Het Amerika topic

07-01-2026 19:41 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.

Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist

Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
Maris_90 schreef:
20-01-2026 21:27
Ik kan echt niet meer dealen met Trump. Tijdens die verkiezingen liepen ze in Amerika allemaal ads rond te bazuinen dat Kamela Harris oorlogen zou beginnen. Meerdere. Wie is er nou oorlog aan het voeren??? :frusty:
Nog niemand. Die coup in Venezuela is business as usual voor de VS, dat zou ik niet aan een bepaalde politieke stroming of president durven ophangen.
Laten we nou niet te vroeg conclusies trekken, het kan ook allemaal heel anders aflopen dan een militaire invasie.
Pioen00 schreef:
21-01-2026 09:56
Nog niemand. Die coup in Venezuela is business as usual voor de VS, dat zou ik niet aan een bepaalde politieke stroming of president durven ophangen.
Laten we nou niet te vroeg conclusies trekken, het kan ook allemaal heel anders aflopen dan een militaire invasie.
Er is geen coup gepleegd in Venezuela, het oude regime draait onder de vice-president gewoon verder.
Maris_90 schreef:
20-01-2026 21:28
Volgens mij zou de NAVO in moeten grijpen want aanval = oorlog, maar ik gok maar zo dat de NAVO niks doet want sommige landen in de EU zijn heel goed in wegkijken. En dan ziet de rest van de wereld dat de NAVO niks voorstelt en is het hek van de dam.
EU en NAVO zijn twee verschillende dingen. Sommige EU landen zitten toevallig in de NAVO en dat is dan ook de enige overeenkomst.
Appletje schreef:
21-01-2026 11:12
EU en NAVO zijn twee verschillende dingen. Sommige EU landen zitten toevallig in de NAVO en dat is dan ook de enige overeenkomst.
De EU en de NAVO zijn inderdaad twee verschillende dingen.

Maar ik zou het geen toeval willen noemen dat EU-landen in de NAVO zitten. Dat de NAVO en de EU vorm kregen, met een grote machtspositie voor de NAVO, komt voort uit dezelfde geschiedenis. Er is ook een zekere symbiose tussen beide samenwerkingsverbanden.

Het zijn ook niet sommige EU-landen die NAVO-lid zijn, maar de meeste landen. Alleen Ierland, Oostenrijk, Malta en Cyprus zijn momenteel geen lid.
Waarbij opgemerkt moet worden dat Malta en Cyprus door hun zeer geringe grote en dus ook geringe macht niet zo relevant zijn om mee te tellen.

96 procent van de inwoners van de EU woont in een NAVO-land. Dat is echt geen toeval.
Trump geland in Zwitserland na vertraging door vliegtuigwissel - https://nos.nl/l/2598942#UPDATE-91711929

Ik hoop dat ze 'm meteen met een dwangbuis aan in een inrichting hebben gestopt.
Hoe kan iemand hier serieus naar luisteren? Waarom staat niemand gewoon op en loopt weg?
Ooooo wat vind hij zichzelf toch geweldig!
Nogevendit schreef:
21-01-2026 15:10
Ooooo wat vind hij zichzelf toch geweldig!
Ja, bizar.

Enige lichtpuntje is dat hij zojuist heeft gezegd geen geweld in te zullen zetten om Groenland te verkrijgen.

Maar toespraak is nog niet voorbij.
Trump zei eerder in de toespraak dat de VS eerlijke verkiezingen en vrije media nodig heeft.
De ironie dat dat uit zijn mond komt.

Verder een bizarre opsomming van alles wat hij eerder heeft geroepen.

Edit: ik zat er op te wachten, maar het gaat nu over Biden en over die autopen.
Ik vraag me af hoeveel uur hij daar kan blijven staan brabbelen totdat er iemand ingrijpt...
The impossible only takes a little longer
Wat roept hij allemaal? Usa is de enige die artikel 5 ooit ingeroepen heeft. In heel europa zijn mensen doodgegaan voor USA!

Hoezo hij weet niet of wij komen als hij zou bellen... Lul.

*Ok frustratie en tv uit
Paradise schreef:
21-01-2026 15:15
Ja, bizar.

Enige lichtpuntje is dat hij zojuist heeft gezegd geen geweld in te zullen zetten om Groenland te verkrijgen.

"TACO", inmiddels een beurswijsheid: Trump Always Chickens Out.
Mus* schreef:
21-01-2026 15:24
Ik vraag me af hoeveel uur hij daar kan blijven staan brabbelen totdat er iemand ingrijpt...
Dat vraag ik me ook af. Als het aan hem ligt blaat hij de dag vol
Alweernieuw12345 schreef:
21-01-2026 15:26
Dat vraag ik me ook af. Als het aan hem ligt blaat hij de dag vol

Het zal op een gegeven moment wel tijd zijn voor zijn middagdutje.
The impossible only takes a little longer
Wat een onsamenhangend, nonsens verkondigende speech. Enige goede. Groenland niet militair aanvallen. Open ligt wat dan, want hij wil het hebben. Pfft
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
21-01-2026 15:31
Wat een onsamenhangend, nonsens verkondigende speech. Enige goede. Groenland niet militair aanvallen. Open ligt wat dan, want hij wil het hebben. Pfft
Tarifs natuurlijk.
Ik verwacht ieder moment dat zijn verpleegkundige hem van dat podium afhaalt. Wat een geraaskal en leugens !
Volgens mij probeerde hij Rutte ook weg te zetten als het lulletje van de klas. Is aan Rutte zelf te danken.
Nogevendit schreef:
21-01-2026 15:38
Volgens mij probeerde hij Rutte ook weg te zetten als het lulletje van de klas. Is aan Rutte zelf te danken.
Nou nee, hij noemde hem een "excellent secretary-general" en Trump heeft de ironie niet uitgevonden.
Hij is gewoon te idioot om naar te luisteren eigenlijk. Domme mensen zijn voor windmolens. Klimaat is een hoax, IJsland en Groenland haalt hij door de war. En dan ook nog dat artikel 5, het feit dat anders mensen Japans en Duits zouden spreken. Ik houd maar op. Teveel gekkigheid om te benoemen. Ik probeer een kern te vinden later.
Afkoelen heeft gewerkt
Vanielje schreef:
21-01-2026 15:45
Nou nee, hij noemde hem een "excellent secretary-general" en Trump heeft de ironie niet uitgevonden.
Daarom heeft ie inmiddels al twee privé berichten van Rutte aan hem openbaar gemaakt?
Zo eindelijk klaar. Dat ik dit uitgezeten heb.
Oh wacht, er komen nog vragen 😒
nee. Hij is nog altijd bezig.....
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Nogevendit schreef:
21-01-2026 15:49
Daarom heeft ie inmiddels al twee privé berichten van Rutte aan hem openbaar gemaakt?
Hij post wel vaker berichten uit eigen en andermans privécommunicatie. Of we het leuk vinden of niet: Rutte slaagt er tot nu toe wel in om Trump aan boord te houden.
Paradise schreef:
21-01-2026 15:15
Ja, bizar.

Hij gaat geen geweld gebruiken als als er Nee wordt gezegd. Maar hij gaat het wel onthouden zei hij.
Nou dat lijkt mij best gevaarlijk. Dat hij bijvoorbeeld stopt met wapens en inlichtingen geven aan Oekraïne bijvoorbeeld, omdat hij hier zijn zin niet krijgt. Daar zie ik hem best wel voor aan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven