Werk & Studie alle pijlers

Dilemma, minder werken

03-02-2026 23:20 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al 1,5 jaar meer dan mijn contract wekelijks. Nu kreeg ik vandaag te horen, dat dit niet meer mag. Mijn eerste reactie was… dit mag niet ik werk dit aantal uren al meer dan 13 weken aan een gesloten.

Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.

Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
Wel gek dat je nog geen vast contract hebt als er zo'n tekort is, en je bent dan ook nog eens bang dat het niet verlengd wordt? Ik kan dat niet goed met elkaar rijmen.
Ik denk dat dit wel deels aan de sector ligt waar TO werkt. In de zorg geven ze niet graag vaste contracten en al helemaal niet voor veel uren.
klinkt alsof ze je niet zomaar kwijt willen, dus geen reden om niet op je strepen te gaan staan.

Ik kan me wel voorstellen dat ze je nieuwe contract + de werkelijkheid beter op elkaar aan gaan laten sluiten. En of het aantal uren wat je dan kunt werken passend is bij wat je wil, hangt inderdaad van de cao af. Bij mijn organistie kun je niet meer dan 40 uur en is er geen ruimte om daarbovenop overuren uit te betalen. Meer dan fulltime is geen optie.

aan jou dan de keuze of je het contract en het werk (en salaris) dan nog aantrekkelijk vindt
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Ik denk dat er twee zaken spelen:

1. Jij wil een contract voor extra uren wat in theorie zou kunnen
2. Zij willen zich primair aan de CAO houden en zien totaal geen belang in jouw een hoger contract aan te bieden

Ik zou hier als werkgever ook niet aan beginnen.
beabob wijzigde dit bericht op 05-02-2026 14:26
Reden: Slecht gelezen.
20.66% gewijzigd
LoveDobby schreef:
05-02-2026 06:44
Kleine organisatie door management zelf gevraagd, dus niemand wakker geworden.
Maar ze geven nu aan dat het niet meer mag. Dus iemand in de organisatie heeft tegen het management gezegd dat het niet meer mag.
Lungo schreef:
05-02-2026 10:05
Wat is dan het probleem
Het probleem is dat ze geen 45 uur meer mag werken.
Maar TO overweegt nu obv dat ze langer dan 3 maanden 45 uur werkt, af te dingen dat haar contracturen worden aangepast.
Maar is bang dat ze daardoor mogelijk haar contract niet verlengen.
TO, zijn er überhaupt collega's met een contract van 45 uur? Ik denk het niet, aangezien dat in strijd is met de cao.

Je hebt geen recht op 9 uur overwerk omdat je dat al 1,5 jaar duurt.
En het contract aanpassen naar 45 uur gaan ze ook niet doen, als het in strijd is met de CAO.

Het is wat anders als je een contract hebt voor 24 uur en je werkt er structureel 32. Dan kun je schriftelijk aanpassing vragen van je contracturen. Dat mogen ze niet weigeren.
Beabob schreef:
05-02-2026 13:17
Ik denk dat er twee zaken spelen:

1. Jij wil een contract voor extra uren wat in theorie zou kunnen
2. Zij willen zich primair aan de CAO houden en zien totaal geen belang in jouw een hoger contract aan te bieden

Waarom kun je het niet laten zoals het nu is? Gewoon 5 x 9 uur werken ondanks 36-uurs contract? Je krijgt betaald, vakantieopbouw etc..

Ik zou hier als werkgever ook niet aan beginnen.
Ze heeft te horen gekregen dat het niet meer mag, zie OP.
LoveDobby schreef:
05-02-2026 06:45
Dat is nog altijd mijn eigen keus.
zo werkt arbeidsrecht niet. De werkgever moet zich aan de CAO houden.
Pelle schreef:
05-02-2026 13:55
TO, zijn er überhaupt collega's met een contract van 45 uur? Ik denk het niet, aangezien dat in strijd is met de cao.

Je hebt geen recht op 9 uur overwerk omdat je dat al 1,5 jaar duurt.
En het contract aanpassen naar 45 uur gaan ze ook niet doen, als het in strijd is met de CAO.

Het is wat anders als je een contract hebt voor 24 uur en je werkt er structureel 32. Dan kun je schriftelijk aanpassing vragen van je contracturen. Dat mogen ze niet weigeren.
Je hebt geen idee waar je het over hebt, dat is duidelijk.
Pelle schreef:
05-02-2026 13:57
Nee hoor, niet als de werknemer akkoord is.
Pelle schreef:
05-02-2026 13:48
Ze heeft te horen gekregen dat het niet meer mag, zie OP.
Dat is wel heel ernstig slecht gelezen.... excuus.
Als TO nu ziek wordt, en kan aantonen dat ze de afgelopen 3 maanden structureel 45 uur per week werkte, dan is dat het aantal uren waar werkgever haar ziekteverzuim over moet betalen.
Dat kan ook nog meespelen.
Onkruit schreef:
05-02-2026 14:50
Als TO nu ziek wordt, en kan aantonen dat ze de afgelopen 3 maanden structureel 45 uur per week werkte, dan is dat het aantal uren waar werkgever haar ziekteverzuim over moet betalen.
Dat kan ook nog meespelen.
Yep. En, anders dan veel posters hier lijken te weten: ze heeft ook recht op dat contract van 45 uur. Maar niet na afloop van dat contract.
-Dushi- schreef:
05-02-2026 15:02
Yep. En, anders dan veel posters hier lijken te weten: ze heeft ook recht op dat contract van 45 uur. Maar niet na afloop van dat contract.
Dus als ze 50 uur zou werken, zou ze recht hebben op een contract van 50 uur?
-Dushi- schreef:
05-02-2026 14:20
Je hebt geen idee waar je het over hebt, dat is duidelijk.
nee inderdaad, geen idee..
-Dushi- schreef:
05-02-2026 14:20
Nee hoor, niet als de werknemer akkoord is.
dus als een werknemer akkoord gaat met minder vakantiedagen dan de CAO, mag dat ook gewoon?
Pelle schreef:
05-02-2026 13:57
Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en werkt standaard tegen de 50 uur per week. Daar zit ook een paar keer patat eten op locatie bij, maar hij krijgt standaard 50 uur per week betaald.
Ik ken ook een brugwachter die van maart tot oktober 55 uur werkt en van november tot februari minimaal. Hij mag ook niet op vakantie in de periode dat hij meer dan ft werkt.
Pelle schreef:
05-02-2026 16:05
Dus als ze 50 uur zou werken, zou ze recht hebben op een contract van 50 uur?
Daar lijkt het wel op.
Google:

Belangrijke punten (CAO Kinderopvang):
Structureel overwerk: Werk je gedurende een langere periode (vaak 3 maanden of langer) structureel meer uren dan in je contract staat? Dan kun je via het principe "het rechtsvermoeden van arbeidsomvang" aanspraak maken op een contractuitbreiding.
Tijdelijk contract: Ook bij een tijdelijk contract geldt dat feitelijk structureel meer werken recht geeft op aanpassing van de uren op je loonstrook/contract.
Actie: Bespreek dit met je werkgever en leg het vast. Het is raadzaam om je uren goed bij te houden.
Onkruit schreef:
05-02-2026 16:38
Daar lijkt het wel op.
Google:

Structureel overwerk: Werk je gedurende een langere periode (vaak 3 maanden of langer) structureel meer uren dan in je contract staat? Dan kun je via het principe "het rechtsvermoeden van arbeidsomvang" aanspraak maken op een contractuitbreiding.
Tijdelijk contract: Ook bij een tijdelijk contract geldt dat feitelijk structureel meer werken recht geeft op aanpassing van de uren op je loonstrook/contract.
Actie: Bespreek dit met je werkgever en leg het vast. Het is raadzaam om je uren goed bij te houden.
Ja, dat was al duidelijk. De vraag is nu of 'Google' ook gelijk heeft als het aantal uren dat structureel gewerkt is groter is dan als fulltime aangegeven in de CAO.
Graftak!
Onkruit schreef:
05-02-2026 16:38
Daar lijkt het wel op.
Google:

langere tijd 50 uur werken is in strijd met de wet. Dus een contract voor 50 uur mag zeker niet.
Over een periode van 16 weken, mag je gemiddeld maximaal 48 uur werken.

Mijn dochter had een bijbaan voor 12 uur per week, maar toen zij 40 uur stage ging lopen bij een ander bedrijf, heeft de bijbaan haar contract tijdelijk gewijzigd naar 8 uur per week. Dat was dus een werkgever die zich netjes aan de regels hield, ook al had mijn dochter 12 uur willen blijven werken.
ladadieladieda schreef:
05-02-2026 16:32
Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en werkt standaard tegen de 50 uur per week. Daar zit ook een paar keer patat eten op locatie bij, maar hij krijgt standaard 50 uur per week betaald.
Ik ken ook een brugwachter die van maart tot oktober 55 uur werkt en van november tot februari minimaal. Hij mag ook niet op vakantie in de periode dat hij meer dan ft werkt.
maar die brugwachter werkt gemiddeld geen 55 uur.
en jouw broer heeft vast geen contract voor 50 uur. en dan nog, is het in strijd met de wet.
er zijn ook werkgevers die minderjarigen meer uren laten werken dan mag. Of op tijden laten werken die niet mogen. En ook al zijn het kind en de ouders akkoord, mag het nog steeds niet.
Pelle schreef:
05-02-2026 17:29
er zijn ook werkgevers die minderjarigen meer uren laten werken dan mag. Of op tijden laten werken die niet mogen. En ook al zijn het kind en de ouders akkoord, mag het nog steeds niet.
Maar het gebeurt, en zolang iedereen er blij mee is en het vrijwillig doet, wat is er dan loos?
ladadieladieda schreef:
05-02-2026 17:59
Maar het gebeurt, en zolang iedereen er blij mee is en het vrijwillig doet, wat is er dan loos?
serieus?
Dus jij ziet geen kwaad in 15-jarigen nachtdiensten te laten draaien?
Het is om kinderen te beschermen en schooltijd wordt ook gezien als arbeidstijd.
Daarom mag een 15-jarige max 12 uur werken in een schoolweek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven