Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 446 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
16-03-2026 14:38
Misschien kun je Ellen vertellen dat koffie juist vochtafdrijvend werkt?

Overigens erger ik me sowieso aan die hedendaagse behoefte om overal en altijd maar te hydrateren. Alsof een mens compleet uitgedroogd ter aarde stort als ie even naar de plus heen en weer gaat zonder een liter water mee te slepen. En natuurlijk moeten die mensen dat allemaal helemaal zelf weten, en ondervind ik er zelf geen enkele hinder van al willen ze met een vijftigliter jerrycan vol water op hun nek naar de super, maar ik erger me toch.

O ja, dat heb ik ook.
mensen die boven- of onderaan een roltrap stil blijven staan.. : GA WEG.... levensgevaarlijk!

Mensen die, als je een keer klaagt over iets, oplossingen gaan aandragen. Dat hoeft echt niet, ik ben een volwassen vrouw, ik snap de oplossingen, ik wil gewoon even lekker klagen. (En ja, dit zijn meestal mannen)

Mensen die praten over hun partner als mannetje of vrouwtje... zijn ze inieminie?? nee toch, dan is het gewoon je man en niet je mannetje..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
puck-en-hans schreef:
16-03-2026 14:49
Sowieso die watertanks waarmee de girls rond menen te moeten lopen. Alsof er in een komende 24 uur geen waterkraan op redelijke afstand te vinden zal zijn.
En toch he, toen ik op de middelbare school zat was het absoluut niet cool om iets te drinken mee te nemen. Lunch was enkel meegebracht brood. Drinken doe je thuis ergens eind van de middag wel weer of anders hang je maar aan een toiletkraan of zo. Het hoogst haalbare was een bekertje zoute soep uit de kantine. Ik trok dat heel slecht en had altijd een niet-coole beker model kleuter bij me, want hervulbare waterflesjes waren er in het pre-doppertijdperk niet dus het was dat of niks. Dan vind ik het nu toch wel verbeterd.
Al zijn die enorme flessen inderdaad wel overdreven.
Verder erger ik me altijd aan mensen die 'ik irriteer me' zeggen, dus ik waardeer het dat dat in dit topic niet wordt gebruikt.
En 'ik besef me'.
biol schreef:
16-03-2026 15:03
mensen die boven- of onderaan een roltrap stil blijven staan.. : GA WEG.... levensgevaarlijk!

Is dat een onzinnige ergernis of een terechte?
Net geïrriteerd bij de supermarkt. Vriend en ik stonden bij de kassa te wachten op een stel voor ons, al hun boodschappen waren gescand en meneer had contactloos gepind. De dame achter de kassa zei 'o hij vraagt om uw pincode' waarop de man zijn pincode intypte.
De dame achter de kassa zei 'wacht even hoor hij wil het nog niet helemaal doen, de pin heeft er moeite mee'.
Waarop ze 2 ontzettend verontwaardigde blikken terugkreeg en de man reageerde met 'nou dat ligt dan zeker NIET aan mij, maar aan JOUW pinautomaat'.
Vriendelijk zijn kost niks maar dat is moeilijk tegenwoordig.🤦🏼‍♀️
Als ik baantjes ga zwemmen baal ik er wel eens van als 2 mensen perse naast elkaar willen blijven zwemmen en vaak ook nog langzaam zwemmen/dobberen omdat ze te druk zijn met kletsen. En ook niet aan de kant gaan/ruimte geven als je er langs wil. Kijken soms nergens naar en botsen bij het omdraaien zo tegen je op omdat ze niet kijken. Laatst kwamen 2 vriendinnen, 2 bekenden tegen en zwommen ze soms met 4 naast elkaar :nope:
Na 20 minuten gingen ze gelukkig met z'n allen douchen en kon ik fatsoenlijk wat baantjes trekken.
calvijn1 schreef:
16-03-2026 14:57
Met een zuurtje, zoutje of zoetje over de groentjes
Met een mooie wijn erbij. Daar erger ik me altijd aan.
Oh ik heb er ook één.
Het praten van (sommige, de meeste) weermensen op tv aan het eind van het journaal.
Ze schreeuwen, praten in lettergrepen en slissen.
Heel hinderlijk 😁.
eiram schreef:
16-03-2026 15:58
Oh ik heb er ook één.
Het praten van (sommige, de meeste) weermensen op tv aan het eind van het journaal.
Heel hinderlijk 😁.

