Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2643 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel procent van de LinkedIn profielen kloppen. Iedereen vult het natuurlijk heel bescheiden en volledig naar waarheid....
Appletje schreef:
19-02-2026 11:51
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel procent van de LinkedIn profielen kloppen. Iedereen vult het natuurlijk heel bescheiden en volledig naar waarheid....
Ik las onlangs op het profiel van een vroegere junior uit mijn toenmalige team bij een andere werkgever dat hij toen juist leiding gaf aan dat team. Interessant, nooit iets van gemerkt.
Sun.lover schreef:
19-02-2026 11:32
Ik vind dat wachtgeld een stuk minder erg dan kamerleden die een flink salaris (+ wachtgeld) opstrijken terwijl ze amper iets doen voor dat geld (PVV, FVD). De zogenaamde spookkamerleden, of partijen die creatief met de invulling van hun zetels omgaan en ook een hoop wachtgeld opstrijken (FVD).
van Berkel vindt het idee om de WW in te korten en verder te maximaliseren blijkbaar een goed idee. Maar alleen is zij daar zelf niet het slachtoffer van, 2e kamerleden vallen buiten deze regeling.
Dilan Yesilgoz heeft ook haar CV wat veranderd in haar voordeel.
Zo beweerde ze een naaste medewerken van burgemeester v/d Laan te zijn geweest. Ze was beleidsadviseur, maar had nooit zelf contact met de burgemeester.
Ze zwakte haar periode bij de SP (7 jaar en had hierbij een bestuursfunctie) af tot een korte periode.
Haar levensloop heeft ze ook verschillende malen aangepast, bijgesteld of iets anders voorgesteld.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
margreetder schreef:
19-02-2026 12:14
van Berkel vindt het idee om de WW in te korten en verder te maximaliseren blijkbaar een goed idee. Maar alleen is zij daar zelf niet het slachtoffer van, 2e kamerleden vallen buiten deze regeling.
2e kamerleden ontvangen geen ww uit hoofde van dat ambt.
Sun.lover schreef:
19-02-2026 11:32
Ik vind dat wachtgeld een stuk minder erg dan kamerleden die een flink salaris (+ wachtgeld) opstrijken terwijl ze amper iets doen voor dat geld (PVV, FVD). De zogenaamde spookkamerleden, of partijen die creatief met de invulling van hun zetels omgaan en ook een hoop wachtgeld opstrijken (FVD).
Hoezo is dat een stuk minder erg?

Feit is dat Nathalie van Berkel wegens persoonlijke grove nalatigheid met slechts 3 maanden werk 2 jaar vergoeding opstrijkt. Dat doet iets met het vertrouwen in politici. En daar heeft iedereen last van.

Of is het vooral te doen om de PVV en FVD? Dat wat Kamerleden van rechtse partijen doen toch net iets erger is?
Paradise schreef:
19-02-2026 14:47

Feit is dat Nathalie van Berkel wegens persoonlijke grove nalatigheid met slechts 3 maanden werk 2 jaar vergoeding opstrijkt. Dat doet iets met het vertrouwen in politici. En daar heeft iedereen last van.

Of is het vooral te doen om de PVV en FVD? Dat wat Kamerleden van rechtse partijen doen toch net iets erger is?
Van Berkel kon weg als kamerlid met wachtgeld of in de Kamer blijven (waarschijnlijk als eenmansfractie), dat was de afweging.

Bij de amper functionerende Kamerleden speelt iets anders: ze doen niet waarvoor ze eigenlijk betaald worden, en vanuit het bestuur van die partijen staat daar geen enkele sanctie op.
Vanielje schreef:
19-02-2026 14:52
Van Berkel kon weg als kamerlid met wachtgeld of in de Kamer blijven (waarschijnlijk als eenmansfractie), dat was de afweging.

Bij de amper functionerende Kamerleden speelt iets anders: ze doen niet waarvoor ze eigenlijk betaald worden, en vanuit het bestuur van die partijen staat daar geen enkele sanctie op.
Maar het mag gewoon he. Dat laatste geval. En het is aan de partij om daarop te handelen.

Ik lig zelf niet wakker van het wachtgeld van Van Berkel, en ik snap de afwegingen goed, maar ik begrijp ook goed als mensen dat wachtgeld niet begrijpen.

En dat wachtgeld is daar ook niet voor bedoeld. Wachtgeld is bedoeld voor politici die hun nek uitsteken. Dat ze niet in de problemen komen later als ze politieke standpunten hebben ingenomen. Dat ze vrij kunnen spreken en handelen.
paradise wijzigde dit bericht op 19-02-2026 15:00
2.36% gewijzigd
Vanielje schreef:
19-02-2026 14:52

Wat bedoel je trouwens met afweging? Is ze weggestuurd? Of verzocht weg te gaan? Of is die afweging helemaal niet gemaakt? En is het feit dat ze wachtgeld krijgt gewoon een gevolg?
Maar goed, ik snap het vergelijken van wat Van Berkel heeft gedaan met wat anderen hebben gedaan niet zo goed. Wat heeft het voor zin om iets te zoeken wat toch echt nog erger is?

Rabarbara had het eerder over bagatelliseren. Maar ik vind die vergelijkingen met wat anderen doen een duidelijke vorm van bagatelliseren.

Van Berkel ging de fout in.
Paradise schreef:
19-02-2026 14:59
Wat bedoel je trouwens met afweging? Is ze weggestuurd? Of verzocht weg te gaan? Of is die afweging helemaal niet gemaakt? En is het feit dat ze wachtgeld krijgt gewoon een gevolg?
Waarom stel je mij deze vragen?

Feit: er waren twee mogelijkheden. In de Kamer blijven tegen salaris of opstappen en recht hebben op wachtgeld.
Vanielje schreef:
19-02-2026 15:10
Waarom stel je mij deze vragen?

Feit: er waren twee mogelijkheden. In de Kamer blijven tegen salaris of opstappen en recht hebben op wachtgeld.
Ah, je bedoelt dat ze zelf die afweging heeft gemaakt. Maar dat weten we natuurlijk helemaal niet. Misschien heeft ze helemaal niets afgewogen.

Maar ik snap je punt.
Paradise schreef:
19-02-2026 14:47

Waarom ik dat erger vind is dat zij al heel lang niets doen voor veel geld en daarna nog wachtgeld opstrijken.
Sommigen zijn niet alleen spookkamerlid, maar daarnaast ook nog raadslid van een gemeente of provincie. Volgens AI komt dat verschijnsel vaker voor aan de rechter zijde van het politiek spectrum.

En dat zou ik ook vinden als linkse kamerleden zelden tot nooit zouden komen opdagen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
19-02-2026 16:51
Waarom ik dat erger vind is dat zij al heel lang niets doen voor veel geld en daarna nog wachtgeld opstrijken.
Sommigen zijn niet alleen spookkamerlid, maar daarnaast ook nog raadslid van een gemeente of provincie. Volgens AI komt dat verschijnsel vaker voor aan de rechter zijde van het politiek spectrum.

En dat zou ik ook vinden als linkse kamerleden zelden tot nooit zouden komen opdagen.
Ik snap dat dat erg is.

Maar waarom moet dat vergeleken worden met heel iets anders? Namelijk liegen over je cv?

Ik kan nog wel ergere dingen bedenken dan spooklid-zijn. Maar wat is het nut daarvan?

Als jij iets hebt gedaan wat niet kan, dan gan je toch ook niet wijzen naar een ander die iets nog ergers heeft gedaan?
Paradise schreef:
19-02-2026 17:03
Ik snap dat dat erg is.

Maar waarom moet dat vergeleken worden met heel iets anders? Namelijk liegen over je cv?

Ik kan nog wel ergere dingen bedenken dan spooklid-zijn. Maar wat is het nut daarvan?

Als jij iets hebt gedaan wat niet kan, dan gan je toch ook niet wijzen naar een ander die iets nog ergers heeft gedaan?
Om de zaken in perspectief te zien.

Ik vind het raar dat deze vrouw naast de terugtrekking als staatssecretaris en kamerlid allerlei extra "maatregelen" zoals onthouding van wachtgeld en maatschappelijke uitsluiting wordt toegewenst, terwijl de plagierende staatssecretaris (eigenlijk gewoon diefstal) en de lummelende kamerleden gewoon mochten blijven.
Vanielje schreef:
19-02-2026 17:30
Om de zaken in perspectief te zien.

Ik vind het raar dat deze vrouw naast de terugtrekking als staatssecretaris en kamerlid allerlei extra "maatregelen" zoals onthouding van wachtgeld en maatschappelijke uitsluiting wordt toegewenst, terwijl de plagierende staatssecretaris (eigenlijk gewoon diefstal) en de lummelende kamerleden gewoon mochten blijven.
Je vergelijkt nu allemaal andere dingen met elkaar.

Nathalie van Berkel stapte zelf op. Zowel als staatssecretaris, als als Kamerlid. Dus dat ze weg ging, was haar eigen keuze. Dus misschien mocht ze ook wel blijven?

De discussie gaat nu even of het terecht is dat iemand met iets meer dan 3 maanden werk recht zou moeten hebben op wachtgeld dat daar nadrukkelijk niet voor bedoeld is.

Als de PVV-Kamerleden of Vicky Maeijer na ongeveer 3 maanden waren afgetreden ivm eigen laakbaar gedrag, dan had ik hetzelfde gevonden. En ik denk meer mensen.

Je plaatst dingen in perspectief die heel anders zijn.
Ik lees hier trouwens ook niemand die Nathalie van Berkel maatschappelijke uitsluiting toewenst.
Paradise schreef:
19-02-2026 17:56
Je vergelijkt nu allemaal andere dingen met elkaar.

Nathalie van Berkel stapte zelf op. Zowel als staatssecretaris, als als Kamerlid. Dus dat ze weg ging, was haar eigen keuze. Dus misschien mocht ze ook wel blijven?

De discussie gaat nu even of het terecht is dat iemand met iets meer dan 3 maanden werk recht zou moeten hebben op wachtgeld dat daar nadrukkelijk niet voor bedoeld is.

Als de PVV-Kamerleden of Vicky Maeijer na ongeveer 3 maanden waren afgetreden ivm eigen laakbaar gedrag, dan had ik hetzelfde gevonden. En ik denk meer mensen.

Je plaatst dingen in perspectief die heel anders zijn.
En wat als diegene in 3 maanden net zoveel of meer kamerwerk heeft verzet dan sommigen in 3 jaar?Het is geen luie dame. Jij vind het wachtgeld een probleem. Ik vind nutteloos veel geld vangen en dan ook nog recht hebben op wachtgeld ook heel erg, want dubbelop vangen.
Maar kennelijk mogen we van jou alleen maar boos zijn op mw. van Berkel.
Sun.lover schreef:
19-02-2026 19:08
En wat als diegene in 3 maanden net zoveel of meer kamerwerk heeft verzet dan sommigen in 3 jaar?Het is geen luie dame. Jij vind het wachtgeld een probleem. Ik vind nutteloos veel geld vangen en dan ook nog recht hebben op wachtgeld ook heel erg, want dubbelop vangen.
Maar kennelijk mogen we van jou alleen maar boos zijn op mw. van Berkel.
Huh? Wat is dit nu weer voor raar argument? 'Het is geen luie dame'.

Sorry, je bent wat ze heeft gedaan enorm aan het goedpraten. Iets anders kan ik er niet van maken.

Volstrekt uit de lucht gegrepen argument namelijk dat ze alsnog meer heeft gedaan dan anderen in 3 jaar. Dan doe je heel erg je best om het goed te praten zelfs. Namelijk dingen inkleuren om het iets beter te maken.

En het ging nu toch even over Van Berkel? Maar jij moest zo nodig over heel iets anders beginnen.

Bij BOOS (radio) trouwens een item momenteel dat ze veel vaker loog over haar cv. Ook bij andere werkgevers. En dat waren allemaal bijna overheidswerkgevers. Ze heeft 20 jaar voor de overheid gewerkt. Dus als we toch gaan vergelijken.
Van Berkel was inderdaad wel heel creatief met haar CV.
Wat wachtgeld betreft, zijn het vooral de vallende kabinetten die heel veel geld kosten. Alleen al vorig jaar 1 miljoen euro aan oud PVV en NSC bewindspersonen. Dit jaar zal de rekening nog hoger zijn, want nog meer oud-ministers die een nieuwe baan moeten zoeken, en een hele groep aan oud Kamerleden die wachtgeld ontvangen tot ze een nieuwe baan krijgen die evenveel verdiend.

(En deze keer, omdat zowel de PVV als de NSC direct hun ministers en staatssecretarissen uit het kabinet terugtrokken betekend dat er ook weer nieuwe ministers en staatssecretarissen benoemd zijn, zodat dit voor een dubbele groep nu wachtgeld betekend). Gelukkig kost Schoof volgens mij niets, want wachtgeld is tot aan je pensioenleeftijd).
Rust in je portemonnee: ja de hoogste inkomens > € 115.000 per jaar gaan er het meest op vooruit. Idioot. Wel fijn als je in de 2e kamer of regering zit, dan val je in deze categorie.
margreetder schreef:
20-02-2026 12:06
Rust in je portemonnee: ja de hoogste inkomens > € 115.000 per jaar gaan er het meest op vooruit. Idioot. Wel fijn als je in de 2e kamer of regering zit, dan val je in deze categorie.
Ik denk dat we de volgende keer nog wat rechtser moeten gaan stemmen. Dan komt het vast goed.... Mensen maken zich drukker over erfbelasting (waar heel veel mensen maar weinig van merken) en HRA dan de impact op normale inkomens.
margreetder schreef:
20-02-2026 12:06
Die hele rust in je portemonnee van de VVD was sowieso onzin, ik snap ook niet dat Yesilgoz daar in de campagne niet harder op is aangesproken. Het geldt bijvoorbeeld wel voor woningeigenaren, maar zeker niet voor huurders volgens de VVD.
Ik vind het nog niet bij benadering een uitgebalanceerd akkoord. Ik kan de denkwijze van gl,PvdA en de CU hierin prima volgen. Hoezo de rekening weer niet neerleggen bij diegenen die het makkelijk kunnen betalen.
Ik zag eigen risico van in de 500 langskomen op de sociale? Ik hoop dat het niet waar is want anders gaan nog meer mensen zorg mijden.
Pluviofiel|Firm believer of Karma

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven