Twijfels over hoogte hypotheek
maandag 30 maart 2026 om 15:57
Allereerst ben ik me bewust van de luxepositie die we hebben, maar alsnog ben ik benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.
Mijn vriend en ik (begin 30) gaan samen een huis kopen. We kunnen een maximale hypotheek krijgen van ruim een miljoen. Nu zitten we in dubio over hoe duur huis we willen. Onze zoekrange is nu tussen de 6 en 9 ton dus dat is nogal breed. We hebben een leuk huis gezien van 650.000 en ons droomhuis van 900.000 en we worden een beetje tussen beide opties heen en weer geslingerd. In het droomhuis zouden we bij wijze van spreken tot onze dood kunnen wonen. In het andere huis zouden we als we kinderen krijgen wel binnen een aantal jaar willen verhuizen. Het dure huis heeft netto maandlasten van ongeveer €2900. Dit klinkt als ontzettend veel geld maar tegelijkertijd kunnen we het wel makkelijk betalen. Het voelt alleen zo heftig en een beetje overdreven om nu al in zo’n huis te gaan en met name andere mensen hebben veel commentaar op hoe duur het is. Tegelijkertijd verdienen zij ook niet zoveel als wij dus is hun referentiekader anders.
Heeft iemand hier ervaringen in een vergelijkbare situatie?
We hebben beide heel baanzekere beroepen en hebben spaargeld voor onderhoud etc dus daar maak ik me niet per se druk om.
Mijn vriend en ik (begin 30) gaan samen een huis kopen. We kunnen een maximale hypotheek krijgen van ruim een miljoen. Nu zitten we in dubio over hoe duur huis we willen. Onze zoekrange is nu tussen de 6 en 9 ton dus dat is nogal breed. We hebben een leuk huis gezien van 650.000 en ons droomhuis van 900.000 en we worden een beetje tussen beide opties heen en weer geslingerd. In het droomhuis zouden we bij wijze van spreken tot onze dood kunnen wonen. In het andere huis zouden we als we kinderen krijgen wel binnen een aantal jaar willen verhuizen. Het dure huis heeft netto maandlasten van ongeveer €2900. Dit klinkt als ontzettend veel geld maar tegelijkertijd kunnen we het wel makkelijk betalen. Het voelt alleen zo heftig en een beetje overdreven om nu al in zo’n huis te gaan en met name andere mensen hebben veel commentaar op hoe duur het is. Tegelijkertijd verdienen zij ook niet zoveel als wij dus is hun referentiekader anders.
Heeft iemand hier ervaringen in een vergelijkbare situatie?
We hebben beide heel baanzekere beroepen en hebben spaargeld voor onderhoud etc dus daar maak ik me niet per se druk om.
vrijdag 24 april 2026 om 07:52
Ookal is het topic al klaarWissewis schreef: ↑30-03-2026 16:13Kan je de boel ook nog betalen als jullie minder willen gaan werken door de komst van kinderen? Als één van de twee langdurig ziek wordt? Of zijn job / sector beu is?
Kan je nog een beetje een leven leiden met reizen, sparen, ... als je dat grote dure huis koopt? Of worden het dan de komende 20 jaar boterhammen met pindakaas en 1 keer om de 5 jaar een keer een Waddeneiland?
Als je binnen de 5 jaar toch weer wil verkassen zou ik voor het duurdere huis gaan.
Maar ik zou zelf doodsangsten uitstaan dat zo'n giga som geld er dan wel elke maand de komende 30 jaar altijd moet liggen.
Ook als iemand ziek wordt, werkloos of als we toch niet zo goed matchen en op de rand van een scheiding staan.
Toch even hierop reageren.
Dat zijn natuurlijk vreselijke scenario’s, maar doodsangst hoeft ook niet. Als je het niet meer kan betalen verkoop je de boel en ga je kleiner wonen. Zeker als je in de goede jaren extra hebt afgelost heb je die ruimte meestal gewoon als je een duur huis te verkopen hebt. Dus je hoeft geen doodsangsten uit te staan dat je dat bedrag 30 jaar lang moet hebben liggen. En elk jaar dat je doorkomt zonder deze problemen maakt je leven makkelijker. En de kans is groot dat dat zomaar 10+ jaren zijn omdat je zo’n grote aankoop niet doet op een instabiele basis
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in