het ze hopen.....
Vreemd antwoord. Jij ziet geen alternatief voor Trump. Ik noem drie gematigde en mijns inziens capabele Democratische politici en dit is je reactie.
Groenland is echt wat me grote zorgen baart. De reden dat de VS Groenland nodig heeft voor zijn veiligheid is klinkklare onzin. Er is namelijk al een verdrag met Denemarken, vanaf 1955 al, waarin staat dat de VS zo'n beetje alles mag doen in Groenland ter verdediging van de VS. Daar maken ze ook volop gebruik van, onder meer de grootste militaire basis van de VS, buiten de VS zelf, is in Groenland gelegen en is mega groot. Ook mogen ze vaarwateren bewaken, schepen controleren, etc.
De enige reden dat Trump Groenland wil, is olie (en mineralen). Het is dus gewoon ordinaire diefstal, of eigenlijk nog erger, een gewapende roofoverval. Net zoals bij Venezuela, maar nu op een 'zogenaamd' bevriend land.
Heel eng dit.
De VS is geen bontgenoot meer van Europa en is niet te vertrouwen, dat moge nu wel duidelijk zijn.
paulp wijzigde dit bericht op 08-01-2026 14:12
Reden: Taalvautjes gekorrigeert
0.67% gewijzigd
Vanielje schreef:
08-01-2026 13:03
Vreemd antwoord. Jij ziet geen alternatief voor Trump. Ik noem drie gematigde en mijns inziens capabele Democratische politici en dit is je reactie.
het gata niet om wat ik zie of wat jij ziet. het gaat erom of de amerikanen een democratisch alternatief hebben die op kaan staan tegen die idioot van een trump. ik zie nergens signalen dat de door jou genoemde mensen als een serieus alternatief worden gezien door de stemmers in de usa. laten we hopen dat ik me vergis en zij wel een serieus alternatief zijn zodat die idioot van een trump in kan pakken
PaulP schreef:
08-01-2026 13:15
Groenland is echt wat me grote zorgen baart.
Ik ben het met je hele posting eens. En natuurlijk gaat het niet over veiligheid want als dat zo was, dan was een grotere basis of meer eenheden leger daar echt wel bespreekbaar als bondgenoten onder elkaar. En hoezo is Rusland ook ineens een probleem qua veiligheid (want hij noemt dat wel zo, de Russische en Chinese schepen). Putin is toch zo'n toffe gast waar hij goed mee kan? Onzin dus.
Het gaat om grondstoffen en wellicht een de strategische positie van Groenland ook om Canada erna te annexeren want van dat idee krijgt hij ook een harde plasser. Venezuela draait toch ook niet om drugs, het gaat alleen maar om olie.

En wat zijn de Democraten aan het doen, dat vraag ik me ook steeds meer af.
Stressed is just desserts spelled backwards
grenada schreef:
08-01-2026 13:19
het gata niet om wat ik zie of wat jij ziet. het gaat erom of de amerikanen een democratisch alternatief hebben die op kaan staan tegen die idioot van een trump. ik zie nergens signalen dat de door jou genoemde mensen als een serieus alternatief worden gezien door de stemmers in de usa. laten we hopen dat ik me vergis en zij wel een serieus alternatief zijn zodat die idioot van een trump in kan pakken
Dat laatste schreef jij niet in de post waar ik op reageerde.

Overigens gooit Newsom hoge ogen om de Democratische kandidaat voor '28 te worden.

https://www.yahoo.com/news/articles/pol ... 13344.html
Ik vraag me af op welke termijn er ooit weer verkiezingen komen. Trump heeft al een aantal keer benoemd dat er in een land in oorlog geen nieuwe verkiezingen worden gehouden. Het zal me niet verbazen als hij ergens een oorlog heeft bedacht tegen die tijd.
Stressed is just desserts spelled backwards
Vanielje schreef:
08-01-2026 13:31
Dat laatste schreef jij niet in de post waar ik op reageerde.

Overigens gooit Newsom hoge ogen om de Democratische kandidaat voor '28 te worden.

https://www.yahoo.com/news/articles/pol ... 13344.html

Nou ja, dit vind ik een van de enige positieve dingen van het presidentschap van Trump, dat er éindelijk eens wat democratisch talent te zien is in de politieke arena. Want als Biden en Harris je beste kandidaten zijn…

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven