Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zaterdag 28 maart 2026 om 08:46
Ik snap echt niet dat die band zo groot is geworden, die stem….. ik kan het niet aanhoren. Maar onterechte ergernis want ze zijn echt wel een grote band.vivapimpelmees schreef: ↑27-03-2026 17:41Als Coldplay op de radio komt gaat ie uit. En gelukkig denkt het hele gezin er ook zo over.
zaterdag 28 maart 2026 om 11:54
In het Nederlands is het inderdaad onzin, maar in het Duits (waar dit merk vandaan komt) spreek je het wel uit als een andere klank (een ö, ergens tussen u-eu in). Of het zin heeft om dit in Nederland ook te doen, is natuurlijk een ander verhaal.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 28 maart 2026 om 11:55
Omdat in het Duits de umlaut soms wordt vervangen door een e. De ö wordt dan dus als 'oe' geschreven en ook als zodanig uitgesproken.
zaterdag 28 maart 2026 om 12:01
Omdat het Duits is. Officieel is het Dr Ötker, dit spreek je uit als Utker. De ö mag je ook schrijven als oe (omdat de umlaut niet altijd beschikbaar is bijv bij url's en emailadressen).
Maar ik snap je hoor, ik ben opgegroeid met OEtker. Ik kan er niet aan wennen.
Oh echt supermosterd zie ik
boudica wijzigde dit bericht op 28-03-2026 12:01
Reden: Mosterd
Reden: Mosterd
2.94% gewijzigd
zaterdag 28 maart 2026 om 12:09
Grote kerel die vanmorgen vooraan ging staan bij de bodypumples, en dan alle oefeningen te snel doet. Ontzettend irritant want hij stond net voor de lerares, sta je daar de hele les tegenaan te kijken. Tel gewoon normaal mee gast, 4 tellen is geen 2 tellen! Grrrr.
So much universe, and so little time.
zaterdag 28 maart 2026 om 12:14
Ik vind dat van heel veel artiesten. Taylor Swift, Adele, de meeste Nederlandse schlager zangers...Maar ja ik ben wel een outlier qua muzieksmaak.
zaterdag 28 maart 2026 om 12:16
Ik heb het ook weleens met paarden gezien. Alsof ze ook maar de illusie hebben dat als dat paard 1 verkeerde beweging maakt ze niet onmiddellijk van hun fiets gerukt worden. Idem met mensen die met 2 paarden lopen. Prima voor hele kleine stukjes, maar uitgebreid wandelen? Noway. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan is 1 paard al lastig bij je te houden (en als ze écht willen, dan heb je sowieso 0 kans), bij 2 die aan de kletter gaan is het onbegonnen werk.
zaterdag 28 maart 2026 om 13:18
Ugli schreef: ↑28-03-2026 12:16Ik heb het ook weleens met paarden gezien. Alsof ze ook maar de illusie hebben dat als dat paard 1 verkeerde beweging maakt ze niet onmiddellijk van hun fiets gerukt worden. Idem met mensen die met 2 paarden lopen. Prima voor hele kleine stukjes, maar uitgebreid wandelen? Noway. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan is 1 paard al lastig bij je te houden (en als ze écht willen, dan heb je sowieso 0 kans), bij 2 die aan de kletter gaan is het onbegonnen werk.
Echt, doodeng!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in