Interpreteren IEP groep 7

13-02-2026 13:10 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61

Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.

Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?

Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..

Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Laura schreef:
14-02-2026 11:35
Ik wil een advies dat past en recht doet aan mijn zoontje.. dat is het enige.. bang dat hij zich gaat vervelen als hij op havo zit en dat is, weet ik zelf, echt niet fijn..
Nouja thanks!
Maar wat geeft school hierover aan? Hoe zien zij hem? Verveelt hij zich nu ook op school? Krijgt hij extra uitdaging bij andere vakken aangeboden?
Laura schreef:
14-02-2026 11:35
Ik wil een advies dat past en recht doet aan mijn zoontje.. dat is het enige.. bang dat hij zich gaat vervelen als hij op havo zit en dat is, weet ik zelf, echt niet fijn..
Nouja thanks!
Daar moet je ook voor waken.
Er zijn maar twee mensen die voor haar op kunnen komen en dat zijn jullie als ouders.
Dus laat je niet ontmoedigen door dit soort reacties; geen van hen kunt jullie situatie en jullie dochter.
Het is belangrijk dat ze op een niveau komt dat passend is en haar uit kan blijven dagen.

Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd naar mijn andere vragen. Want er speelt zoveel meer dan IEP resultaten.
(Ik ben zelf leerkracht overigens.)
25 jaar geleden hadden we niet eens vwo brugklassen, maar enkel havo/vwo op mijn school. Na het 1e jaar kon je eventueel naar Gymnasium en na het 2e jaar naar Atheneum.

Heb even opgezocht en bij school in onze regio heb je havo/vwo brugklas en vwo(waar je ook Grieks in 1e jaar krijgt en Grieks/Latijn in 2e jaar) maar staat wel bij dat pas na 2e jaar definitieve niveau wordt vastgesteld.

Maakt het verschil havo/vwo of vwo bij jullie uit mbt school van je keuze? In dat opzicht kan ik me het belang van het advies nu beter voorstellen.
You can only succeed when there is room to fail.
Maar TO, wat gaat school en wat gaan jullie aan de rekenvaardigheden doen? Want dat lijkt me echt wenselijk.
Si abra la puerta hay lobos.
[....]

Want eerst af wat school gaat zeggen.
Als je vertrouwen hebt in de schil, vertrouw je. Ook op het advies wat zij geven.
Jij kan je zoon heel oienter vinden. Wat laat hij op school zien?

Pfff en zo creëren we een lat.voor kinderen....
Puur op cijfers.....61 bij rekenen is echt vmbo onderaan.... Dus VWO.... Gaat het niet worden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-02-2026 11:56
Reden: OP quoten is niet toegestaan
63.14% gewijzigd
Annnn schreef:
14-02-2026 15:19
Als je vertrouwen hebt in de schil, vertrouw je. Ook op het advies wat zij geven.

Puur op cijfers.....61 bij rekenen is echt vmbo onderaan.... Dus VWO.... Gaat het niet worden.
61 is in groep 7 vmbo-tl/havo niveau.
Kijk vooral ook naar wat kind zelf wil. En als het naar het vwo wil, kijk dan of het de komende tijd wat extra kan oefenen met rekenen dmv squla bijvoorbeeld.

Uiteindelijk draait het ook vooral om motivatie en inzet om succesvol te zijn op het vwo. Ze moeten het echt zelf willen. (Tenzij je zes jaar lang wil gaan lopen pushen en een fortuin aan bijles uit wil geven om vervolgens een ongelukkig kind te hebben.)
Annnn schreef:
14-02-2026 15:19

Even quote verwijderen. Dat mag niet bij ot
You can only succeed when there is room to fail.
__appelbloesem__ schreef:
14-02-2026 09:59
Voor hem wellicht niet, voor andere kinderen wel. Er zijn genoeg kinderen die het vwo met twee vingers in hun neus doen, kinderen die het heel fijn vinden om te leren, en niet genoeg uitgedaagd worden op de havo.
Wat het beste bij de zoon van TO past kan ik niet zeggen, maar het is echt onzin om te doen alsof het voor kinderen allemaal niets uitmaakt. Ik bloeide juist op op het vwo (en nog meer tijdens mijn studie), aan het einde van de basisschool was ik alleen maar gefrustreerd omdat we niet opschoten.
Overigens staat passend onderwijs voor je kind willen natuurlijk los van trots zijn op je kind.
Mee eens en ik denk niet dat elke ouder wil dat hun kind heel veel moeite op school heeft.

Mijn kinderen zijn een stuk jonger dus wij hebben net moeten kiezen of de oudste langer ging kleuteren of direct door zou gaan. Waar we wonen mogen de ouders kiezen en de leerkrachten geven advies dus precies andersom. Onze oudste was niet gelukkig in de kleuterklas en wilde juist leren. Dus we hebben ervoor gekozen om haar door te laten gaan ook al zeiden de leerkrachten dat ze twijfels hadden vanwege de taal. Dit is echt de juiste keuze geweest en ondanks de taal loopt ze voor op de rest. Terwijl we met de jongste nu voor dezelfde keuze staan qua langer kleuteren en we het nu niet zeker weten dus even afwachten. Alleen dit is dus van groep 2 naar groep 3 dus dat is wel anders vergeleken met de middelbare school. Maar ik heb wel gezien dat de oudste echt niet gelukkig werd van spelen en mentaal uitgedaagd moest worden. Ze maakte 20 tekeningen per dag. Terwijl de jongste dat helemaal niet heeft.
Rabarbara schreef:
14-02-2026 14:53
Maar TO, wat gaat school en wat gaan jullie aan de rekenvaardigheden doen? Want dat lijkt me echt wenselijk.
Stap 1 lijkt me een gesprek met de leerkracht.
Misschien gaan de methode toetsen wel goed? Misschien is er een specifiek onderdeel van rekenen waar kind moeite mee heeft? Hoe ging rekenen in groep 5 en 6?
dawncutler schreef:
14-02-2026 15:29
61 is in groep 7 vmbo-tl/havo niveau.

Is dat zo.... Vind ik flink hoog advies. Eerlijk gezegd

Dochter had hier in Jan van groep 6 al 69!...
studiemiepmiep schreef:
14-02-2026 18:14
Is dat zo.... Vind ik flink hoog advies. Eerlijk gezegd

Dochter had hier in Jan van groep 6 al 69!...
Jeetje!
Graftak!
Pelle schreef:
14-02-2026 15:51
Stap 1 lijkt me een gesprek met de leerkracht.
Misschien gaan de methode toetsen wel goed? Misschien is er een specifiek onderdeel van rekenen waar kind moeite mee heeft? Hoe ging rekenen in groep 5 en 6?
Precies. Rekenen is belangrijk en een kind dat op alle andere gebieden zo goed presteert en op rekenen helemaal niet ontwikkelt, dat zou je toch even moeten uitzoeken.
Zegt geen biet die scores of ze goed de middelbare school doorkomen...wij zijn blij als de havo lukt.

Maar een advies van vmbo-havo bij een score van 61 in groep 7 klopt echt niet. Dan beheers je net het 1 F niveau. ..

Je moet eerder denk aan VMBO (en dan daarin ergens een breedte zelf VMBO T is aan de hoge kant imo) maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Je hebt nog 1.5 jaar en je kunt kijken waar het in zit.

Maar ik zou aan de docent vragen hoe de methode toetsen zijn gemaakt..hoe gaat dat? Gaat dat ook moeizaam...maw is die iep score gewoon een juiste weerspiegeling of scoort ie toevallig alleen met die iep beroerd (kan he...). En welke onderdelen scoort ie dan slecht.
Sommige kinderen zijn gewoon ook niet echt in een hokje te plaatsen. Maar het is, vind ik, wel belangrijk uit te zoeken of je je kind ergens beter bij kunt begeleiden.
LaFleurNoire schreef:
14-02-2026 13:28
Niet als blijkt dat hij in de brugklas zijn wiskundetoetsen consequent ondermaats maakt. Dan wordt het havo in de tweede.
Maar dat wordt het dan toch ook met een vwo advies?

Mijn zoon zou nu niet overgaan van 2 naar 3. Mentor zei dat hij dan zou blijven zitten, omdat hij echt wel past in dit type vwo... Ik heb hem gezegd dat wij ons hard zullen maken voor zijn keuze ( 2 vwo of 3 Havo) Havo heeft in deze ook voordelen: hij kan, als hij goed genoeg examen doet, daarna nog naar het vwo en heeft dan al examen ervaring. Hij is mega jong en mega dyslectisch.... Maar kennelijk ook mega ambitieus :)
Ceester schreef:
14-02-2026 22:38

Mijn zoon zou nu niet overgaan van 2 naar 3. Mentor zei dat hij dan zou blijven zitten, omdat hij echt wel past in dit type vwo... Ik heb hem gezegd dat wij ons hard zullen maken voor zijn keuze ( 2 vwo of 3 Havo) Havo heeft in deze ook voordelen: hij kan, als hij goed genoeg examen doet, daarna nog naar het vwo en heeft dan al examen ervaring. Hij is mega jong en mega dyslectisch.... Maar kennelijk ook mega ambitieus :)
Het gaat ook om andere dingen dan alleen of je wel een toekomst hebt met een bepaald niveau.
Belangrijk is ook of je nu een beetje aansluiting hebt met klasgenoten. En dan kan het verschil tussen havo en vwo echt wel belangrijk zijn.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Ceester schreef:
14-02-2026 22:38

2x examen doen betekent ook 2x gala, 2x examenfeesten en 2x heel lang vakantie :hello:.
Rabarbara schreef:
14-02-2026 19:05
Sommige kinderen zijn gewoon ook niet echt in een hokje te plaatsen. Maar het is, vind ik, wel belangrijk uit te zoeken of je je kind ergens beter bij kunt begeleiden.
We realiseren ons nog niet hoezeer de wereld anders geworden is en het (school)systeem niet mee evalueerde.
Ben-ik-weer schreef:
15-02-2026 15:54
We realiseren ons nog niet hoezeer de wereld anders geworden is en het (school)systeem niet mee evalueerde.

Er zijn echt wel kinderen die passen in het schoolsysteem. Ik heb thuis een kind dat nergens echt past en een kind dat een echt vwo'er is en prima past op een reguliere middelbare school.
Dat er kinderen niet passen, dat weet ik. En dat is naar. Ik heb alleen geen idee hoe je het anders moet doen, hoe je dat systeem dan moet laten evolueren.
Ben-ik-weer schreef:
15-02-2026 15:54
Hoe moest je 30 jaar geleden überhaupt weten dat er veel mensen buiten het schoolsysteem vielen?

Die ouders zaten niet op internet met elkaar erover te kwekken. Het stond nooit in de krant.

Harold was gewoon op een dag niet op school en toen dat heel lang duurde vroeg je eens aan een vriend van hem: 'wanneer komt hij terug? Weet ik niet'

En een tijd later had niemand het meer over hem.
Dropdrop schreef:
15-02-2026 17:58
Hoe moest je 30 jaar geleden überhaupt weten dat er veel mensen buiten het schoolsysteem vielen?

Die ouders zaten niet op internet met elkaar erover te kwekken. Het stond nooit in de krant.

Harold was gewoon op een dag niet op school en toen dat heel lang duurde vroeg je eens aan een vriend van hem: 'wanneer komt hij terug? Weet ik niet'

En een tijd later had niemand het meer over hem.
En hoe gaat het nu met Harold?
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Mijn schooladvies dateert uit 1984. Volgens mij ging dat gewoon uit de losse pols. De school deed geen citotoets. Ik had in de vijfde klas alle rekenboekjes uit en las in de vierde boeken uit de C-sectie (met speciale toestemming). In de vijfde en zesde heb ik vooral veel gebreid en plantjes water gegeven. Desondanks werd het een havo-advies, geen idee wat de motivatie daarachter was. Na de generieke brugklas werd het wel vwo.
Bij mijn kinderen heb ik de eisen zien verstrengen. Oudste kwam weg met af en toe een B voor rekenen en kreeg vwo-advies. Jongste werd volledig afgerekend op slechte Cito’s en kreeg alleen dankzij de eindcito van 544 nog een mavo-advies (bijgesteld). Dat was een kind dat altijd rondom de onderste middenmoot presteerde, dus die had niets aan een zgn ‘kansklas.’
Solomio schreef:
15-02-2026 18:59
En hoe gaat het nu met Harold?
Ja nooit meer gezien... laatste nieuws was dat hij categoraal gymnasium in de stad ging doen.

Maarja hoe gaat het met al die mensen? Dat meisje dat zwanger was bij het eindexamen? Dat meisje met die agressieve vriend?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven