Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
BrutaImmaculata schreef:
05-03-2026 17:12
Ja, dat is bijzonder:

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving at een Nederlander in 1950 gemiddeld 17 kilo vlees per jaar.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/duurz ... de%20angst.

En in 1974 startte het "Voorlichtingsbureau Vlees, Vleeswaren en Vleesconserven", oftewel de lobbyclub van de slagers, de campagne "Vlees mevrouw, u weet best waarom".
Met als doel consumenten meer vlees te laten eten, want ze vonden dat er te weinig vlees gegeten werd. Die campagne kun je gewoon terugvinden als je googlet. (overigens gaf die campagne een mooi opkontje aan de publiciteit voor vegetarisme, want de vegetariers waren zo verontwaardigd dat ze een tegencampagne begonnen)

Het was in de naoorlogse jaren zeker niet gewoon voor alle gezinnen dat er elke dag voor iedereen een karbonaadje of gehaktbal was. Er was schaarste (behalve bij boeren) en weinig geld, dat ging naar de wederopbouw. In de jaren 60 en 70 groeide de welvaart en ook de vleesconsumptie maar zowel bij mijzelf als bij mijn man thuis was er niet elke dag vlees op tafel, of maar een klein beetje. Spinazie aten we vaak met een eitje. Een rookworst bij de stamppot werd met vijf man gedeeld. Of stamppot andijvie ging met blokjes kaas.
Harba lorifa
Hier eten man, ik en dochter vegetarisch. Man en ik zijn dat nu ongeveer 9 jaar en dochter weet niet beter.
Verder sporten we allebei 5x in de week en hebben we geen last van een eiwittekort. Dochterlief is voor haar leeftijd ontzettend krachtig met een goed uithoudingsvermogen. Dus wat betreft gezondheidsreden... prima te doen.
Oh en ja wij eten veel peulvruchten en bonen, maar die vinden we zelf heel lekker. Vrienden van ons trouwens ook, want ze eten altijd met de pot mee. En dat mogen ze kiezen, want ik wil best vlees bakken voor de vleeseter.
OhMellie schreef:
05-03-2026 14:20
Ik hou al niet van de 2 basisingredienten die je nu opnoemt. Peulvruchten kan ik sowieso niet goed verdragen en de structuur vind ik ook mwah.
Oei, misschien kunnen je darmen deze hoogwaardige voedingsstoffen niet meer aan omdat je te weinig vezels en teveel vlees eet
Lady*Voldemort schreef:
05-03-2026 17:32
Oh, je bent gewoon zo'n principiële dwarspisser die een hekel heeft aan vega(n)s omdat het kan. Zo iemand die op facebook boze smilies plaatst bij advertenties van de Vegetarische Slager en in commentaren vol taalfouten ineens begint over het 'feit' dat links het hele land kapot maakt. Zeg dat dan, dan kan ik je schrijfsels voortaan negeren.
Nee hoor, ieders keus wat ie wil eten of niet. Ik werd vooral getriggerd door TO die haar gezin haar persoonlijke overtuiging wil opleggen terwijl zij aangeven dat niet te zien zitten. TO kan ook aangegeven zelf vegetarisch te gaan eten en de rest zelf maar een stukje vlees moet bakken als zij daar behoefte aan hebben.
Maar je hoeft het toch niet zo specifiek te benoemen dat je die dag vegetarisch gaat koken? Je kunt ook zeggen: vandaag eten we champignonrisotto of linzencurry en klaar. Dat dat dan vega is hoef je niet expliciet te benoemen. Als er hier niet zoveel allergieën zouden zijn zou ik dat veel vaker zo doen.
Pizza is hier trouwens ook vaak een vegetarische maaltijd, zonder dat we dat heel duidelijk erbij zeggen, waarom zou je.
framboise-t schreef:
05-03-2026 17:52
Ik vind het zo bevreemdend dat mensen zich zo verschrikkelijk kunnen opwinden om iets dat een ander niet eet.
Of om iets dat een ander wél eet, zoals vlees.
Als ze zelf zo graag vlees willen eten, dan koken ze het toch zelf? Waarom alles faciliteren?
Quincy2 schreef:
05-03-2026 16:33
Wanneer was jij dan kind? In mijn jeugd at iedereen gewoon iedere dag vlees hoor en ik heb nog nooit van mijn ouders (uit de jaren 40) gehoord dat die vlees een luxe vonden toen zij klein waren.
Ik kreeg in de jaren tachtig niet elke avond vlees, uit financiële overwegingen. Dat was bij mijn ouders en grootouders ook het geval.
Het voelde nooit arm: pannenkoeken, spinazie met aardappelen en een gekookt ei, stip in de pan. Het vlees dat we wel aten, karbonade, gehakt, speklap, smac.
Si abra la puerta hay lobos.
Ons hele gezin eet vegetarisch (en als het even kan bij voorkeur ook zo veel mogelijk plantaardig). Onze kinderen weten niet beter. Vind het altijd wel leuk wanneer er gasten blijven eten ze vaak verrast en enthousiast zijn over ons eten. Door de jaren heen is het wel steeds makkelijker geworden omdat er voor veel producten vegetarische of zelfs plantaardige alternatieven zijn. Je wordt er zelf ook steeds handiger in natuurlijk. Ook op vakantie is het tegenwoordig prima te doen. Verder laat ik mensen wel in hun waarde. Wat een ander wel of niet wil eten is niet aan mij natuurlijk. Mijn kinderen weten dat ze buiten de deur hun eigen keuzes daarin mogen maken (bijvoorbeeld op feestjes en verjaardagen enzo) ik laat ze daarin vrij. Oudste kind kiest echter nooit meer voor vlees buiten de deur, zegt het niet te lusten :puh:
Rabarbara schreef:
05-03-2026 18:25
Ik kreeg in de jaren tachtig niet elke avond vlees, uit financiële overwegingen. Dat was bij mijn ouders en grootouders ook het geval.
Het voelde nooit arm: pannenkoeken, spinazie met aardappelen en een gekookt ei, stip in de pan. Het vlees dat we wel aten, karbonade, gehakt, speklap, smac.

Bij ons hetzelfde.
Ook simpele macaroni met weinig gehakt, een ui, paprika en tomatenpuree en een scheut ketjap

(Op mij na omdat ik op mijn tiende in 1981 gestopt ben met vlees)
Nederland eet al jaren minder vlees, dus minderen met vlees is wel vrij normaal.

https://www.ad.nl/binnenland/we-eten-mi ... a00262f1e/
Quincy2 schreef:
05-03-2026 18:16
Of om iets dat een ander wél eet, zoals vlees.
Daar verwonderde Jeffrey Dahmer zich ook over.
Veel restaurants hier in het dorp dringen mij trouwens wel irritant vaak vlees op. Geen (fatsoenlijk) vegetarisch gerecht te krijgen. Daarvoor moet ik echt naar een nabijgelegen stad. Heel irritant, dat ze voor mij bepalen dat ik vlees móet eten.
Tavistock schreef:
05-03-2026 18:44
Veel restaurants hier in het dorp dringen mij trouwens wel irritant vaak vlees op. Geen (fatsoenlijk) vegetarisch gerecht te krijgen. Daarvoor moet ik echt naar een nabijgelegen stad. Heel irritant, dat ze voor mij bepalen dat ik vlees móet eten.
Je moet niets.
Het is niet verboden gewoon niet binnen te stappen als de menu-kaart je niet bevalt.

Of om de soepballetjes uit de soep te halen :-D.

Het waarom van het 47ste "verheerlijk vegetariers en vegans"-topic ontgaat mij overigens.
Er zijn al 46 topics over vegi-toestanden.
Kon dit niet daarin, opstartster?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
05-03-2026 18:47
Je moet niets.
Het is niet verboden gewoon niet binnen te stappen als de menu-kaart je niet bevalt.

Het waarom van het 47ste "verheerlijk vegetariers en vegans"-topic ontgaat mij overigens.

Jij overtreft jezelf weer.
Huh? Het gaat toch juist helemaal niet over vegetariërs of veganisten? Het gaat over gewone mensen die wat minder vlees willen eten, om welke reden dan ook. Gezonder, goedkoper, milieuvriendelijker, afwisseling. Whatever. Dat heeft m.i. niet zo veel meer vegetariër zijn te maken.
Wissewis schreef:
05-03-2026 18:47
Je moet niets.

Och ja.
Kan daar dan ook de 48e voorspelbare en toch ook onjuiste "hoera voor vleesvleesvleesvleesvleesvlees-enandersniets"-reactie in?
Tavistock schreef:
05-03-2026 18:59
Huh? Het gaat toch juist helemaal niet over vegetariërs of veganisten? Het gaat over gewone mensen die wat minder vlees willen eten, om welke reden dan ook. Gezonder, goedkoper, milieuvriendelijker, afwisseling. Whatever. Dat heeft m.i. niet zo veel meer vegetariër zijn te maken.
En ook niets met dingen ontzeggen. Mijn kinderen (en ik) mogen niet elke dag patat, dat vindt ook niemand gek. Maar schrijf 'vegetarisch' en de beer is blijkbaar los hier.
Ik ben zelf ook geen vegetariër en al helemaal niet veganistisch. Maar ik wil wel graag keuze hebben
Tavistock schreef:
Bwah, die topics stikken standaard ook van de mensen die "wat minder vlees willen".
Niet persé van de die hard vegans die zelfs geen leren schoenen dragen of alleen havermelk door de koffie doen.
Is dit nu later?
Tavistock schreef:
Het lichtje - nou ja, waakvlam - gaat bij sommige forummers al direct uit als ze ook maar denken dat je in de buurt komt van hun vlees.
Wissewis schreef:
05-03-2026 19:02
Bwah, die topics stikken standaard ook van de mensen die "wat minder vlees willen".
Niet persé van de die hard vegans die zelfs geen leren schoenen dragen of alleen havermelk door de koffie doen.
Wat is jouw doel?
Wissewis schreef:
05-03-2026 19:02

Nou en?

Wat een kul dat het maar in een verzameltopic moet als het jouw interesse niet heeft.
Alhoewel je het volgens mij heel lekker vindt om weer ongenuanceerde nergens op slaande reacties te kunnen geven.
Rabarbara schreef:
05-03-2026 19:03
Wat is jouw doel?
Wijzen op het feit dat er al minstens 46 topics rond "minder vlees", "vegetarisch", "vegan" zijn.
Dat het dus een beetje saai en onorigineel wordt.
En dat de opstartster bij één van die 46 topics had kunnen aansluiten met haar bericht.

Ik - of andere carnivoren of soms vlees- en vis-eters - open ook niet elke maand een vlees- of vis-topic. Of een topic over waar ik de beste saté-kruiden kan vinden.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
05-03-2026 19:05
Wijzen op het feit dat er al minstens 46 topics rond "minder vlees", "vegetarisch", "vegan" zijn.
Dat het dus een beetje saai en onorigineel wordt.
En dat de opstartster bij één van die 46 topics had kunnen aansluiten met haar bericht.

Ik - of andere carnivoren of soms vlees- en vis-eters - open ook niet elke maand een vlees- of vis-topic. Of een topic over waar ik de beste saté-kruiden kan vinden.
Toch voel je deze neiging tot forumbewaker alleen bij topics over vegetarisch eten. Is toch bijzonder.
Wat mij betreft openen mensen topics. Dat houdt een forum levendig. Het lijkt er nu op dat je nukkig wordt van een topic over vegetarisch eten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven