Twijfels over hoogte hypotheek

30-03-2026 15:57 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst ben ik me bewust van de luxepositie die we hebben, maar alsnog ben ik benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.

Mijn vriend en ik (begin 30) gaan samen een huis kopen. We kunnen een maximale hypotheek krijgen van ruim een miljoen. Nu zitten we in dubio over hoe duur huis we willen. Onze zoekrange is nu tussen de 6 en 9 ton dus dat is nogal breed. We hebben een leuk huis gezien van 650.000 en ons droomhuis van 900.000 en we worden een beetje tussen beide opties heen en weer geslingerd. In het droomhuis zouden we bij wijze van spreken tot onze dood kunnen wonen. In het andere huis zouden we als we kinderen krijgen wel binnen een aantal jaar willen verhuizen. Het dure huis heeft netto maandlasten van ongeveer €2900. Dit klinkt als ontzettend veel geld maar tegelijkertijd kunnen we het wel makkelijk betalen. Het voelt alleen zo heftig en een beetje overdreven om nu al in zo’n huis te gaan en met name andere mensen hebben veel commentaar op hoe duur het is. Tegelijkertijd verdienen zij ook niet zoveel als wij dus is hun referentiekader anders.

Heeft iemand hier ervaringen in een vergelijkbare situatie?
We hebben beide heel baanzekere beroepen en hebben spaargeld voor onderhoud etc dus daar maak ik me niet per se druk om.
Haal je plezier uit het wonen in het grote huis?
Wat vind je belangrijk in wonen? En welk huis past daarbij?

Misschien is het voor iedereen anders, maar wij bleken erg slecht vooruit te kunnen kijken, onze wensen en behoeftes zijn veranderd naar mate we ouder zijn geworden en ook wat onze kinderen nodig hebben blijkt ook maar beperkt door het huis beïnvloed te worden.
Los van de prijs zou ik dus eerder voor het woonplezier in de komende 5-10 jaar gaan, dan je toekomst 30 jaar vooruit te plannen. Je moet hoe dan ook voor het leukste huis kiezen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:30
Middenweg had trouwens inderdaad ook onze voorkeur, maar in die prijsklasse zijn we de afgelopen maanden nog weinig tegengekomen wat ons aansprak en nu dus dat droomhuis wat te koop staat…
Verwacht je dat er nog overboden wordt? Heb je het al bezichtigd?
Dit droomhuis heeft alles wat we nu zouden willen en met name twee wensen die heel moeilijk verenigbaar zijn, namelijk midden in het centrum wonen in een karakteristiek huis én een buiten privé parkeerplaats.
Wij zijn voor lager gegaan maar zijn ruim in de 50. Begin 30 had ik het absoluut aangedurfd. Dan stijgt in het algemeen je inkomen nog.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:28
Ja we wonen nu samen. Bruto maandlasten is ongeveer 1000€ meer. Dan zou je zitten op iets minder dan €4000 bruto hypotheeklasten en €11000 netto maandinkomen.
het zou moeten kunnen
uitgaande van niet meer dan 33% van je inkomen uitgeven aan bruto woonlasten

Ik vind het zelf een flinke hap
Pelle schreef:
30-03-2026 16:32
Verwacht je dat er nog overboden wordt? Heb je het al bezichtigd?
We hadden vandaag de bezichtiging. Overbieden valt relatief gezien denk ik mee, maar je weet nooit wat iemand er ineens voor over heeft. Het is wel in de prijsklasse waar niet mega veel potentiële kopers zijn dus dat is dan weer een voordeel.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:34
Dit droomhuis heeft alles wat we nu zouden willen en met name twee wensen die heel moeilijk verenigbaar zijn, namelijk midden in het centrum wonen in een karakteristiek huis én een buiten privé parkeerplaats.
Een karakteristiek huis klinkt wel als veel onderhoud. Energielabel? En is midden centrum ook nog wenselijk met kinderen?
Wensen kunnen ook weer veranderen. Wat nu een droomhuis is, hoeft dat over 5 jaar niet meer te zijn.
Als je het kan betalen, go for it!
Veritas vos liberabit
Lila-Linda schreef:
30-03-2026 16:36
het zou moeten kunnen
uitgaande van niet meer dan 33% van je inkomen uitgeven aan bruto woonlasten

Ik vind het zelf een flinke hap
Ik denk dat die 33% toch meer bedoelt is als richtlijn tot een bepaald inkomen.
Bij €6000 netto inkomen €4000 per maand overhouden is nou eenmaal anders dan bij €11000 per maand €7000 overhouden. Je uitgaven stijgen niet linear mee met je inkomen (auto, boodschappen etc zijn in theorie even duur ongeacht inkomen).
Pelle schreef:
30-03-2026 16:48
Een karakteristiek huis klinkt wel als veel onderhoud. Energielabel? En is midden centrum ook nog wenselijk met kinderen?
Wensen kunnen ook weer veranderen. Wat nu een droomhuis is, hoeft dat over 5 jaar niet meer te zijn.
Energielabel D. Geen idee of ik over vijf jaar voor eventuele toekomstige kinderen dit nog steeds een droomhuis vind. Dat kun je nu ook nog niet echt weten, toch? Ik weet vooral dat ik er nu heel gelukkig zou zijn.
Meestal horen er bij dit soort salarissen banen met veel druk. Is dat iets wat jullie willen blijven doen of zit je straks in de spreekwoordelijke gouden kooi?
Summertje schreef:
30-03-2026 17:00
Meestal horen er bij dit soort salarissen banen met veel druk. Is dat iets wat jullie willen blijven doen of zit je straks in de spreekwoordelijke gouden kooi?
We zijn beide specifiek voor dit beroep opgeleid en het is wel het plan en de wens om dit te blijven doen.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:57
Energielabel D. Geen idee of ik over vijf jaar voor eventuele toekomstige kinderen dit nog steeds een droomhuis vind. Dat kun je nu ook nog niet echt weten, toch? Ik weet vooral dat ik er nu heel gelukkig zou zijn.
nee, dat kun je nog niet weten. Maar je neemt het wel mee in je overweging. Bij huis van 650.000 zou je over een paar jaar weer willen verhuizen ivm kinderen. En huis van 900.000 kun je heel je leven blijven wonen, zeg je. Maar mogelijk wil je niet meer hartje centrum wonen met kinderen.
Pelle schreef:
30-03-2026 17:05
nee, dat kun je nog niet weten. Maar je neemt het wel mee in je overweging. Bij huis van 650.000 zou je over een paar jaar weer willen verhuizen ivm kinderen. En huis van 900.000 kun je heel je leven blijven wonen, zeg je. Maar mogelijk wil je niet meer hartje centrum wonen met kinderen.
Ja dat 650 huis heeft maar 1 slaapkamer, dus mochten we kinderen krijgen dan wordt die los van voorkeuren wel snel minder geschikt. Bij het dure huis zouden we bij veranderde wensen door bijv kinderen ook gewoon weer kunnen verhuizen naar een huis wat ons dan schikt (alleen kost dat wel geld natuurlijk). Op dit moment zie ik mezelf nergens anders dan in het centrum wonen (waar ik ook al tien jaar met heel veel plezier woon) en zie ik dat met kinderen ook prima voor me, maar kan dat ook niet helemaal inschatten nog natuurlijk.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:26
We kunnen het huis niet betalen op 1 inkomen maar ik denk dat veruit de meeste starters dit tegenwoordig hebben toch? Anders zou iedereen ruim onder zijn maximale hypotheekbudget moeten gaan zitten.
Wat ik vooral als een potentieel probleem zie is hoe moeilijk/ makkelijk het is om weer een baan op eenzelfde inkomensniveau te krijgen bij eventueel ontslag (naast overlijdensrisico dat natuurlijk belangrijk is).

Bij een meer gemiddelde baan heb je minder snel risico op een flinke daling van inkomsten als je naar een andere baan over gaat. Maar wellicht is het in de branche waar jullie in zitten makkelijk om dit soort salarissen te krijgen.

Gezien jullie nu nog erg ruim zitten met vrij besteedbaar geld, zou ik in ieder geval een flinke buffer aanleggen en extra hypotheek aflossen om het risico zo snel mogelijk te verlagen.

Ik zou wel gaan voor het huis dat jullie op langere termijn zien zitten. Snel verhuizen is sowieso zonde van je geld bij een koophuis.
Ik zou wel ook even naar de energiekosten kijken. In een groot oud huis kunnen die ook makkelijk oplopen naar 11.000 euro per jaar. Dus dat komt er dan ook nog eens bij.

Plus een karakteristiek / oud huis heeft hoge onderhoudskosten. Wat kost het om de buitenkant te schilderen bijvoorbeeld. Dat zal je wel eens in de vijf a zeven jaar moeten (laten) doen. En dat is nog maar het begin.

Zelf zou ik na jaren in een jaren 30 woning gewoond te hebben bij een volgend (duur) huis zeker voor nieuw en comfortabel gaan.
650.000 en dan maar 1 slaapkamer.. Daar zou ik zeker niet voor gaan.

Ik heb eerder aangegeven dat die 900.000 wel kan met jullie inkomen.
En dat je je niks moet aantrekken van andere meningen. Maar is het ook nog een optie verder te kijken? Die 900.000 is de woningwaarde toch? Niet de hypotheek.
Dus kosten koper plus verbouwingen komen er nog bij.

Droomhuis is echt betrekkelijk. Wij hebben 6 jaar geleden een andere woning gekocht. Maar we hebben daarvoor een aantal keer naast het net gevist. En waren daar dan zuur van, want droomwoning. Maar nu ben ik heel blij dat de vorige woningen niet door zijn gegaan.

Ik zou wel een bouwtechnische keuring aanraden.
Pipsterrr schreef:
Als parkeren net zo moeilijk is als in mijn stad, zeker doen :D
Everything is possible for the one who believes.
Goede punten die ik meeneem, qua energiekosten en onderhoud.
Onze salarissen zullen ook bij banenwissel hetzelfde blijven (cao). Dit is van ons beide de eerste baan in deze functie dus in principe zullen we alleen nog omhoog gaan, tenzij we natuurlijk minder uur gaan werken. Er is ook een grote vraag naar deze functies.

De hypotheek ligt lager dan 9 ton doordat ik de overwaarde van mijn huidige huis nog mee kan nemen. De kosten koper worden ook in de hypotheek meegenomen.

We zijn beide echt niet het type voor een standaard, praktisch huis en hebben de hogere kosten graag over voor zo’n sfeervol en oud huis.
Dan niet meer twijfelen!

Mensen vinden altijd wel ergens wat van. Je hebt gewoon een hoger inkomen, dus waarom niet? Blijven er meer huizen over voor mensen die wat minder verdienen 😉
Lijkt me duidelijk dan. Je kunt het prima betalen en over de risico’s heb je ook nagedacht. Eerst maar eens een bod doen en kijken of het lukt. Succes!
We gaan deze week wel ook nog naar een huis kijken van rond de 8 ton. Wie weet is die ook erg leuk en kunnen we toch een middenweg kiezen.
Pipsterrr schreef:
Wat een bak geld! En visite betaalt de hoofdprijs voor parkeren?
Buiten de randstad heb je nog vrijstaande huizen met lap grond voor jullie budget.
Ik zou zeker voor het droomhuis gaan. Klinkt eigenlijk als een hele logische keuze. Jullie zijn begin 30, dus zo ver weg is kinderen krijgen misschien niet eens. Dan woon je er relatief kort. Tenzij jullie dat niet erg vinden. Maar als jullie je droomhuis gevonden hebben, waarom dan omslachtig eerst in een ander huis gaan wonen als financien geen rol spelen?

Misschien wel heel brutaal, maar ik ben zo benieuwd wat jullie als beroep doen. Wil je dat delen? Begin 30 en als zoveel kunnen lenen.. ik kan me daar zelf weinig bij voorstellen haha.
OhMellie schreef:
30-03-2026 17:46
Wat een bak geld! En visite betaalt de hoofdprijs voor parkeren?
Buiten de randstad heb je nog vrijstaande huizen met lap grond voor jullie budget.
Tja.. maar dat willen ze niet. Zij willen in het centrum wonen ;)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven