Tips New york

14-11-2025 17:07 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
in de herfst van 2026 gaan we een week naar New York! Super leuk, stond in 2020 al op de planning maar daar kwam een virusje tussendoor 😁 nu dus eindelijk het plan weer opgepakt!
Hotel is inmiddels geboekt, 2 blokken rechts van Bryant park dus wel een goede locatie volgens mij. We gaan veel lopend doen en anders met de metro. Ik heb destijds al wel dingen opgeschreven die we wilden gaan doen, maar alle tips zijn welkom. Dochter is dan inmiddels 14 en geen 8 meer, dus de speeltuintjes heb ik geschrapt uit het schema 😂

Dingen die we zeker willen doen :
Empire State building bezoeken
9/11 museum en memorial
High line
Staten island ferry voor het Vrijheidsbeeld
Roosevelt island tramway
Musical, maar kijken dan wat er speelt
Central park bezoeken
Times square
Winkelen, Fao Schwarz, Lego store, Harry Potter winkel.

Ik krijg graag nog meer tips en tricks voor ons bezoek! Restaurant-tips zijn ook welkom :)
Musicals hebben we via Eric NewYork.nl geboekt. Kun je ook je stoel alvast reserveren. Hebben Lion King en MJ the Musical gezien. Echt een belevenis.
Over de Brooklyn Bridge wandelen vind ik richting Manhattan mooier dan andersom.
Er zijn ook een paar grote Shopping Malls mocht het weer tegen zitten om overdekt te winkelen.
Vlaginvaas schreef:
14-01-2026 17:23
raar? Ik denk mee en geef je de tip niet te lang wachten met boeken. Het hotel heb je ook al vastgelegd dus waarom wachten met de vliegtickets?
Ik vind een opmerking als “Tickets zijn toch niet zo duur? Laatst bij klm 549” raar ja. Het impliceert naar mijn idee dat je denkt dat ik niet goed zoek naar tickets, want jij had laatst nog tickets voor 549. Tja, ik kan ze niet vinden (en een bevriende touroperator ook niet) dus daar kan ik weinig mee. Tickets zijn momenteel wel gewoon duur, dat hoor ik overal om me heen. En bedankt voor de tip, maar we wachten toch nog maar even. Gisteren waren de tickets €2800,- en vandaag waren ze €200,- goedkoper. Hopelijk dalen ze dus nog iets meer.
mamaonbekend schreef:
14-01-2026 19:10
Veel tips zijn al genoemd. Wij waren er enkele jaren geleden en hadden toen 3 volle dagen en best veel kunnen doen. Het blijft dan keuzes maken maar we hebben we een goede indruk van deze stad gekregen.
Dit hebben we toen per dag gedaan:

Dag 1
* ontbijt Ellen Stardust
* Madison Square Garden tour
* langs ESB opgelopen
* Hopp on Bus nagenoeg hele ronde
* Times Square
* Madame Tussauds

Dag 2
* metro naar 9/11 Museum & Memorial
* One World Observatory
* RIB speedboot (incl. varen langs Vrijheidsbeeld)
* Brooklyn Bridge stuk opgelopen
* M&M store, Times Square

Dag 3
* St.Patricks Cathedral
* langs Trump Tower
* stuk gewandeld in Central Park
* honkbalwedstrijd The Yankees ‘s middags
* National Geograpic Encounter Museum
* Top of the Rock ‘s avonds

Wij hadden toen een Sightseeing Pass, weet niet of deze nog bestaat, maar er zal vast iets vergelijkbaars zijn. De hopp on bus (was inclusief) vonden we de eerste dag ideaal. Want we waren nog moe van de reis en het vele lopen in de hitte vroeg ook veel energie, dus dan was het top om met die bus effe uit te rusten en toch al e.e.a. te zien onderweg.
Die pas was wel ideaal omdat je dan ergens zo even binnenliep wat je anders misschien niet zo snel zou doen. Zo zijn we op dag 1 na het diner nog even bij Madame Tussauds geweest, wat ik anders gezien de toch best hoge entreeprijs niet had gedaan, maar nu was het toch even leuk.
Zo’n onbeperkte pas voor een aantal dagen vonden wij heel fijn in elk geval.

Onze tieners destijds vonden met de speedboot langs het Vrijheidsbeeld varen wel echt een van de hoogtepunten.
En ook de honkbalwedstrijd van the Yankees was top. Daarvoor hebben we gewoon op de dag zelf kaarten bij het station gekocht. De hele tijd vantvoren in de gaten gehouden of er nog kaarten waren zodat we ter plekke konden besluiten of we er puf en zin in hadden.
Ontbijt bij Ellen Stardust vond ikzelf met name erg leuk. Wel duur, zeker voor een ontbijt, maar ik denk wel net iets minder druk dan bijv. lunch of diner.
Ons hotel lag echt om de hoek van Times Square, superfijn want zo gingen we tussendoor nog es terug om een uurtje te rusten.

New York is gaaf! Zou zeker nog wel ooit es terugwillen. Er is nog genoeg te zien daar waar we nu geen tijd voor hadden en dan zou ik ook wel een musical op Broadway willen zien.
Veel plezier alvast !
Thanks voor je tips! Die passen zijn er inderdaad nog, je hebt er 1 voor 5 attracties of 1 voor x dagen en dan 105 verschillende attracties. Maar die laatste is best duur. Als ik voor bijvoorbeeld 5 dagen kijk, dan is het ruim $350,- pp. Vraag is dus even of we die er uit gaan halen, want dan moet ik er 3 aanschaffen. We zijn sowieso al geen musea gangers, maar het Vrijheidsbeeld hoeven we niet (de gratis ferry is prima), veel van de dingen die we willen zien/doen zijn al gratis of zitten niet in die pass (zoals show op broadway en sportwedstrijd bijvoorbeeld) dus we moeten het echt even goed uitzoeken :)
yellowpino schreef:
14-01-2026 20:51
Musicals hebben we via Eric NewYork.nl geboekt. Kun je ook je stoel alvast reserveren. Hebben Lion King en MJ the Musical gezien. Echt een belevenis.
Over de Brooklyn Bridge wandelen vind ik richting Manhattan mooier dan andersom.
Er zijn ook een paar grote Shopping Malls mocht het weer tegen zitten om overdekt te winkelen.
Via de officiële website kan ik voor die Harry Potter voorstelling ook gewoon een plek kiezen al :) moet alleen nog even kijken welke plek we willen, want ook dit is weer aardig aan de prijs allemaal.
Brooklyn bridge willen we inderdaad voor het uitzicht lopen. Maar dan moeten we toch eerst de andere kant op en dan weer terug lopen 😁
Tip van de shopping malls ga ik meenemen! Altijd handig, je weet nooit wat het weer gaat doen in oktober.
Gisselle schreef:
14-01-2026 19:35
Is er nog betaalbare accommodatie in New York? toen ik er was in 2010, verbleven wij in een hostel, spliksplinternieuw met ontbijt in Brooklyn, heel fijne plek en dat was toen 25 dollar per nacht, is nu stukken duurder. Daarna nog wel eens gekeken of er betaalbare accommodatie was maar ik vond het behoorlijk duur.
Voor 25 dollar per nacht ga je het niet meer redden denk ik. Maar er zijn echt nog wel goedkopere plekken dan waar wij zitten :) alleen wilde ik daar niet verblijven. Brooklyn, Harlem, lower east side zijn wel goedkoper dan rondom times square en central park bijvoorbeeld.
Met de metro naar Brooklyn en dan over de brug naar Manhattan lopen. Scheelt weer kilometers wandelen want ondanks dat we ook veel met de metro deden hebben we nog heel wat kilometers gelopen.
Als je gebonden bent aan vakanties en aan een zaterdag ja dan zijn tickets duur en zullen ze echt niet snel goedkoper worden, jammer dat je het zo met een negatieve insteek opgepakt hebt dat was niet mijn bedoeling. New York is groot en overweldigend dus maak idd keuzes wat je wilt zien/doen en houd daar nog wat lucht in.
yellowpino schreef:
14-01-2026 23:06
Met de metro naar Brooklyn en dan over de brug naar Manhattan lopen. Scheelt weer kilometers wandelen want ondanks dat we ook veel met de metro deden hebben we nog heel wat kilometers gelopen.
We willen eigenlijk juist zo min mogelijk met de metro doen, omdat je veel meer ziet als je loopt :)
Irregular_Choice schreef:
15-01-2026 07:11
We willen eigenlijk juist zo min mogelijk met de metro doen, omdat je veel meer ziet als je loopt :)
Dat klopt maar verkijk je niet op de afstanden. Die zijn gigantisch.
yellowpino schreef:
15-01-2026 08:06
Dat weet ik, er gaat iemand mee die er al vaker is geweest. Zij loopt ook bijna alles en dan lekker onderweg ergens lunchen of met mooi weer in 1 van de vele parken picknicken. Is goed te doen zegt ze. Wij lopen zelf ook al heel veel hier, dat scheelt misschien ook :) vanaf central park naar het uiterste puntje onderin is 8km zie ik. Dat is te doen. Dan voor de terugweg de metro eventueel.
yellowpino schreef:
15-01-2026 08:06
Dit is zeker waar. Ik vond Manhattan er op de plaatjes best compact uitzien maar in het echt viel dat erg tegen. Maar als je moe wordt of lopen kost te veel tijd dan kun je altijd nog op ieder moment besluiten om de metro te nemen.
Mabel schreef:
15-01-2026 08:57
Dit is zeker waar. Ik vond Manhattan er op de plaatjes best compact uitzien maar in het echt viel dat erg tegen. Maar als je moe wordt of lopen kost te veel tijd dan kun je altijd nog op ieder moment besluiten om de metro te nemen.
Dat ook! Het lijkt me lopend gewoon leuker, omdat je dan door de verschillende wijken komt en er is genoeg te zien. Dan is lopen ook niet heel vervelend vind ik 😁
15-01-2026 08:58
Dat ook! Het lijkt me lopend gewoon leuker, omdat je dan door de verschillende wijken komt en er is genoeg te zien. Dan is lopen ook niet heel vervelend vind ik 😁
Ja, al wandelend kom je misschien ook op plekken die niet per se op je lijstje stonden. Op die manier kwamen wij bij het Titanicmonument terecht. Sowieso was dat bij een leuk straatje in de buurt maar ook is onze dochter gefascineerd door de Titanic dus die vond dat geweldig. En ik vond het zelf ook wel bijzonder.
14-01-2026 22:12
Thanks voor je tips! Die passen zijn er inderdaad nog, je hebt er 1 voor 5 attracties of 1 voor x dagen en dan 105 verschillende attracties. Maar die laatste is best duur. Als ik voor bijvoorbeeld 5 dagen kijk, dan is het ruim $350,- pp. Vraag is dus even of we die er uit gaan halen, want dan moet ik er 3 aanschaffen. We zijn sowieso al geen musea gangers, maar het Vrijheidsbeeld hoeven we niet (de gratis ferry is prima), veel van de dingen die we willen zien/doen zijn al gratis of zitten niet in die pass (zoals show op broadway en sportwedstrijd bijvoorbeeld) dus we moeten het echt even goed uitzoeken :)
Wij vonden die passen dus wel heel handig voor onbeperkt overal in en uit kunnen voor die 3 dagen. Die kostte destijds trouwens $ 199,- p.p. voor 3 dagen. Maar dat zal nu wel flink hoger zijn. Maar ja, New York is gewoon duur.
Je moet inderdaad even goed uitzoeken of die pas voor jou voordelig is en of alle entrees erin zitten die je zou willen doen. De site van Erik Newyork.nl geeft ook veel tips daarvoor dacht ik.
Wij hoefden ook niet perse op het Vrijheidsbeeld dus daarom vonden wij die speedboot zo leuk. Toch dichtbij foto’s maken, gezien en door. Maar anders had ik ook die gratis ferry gedaan.
Het is goed om uit te zoeken wat bij elkaar in de buurt zit ivm de afstanden. Want je loopt enórm veel. Ook al pak je een keer de metro of taxi. De yellow cab vond ik ook leuk om in gezeten hebben trouwens, weliswaar vanaf vliegveld maar hotel, maar toch ✅.
Die 8 kilometer is rechtstreeks. We hebben een keer bijna half uur in de metro gezeten, dat is dus niet een afstand die je al wandelend even doet. In de straten van NY kun je niet echt een flink wandeltempo aanhouden dus het kost tijd ook al is het een korte afstand ergens naar toe. En wat te denken van een Macys: op de kaart leg je geen afstand af maar over tig verdiepingen struinen zijn ook weer meters en tijd. We hadden ondanks ook nog met de metro te reizen elke dag tientallen kilometers gewandeld.
Je vraagt tips en er komen hele goede en nuttige tips voorbij. Die jij vervolgens afschiet met: er gaat iemand mee die er vaker komt, we willen zo min mogelijk met de metro, kan rechtstreeks kaartjes kopen etc. Beetje raar als je het toch allemaal (beter) weet om dan advies te vragen.
15-11-2025 08:39
We weten nog niet zeker welk uitzichtpunt we willen doen. The edge is ook heel tof en ESB is eigenlijk wel gewoon heel iconisch natuurlijk. Maar TOTR staat ook nog op de nominatie :)
Social media is oke, deel of zeg nooit gekke dingen over Amerika.

Je hoeft ook geen gekke dingen te delen. De waarheid is genoeg. Ik snap echt niet dat mensen nu vrolijk op vakantie naar een soort vooroorlogs Nazi-Duitsland gaan.
yellowpino schreef:
15-01-2026 11:28
Die 8 kilometer is rechtstreeks. We hebben een keer bijna half uur in de metro gezeten, dat is dus niet een afstand die je al wandelend even doet. In de straten van NY kun je niet echt een flink wandeltempo aanhouden dus het kost tijd ook al is het een korte afstand ergens naar toe. En wat te denken van een Macys: op de kaart leg je geen afstand af maar over tig verdiepingen struinen zijn ook weer meters en tijd. We hadden ondanks ook nog met de metro te reizen elke dag tientallen kilometers gewandeld.
Je vraagt tips en er komen hele goede en nuttige tips voorbij. Die jij vervolgens afschiet met: er gaat iemand mee die er vaker komt, we willen zo min mogelijk met de metro, kan rechtstreeks kaartjes kopen etc. Beetje raar als je het toch allemaal (beter) weet om dan advies te vragen.
Ik heb genoeg tips gekregen die ik heb opgeslagen hoor. En wat betreft die tickets, die zijn rechtstreeks goedkoper dan via Erik. Logisch ook, want die moet er ook op verdienen. En qua wandelen, we zullen ook echt wel de metro nemen als we naar 1 kant van de stad willen om daar de highlights te gaan bezoeken. Maar we vinden het gewoon heel leuk om veel lopend te doen, dus die brug over is prima te doen. Central park doen we dan weer op de fiets, want dat is wandelend dan weer iets teveel van het goede.
Taskmaster schreef:
15-01-2026 12:48
Je hoeft ook geen gekke dingen te delen. De waarheid is genoeg. Ik snap echt niet dat mensen nu vrolijk op vakantie naar een soort vooroorlogs Nazi-Duitsland gaan.
Dat mag gelukkig ieder voor zich weten :)
15-01-2026 12:54
Dat mag gelukkig ieder voor zich weten :)
Je neemt wel je kinderen mee. Je mag het allemaal zelf weten. Maar ik en vele anderen mogen er ook wat van vinden. Maar veel plezier in Trump-land zoals het tegen die tijd ongetwijfeld heet.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien dubbel ik.

- Vanaf de Summit kijk je supermooi uit over het Empire state building. Zorg dat je een slot boekt met zonsondergang. Daar geldt een toeslag voor, maar het is zó mooi. Binnen zijn met licht, dan de 360 graden rondlopen en dan als de lucht rood kleurt met tranen in je ogen nog een keer de stad bewonderen met alle lichtjes en drukte.
- Wij vonden de wijk Dumbo heel erg leuk om rond te lopen, we hebben het gecombineerd met de Brooklyn bridge. Er zit daar een fantastische schoenenwinkel met hele bijzondere spulletjes.
- Moma, heel mooi museum
- Om wachten bij aankomst te vermijden kan je ook via Dublin vliegen. Je doet dan daar al je paspoort, ESTA en andere dingen. Op JFK kan je dan zo naar de bagageband en naar je accomodatie.
- Een basketbalwedstrijd. De Knicks speelden niet toen wij er waren, we zijn naar de Nets gegaan en dat was geweldig. Het vermaak voor het publiek, de muziek en aanmoedigingen tijdens de wedstrijd. Echt Amerika sportland op z'n best. Kaartjes zijn prijzig (en als je een beetje fijne plek wilt waar je ook echt iets kunt zien nog duurder), maar man wat gaaf.
- Central park, voor Beatles fans is er een mooie memorial waar (in ieder geval toen wij er waren) de hele dag muziek wordt gemaakt, heel erg love and peace allemaal
- De marathon lopen, wat een feest. 60.000 deelnemers en minstens 4x zoveel supporters die je naar de streep schreeuwen terwijl je alle vijf Boroughs doorkruist. Maargoed, daar gaan jullie niet voor.
Thanks voor de tips! Ik hoorde over the summit juist weer om die in daglicht te doen, omdat je anders geen goede foto’s kan maken omdat alles reflecteert in dat glas en de spiegels. Maar dat valt dus wel mee? 😁
Dumbo ga ik opschrijven, heb ik inderdaad over gelezen en ga kijken of dat in de planning past!
MoMA twijfel ik heel erg over, omdat het mij zelf wel heel tof lijkt maar ik weet niet hoe de rest van mijn gezelschap daar over denkt (en dan vooral de puber haha!). Maar ik zal me daar nog eens goed over inlezen.
Basketball wordt bij ons denk ik ook de Nets, voornamelijk ivm kosten ten opzichte van de Knicks 🙈 Hoorde inderdaad dat de sfeer geweldig is daar! Al is ijshockey ook tof, daar gaan we hier in Nederland ook wel eens heen.
We zijn geen grote Beatles fans, maar komen vast langs het memorial. Mooi dat daar de hele dag muziek wordt gespeeld 🥰
Als jullie allemaal al eens een ESTA hebben aangevraagd, is dit misschien handig. Wij gaan dat wel proberen in ieder geval, als het werkt, scheelt het nogal wachttijd.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Juultje schreef:
15-01-2026 15:26
Als jullie allemaal al eens een ESTA hebben aangevraagd, is dit misschien handig. Wij gaan dat wel proberen in ieder geval, als het werkt, scheelt het nogal wachttijd.
Klopt, maar Je moet dan wel direct internet op je telefoon hebben.
Juultje schreef:
15-01-2026 15:26
Thanks! Maar dochter heeft nog nooit een esta gehad, dus we moeten sowieso door de gewone controle :)
yellowpino schreef:
15-01-2026 15:37
Klopt, maar Je moet dan wel direct internet op je telefoon hebben.
Klopt, we nemen vooraf al een e-sim en schakelen die meteen in zodra we landen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven