Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zaterdag 4 april 2026 om 18:02
Dat doe ik wel eens.Pumpkinlover1991 schreef: ↑30-03-2026 14:24Iemand die ipv 1 appje 10 appjes achter elkaar stuurt terwijl het prima in 1 appje past. Constant dat getril op m’n horloge. Agressief word ik er van.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zaterdag 4 april 2026 om 18:44
Nee idd ik ook niet. Vind dat mensen die steevast nonchalant te laat komen niet geven om een ander z’n tijd (en dan trek ik het even door, dus niet zozeer het “rond die tijd vertrekken” naar iets waar niemand echt op je wacht voor iets, maar gewoon steevast mensen in restaurants en dergelijke een half uur op je laten wachten).
Was een keer op busreis met een altijd-te-laat vriendin. Zat ik op de kamer op haar te wachten terwijl die hele bus op ons stond te wachten. Die zit rustig nog een kwartier een boek te lezen om dan in de laatste minuut te beslissen nog vanalles te moeten doen aan make-up, oh ook nog even uitgebreid naar toilet. En dan geïrriteerd zijn dat ik op tijd wil zijn, ja sorry, maar iedereen wil weg
zaterdag 4 april 2026 om 19:27
Nou maak je maar geen zorgen hoor, het is niet zo dat ik iemand erop aanspreek ofzo. Ik lijd in stilteHomuncula schreef: ↑04-04-2026 12:08Vind je dat zelf ook niet bijzonder onaardig? Iemand wenst jou iets goeds toe, iets positiefs, en jij reageert met 'laat me rust' (of straalt het uit). Ik heb het ooit eens meegemaakt bij een tijdschriftenkiosk op een station (was jij dat?). Verkoopster niest, ik wens haar gezondheid, en ik kreeg me toch een hoop gechagrijn. Stomverbaasd was ik, en later in de trein moest ik ook wel weer lachen dat sommigen blijkbaar zo in het leven staan - hoewel ik bereid was te geloven dat ze gewoon een off day had en jeuk tussen haar tenen. Maar jouw bericht is wel een bevestiging dat het echt voorkomt. Dat je zo wilt zijn naar anderen toe, dat begrijp ik niet.
Nothing happens for a reason
zaterdag 4 april 2026 om 19:29
Oh nu is het ook nog asociaal als je geen zin hebt om te reageren op een ongevraagde gezondheidswensAmarens schreef: ↑04-04-2026 12:48Dat is ook het enige dat je kunt doen als iemand zo asociaal reageert. Lachen en blij zijn dat je zelf niet zo bent. Zo iemand is een voorbeeld voor mij hoe ik nooit wil reageren op anderen. Als je zo asociaal reageert op iemand die je iets positiefs toewenst, dan ben je niet goed hoor.
zaterdag 4 april 2026 om 21:23
Amarens schreef: ↑04-04-2026 13:05Ik ben wel eens weg gegaan terwijl ik een afspraak had met iemand die met me mee zou rijden naar een werkgerelateerde afspraak. Van te voren had ik heel duidelijk gezegd dat ik het belangrijk vind om op tijd te komen, dus dat ik op tijd weg wil.
We hadden afgesproken op het werk om 19.00 uur. Zij had geen auto beschikbaar op dat moment. Om 19.20 uur was ze er nog niet, ik heb haar gebeld en ze nam niet op, dus ik ben weg gegaan. Zij kon dus niet op die afspraak aanwezig zijn met de nodige gevolgen voor haar natuurlijk. Gevolg was dat ze boos op me was en het tegen andere collega's had gezegd.
Het is daarna nooit meer helemaal goed gekomen tussen ons.
Ik vind dat jou niets te verwijten is. Je had het duidelijk aangegeven, je had al 20 minuten gewacht, nog gebeld ook. Je ging dus door haar al 20 minuten later weg. En dan is zij nog boos ook? En zet je te kakken bij je collega's. Lekker dan.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 4 april 2026 om 21:25
Ik ook. Ik stuur vaak meerdere appjes. Dat is omdat ik het op de laptop typ, en bij elke enter wordt de tekst verzonden. Het alternatief is geen enters. En dan wordt het een lange brij van woorden. Ziet er ook niet uit.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 4 april 2026 om 21:28
Ik vind dat ook bijzonder irritant. Als mensen mij gezondheid toewensen als ik nies. Niezen vind ik al irritant. Maar verkouden of ziek ben ik dan bijna nooit.Homuncula schreef: ↑04-04-2026 12:08Vind je dat zelf ook niet bijzonder onaardig? Iemand wenst jou iets goeds toe, iets positiefs, en jij reageert met 'laat me rust' (of straalt het uit). Ik heb het ooit eens meegemaakt bij een tijdschriftenkiosk op een station (was jij dat?). Verkoopster niest, ik wens haar gezondheid, en ik kreeg me toch een hoop gechagrijn. Stomverbaasd was ik, en later in de trein moest ik ook wel weer lachen dat sommigen blijkbaar zo in het leven staan - hoewel ik bereid was te geloven dat ze gewoon een off day had en jeuk tussen haar tenen. Maar jouw bericht is wel een bevestiging dat het echt voorkomt. Dat je zo wilt zijn naar anderen toe, dat begrijp ik niet.
Dat obligate 'gezondheid' vind ik erg storend.
Dan moet ik na het niezen dat ik vervelend vind eerst een wildvreemde gaan bedanken. Maar waarvoor bedanken?
Hetzelfde geldt voor wildvreemden die mij 'eet smakelijk' toewensen. Moet ik met een volle mond terwijl ik geniet van een broodje iemand bedanken.
Groeten op straat vind ik leuk en prima. Maar laat me verder gewoon met rust.
zaterdag 4 april 2026 om 21:34
'Lachen en blij zijn dat je zelf niet zo bent' nog wel.Amarens schreef: ↑04-04-2026 12:48Dat is ook het enige dat je kunt doen als iemand zo asociaal reageert. Lachen en blij zijn dat je zelf niet zo bent. Zo iemand is een voorbeeld voor mij hoe ik nooit wil reageren op anderen. Als je zo asociaal reageert op iemand die je iets positiefs toewenst, dan ben je niet goed hoor.
Als blijkt dat wildvreemden niet door jouw hoepel springen, voel je je ook nog eens superieur.
Doet me denken aan mensen die anderen vertellen dat ze boos kijken. Of ze niet wat vaker kunnen lachen.
Mensen kunnen ook net slecht nieuws hebben gehad he, of zoiets?
Doet me denken aan straattheater. Ook al zo vervelend.
zaterdag 4 april 2026 om 21:43
Paradise schreef: ↑04-04-2026 21:28Ik vind dat ook bijzonder irritant. Als mensen mij gezondheid toewensen als ik nies. Niezen vind ik al irritant. Maar verkouden of ziek ben ik dan bijna nooit.
Dat obligate 'gezondheid' vind ik erg storend.
Dan moet ik na het niezen dat ik vervelend vind eerst een wildvreemde gaan bedanken. Maar waarvoor bedanken?
Hetzelfde geldt voor wildvreemden die mij 'eet smakelijk' toewensen. Moet ik met een volle mond terwijl ik geniet van een broodje iemand bedanken.
Ik vind dat wel weer leuk! En dan steek ik als reactie mijn duim op of zo.
Maar misschien is dat voor een ander juist weer (onzinnig) irritant!
zaterdag 4 april 2026 om 21:58
Ik reageer meestal met: 'te laat, ik heb het al te pakken'.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 4 april 2026 om 22:11
zaterdag 4 april 2026 om 22:42
Ik heb weer even gelachen inderdaad om de onzinnige ergernissen die echt bestaan.
Ik erger me onzinnig aan eenbuurman wat verder weg. Die heeft een elektrische poort en ja die gaat heel langzaam open. Waarom hij dan altijd toetert? Net of het sneller gaat? Inmiddels zeggen we, daar is hij weer. Klaar met werken. Grrr.
Ik erger me onzinnig aan eenbuurman wat verder weg. Die heeft een elektrische poort en ja die gaat heel langzaam open. Waarom hij dan altijd toetert? Net of het sneller gaat? Inmiddels zeggen we, daar is hij weer. Klaar met werken. Grrr.
zaterdag 4 april 2026 om 22:44
zaterdag 4 april 2026 om 23:08
zondag 5 april 2026 om 08:30
Een vriendin van mij stuurt dus die lange brei aan woorden, ik lees het niet. Niet door te komen.
zondag 5 april 2026 om 10:16
Onzinnige ergernis: als mensen hun kind, in mijn ogen, niet opvoeden. Gisteren : een ouderpaar met kleuter. Ik kende ze geen van drieën. Blijkbaar mocht de kleuter iets niet, dat gebeurt als je vier bent, en in irritatie draait de kleuter zich naar moeder en zegt: "Girrrrl, wat doe je moeilijk!" Blijkbaar was dat een normale reactie voor kleuter jegens moeder, want daar werd niet op gereageerd. Ik vind het ergerlijk en zorgelijk tegelijk. Als je zoveel disrespect nu al normaal vindt, waar ben je dan naar op weg?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 10:21
Door jongeren van Arabische afkomst.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 5 april 2026 om 10:25
Hahahah ik denk dat kind gewoon haar moeder napraat. Waarschijnlijk normale manier van communiceren in het gezin.WoonWens schreef: ↑05-04-2026 10:16Onzinnige ergernis: als mensen hun kind, in mijn ogen, niet opvoeden. Gisteren : een ouderpaar met kleuter. Ik kende ze geen van drieën. Blijkbaar mocht de kleuter iets niet, dat gebeurt als je vier bent, en in irritatie draait de kleuter zich naar moeder en zegt: "Girrrrl, wat doe je moeilijk!" Blijkbaar was dat een normale reactie voor kleuter jegens moeder, want daar werd niet op gereageerd. Ik vind het ergerlijk en zorgelijk tegelijk. Als je zoveel disrespect nu al normaal vindt, waar ben je dan naar op weg?
Jankerd
zondag 5 april 2026 om 10:29
Dankje, zo zie ik he ook, maar mijn collega niet.
zondag 5 april 2026 om 10:31
Paradise schreef: ↑04-04-2026 21:34'Lachen en blij zijn dat je zelf niet zo bent' nog wel.
Als blijkt dat wildvreemden niet door jouw hoepel springen, voel je je ook nog eens superieur.
Doet me denken aan mensen die anderen vertellen dat ze boos kijken. Of ze niet wat vaker kunnen lachen.
Mensen kunnen ook net slecht nieuws hebben gehad he, of zoiets?
Doet me denken aan straattheater. Ook al zo vervelend.
Ja, daar moet ik inderdaadomlachen als een ander je iets goeds toewenst en je flipt daar helemaal om.
Als ik een winkel binnenkom of op mijn werk verschijn, zeg ik goedemorgen. Of als ik weg ga, wens ik ze nog een prettige dag.
Maar dat mag kennelijk niet meer.
Ik denk dat de wereld een stuk gezelliger wordt als je zulke dingen niet meer mat zeggen.
zondag 5 april 2026 om 10:35
Vind je dit serieus respectloos? Mijn kind zou zoiets vroeger ook gezegd kunnen hebben. Grappig juist.WoonWens schreef: ↑05-04-2026 10:16Onzinnige ergernis: als mensen hun kind, in mijn ogen, niet opvoeden. Gisteren : een ouderpaar met kleuter. Ik kende ze geen van drieën. Blijkbaar mocht de kleuter iets niet, dat gebeurt als je vier bent, en in irritatie draait de kleuter zich naar moeder en zegt: "Girrrrl, wat doe je moeilijk!" Blijkbaar was dat een normale reactie voor kleuter jegens moeder, want daar werd niet op gereageerd. Ik vind het ergerlijk en zorgelijk tegelijk. Als je zoveel disrespect nu al normaal vindt, waar ben je dan naar op weg?
zondag 5 april 2026 om 10:36
Amarens schreef: ↑05-04-2026 10:31Ja, daar moet ik inderdaadomlachen als een ander je iets goeds toewenst en je flipt daar helemaal om.
Als ik een winkel binnenkom of op mijn werk verschijn, zeg ik goedemorgen. Of als ik weg ga, wens ik ze nog een prettige dag.
Maar dat mag kennelijk niet meer.
Ik denk dat de wereld een stuk gezelliger wordt als je zulke dingen niet meer mat zeggen.![]()
juliet64 wijzigde dit bericht op 05-04-2026 10:38
24.72% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in