Oe, weermensen die zeggen dat het mooi weer wordt. Ik kan 0 tegen warmte en ben dol op alles rond de -8. Ik maak zelf wel uit wanneer het mooi weer is ;-D
Tjezus, wat vals
dolfje schreef:
16-03-2026 15:47
Met een mooie wijn erbij. Daar erger ik me altijd aan.

En vlak de goede olijfolie niet uit.
Tjezus, wat vals
eiram schreef:
16-03-2026 15:58
Oh ik heb er ook één.
Heel hinderlijk 😁.
De toonhoogte waarmee de middenoostencorrespondent van de NOS al haar zinnen eindigt. Ik word er helemaal kriegel van :@
Red_Velvet schreef:
16-03-2026 14:36
Ik heb dat met eten, tomaatjes, komkommertje, koffietje etc..
Ga je koken voor kabouters wil ik dan vragen
Haha ik vind het ook ellendig. Net als vriendinnetje bij volwassenen; nog erger is dinnetje :frusty:
Broodje zeg ik dan weer wel :proud:
Alles gaat voorbij
Lady*Voldemort schreef:
16-03-2026 14:41
Koffietje ja. Op de radio komt met grote regelmaat een commercial voorbij waarin er koffietjes worden gedronken. Ik moet me dan altijd enorm inhouden om mijn radiotoestel niet dwars door het keukenraam naar buiten te sodemieteren.
Dat is de reclame met Anna Drijver. Ik zet dan het geluid van de radio/ tv. Eigenlijk wil ik vrijwelhetzelfde doen als jij ( koffiemok tegen/door tv) maar dat wordt een dure grap.

Ook echt irritant is gefluister.
Alles gaat voorbij
MevrouwJack schreef:
16-03-2026 16:15
En vlak de goede olijfolie niet uit.
De eerste de beste keer dat iemand mij een goede olijfolie doneert ter ere van mijn verjaardag krijgt de gulle gever die toegediend als klysma en daarna zeg ik de vriendschap op. Echt hou op hoor. met je goede olijfolie.
Graftak!
Oh, ik word juist zo blij van wijn en olijfolie! Maar dat is het topic natuurlijk niet...
Joppie schreef:
16-03-2026 16:27
En hoe noem je dan een broodje?
Edda schreef:
16-03-2026 16:45
Kadetje/ bolletje. Ik zeg echt nooit boterham. Sorry :biggrin:
joppie wijzigde dit bericht op 16-03-2026 16:50
0.00% gewijzigd
Alles gaat voorbij
Edda schreef:
Een boterham?
Tenzij het echt een broodje is natuurlijk.

Ook ergerlijk: mensen die vanilje zeggen (op z’n Rotterdams)
Joppie schreef:
16-03-2026 16:27
Haha ik vind het ook ellendig. Net als vriendinnetje bij volwassenen; nog erger is dinnetje :frusty:
Van de week een man van 62 die het had over een collega-winkelier en die benoemde als ‘een vriendinnetje van me’. Doe effe normaal…
Als ik het heb over een "broodje" moet je rennen.
Dan steek ik een half stokbrood met luxe-beleg, groenten en mayo in mijn keelgat.

Hou op met een kabouter-boterham een broodje te noemen.

Net zoals ik alleen grote mokken koffie drink.
Als mensen beginnen over een koffietje mogen ze mij al gelijk cola geven, want ik heb geen behoefte aan de sowieso mini-hoeveelheid koffie die er uit zo'n senseo of dolce gusto komt. Niet moeilijk dat ze over "een koffietje" spreken :-D. Het ding is dan ook voor kabouters gemaakt.
Ik erger me dus niet zo zeer aan dat koffietje, wel aan dat mini-plensje.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik erger me dan weer aan die belachelijk grote koffiemokken in Amerikaanse tv series, dat zijn gewoon emmers!
Edda schreef:
Afbeelding
cognac schreef:
16-03-2026 16:39
Oh, ik word juist zo blij van wijn en olijfolie! Maar dat is het topic natuurlijk niet...

Dat is het punt toch niet dat wordt gemaakt?
Als opvolging van de verkleinwoordjes-ergernis: die lekkere verkleinwoordjes die eindigen op -ke vind ik verschrikkelijk.

Koekblikske, deurke, boerke, tonneke...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven