Is dit normaal in een vriendschap?

18-04-2026 20:12 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede-forummers,

Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.

Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.

Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.

Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het echt niet normaal om met een andere vrouw lekker romantisch over het strand te gaan wandelen en 's avonds lekker samen op de bank te duiken voor een filmpje. Hij houdt er gewoon een tweede relatie op na zo.
Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit niet normaal TO. Zij popt op wanneer jullie relatie niet lekker loopt, en ze doen dingen die je als date/stel doet.

Ik geloof ook echt niet dat hij naïef is, hij weet donders goed wat ie doet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Esther-93 schreef:
20-04-2026 09:11
Ik vind dit niet normaal TO. Zij popt op wanneer jullie relatie niet lekker loopt, en ze doen dingen die je als date/stel doet.

Ik geloof ook echt niet dat hij naïef is, hij weet donders goed wat ie doet..
Ik geloof absoluut in vriendschappen tussen mannen/vrouwen, maar in deze situatie en op deze manier... dan zet ik er mijn vraagtekens bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat man/vrouwvriendschappen kunnen, maar dit zou voor mij nergens op slaan. Ze heeft heel lang geen deel uitgemaakt van zijn leven. Jullie zijn heel lang samen en je kende haar niet eens. Het voelt vreemd dat hij nu ineens zo dik met haar is. En de aard van de afspraakjes vind ik ook vreemd. Stel, ze zouden samen een hobby delen, dan zou ik het misschien nog een beetje snappen. Maar met iemand, die hij dus al jaaaaren niet heeft gezien, samen naar de film en naar het strand?

Ik vind het bizar. En zou er rekening mee houden dat ook jouw zogezegde naïeve goedzak die aandacht misschien wel heel leuk (en geil) vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ook dat jij haar niet kende... Ik weet dat ik misschien erg achterdochtig ben (maar al zoveel rare dingen om me heen gezien), maar weet je zeker dat hij de waarheid spreekt en ze niet stiekem recentelijk in zijn leven is gekomen en hij net doet alsof hij haar van vroeger kende, zodat hij ongestoord met haar kan afspreken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof echt dat vriendschap tussen man en vrouw platonisch kan , ik heb jarenlang een vriendschap met een collega van man gehad . Maar die kwam ook gewoon bij ons thuis sterker nog zo heb ik hem leren kennen .
Maar hier op het forum lees ik helaas te vaak dat er later allerlei apen uit de mouw komen rollen . En dat er helaas toch meer bleek te zijn . Dus ik hoop dat jouw man echt eerlijk is en hij haar bij jou introduceert zodat alles transparant is .
Alle reacties Link kopieren Quote
Mabel schreef:
19-04-2026 10:22
Als zij een tong in zijn mond 'duwt' dan kan hij het afkappen, weggaan en de vriendschap verbreken. Doet hij dat niet, dan is hij geen naïeve goedzak maar gewoon een vreemdgaande zak hooi.
..........

Je heoft niet te weten wat voor vlees je in de kuip hebt met haar. Je moet weten uit welk hout je man gesneden is.
Dit. Helemaal mee eens. Tegelijkertijd zou ik wel een gesprek aan gaan. Niet zo zeer omdat hij perse iets fout doet, maar wel omdat het jou niet lekker zit. En dat is meestal om een reden. Kunnen er nog zo veel man /vrouw vriendschappen zijn die gewoon werken, jij bent er niet gerust op.

Overigens las ik ook het advies om te vragen de vriendschap te verbreken. Als mijn partner dat zou vragen, dan zou het voor mij einde relatie zijn. Dat zou ik dan ook niet doen. Maar wel willen weten hoe partner er in staat. En wellicht misschien andere activiteiten dan een romantische strandwandeling.

Ben heel benieuwd hoe jullie gesprek is gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nadinexxx schreef:
20-04-2026 19:58

Overigens las ik ook het advies om te vragen de vriendschap te verbreken. Als mijn partner dat zou vragen, dan zou het voor mij einde relatie zijn. Dat zou ik dan ook niet doen.
Dat vind ik zelf erg zwart-wit. Als dit mij zou overkomen, vijfentwintig jaar samen, één of andere vage bekende is opeens vol in beeld voor strandwandelingen en filmpjes pakken, en die dame zegt dat ze 'zijn relatie respecteert', terwijl alle strubbelingen daar besproken worden. Dan word je dus ook nog door je partner buiten geknikkerd omdat je daar niet oké mee bent?
Jeetje.
Ik vind dat een heftige uitspraak, zeker gezien de context die to schetst, namelijk een context waarin hier nagenoeg iedereen zegt dat het ze niet lekker zou zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerst even een update van mijn kant. Daarna probeer ik algemeen te reageren, op ieder apart gaat niet lukken.

Man had door dat ik niet goed had geslapen. Ik ben open het gesprek aangegaan. Dat de activiteiten veel weg hebben van daten en het mij een onderbuikgevoel geeft en daar kan hij iets aan doen. Hij schrok dat het barstjes in mijn vertrouwen creëert. Ook stelde hij meteen voor om afstand te nemen en eventueel het bij sporten (samen of groepsverband) te houden. Beide activiteiten waren haar voorstel, hij had in zijn hoofd om gewoon in de wijk te gaan wandelen afsluitend met een terrasje. Hij voegt zich makkelijk naar anderen. En staat er ook totaal niet bij stil dat ik het weleens heel gek zou kunnen vinden. Toen ik vroeg ‘stel dat ik nu jullie whatsappgesprek zou willen zien, hoe zou je dat vinden?’ Hij pakte meteen zijn telefoon en liet mij door hun gesprek scrollen. Nu weet ik wel dat dat niets zegt over hun live gesprekken, maar er stond niets dat niet door de beugel kan.

Ik las dat anderen hem als minder naïef inschatten dan ik. Tja, dat zou kunnen, maar ik heb meerdere onschuldige voorbeelden van hem in contact met anderen (vrouwen), waarbij je jezelf afvraagt ‘huh, heb je dit nou echt niet door?!’ Hij ziet er totaal geen kwaad in, en pas als ik het spiegel valt het kwartje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je het open hebt gegooid! Klinkt goed hoe hij reageert
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
T0 jouw man ziet er geen kwaad in omdat hij bij zijn feiten blijft. “ het onderhouden van een vriendschap “ Hij zal waarschijnlijk nog niet kunnen waarnemen wat zijn echte drijfveren zijn in dit contact.
Veel mannen/mensen hebben weinig contact met hun eigen emoties en gevoelsleven en kunnen hierdoor niet goed reflecteren.
Jouw man kan waarschijnlijk nog niet registreren wat hij precies voelt , wat zijn interne motivatie is en waarom hij zo handelt. Er kunnen dus al meer gevoelens zijn dan hij dus zelf nu kan waarnemen. Het is een voedingsbodem voor verliefdheid.
Vraag hem gewoon om de vriendschap te stoppen of op een laag pitje te zetten dan zie je meteen of dit lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
josine31 schreef:
20-04-2026 21:30
Eerst even een update van mijn kant. Daarna probeer ik algemeen te reageren, op ieder apart gaat niet lukken.

Man had door dat ik niet goed had geslapen. Ik ben open het gesprek aangegaan. Dat de activiteiten veel weg hebben van daten en het mij een onderbuikgevoel geeft en daar kan hij iets aan doen. Hij schrok dat het barstjes in mijn vertrouwen creëert. Ook stelde hij meteen voor om afstand te nemen en eventueel het bij sporten (samen of groepsverband) te houden. Beide activiteiten waren haar voorstel, hij had in zijn hoofd om gewoon in de wijk te gaan wandelen afsluitend met een terrasje. Hij voegt zich makkelijk naar anderen. En staat er ook totaal niet bij stil dat ik het weleens heel gek zou kunnen vinden. Toen ik vroeg ‘stel dat ik nu jullie whatsappgesprek zou willen zien, hoe zou je dat vinden?’ Hij pakte meteen zijn telefoon en liet mij door hun gesprek scrollen. Nu weet ik wel dat dat niets zegt over hun live gesprekken, maar er stond niets dat niet door de beugel kan.

Ik las dat anderen hem als minder naïef inschatten dan ik. Tja, dat zou kunnen, maar ik heb meerdere onschuldige voorbeelden van hem in contact met anderen (vrouwen), waarbij je jezelf afvraagt ‘huh, heb je dit nou echt niet door?!’ Hij ziet er totaal geen kwaad in, en pas als ik het spiegel valt het kwartje.
Wat voegt een nieuwe vriendschap met een vrouw van vroeger nu eigenlijk precies nog toe aan zijn leven. Hij heeft al meer dan genoeg contacten met andere vrouwen zo te lezen.

Hij maakt zijn eigen vrouw er onzeker mee. Dat zou voldoende moeten zijn voor hem om het af te kappen. Niet door het alleen maar voor te stellen en jou de keuze te laten maken, maar door het direct zelf te doen.

Het klinkt voor mij slap en onaantrekkelijk, wat je man allemaal doet om maar in contact te zijn met de nieuwe vrouw in zijn leven, tot verschuilen achter naiviteit aan toe. Had ie zich ook in allerlei bochten lopen wringen als het om een mannelijke oude bekende ging?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je nu gerustgesteld, TO? En begrijpt jouw man jouw (terechte) onzekerheid?
De vriendschap helemaal verbieden zou ik niet doen, maar ik kan mij voorstellen dat je het wel in de gaten houdt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, even tijd om ook wat algemener te reageren.
Wat ik ook al regelmatig tegen mijn man heb gezegd is dat ik geen problemen heb met man-vrouw vriendschappen. In dit specifieke geval spelen inderdaad een paar dingen waaronder het feit dat ik haar niet ken en dus niet kan inschatten hoe zij erin staat.

De RT loopt al langer dan dat deze vrouw in beeld is, dus we hebben het ook al eens over zijn andere vriendschappen met vrouwen gehad. Man geeft zelf aan dat hij vriendschappen met mannen vaak meer oppervlakkig ervaart dan vriendschappen met vrouwen.
Door de RT is onze communicatie al wel vele malen beter, maar man vindt het inderdaad wel lastig om goed te voelen en verwoorden wat zijn emoties zijn.

Onze dates zijn nu inderdaad gepland :).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zei hij over het delen van privézaken met haar? En het gaat er niet om hoe zij erin staat. Het gaat erom hoe hij erin staat. Voel je het anders als een bedreiging?

Wat ook knelt volgens mij, is dat hij het moeilijk vindt om te voelen/verwoorden wat zijn emoties zijn. Betekent dat dat hij dan maar willoos achter die vrouw aansjokt richting strand en haar huis?
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zei de RT over zijn 'dates' met deze vrouw?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
josine31 schreef:
21-04-2026 17:17
Zo, even tijd om ook wat algemener te reageren.
Wat ik ook al regelmatig tegen mijn man heb gezegd is dat ik geen problemen heb met man-vrouw vriendschappen. In dit specifieke geval spelen inderdaad een paar dingen waaronder het feit dat ik haar niet ken en dus niet kan inschatten hoe zij erin staat.

De RT loopt al langer dan dat deze vrouw in beeld is, dus we hebben het ook al eens over zijn andere vriendschappen met vrouwen gehad. Man geeft zelf aan dat hij vriendschappen met mannen vaak meer oppervlakkig ervaart dan vriendschappen met vrouwen.
Door de RT is onze communicatie al wel vele malen beter, maar man vindt het inderdaad wel lastig om goed te voelen en verwoorden wat zijn emoties zijn.

Onze dates zijn nu inderdaad gepland :).
En daar heeft hij bij andere vrouwen geen last van?
Alle reacties Link kopieren Quote
josine31 schreef:
21-04-2026 17:17
Zo, even tijd om ook wat algemener te reageren.
Wat ik ook al regelmatig tegen mijn man heb gezegd is dat ik geen problemen heb met man-vrouw vriendschappen. In dit specifieke geval spelen inderdaad een paar dingen waaronder het feit dat ik haar niet ken en dus niet kan inschatten hoe zij erin staat.

De RT loopt al langer dan dat deze vrouw in beeld is, dus we hebben het ook al eens over zijn andere vriendschappen met vrouwen gehad. Man geeft zelf aan dat hij vriendschappen met mannen vaak meer oppervlakkig ervaart dan vriendschappen met vrouwen.
Door de RT is onze communicatie al wel vele malen beter, maar man vindt het inderdaad wel lastig om goed te voelen en verwoorden wat zijn emoties zijn.

Onze dates zijn nu inderdaad gepland :).
Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo mild blijft. Hij mag in zijn handjes wrijven met jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
21-04-2026 20:02
En daar heeft hij bij andere vrouwen geen last van?
Inderdaad.
Het lijkt tegenstrijdig dat hij kiest voor vriendschappen met vrouwen/meer diepgang, en dan toch moeilijk eigen gevoel herkent en verwoord. Hoe verlopen deze vriendschappen dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
21-04-2026 20:02
En daar heeft hij bij andere vrouwen geen last van?
Heel goede opmerking!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties, die hebben mij doen nadenken en geholpen om rustig het gesprek met man aan te gaan.
Deze post bevat wel een aantal herkenbare dingen, dus ik zal deze later (deels) verwijderen.
josine31 wijzigde dit bericht op 22-04-2026 20:26
Reden: Herkenbaar
80.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus jullie relatie is met al die vrouwen besproken. En dan vooral de strubbelingen. Ik zou dat zelf best lastig vinden, al wil ik je natuurlijk niets aanpraten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus omdat jij "emotioneel niet beschikbaar" was, besprak hij jullie relatieproblemen met andere vrouwen? En daarbij kan hij zijn gevoelens niet goed uiten naar jou toe?

Lijkt er sterk op dat hij helemaal niet zo'n naieve goedzak is, maar eerder iemand die goed kan manipuleren. In ieder geval heeft hij het al voor elkaar dat jij de schuld bij jezelf lijkt te leggen. En zijn smoesjes zijn behoorlijk doorzichtig (zij vertelt haar levensverhaal, dus ik dan ook maar).
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
22-04-2026 19:45
Dus omdat jij "emotioneel niet beschikbaar" was, besprak hij jullie relatieproblemen met andere vrouwen? En daarbij kan hij zijn gevoelens niet goed uiten naar jou toe?

Lijkt er sterk op dat hij helemaal niet zo'n naieve goedzak is, maar eerder iemand die goed kan manipuleren. In ieder geval heeft hij het al voor elkaar dat jij de schuld bij jezelf lijkt te leggen. En zijn smoesjes zijn behoorlijk doorzichtig (zij vertelt haar levensverhaal, dus ik dan ook maar).
Ja raar verhaal hoor dit, hij lult.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt nooit aan hem of wel? Zijn vrouw was emotioneel onbeschikbaar. Zijn nieuwe vriendin vertelde haar levensverhaal. Zijn nieuwe vriendin wilde romantisch doen (in de branding en bij haar thuis) etc. Alles overkomt hem. Hij voegt zich naar die ander. Hij gaat in alles mee. Allemaal onder het mom de naïeve goedzak.

Kan me voorstellen dat jij jezelf onderstaande zult blijven afvragen, want wat als hij een dame tegenkomt die geen respect heeft voor jullie relatie? Dan overkomt het hem ook allemaal, laat hij zichzelf overrompelen, voegt hij zich naar die ander, gaat hij erin mee, zoals je zelf zegt "een lieve goedzak die op cruciale momenten de antenne mist".

josine31 schreef:
18-04-2026 20:42
Mijn man vertrouw ik wel dat hij geen initiatief gaat nemen in dingen die alleen binnen onze relatie passen. Maar tegelijk kan ik me goed voorstellen dat hij zich laat overrompelen als er ineens een tong in zijn mond steekt. Dit heb ik ook met hem besproken 'zou hij dit eerlijk delen met mij?'. Zijn antwoord is dan dat zij weet van onze relatie en dat respecteert.

Hoe dan ook: succes gewenst.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven