Het Amerika topic
woensdag 7 januari 2026 om 19:41
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.
Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist
Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist
Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
woensdag 21 januari 2026 om 16:33
Daar gaat hij toch wel mee ophouden, dus dat is niet iets waar ik rechtstreeks bang van wordt. De Europese landen zullen meer bij moeten dragen, en op dit moment betalen we het grootste deel al.jojojo schreef: ↑21-01-2026 16:21Hij gaat geen geweld gebruiken als als er Nee wordt gezegd. Maar hij gaat het wel onthouden zei hij.
Nou dat lijkt mij best gevaarlijk. Dat hij bijvoorbeeld stopt met wapens en inlichtingen geven aan Oekraïne bijvoorbeeld, omdat hij hier zijn zin niet krijgt. Daar zie ik hem best wel voor aan.
Eigenlijk is het te hopen dat Trump gaat dreigen met sancties, bijvoorbeeld door ons af te snijden van leveranties voor updates van Amerikaanse wapens en software. Dan is dat meteen het einde van de VS als betrouwbare leverancier voor die sectoren.
woensdag 21 januari 2026 om 16:41
Eens.Vanielje schreef: ↑21-01-2026 16:33Daar gaat hij toch wel mee ophouden, dus dat is niet iets waar ik rechtstreeks bang van wordt. De Europese landen zullen meer bij moeten dragen, en op dit moment betalen we het grootste deel al.
Eigenlijk is het te hopen dat Trump gaat dreigen met sancties, bijvoorbeeld door ons af te snijden van leveranties voor updates van Amerikaanse wapens en software. Dan is dat meteen het einde van de VS als betrouwbare leverancier voor die sectoren.
En het dwingt ons tot verdere investeringen in eigen sector.
woensdag 21 januari 2026 om 17:46
Dat mogen dan twee verschillende dingen zijn, het merendeel van de EU zit toch echt in de NAVO. En als we de geschiedenis er even op na slaan zien we dat NL tijdens iedere wereldoorlog geen klap heeft uitgevoerd onder het mom van "neutraal willen zijn" (*verzetsstrijders even daargelaten), en zelfs vrolijk heeft meegeholpen met deportaties. Denk je werkelijk dat als de VS Groenland aan gaat vallen dat NL iets gaat doen? Nee hoor, die hebben echt geen ruggengraat.
woensdag 21 januari 2026 om 17:48
Wat een kolossale, stemmingmakende leugen.Maris_90 schreef: ↑21-01-2026 17:46Dat mogen dan twee verschillende dingen zijn, het merendeel van de EU zit toch echt in de NAVO. En als we de geschiedenis er even op na slaan zien we dat NL tijdens iedere wereldoorlog geen klap heeft uitgevoerd onder het mom van "neutraal willen zijn" (*verzetsstrijders even daargelaten), en zelfs vrolijk heeft meegeholpen met deportaties. Denk je werkelijk dat als de VS Groenland aan gaat vallen dat NL iets gaat doen? Nee hoor, die hebben echt geen ruggengraat.
woensdag 21 januari 2026 om 17:56
dat is 80-85 jaar geleden... En ik vind het nogal wat om te stellen dat Nederland samenwerkte met de Nazi's.Maris_90 schreef: ↑21-01-2026 17:46Dat mogen dan twee verschillende dingen zijn, het merendeel van de EU zit toch echt in de NAVO. En als we de geschiedenis er even op na slaan zien we dat NL tijdens iedere wereldoorlog geen klap heeft uitgevoerd onder het mom van "neutraal willen zijn" (*verzetsstrijders even daargelaten), en zelfs vrolijk heeft meegeholpen met deportaties. Denk je werkelijk dat als de VS Groenland aan gaat vallen dat NL iets gaat doen? Nee hoor, die hebben echt geen ruggengraat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 21 januari 2026 om 18:54
Want er waren hier geen NSB'ers? Anne Frank is niet verraden? Nederland heeft géén +-107.000 joden (meer dan 70% van wat er in NL woonde, 140.000) gedeporteerd? Er waren hier geen concentratiekampen? Koekoek.
Mijn vader heeft de oorlog meegemaakt, ik denk dat ik wel weet waar ik over praat.
woensdag 21 januari 2026 om 19:02
Ik wacht nog steeds op onderbouwing waaruit blijkt dat Nederland in beide wereldoorlogen "geen klap uitvoerde" en "vrolijk" meedeed met deportaties.Maris_90 schreef: ↑21-01-2026 18:54Want er waren hier geen NSB'ers? Anne Frank is niet verraden? Nederland heeft géén +-107.000 joden (meer dan 70% van wat er in NL woonde, 140.000) gedeporteerd? Er waren hier geen concentratiekampen? Koekoek.
Mijn vader heeft de oorlog meegemaakt, ik denk dat ik wel weet waar ik over praat.
woensdag 21 januari 2026 om 19:31
ja natuurlijk waren die er, maar dat is anders dan stellen dat driekwart van Nederland heulde met de vijand.Maris_90 schreef: ↑21-01-2026 18:54Want er waren hier geen NSB'ers? Anne Frank is niet verraden? Nederland heeft géén +-107.000 joden (meer dan 70% van wat er in NL woonde, 140.000) gedeporteerd? Er waren hier geen concentratiekampen? Koekoek.
En je bent echt niet uniek hoor met een vader die de oorlog heeft meegemaakt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 21 januari 2026 om 19:36
Precies. En de pest van iedere oorlog is dat je ook verraders hebt. Tegen wil en dank. Of dat nu in Nederland was of nu in Iran, Afghanistan, uganda etcetera.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 21 januari 2026 om 20:02
Trump heeft zich vanmiddag op het World Economic Forum weer (on)behoorlijk van een rare kant laten zien. Als het niet zo serieus gemeend is, zou hij een grappige komiek lijken.
Eén van zijn ministers, Howard Lutnick, heeft gisteren het in zijn speech zo bont gemaakt dat Chistien Lagarde van de Europese Centrale Bank voor het diner de zaal al verlaten heeft. Overigens was ze niet de enige die vertrok. Ik ben heel benieuwd wat die Amerikaanse minister precies gezegd heeft. Ik las wel dat hij hernieuwbare energie bespot heeft en wilde dat steenkool weer als energiebron belangrijk gemaakt wordt.
Qua klimaatmaatregelen en -denken worden we jaren teruggeworpen als een van de grootste economieën de kont ertegen in gooit. Pittig jammer.
Eén van zijn ministers, Howard Lutnick, heeft gisteren het in zijn speech zo bont gemaakt dat Chistien Lagarde van de Europese Centrale Bank voor het diner de zaal al verlaten heeft. Overigens was ze niet de enige die vertrok. Ik ben heel benieuwd wat die Amerikaanse minister precies gezegd heeft. Ik las wel dat hij hernieuwbare energie bespot heeft en wilde dat steenkool weer als energiebron belangrijk gemaakt wordt.
Qua klimaatmaatregelen en -denken worden we jaren teruggeworpen als een van de grootste economieën de kont ertegen in gooit. Pittig jammer.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
woensdag 21 januari 2026 om 20:11
Als ik er niet zo’n droevig en bezorgd gevoel van kreeg, dan zou ik het misschien nog wel amusant en bewonderenswaardig vinden. Hoe kan een groot en ontwikkelt land als de VS zo’n president kiezen. En hoe kan hij zoveel gelijkgestemden vinden om een regering te vormen. Bij Trump draait alles duidelijk om geld en macht. Maar wat beweegt die andere ministers? Gehoord worden? Een positie bereiken die ze nooit zouden kunnen bereiken zonder in de extremiteiten van Trump mee te gaan?
Echt heel bizar allemaal. De wereld is bizar geworden. Nou ja, wij niet. De VS.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
woensdag 21 januari 2026 om 21:09
Dit raakt wel de kern.VlinderKracht schreef: ↑21-01-2026 20:11Als ik er niet zo’n droevig en bezorgd gevoel van kreeg, dan zou ik het misschien nog wel amusant en bewonderenswaardig vinden. Hoe kan een groot en ontwikkelt land als de VS zo’n president kiezen. En hoe kan hij zoveel gelijkgestemden vinden om een regering te vormen. Bij Trump draait alles duidelijk om geld en macht. Maar wat beweegt die andere ministers? Gehoord worden? Een positie bereiken die ze nooit zouden kunnen bereiken zonder in de extremiteiten van Trump mee te gaan?
De VS zijn ontwikkeld en machtig. Maar burgers zijn ook bang, er is veel geweld, veel armoede, veel ongelijkheid etc. Ik denk dat de bevolking in zo'n land gevoelig is voor het kiezen van presidenten die beloven het helemaal anders te gaan doen.
donderdag 22 januari 2026 om 09:59
De wereld draait om geld en macht. Niet om eerlijkheid of mensenrechten oid. We leven in een wereld met krachten die daarmee weinig ophebben zoals bijvoorbeeld Rusland, China, Iran of corrupt Afrika en e militaire overmacht verschuift langzaam en de economische overmacht zelfs heel snel.VlinderKracht schreef: ↑21-01-2026 20:11Hoe kan een groot en ontwikkelt land als de VS zo’n president kiezen. En hoe kan hij zoveel gelijkgestemden vinden om een regering te vormen. Bij Trump draait alles duidelijk om geld en macht.
Als je als Amerikaan 4 jaar een autopen trekpop als Biden heb gehad, dan gaat de slinger gewoon weer eens de andere kant op. Net zoals bij de volgende verkiezingen de slinger weer naar de Democraten gaat.
donderdag 22 januari 2026 om 11:04
De reden dat ze Trump hebben is omdat ze liever een semi-dementerende malloot hebben die Biden bijna iedere speech afkraakt (en die trouwens in de bak had moeten zitten voor die capitoolbestorming), ipv een zwarte vrouw.
Hillary Clinton had destijds 3 miljoen stemmen meer dan Trump, maar ja kiesmannen he.
Hillary Clinton had destijds 3 miljoen stemmen meer dan Trump, maar ja kiesmannen he.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in