Welk Waddeneiland?

25-01-2026 18:51 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In april wil ik een midweek naar de Wadden. Fietsen, wandelen, boek lezen, beetje schilderen, relaxen, in mijn eentje. Dat kan natuurlijk op alle eilanden, en ik kan niet kiezen ;-D Ik ben eerder op Vlieland geweest, dat was echt prachtig en zou ik op zich best nog wel een keer willen doen. Toen was ik er in de voorjaarsvakantie, nu dus wat later. Maar een ander eiland is natuurlijk ook leuk voor de afwisseling.

Praktisch: meer dan een supermarkt heb ik niet nodig. Reistijd vanuit huis maakt vanuit waar ik woon niet zo heel veel uit, het is allemaal zo'n 5-6 uur met het OV. Ik heb geen auto, dus die hoeft niet mee. Op Vlieland was het bagagevervoer prima geregeld, ik neem aan dat dit op de andere eilanden ook zo is, zeker wanneer je zoals op Schiermonnikoog geen auto mee kan nemen. Ik zoek vooral mooie natuur.

Met poll want ik wilde altijd al een topic met een poll.

Welk eiland vind jij het mooiste qua natuur?

Totaal aantal stemmen: 94

Texel (10%)
Vlieland (11%)
Terschelling (40%)
Ameland (15%)
Schiermonnikoog (24%)
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 26-01-2026 21:32
1.83% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Rabarbara schreef:
25-01-2026 21:04
Er doen veel RUG-studenten onderzoek op Schier, dus je hoort er wel regelmatig andere talen dan Nederlands en Duits.
Oh die ben ik dan niet tegengekomen! Of ze waren er op dat moment niet, zou kunnen.
Ik ben bevooroordeeld denk ik. Maar ik ben als hulpouder meegeweest naar Ameland. Tijdje terug al. Kind zat toen in groep 8. Ik vond het geweldig. Het wadlopen met begeleiding, fietsen met flinke wind naar de vuurtoren, daar mag je nu niet meer op geloof ik, maar wat een geweldige verhalenverteller daar over de ontplofte potvis, strandjutters en meer. Museum is er vlak bij. Natuurgebied het oerd,mooi fietsen lopen en je verwonderen. Of gewoon lekker relaxen aan zee. Middagje Nes ook leuk.
Afkoelen heeft gewerkt
Claire45 schreef:
25-01-2026 20:51
Ik houd helemaal niet van de Waddeneilanden (sorry!) want voel me er altijd misplaatst en ongelukkig omdat het er (nogmaals sorry!) zo verschrikkelijk burgerlijk is met al die pannenkoekenhuizen en windjacks en fietsende gezinnetjes en, nou ja, alles waar ik niet blij van word, en ik vind het er ook erg lelijk op zo’n typisch Nederlandse manier, maar ik reageer toch in dit topic omdat ik, als ik onder dwang nog een keer die kant op moet, zou kiezen voor Schiermonnikoog. Waar ik nog nooit geweest ben, dus ik heb er hoopvolle gedachten over :lol: Die hoopvolle gedachten heb ik niet meer over de eilanden waar ik wel ben geweest, namelijk Texel, Vlieland, Ameland en Terschelling. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik daar nooit meer heen wil, maar over Schiermonnikoog hoor ik altijd goede verhalen. Het schijnt er wat minder ‘oer-Hollandse gezinsvakantie’ te zijn en wat relaxter en diverser.
Ook Schier is niks voor een vrouw van de wereld zoals jij!
Renske schreef:
25-01-2026 21:30
;-D
Tjezus, wat vals
Renske schreef:
Ik was er al bang voor :mrgreen:
Claire45 schreef:
25-01-2026 20:51
Ik houd helemaal niet van de Waddeneilanden (sorry!) want voel me er altijd misplaatst en ongelukkig omdat het er (nogmaals sorry!) zo verschrikkelijk burgerlijk is met al die pannenkoekenhuizen en windjacks en fietsende gezinnetjes en, nou ja, alles waar ik niet blij van word, en ik vind het er ook erg lelijk op zo’n typisch Nederlandse manier, maar ik reageer toch in dit topic omdat ik, als ik onder dwang nog een keer die kant op moet, zou kiezen voor Schiermonnikoog. Waar ik nog nooit geweest ben, dus ik heb er hoopvolle gedachten over :lol: Die hoopvolle gedachten heb ik niet meer over de eilanden waar ik wel ben geweest, namelijk Texel, Vlieland, Ameland en Terschelling. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik daar nooit meer heen wil, maar over Schiermonnikoog hoor ik altijd goede verhalen. Het schijnt er wat minder ‘oer-Hollandse gezinsvakantie’ te zijn en wat relaxter en diverser.
Dus de eerste keer was al niets en toen toch nog drie keer geprobeerd ?
Ben op Texel en Ameland geweest, allebei leuk om geweest te zijn. Op Ameland had ik net iets meer eiland gevoel en voor mij gevoel iets gevarieerder dan Texel.

Vlieland lijkt mij ook interessant om heen te gaan.
Karakter is wat je bent in het donker.
Renske schreef:
:worship:
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Schier vind ik het mooist maar daar ben ik ook het vaakst geweest dus het voelt gewoon ook heel vertrouwd. Heerlijk wandelen door de duinen, prachtig strand, leuk dorpje.
Maar eerlijk gezegd dat heb je op Ameland en Terschelling ook. Schier is wel wat kleiner en knusser.
Texel is afwisselender maar inderdaad minder een eiland gevoel.
Voor een autoloze week alleen zou ik zeker niet voor Texel gaan maar 1 van de andere drie.
Ik wil wel een beetje mengen met de rest van de waddenbezoekers. Moet je als alleenstaande ook een ANWB-jack en fietstassen hebben of is dat alleen als je minstens 30 jaar getrouwd bent?
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 25-01-2026 22:38
4.37% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Hipmetstip schreef:
25-01-2026 20:39
Ik zou voor Ameland gaan, dat is voor ons altijd thuiskomen. Het was het eerste waddeneiland wat ik ook bezocht. Daarna volgden Schier, Terschelling en Vlieland. Die laatste alleen voor een dag.
Wij hebben het er thuis wel eens over, wat maakt Ameland nou onze favoriet? De afwisseling die ik zoek, vind ik ook op Terschelling. Ik kan het eigenlijk niet eens zo goed omschrijven, het is een gevoel. Heerlijk op de fiets naar het Oerd en daar wandelen, met de bus naar Ballum en vandaar lopend over het strand naar Nes. Struinen door Nes, de Vleijen, heerlijk! Ook wel een afwisseling tussen rust en wat meer vertier.
Bagagevervoer, fietsenverhuur en vervoer (OV) zijn overal goed geregeld.
Hoewel ik gestemt heb op Terschelling heb ik ook het meest met Ameland. Ik kom er al sinds ik klein ben. Vroeger met mijn ouders in een caravan. Daarna jaarlijks op bezoek bij familie later met mijn vriend ( nu mijn man) en vervolgens met de kinderen. En ik heb een band met de veerboten van Wagenborg.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Nou het wordt Terschelling of Schiermonnikoog, of Ameland. Of Vlieland.
Tjezus, wat vals
feow schreef:
25-01-2026 20:56
Haha, Claire.
Neem een roeiboot.
De bot’n van wag’nborg benn’n oud, die kunnen zo’n fluctuatie in ph niet aan.
;)
Die boten worden goed onderhouden hoor😉
MevrouwJack schreef:
25-01-2026 22:39
Kijk, de keuze is al vereenvoudigd.

One down, three to go.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Napraten mag ook gewoon hier hoor, gezellig juist ;-D
Tjezus, wat vals
Renske schreef:
Gooische vrouw hè 😊
Erla schreef:
25-01-2026 21:06
🤣 Zeker niet meer gaan.
Schier zou ik dan ook niet doen. Is zeker niet divers (prachtige natuur wel), officieel Fries eiland maar vol met nuchtere Groningers
Daarom ga ik niet meer naar Schier. Een sterk ons-kent-ons sfeertje van gegoede stadjers. En ja je kan er fietsen,met twee uur fietsen heb je het hele fietspad gehad.
Ik ben fan van Terschelling. Lekker fietsen, wandelen over de Boschplaat, meer mogelijkheden om ergens op een terrasje wat te drinken en eten.
MevrouwJack schreef:
25-01-2026 22:39
Vlieland is de mooiste, maar die heb je al eens gezien. En zal je nóg meer waarderen als je hebt ervaren dat de anderen toch net iets minder zijn.

En fietsen moet je niet meenemen, maar huren, dus die fietstassen worden je niet aangerekend. Zelfs met een tandem kom je daar weg, echt waar. Waarschijnlijk krijg je zelfs een hoop extra aanspraak als jij in je eentje op een tandem gaat zitten
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Yildizlar2 schreef:
25-01-2026 21:40
Dus de eerste keer was al niets en toen toch nog drie keer geprobeerd ?
Ja! De Waddeneilanden zijn onvermijdelijk denk ik: schoolreisje, vriendinnetje dat er een huisje had, schoonouders die er elke Kerst in een hotel vierden, studentenweekend, nou, dan heb je al aardig wat van die eilanden gezien.
Wij gaan graag naar Terschelling, dat vind ik het leukste eiland.

Texel is wel aardig, maar voor mijn gevoel geen eiland. Een stukje Noord Holland waar je met de boot naar toe gaat.
Ik vind 'alle' waddeneilanden prima, maar wel gruwelijk duur geworden.
Ben al jaaaaren niet geweest, omdat je elders meer voor minder krijgt. En dan bedoel ik niet voor 3 tientjes de wereld over vliegen, maar gewoon elders in Nederland
Is dat al wat meer recht getrokken?
Alle waddeneilanden zijn fijn, dus maakt niet uit wat je kiest!

Ik ga jaarlijks naar Terschelling en een paar keer per jaar naar Texel. De andere eilanden ben ik ook geweest, maar dat is al wat langer geleden.

Terschelling is geweldig vanwege de afwisseling, de Boschplaat en de zeehonden aan het eind van de Boschplaat.
En Texel is fijn vanwege de Slufter. Texel is meer een verlenging van Noord-Holland, met veel weilanden.
Ik ben dol op de waddeneilanden. Krijg er altijd meteen een vakantiegevoel van. Terschelling is mijn favoriet, op korte afstand gevolgd door Ameland. Alleen Schiermonnikoog vind niet veel aan.

Maar wij gaan het vaakst naar Texel. De boot naar Texel is veel goedkoper dan naar de andere eilanden, gaat vaak en je hoeft geen tijd te reserveren. Bovendien is er op Texel meer aanbod qua accomodaties (logisch ook uiteraard, eiland is een stuk groter), maar ook meer variatie mogelijk qua aankomst- en vertrekdag. Ik vind Texel dus vooral heel praktisch. Maar ik vind de natuur daar ook heel mooi, je kunt er prachtige wandelingen maken. En er is inderdaad wat meer vertier, daar houden wij ook van.
MevrouwJack schreef:
25-01-2026 22:37
Ik wil wel een beetje mengen met de rest van de waddenbezoekers. Moet je als alleenstaande ook een ANWB-jack en fietstassen hebben of is dat alleen als je minstens 30 jaar getrouwd bent?
Je moet gewoon gaan wandelen. Wandelaars hebben een andere dresscode dan fietsers.
jorchugh_jor schreef:
26-01-2026 08:32
Je moet gewoon gaan wandelen. Wandelaars hebben een andere dresscode dan fietsers.
Ja afritsbroek :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven