Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 757 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
O wat dat betreft: ken iemand die vertelt dan iets over haar zoon: En ik zeg tegen hem: "mama heeft daar geen tijd voor" Zoon is 18 of daaromtrent en noemt zijn moeder bij de voornaam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
calvijn1 schreef:
23-03-2026 13:09
Oprecht niet, daarom zeg ik ook niets.

Dat deed je dus wél!😁
calvijn1 schreef:
Je zei het wel, dat is een beetje het probleem.

Maar kom er maar in hoor, met je ergernis over mannen die zich in de bijrijderstoel laten vervoeren door hun vrouw.
Graftak!
calvijn1 schreef:
Dit vind ik een beetje vergelijkbaar met wat je vroeger wel eens op Facebook zag: #Kutdag gehad... Vraag maar niks. Helemaal klaar ermee.

Zie dit gelukkig al even niet meer maar dan werd ik toch altijd wel nieuwsgierig. En vroeg me af of diegene dan niet juist toch graag erover wilde praten. Of alleen met een select gezelschap waar ik wel misschien juist niet toe behoor.

En sowieso die #
Zag die ook vaak wanneer er iets leuks werd gedaan en dan in combinatie met #herinneringen maken, #making memories

Ik weet eigenlijk niet waarom mij dat stoorde. Het waren namelijk vaak wel hele leuke fotootjes die erbij kwamen dus misschien ergens wel iets van jaloezie ofzo. Wat helemaal niet nodig is maar alsof het te perfect voelde en dat dat moment dan ook nog vastgelegd kon worden.
greenmoustache schreef:
22-03-2026 22:32
Als vrouwen een jas aanhebben die niet langer is dan hun vest of jurk
Dit heb ik vandaag, en dan erger ik me dus aan mezelf.
cognac schreef:
23-03-2026 14:28
Dit vind ik een beetje vergelijkbaar met wat je vroeger wel eens op Facebook zag: #Kutdag gehad... Vraag maar niks. Helemaal klaar ermee.

Zie dit gelukkig al even niet meer maar dan werd ik toch altijd wel nieuwsgierig. En vroeg me af of diegene dan niet juist toch graag erover wilde praten. Of alleen met een select gezelschap waar ik wel misschien juist niet toe behoor.

En sowieso die #
Zag die ook vaak wanneer er iets leuks werd gedaan en dan in combinatie met #herinneringen maken, #making memories

Ik weet eigenlijk niet waarom mij dat stoorde. Het waren namelijk vaak wel hele leuke fotootjes die erbij kwamen dus misschien ergens wel iets van jaloezie ofzo. Wat helemaal niet nodig is maar alsof het te perfect voelde en dat dat moment dan ook nog vastgelegd kon worden.

Of nog erger, ik had een collega die dat soort dingen zei over anderen als er bijvoorbeeld iets negatiefs over iemand werd gezegd, dan zei zij..... ik zeg er he-le-maal niks over maar denk er het mijne van.......

Zeg dan gewoon wat je denkt.
greenmoustache schreef:
Bij een jurk vind ik dat niet irritant, bij een vest wel.
Graftak!
De buurtkinderen hebben de straat hier helemaal onder gestoepkrijt.
Ze doen er niemand kwaad mee, maar ik denk dan wel, waarom niet voor jullie eigen deur??

Onzinnige ergernis dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
Sierlijk schreef:
23-03-2026 11:18
Volwassen mensen die in een post hihi schrijven. Vind dat zo kinderlijk.
+1! Het zou verboden moeten worden. 😄
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Mensen die op X doen alsof ze hun kat zijn en berichten schrijven in een tenenkrommend babytaaltje.

Edit: Vaak over het 'vrouwtje' of 'baasje'.
Ik vind hier dingen van.
calvijn1 schreef:
23-03-2026 15:53
Ze doen er niemand kwaad mee, maar ik denk dan wel, waarom niet voor jullie eigen deur??

Onzinnige ergernis dus
Och echt, ik word hier juist altijd zo vrolijk van. Mijn eigen kinderen hebben er nooit zo van gehouden maar het geeft mij toch altijd zo'n gelukkig gevoel. :love:
In de groepschat van mijn schoonfamilie als
de moeder van m’n vriend het dan heeft over papa (zijn vader dus) die ook gewoon in de chat zit. “Papa stelde voor om as zaterdag het etentje te houden”. Vind dat zo raar inderdaad.
Ik vind het eigenlijk wel heel lief klinken. Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen raar klinkt of kinderlijk. Als degene zelf in de chat zit zou je nog kunnen denken: laat diegene die boodschap of het voorstel dan zelf doen maar misschien heeft hij zelf ook wel tegen zijn vrouw gezegd: zet jij het even in de groepsapp?
Ik vind dat papa-en mamagedoe ook wel schattig. Mijn oma en opa noemden elkaar ook "oma" en "opa" als wij in de buurt waren. "Opa, waar heeft u (wij spraken ouders en grootouders met "u" aan) de cadeautjes verstopt? " "Ik ga ze ophalen oma!"
Nou over die papa en mama. In mijn schoonfamilie is het gebruikelijk dat de schoonkinderen de ouders van hun partner ook pa en ma noemen. Voorheen waren er alleen schoonkinderen die al 25+ jaar in de familie waren, maar na wat scheidingen zijn er ook na mij nog mensen bij gekomen. Ik noem mijn schoonouders dus gewoon bij hun voornaam, want ik heb al een vader en moeder. Nu waren we bij een ex van een zus van mijn vriend, die sinds een jaar of vijf nieuwe schoonouders heeft. Die hij dus pa en ma noemt… Daar stond ik wel even van te kijken. Dat is toch raar, dat je als vijftiger je nieuwe schoonmoeder nog ma noemt? Saillant detail is dat de nieuwe partner een stuk jonger is, dus die schoonmoeder hooguit 10 jaar ouder dan het ex-familielid. Ergernis is een groot woord en onzinnig is het zeker, maar toch.
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2026 15:45
Bij een jurk vind ik dat niet irritant, bij een vest wel.
Ik ook niet als het bijv. een leuk leren jack of spijkerjasje is. Maar zo'n gewatteerde, halflange winterjas op een jurk; niet te doen!
Liv8 schreef:
23-03-2026 15:37
Dit heb ik vandaag, en dan erger ik me dus aan mezelf.
;-D goed excuus voor nieuwe extra jas.
Papa en mama zeggen ze hier in de omgeving. Tenenkrommend.

Ook tenenkrommend: ik kan sinds de update niet meer goed typen of lezen op het forum, omdat ofwel het scherm steeds verschuift, zoals nu, ofwel de letters zo klein zijn dat het wel de tekst op een shampoofles lijkt.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
23-03-2026 21:42
Papa en mama zeggen ze hier in de omgeving. Tenenkrommend.

Ook tenenkrommend: ik kan sinds de update niet meer goed typen of lezen op het forum, omdat ofwel het scherm steeds verschuift, zoals nu, ofwel de letters zo klein zijn dat het wel de tekst op een shampoofles lijkt.
Bij mij ook.
Alles gaat voorbij
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2026 12:55
Ik zeg altijd patates frites. Iedereen gelukkig, iedereen blij.
Dit schreven wij op het bord/menu in het eetcafé/buurthuis, in een heel volkse buurt boven de rivieren. Vond iedereen prima. En toch vroegen ze dan een patatje met als ze alleen dat patatje met wilde. Snap ik wel.
cognac schreef:
23-03-2026 18:13
Och echt, ik word hier juist altijd zo vrolijk van. Mijn eigen kinderen hebben er nooit zo van gehouden maar het geeft mij toch altijd zo'n gelukkig gevoel. :love:
Snap ik hoor.
Het krijt opzich irriteert mij niet, maar meer het feit dat hun stoep schoon is, maar hier de straat onder zit.
Ik denk dan "krijt lekker voor je eigen deur"
Frankly my dear, I don"t give a damn
greenmoustache schreef:
Ik had een aantal jaar geleden een kimono aan die langer was dan mijn jas. Het zag er idd niet uit maar boeide me niet. Toen ik bij mijn bezoek kwam en we een hond gingen uitlaten en ze (mijn moeder) zei dat het er idd niet uitzag heb ik het ding maar opgeknoopt. Ok, die kimono was even een 'leuk' dingetje en trek ik nu ook niet meer aan als ik niet aan een strand zit. Maar over het algemeen boeien dat soort dingen me niet heel erg.
calvijn1 schreef:
23-03-2026 22:34
Snap ik hoor.
Het krijt opzich irriteert mij niet, maar meer het feit dat hun stoep schoon is, maar hier de straat onder zit.
Ik denk dan "krijt lekker voor je eigen deur"

Zou ook mijn gedachte zijn. Is net als met vuurwerk afsteken, doe dat lekker voor je eigen deur in plaats van dat bij de buren te doen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
24-03-2026 07:53
Zou ook mijn gedachte zijn. Is net als met vuurwerk afsteken, doe dat lekker voor je eigen deur in plaats van dat bij de buren te doen.
Ik heb hier zo'n buurman die zo'n 100.000 klapper afsteekt maar door het formaat ook voor mijn deur legt, na het afsteken naar binnen gaat en ook de boel niet opruimt.

Dat zie ik trouwens veel, vuurwerk afsteken en daarna alle resten op straat laten liggen omdat ze denken dat de vuilnismannen het wel opruimen. Ruim je eigen rommel op!
calvijn1 schreef:
23-03-2026 15:53

Onzinnige ergernis dus

Over stoepkrijt gesproken!

Ik weet nog dat tijdens de eerste lockdown in een straat verderop, er bij 2 woningen (buren) allerlei moralistische boodschappen op hun voorgevels gekrijt stonden. In allerlei kleurtjes omringd met bloemetjes, hartjes etc.
Teksten als: "wees lief voor elkaar!"
"Zorg voor elkaar!" "Stuur liefde naar zorgmedewerkers!"
"Wees verdraagzaam!" "1,5 meter spaart levens!" En weet ik het wat allemaal nog meer.
Het was zo kunstig gedaan en getekend dat dit écht niet door kleine kinderen was gedaan.
Hoe dan ook, ik ging er lichtelijk van kokhalzen. Dat moralistische geprevel! Gatver!
(Even je eigen goede normen op je voorgevels etaleren)
hallodaar wijzigde dit bericht op 24-03-2026 08:07
3.08% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven