Schutting

24-02-2026 17:46 314 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.

De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.

Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.

Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.

Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd :)
Irregular_Choice schreef:
26-02-2026 17:54
Als ze dat nou hadden overlegd met TO, hadden ze die kosten ook kunnen delen. Samen met de kosten voor die nieuwe schutting op de erfgrens.
Ja dat is zo. Maar dat is de situatie nu niet meer.
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 18:09
Euh nee, die staat er al hè. Alleen op de grond van TO.

Maar dan is het wettelijk toch geen erfafscheiding, want hij staat niet op de erfgrens? Dan is het gewoon een schutting in iemands tuin en moet er iets anders komen om de twee erven van elkaar te scheiden, lijkt me. Toch?
Tavistock schreef:
26-02-2026 18:21
Maar dan is het wettelijk toch geen erfafscheiding, want hij staat niet op de erfgrens? Dan is het gewoon een schutting in iemands tuin en moet er iets anders komen om de twee erven van elkaar te scheiden, lijkt me. Toch?
Dit denk ik ook. Al zet je er een hekwerk neer.

Alleen dan zou het misschien zo kunnen zijn dat TO daar dan technisch gezien weer aan mee moet betalen?
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 16:25
Dan kun je ook niet zo stellig beweren dat TO alleen aan geld denkt, als je geen idee hebt.
Ik vind het heel raar dat de buren een nieuwe schutting niet nodig vonden en zodra TO een nieuwe schutting plaatst halen ze die andere gelijk weg. Zou ik niet blij van worden.
Dubbele schutting met 5 cm ertussen is toch ook geen porem.
Tavistock schreef:
26-02-2026 18:21
Nee, dan hebben de buren gewoon een paar cm. meer tuin. Natuurlijk hoeven de buren nu niet nog ook iets te maken op de erfafscheiding. Dat zou overigens ook funest zijn voor de schutting van TO want daar gaat alleen maar zooi tussen zitten wat gaat rotten, blad en zo. Een dubbele schutting is sowieso dus nooit een oplossing.

Bovendien wilde de buren van TO niet meebetalen aan een schutting, dus het lijkt me sterk dat ze nu ineens wel iets zouden willen plaatsen voor de gloednieuwe schutting van TO, mits ze deze spuuglelijk vinden natuurlijk maar iets zegt me dat dat niet het geval is.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
BrutaImmaculata schreef:
26-02-2026 18:33
Dubbele schutting met 5 cm ertussen is toch ook geen porem.
En denk es aan al dat onkruid waar niemand meer bij kan. Moet je iedere week je schutting scheren.
Graftak!
Maar die dubbele schutting heeft TO geregeld dus als dat niet goed voor de nieuwe schutting, is het alleen maar goed dat de buren die oude verwijderd. Dat kost bij ons in de stad trouwens wel geld, je betaalt bij de stort op gewicht.

En de nieuwe staat niet op de erfafscheiding, maar 5cm ernaast. Dus ik denk dat de buren het zichzelf lastig hebben gemaakt door de oude weg te halen. En dat TO het onnodig lastig heeft gemaakt door deze niet echt op de erfgrens te zetten.

Maar dat kan een overweging zijn geweest zodat de buren dan niets eraan mogen hangen
Tavistock schreef:
26-02-2026 18:46
Maar die dubbele schutting heeft TO geregeld dus als dat niet goed voor de nieuwe schutting, is het alleen maar goed dat de buren die oude verwijderd. Dat kost bij ons in de stad trouwens wel geld, je betaalt bij de stort op gewicht.

En de nieuwe staat niet op de erfafscheiding, maar 5cm ernaast. Dus ik denk dat de buren het zichzelf lastig hebben gemaakt door de oude weg te halen. En dat TO het onnodig lastig heeft gemaakt door deze niet echt op de erfgrens te zetten.

Maar dat kan een overweging zijn geweest zodat de buren dan niets eraan mogen hangen
Waarom hebben de buren het zichzelf lastig gemaakt? Zij hebben nu een extra stukje grond en een gratis schutting. En hoe had TO het volgens jou op de erfgrens moeten zetten? Ze kon niet in haar eentje beslissen dat die oude schutting eruit ging. Dus zette ze er een op haar eigen grond.

Wij hadden in ons vorige huis ook twee schuttingen achter elkaar vanwege gedoe. Nooit problemen van gekomen qua schutting.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 19:00
Waarom hebben de buren het zichzelf lastig gemaakt? Zij hebben nu een extra stukje grond en een gratis schutting. En hoe had TO het volgens jou op de erfgrens moeten zetten? Ze kon niet in haar eentje beslissen dat die oude schutting eruit ging. Dus zette ze er een op haar eigen grond.

Wij hadden in ons vorige huis ook twee schuttingen achter elkaar vanwege gedoe. Nooit problemen van gekomen qua schutting.

Maar als zij tegen de buren had gezegd: “Ok, jammer, dan betaal ik het zelf, vinden jullie het goed dat ik de oude weghaal en de nieuwe daar neerzet?” Zoals ze dat (waarschijnlijk) met de andere buren ook heeft gedaan. Dan hadden die buren dat vast niet erg gevonden. En misschien ook nog wel een bloemetje gebracht.

Nu heeft ze zichzelf in de vingers gesneden door (principieel?) de schutting op haar grond te zetten. Dat is misschien emotioneel te begrijpen, want boos omdat de buren niet mee willen betalen, maar uiteindelijk niet handig denk ik.

Oh, en ik denk dat al TO gaat afdwingen dat er op de werkelijke erfgrens een erfscheiding komt, dat de buren daar wel aan mee móeten betalen. Zij hebben de oude immers weg gehaald. Daarom denk ik dat de buren het zichzelf moeilijk hebben gemaakt door zonder overleg de oude schutting weg te halen. Omdat TO vermoedelijk nu in haar recht staat hen te dwingen een nieuwe neer te zetten
tavistock wijzigde dit bericht op 26-02-2026 19:07
27.56% gewijzigd
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 18:12
TO kan niet vragen of haar buren ook iets plaatsen tegen haar schutting. TO kan wel eisen dat de buren haar schutting met rust laten. Niet verven, er niks tegenop laten groeien en er niks aan hangen.
Maar hoe onderhoudt TO de achterkant van die schutting dan? Ik zou denken dat je het jezelf alleen maar moeilijker hebt gemaakt op deze manier.
Tavistock schreef:
26-02-2026 19:03
Maar als zij tegen de buren had gezegd: “Ok, jammer, dan betaal ik het zelf, vinden jullie het goed dat ik de oude weghaal en de nieuwe daar neerzet?” Zoals ze dat (waarschijnlijk) met de andere buren ook heeft gedaan. Dan hadden die buren dat vast niet erg gevonden. En misschien ook nog wel een bloemetje gebracht.
Buren vonden het niet nodig dat die schutting wegging. Dan had TO dus ook de schutting eruit moeten (laten) halen en afvoeren en de schutting moeten betalen. Ik zou er dan ook vanuit gaan dat als de buren het onnodig vonden dat zij die oude schutting hadden laten staan.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
cognac schreef:
26-02-2026 19:05
Maar hoe onderhoudt TO de achterkant van die schutting dan? Ik zou denken dat je het jezelf alleen maar moeilijker hebt gemaakt op deze manier.
Als je bijvoorbeeld Bankirai hebt dan hoef je die niet perse te onderhouden. Het ligt aan het type hout. Bankirai vergrijst. En daarbij niemand ziet die achterkant.
Stephen King
Tavistock schreef:

Nu heeft ze zichzelf in de vingers gesneden door (principieel?) de schutting op haar grond te zetten. Dat is misschien emotioneel te begrijpen, want boos omdat de buren niet mee willen betalen, maar uiteindelijk niet handig denk ik.

Oh, en ik denk dat al TO gaat afdwingen dat er op de werkelijke erfgrens een erfscheiding komt, dat de buren daar wel aan mee móeten betalen. Zij hebben de oude immers weg gehaald. Daarom denk ik dat de buren het zichzelf moeilijk hebben gemaakt door zonder overleg de oude schutting weg te halen. Omdat TO vermoedelijk nu in haar recht staat hen te dwingen een nieuwe neer te zetten
Eens.
Tavistock schreef:

Waar haal je dat nu weer vandaan?
Stephen King
Op zich zou dat toch niet zo gek zijn? Dat er iets op die erfafscheiding komt?
Twee van die schuttingen naast elkaar. Toppunt van treurigheid. Twee buren die er samen niet uitkomen.
Paradise schreef:
26-02-2026 19:12
Twee van die schuttingen naast elkaar. Toppunt van treurigheid. Twee buren die er samen niet uitkomen.
Toppunt van treurigheid? Nee hoor.
Stephen King
cognac schreef:
26-02-2026 19:05
De buren zijn nu verplicht TO tot hun tuin toe te laten als er onderhoud aan de schutting gedaan moet worden.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
Paradise schreef:
26-02-2026 19:12
Ik wil hier eigenlijk maar één ding over kwijt en dat is: wees blij, héél blij dat je blijkbaar nog nooit echt hele nare buren hebt getroffen.
Je mag de mijne een jaartje lenen, ik ben er zeker van dat je dan wel anders piept.
cat |kat| n.
Calamitycat schreef:
26-02-2026 19:21
Ik wil hier eigenlijk maar één ding over kwijt en dat is: wees blij, héél blij dat je blijkbaar nog nooit echt hele nare buren hebt getroffen.
Je mag de mijne een jaartje lenen, ik ben er zeker van dat je dan wel anders piept.
Dit ja.
Stephen King
Calamitycat schreef:
26-02-2026 19:20
De buren zijn nu verplicht TO tot hun tuin toe te laten als er onderhoud aan de schutting gedaan moet worden.
Pfff wat een situatie is er gecreëerd.. van allebei de kanten. :|
Ik weet t niet hoor to, maar hier moeten wij zorgen voor een nieuwe schutting, heg whatever aan onze kant en de buren aan de andere kant van ons moeten zorgdragen voor afscheiding aan hun kant.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
26-02-2026 19:33
Ik weet t niet hoor to, maar hier moeten wij zorgen voor een nieuwe schutting, heg whatever aan onze kant en de buren aan de andere kant van ons moeten zorgdragen voor afscheiding aan hun kant.

Ik snap ook niet hoe dat verplicht kan zijn om gezamenlijk te regelen. Je moet maar net allebei hetzelfde willen, en kunnen betalen.
huismuis
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 19:15
Toppunt van treurigheid? Nee hoor.
Niet letterlijk hè
Calamitycat schreef:
26-02-2026 19:21
Ja dat is waar.

Ik huur een appartement en heb geen last van de buren.

Maar aan de andere kant moet ik ook zeggen dat ik geen onoverkomelijke ellende lees tussen TO en buur.
Alleen een afspraak die jammerlijk mislukt is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven