Cadeau uit eigen huis geven
zaterdag 24 januari 2026 om 08:55
Binnenkort heb ik een verjaardag van een vriendin. Nu weet ik dat ze een bepaald kookboek erg leuk zou vinden. Dat kookboek heb ik en gebruik hem eigenlijk nooit. Het is was ooit best een duur boek dus ik wilde hem ook Marktplaats ofzo verkopen.
Maar nu dacht ik: ik kan hem ook aan mijn vriendin geven. Alleen…. Kun je dat maken? En zou ik er dan nog iets bij moeten doen, van een bon ofzo omdat ik er geen geld aan heb uitgegeven? Er komt sowieso een kaartje bij.
Ik denk dat ze wel kan zien dat het uit huis komt, hij is niet volledig in perfecte staat meer. Maar nog wel in hele goede staat hoor, anders zou ik hem ook niet verkopen.
Wat vinden jullie?
Maar nu dacht ik: ik kan hem ook aan mijn vriendin geven. Alleen…. Kun je dat maken? En zou ik er dan nog iets bij moeten doen, van een bon ofzo omdat ik er geen geld aan heb uitgegeven? Er komt sowieso een kaartje bij.
Ik denk dat ze wel kan zien dat het uit huis komt, hij is niet volledig in perfecte staat meer. Maar nog wel in hele goede staat hoor, anders zou ik hem ook niet verkopen.
Wat vinden jullie?
zaterdag 24 januari 2026 om 11:04
zaterdag 24 januari 2026 om 11:28
Heel leuk! Dit zou ik doen!Yildizlar2 schreef: ↑24-01-2026 09:30Het idee met ingrediënten er bij geven voor een recept vind ik een hele leuke . Misschien in een mooie mand van de kringloop , theedoek er in en je spullen .
En als zij voor duurzaam is ook in haar huis kan dat prima denk ik .
Wat eten we vanavond?
zaterdag 24 januari 2026 om 11:45
Ja ik vind dit ook een heel leuk idee. Dan koop ik bij de Dille & Kamille nieuw nog wel een mooie handdoek en theedoek. En wordt het zo een mooi pakketje.
Ik zat net nog even naar het boek te kijken en het is gelukkig echt nog heel mooi. Zat zelfs ineens weer te twijfelen of ik hem wel weg wilde doen. Maar ik denk dat zij er veel blijer mee gaat zijn, en er vaker uit gaat koken, dan ik.
zaterdag 24 januari 2026 om 11:54
Waarom niet? Kast staat hier vol met boeken waarin iets geschreven is voor de vorige eigenaar.Nogevendit schreef: ↑24-01-2026 11:04met handgeschreven tekst waar ik dus niets aan heb, want twee dezelfde boeken en niet de mogelijkheid om er 1 met goed fatsoen door te geven.
zaterdag 24 januari 2026 om 12:21
Doen wat zij leuk vindt natuurlijk. Maar als het om duurzaamheid gaat dan is dat effect met nieuwe keukendoeken wel een beetje verdwenen.
Er is vast geen vergelijking van footprint van keukendoeken en kookboeken verder, maar ik zou er zelf niet per se vanuitgaan dat tweedehands boek plus nieuwe keukendoeken minder belastend is dan alleen een nieuw kookboek.
Er is vast geen vergelijking van footprint van keukendoeken en kookboeken verder, maar ik zou er zelf niet per se vanuitgaan dat tweedehands boek plus nieuwe keukendoeken minder belastend is dan alleen een nieuw kookboek.
zaterdag 24 januari 2026 om 12:23
Er zijn ook keukendoeken van gerecycled katoen .Mabel schreef: ↑24-01-2026 12:21Doen wat zij leuk vindt natuurlijk. Maar als het om duurzaamheid gaat dan is dat effect met nieuwe keukendoeken wel een beetje verdwenen.
zaterdag 24 januari 2026 om 12:26
Ze is voorstander van duurzaamheid dus ik zou het niet aanvullen met nieuw gekochte handdoeken en theedoeken de meeste mensen hebben die wel en vaak onderdeel van een serie dezelfde. zonde!
Ik zou dus echt een leuke mand bij de kringloop kopen met een paar ingrediënten die vaak in het boek voorkomen.
Goede fles olie inderdaad misschien.
Ik zou dus zeker wel jouw boek geven als verjaardagscadeau. Of als ze die nog niet heeft en je weet dat een mooie houder voor kookboeken.
Ik zou dus echt een leuke mand bij de kringloop kopen met een paar ingrediënten die vaak in het boek voorkomen.
Goede fles olie inderdaad misschien.
Ik zou dus zeker wel jouw boek geven als verjaardagscadeau. Of als ze die nog niet heeft en je weet dat een mooie houder voor kookboeken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 24 januari 2026 om 12:29
Boek met ingrediënten van een recept erbij zou ik ook doen. Het klinkt of zij dat meer waardeert dan per se een nieuw boek of ander nieuw cadeau omdat het zo hoort, en zo zit er toch nog iets bij wat je erbij hebt gekocht, maar dan wel iets wat opgaat. Ik zou dan wel een duurzaam merk kiezen, je hebt vast een idee waar zij het zou kopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 24 januari 2026 om 13:10
100% zeker geven! Bij een kado vind ik de belangrijkste voorwaarde dat je erover nadenkt wat past bij de persoon en daar moeite in hebt gestoken. Nieuw of tweedehands maakt dan niks uit. In dit geval zou ik een nieuwe variant van dit boek juist raar vinden, omdat vriendin van de duurzaamheid is. En het is ook maar net hoe je het brengt natuurlijk. Je kan zeggen "ohja Truus, dit boek had ik nog liggen, is t wat?" Of " Truus, ik weet dat jij zo van koken houdt, dus doe ik mijn favoriete kookboek aan jou kado, met liefde gebruikt maar dat vind je vast niet erg gezien je voorkeur voor duurzame kado's". En dan inderdaad samen met een een leuke theedoek, olijfolie etc. Misschien een persoonlijk tekstje erin. Of de ingrediënten erbij van jouw favo recept uit het boek. Ik zou het heel erg waarderen en totaal niet het gevoel hebben dat iemand niks voor mij over heeft.
zaterdag 24 januari 2026 om 13:19
Gewoon geven. Ik vind cadeau's zo overrated. Je weet immers al dat zij er blij mee is. En je hebt er ooit geld voor uitgegeven, het is niet dat het jou niets gekost heeft.
Van mij mogen we stoppen met de cadeaugeverij. En als ik lees wat mensen er allemaal aan ophangen, vreselijk. Je doet het niet gauw goed.
Voor kinderen oke, maar volwassenen, nee, dat mag van mij stoppen.
Van mij mogen we stoppen met de cadeaugeverij. En als ik lees wat mensen er allemaal aan ophangen, vreselijk. Je doet het niet gauw goed.
Voor kinderen oke, maar volwassenen, nee, dat mag van mij stoppen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 24 januari 2026 om 13:31
Dit soort denken is zo slecht voor milieu, slaat echt nergens op.
Geef gewoon dat boek en misschien wat extra's erbij halen, kruiden of een mooie dure olie en klaar.
zaterdag 24 januari 2026 om 14:14
Ik heb dat ook ooit eens gedaan. Had ooit iet gekregen wat ik enorm vond stinken, mijn moeder vond het heerlijk ruiken dus heb ik het ingepakt en onder de kerstboom gelegd. Waarom zou je iets nieuws kopen als je weet dat je al iets hebt waar je niks mee doet en een ander heel blij mee kan maken? Leuk kaartje erbij en klaar.
Tante van mij die gaf ook altijd cadeautjes door die ze zelf niet gebruikte. Zo heb ik ook eens een keer iets van haar gehad wat ik op haar verjaardag bij de cadeautjes zag staan. Vond het prima want ik gebruikte het ding wel.
Tante van mij die gaf ook altijd cadeautjes door die ze zelf niet gebruikte. Zo heb ik ook eens een keer iets van haar gehad wat ik op haar verjaardag bij de cadeautjes zag staan. Vond het prima want ik gebruikte het ding wel.
zaterdag 24 januari 2026 om 16:04
zaterdag 24 januari 2026 om 16:07
Ja, topcadeau juist voor iemand die zo met duurzaamheid bezig is! Ik zou het ook helemaal niet gemakkelijk vinden, maar juist lief dat je dat onthouden hebt en zo’n duur boek weggeeft.
In mijn ogen is het zelfs jammer om er dan uit ongemak nog theedoeken bij te doen, zo onnodig, dat heeft een volwassene over het algemeen toch al wel in huis... Als je er persé nog iets bij wilt doen kies dan iets dat op gaat, iets dat ze toch wel gebruikt. Ingrediënten (bio) inderdaad, of een fles goede biologische olijfolie, wijn of echt goede kruiden die erbij passen bijvoorbeeld. Mijn duurzame vrienden en ik zouden dat in elk geval meer waarderen dan een “verplicht” cadeautje erbij nog. En juist door bij het cadeau zo duurzaam mogelijk te denken en daar wat moeite voor te doen maak je het persoonlijk en écht iets voor haar, toch.
In mijn ogen is het zelfs jammer om er dan uit ongemak nog theedoeken bij te doen, zo onnodig, dat heeft een volwassene over het algemeen toch al wel in huis... Als je er persé nog iets bij wilt doen kies dan iets dat op gaat, iets dat ze toch wel gebruikt. Ingrediënten (bio) inderdaad, of een fles goede biologische olijfolie, wijn of echt goede kruiden die erbij passen bijvoorbeeld. Mijn duurzame vrienden en ik zouden dat in elk geval meer waarderen dan een “verplicht” cadeautje erbij nog. En juist door bij het cadeau zo duurzaam mogelijk te denken en daar wat moeite voor te doen maak je het persoonlijk en écht iets voor haar, toch.
zaterdag 24 januari 2026 om 16:09
Ja vind ik ook leuk en origineelYildizlar2 schreef: ↑24-01-2026 09:30Het idee met ingrediënten er bij geven voor een recept vind ik een hele leuke . Misschien in een mooie mand van de kringloop , theedoek er in en je spullen .
En als zij voor duurzaam is ook in haar huis kan dat prima denk ik .
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 24 januari 2026 om 16:10
Als je zeker weet dat ze het leuk vindt, dan gewoon geven. Als hij er op zich nog prima uitziet tenminste. Ik had laatst een boek voor mezelf gekocht en toen ik er een beetje in had gebladerd vond ik het nog steeds een leuk boek, maar wist ik al dat ik er niks mee zou doen. Ik heb het toen ook ingepakt en een maand later aan iemand gegeven die het zeker leuk zou vinden. Dat boek was alleen nog splinternieuw dus, maar als het een beetje gebruikt is zonder vieze etensvlekken is het vast geen enkel probleem.
zaterdag 24 januari 2026 om 16:27
Als het nieuw een duur boek is zou ik het dus echt gewoon netjes inpakken en cadeau geven ... Niets van nog flessen olijfolie of andere ingrediënten.
Of geeft zij wél standaard echt grote cadeaus?
Sinds we volwassen zijn geven vriendinnen onder elkaar zelden nog cadeaus en als we elkaar al iets geven dan is dat iets van maximaal 20 euro.
Een tweedehands kookboek dat je toch weg wou en eigenlijk wou verkopen past dan prima in het rijtje.
Of geeft zij wél standaard echt grote cadeaus?
Sinds we volwassen zijn geven vriendinnen onder elkaar zelden nog cadeaus en als we elkaar al iets geven dan is dat iets van maximaal 20 euro.
Een tweedehands kookboek dat je toch weg wou en eigenlijk wou verkopen past dan prima in het rijtje.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 24 januari 2026 om 16:59
Nou idd, hier ook niet echt meer cadeaus op de verjaardagen hoor. Wel soms iets doen, een belevenis samen, een activiteit. Of iets als een echt goed boek waarvan je weet dat de ander heel blij wordt.
Maar verder: lijstjes doen we hier al jaren niet meer aan! Is ook een beetje 'kinderachtig' ofzo. Ténzij iemand bijvoorbeeld voor iets heel speciaals spaart, dan kan diegene dat aangeven.
Maar verder: lijstjes doen we hier al jaren niet meer aan! Is ook een beetje 'kinderachtig' ofzo. Ténzij iemand bijvoorbeeld voor iets heel speciaals spaart, dan kan diegene dat aangeven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in