Het Amerika topic
woensdag 7 januari 2026 om 19:41
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.
Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist
Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist
Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
woensdag 21 januari 2026 om 09:56
Nog niemand. Die coup in Venezuela is business as usual voor de VS, dat zou ik niet aan een bepaalde politieke stroming of president durven ophangen.
Laten we nou niet te vroeg conclusies trekken, het kan ook allemaal heel anders aflopen dan een militaire invasie.
woensdag 21 januari 2026 om 10:23
Er is geen coup gepleegd in Venezuela, het oude regime draait onder de vice-president gewoon verder.
woensdag 21 januari 2026 om 11:12
EU en NAVO zijn twee verschillende dingen. Sommige EU landen zitten toevallig in de NAVO en dat is dan ook de enige overeenkomst.
woensdag 21 januari 2026 om 11:21
De EU en de NAVO zijn inderdaad twee verschillende dingen.
Maar ik zou het geen toeval willen noemen dat EU-landen in de NAVO zitten. Dat de NAVO en de EU vorm kregen, met een grote machtspositie voor de NAVO, komt voort uit dezelfde geschiedenis. Er is ook een zekere symbiose tussen beide samenwerkingsverbanden.
Het zijn ook niet sommige EU-landen die NAVO-lid zijn, maar de meeste landen. Alleen Ierland, Oostenrijk, Malta en Cyprus zijn momenteel geen lid.
Waarbij opgemerkt moet worden dat Malta en Cyprus door hun zeer geringe grote en dus ook geringe macht niet zo relevant zijn om mee te tellen.
96 procent van de inwoners van de EU woont in een NAVO-land. Dat is echt geen toeval.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in