Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
dinsdag 28 april 2026 om 08:53
Eens! Ik kijk niet meer naar die programma's, vroeger deed ik dat wel, in de tijd van Idols, maar het ging me steeds meer tegenstaan.
dinsdag 28 april 2026 om 09:32
Onzinnige ergernis van vandaag. Ik ben lekker vrij en wilde wat in huis mijn gang gaan, beetje rustig aan doen, lekker lang in bed tv kijken, wat online yoga doen enz…Denkt man gisteravond Hè ik kan wel thuiswerken, er is toch niemand op kantoor ivm vakantie. Onzinnig want het is ook zijn huis maar ik had andere plannen vandaag…..
dinsdag 28 april 2026 om 09:34
dit vind ik niet onzinnig. dit vind ik een zeer zinnige ergernis!Bo-Katan schreef: ↑28-04-2026 09:32Onzinnige ergernis van vandaag. Ik ben lekker vrij en wilde wat in huis mijn gang gaan, beetje rustig aan doen, lekker lang in bed tv kijken, wat online yoga doen enz…Denkt man gisteravond Hè ik kan wel thuiswerken, er is toch niemand op kantoor ivm vakantie. Onzinnig want het is ook zijn huis maar ik had andere plannen vandaag…..
dinsdag 28 april 2026 om 10:26
Lang geleden in de metro in Amsterdam. Wij reden langs de Bijlmerbajes. Amerikaans echtpaar in de metro. Hoor ik haar zeggen: Look Hank, what a funny place to put an hotel.Rabarbara schreef: ↑27-04-2026 22:40Extreem oppervlakkige en domme ergernis: Amerikanen die hardop praten over Europa. Ik was dus in Europa, op een plek waar blijkbaar ook veel Amerikanen komen en dat harde geluid en die onzinnige beweringen. Er waren ook veel Engelsen en door hun accenten vind ik die automatisch al aardiger. En het komt door Trump en dat vind ik zo dom van mezelf, want ik weet helemaal niet op wie die mensen gestemd hebben en daarbij kun je natuurlijk best aardig zijn ook al heb je Trump gestemd (al kan ik het me moeilijk voorstellen) en ik vind het extreem oppervlakkig van mezelf.
In het verlengde: in een land zijn waarvan je de taal niet echt spreekt (ik leer altijd een beetje basisvocabulaire, dus hallo, dankjewel, twee cola alsjeblieft dat lukt wel). Vind ik stikirritant, omdat ik de hele tijd bang ben dat mensen mij een vervelende buitenlander vinden.
Je hoeft niet zo te SCHREEUWEN! Ik ben niet blind.
(Finkers)
(Finkers)
dinsdag 28 april 2026 om 10:29
Herkenbaar. En dan die programma's met kinderen. Die kinderen zijn zo duidelijk in de stress. Laat kinderen toch vooral dingen doen omdat zij dat léuk vinden.
Je hoeft niet zo te SCHREEUWEN! Ik ben niet blind.
(Finkers)
(Finkers)
dinsdag 28 april 2026 om 12:11
Ergens klopt het wel, hoe vaak hoor je niet dat Nederlanderse gevangenissen in vergelijking met andere landen net een hotel zijn.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 28 april 2026 om 14:51
Eens. Nu vind ik Heel Holland Bakt wel leuk, omdat het niet op het scherpst gespeeld lijkt te worden. Maar ik kijk idd geen programma's met kinderen erin. Als dan iets verkeerd gaat, dan vind ik dat echt super sneu.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 28 april 2026 om 19:46
Inderdaad, alles moet een wedstrijd zijn! Heel ergerlijk. Bed and breakfast bijvoorbeeld, ik vind het gewoon leuk om te zien hoe die eruitzien, wat maakt mij het uit of het ene stel 102% van de vraagprijs heeft gekregen en de andere twee meer of minder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 28 april 2026 om 19:56
dinsdag 28 april 2026 om 20:08
De magnetronklok: Het niet op nul zetten van de magnetron en dan blijft de tijd knipperen. Sokken die in mijn schoenen afzakken en die ik weer omhoog moet trekken. Mensen die stilstaan midden op een roltrap als ik langs wil. Het niet nakomen van afspraken of te laat komen.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
dinsdag 28 april 2026 om 20:50
Deze deel ik ook echt. Is dit aërodynamisch of zo? Volgebs mij niet. Ergerlijk.
Vooral in combinatie met een fietstenue en een helm, op een fiets met heel veel versnellingen. In de stad. Rot op.
En daarbij een schokschouderende 'tred'.
dinsdag 28 april 2026 om 22:59
Dit vind ik geen onzinnige ergernissen, maar heel begrijpelijke normale ergernissenMadameBijoux schreef: ↑28-04-2026 20:08De magnetronklok: Het niet op nul zetten van de magnetron en dan blijft de tijd knipperen. Sokken die in mijn schoenen afzakken en die ik weer omhoog moet trekken. Mensen die stilstaan midden op een roltrap als ik langs wil. Het niet nakomen van afspraken of te laat komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 29 april 2026 om 08:59
Ik erger me aan de filmpjes van online winkels met damesmode, vaak grote maten, en dan hebben ze het over " broekjes" als ze het over spijkerbroeken hebben die van maar 44-58 of zo gaan. Ik heb zelf maat 44-46 en het zijn echt geen broekjes maar BROEKEN!
En dan zijn het best leuke broeken maar ik wil ze omdat ze het broekjes noemen gewoon al niet meer kopen.
En dan zijn het best leuke broeken maar ik wil ze omdat ze het broekjes noemen gewoon al niet meer kopen.
woensdag 29 april 2026 om 09:28
Die schoenen roepen bij mij geen irritatie op, maar ik heb dat met die barefoot schoenen. Die met die tenen zichtbaar... geen idee waarom, hoef ze zelf immers niet te dragen en de mensen die het wel doen zweren erbij. Schijnt ook nog eens goed te zijn. Maar ik vind ze dus gruwelijk irritant.
woensdag 29 april 2026 om 09:35
cognac schreef: ↑29-04-2026 09:28Die schoenen roepen bij mij geen irritatie op, maar ik heb dat met die barefoot schoenen. Die met die tenen zichtbaar... geen idee waarom, hoef ze zelf immers niet te dragen en de mensen die het wel doen zweren erbij. Schijnt ook nog eens goed te zijn. Maar ik vind ze dus gruwelijk irritant.
O, ieieiechch, dat heb ik ook!
woensdag 29 april 2026 om 09:36
Die worden gedragen door een bepaald slag mensen.cognac schreef: ↑29-04-2026 09:28Die schoenen roepen bij mij geen irritatie op, maar ik heb dat met die barefoot schoenen. Die met die tenen zichtbaar... geen idee waarom, hoef ze zelf immers niet te dragen en de mensen die het wel doen zweren erbij. Schijnt ook nog eens goed te zijn. Maar ik vind ze dus gruwelijk irritant.
Geen idee of dat klopt, maar in mijn bubbel iig wel.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 29 april 2026 om 10:33
Soms helpt het om dan op < te klikken. Op mijn telefoon kom ik dan soms weer uit bij mijn getypte reactie.
Die kan ik dan kopiëren, dan inloggen, dan plakken en plaatsen.
Be yourself, but maybe not always.
woensdag 29 april 2026 om 12:10
Laatst waren vriend en ik de onzinnige ergernis van iemand anders. We liepen naar beneden van een flinke heuvel. Het pad liep zigzaggend naar beneden, lag vol losse stenen en was smal. Voor ons liep een stel waarvan de dame héél voorzichtig (en langzaam) liep.
Wij liepen in normaal tempo dus we vroegen of we even mochten inhalen. Begint die meid tegen haar vriend een hele tirade te houden, dat we het uitzicht verpesten als we voor ze lopen, terwijl het mooie uitzicht opzij en niet vooruit was. Er liepen wel meer mensen maar die verpesten het uitzicht blijkbaar niet. Ze vond ook dat het niet veilig was voor ons om zo snel te lopen. De rest kreeg ik niet mee want mijn Duits blijkt toch niet zo goed te zijn. Het ging maar door en door, maar uiteindelijk stopte de man toch even om ons langs te laten, en trok zijn vriendin ook maar even aan de kant.
Maar goed, vrij onzinnig om je zo druk te maken om iemand die gewoon even wil inhalen.
Beneden aangekomen dronken we iets bij een tentje dat daar lag. Toen we verder liepen, zagen we dat stel ook aan een tafeltje zitten. Hij met gesloten ogen in de zon, zij met een boos gezicht op dr telefoon. Ik wilde eigenlijk vragen of ze van het uitzicht had genoten maar daar ben ik dan weer niet assertief genoeg voor.
Wij liepen in normaal tempo dus we vroegen of we even mochten inhalen. Begint die meid tegen haar vriend een hele tirade te houden, dat we het uitzicht verpesten als we voor ze lopen, terwijl het mooie uitzicht opzij en niet vooruit was. Er liepen wel meer mensen maar die verpesten het uitzicht blijkbaar niet. Ze vond ook dat het niet veilig was voor ons om zo snel te lopen. De rest kreeg ik niet mee want mijn Duits blijkt toch niet zo goed te zijn. Het ging maar door en door, maar uiteindelijk stopte de man toch even om ons langs te laten, en trok zijn vriendin ook maar even aan de kant.
Maar goed, vrij onzinnig om je zo druk te maken om iemand die gewoon even wil inhalen.
Beneden aangekomen dronken we iets bij een tentje dat daar lag. Toen we verder liepen, zagen we dat stel ook aan een tafeltje zitten. Hij met gesloten ogen in de zon, zij met een boos gezicht op dr telefoon. Ik wilde eigenlijk vragen of ze van het uitzicht had genoten maar daar ben ik dan weer niet assertief genoeg voor.
woensdag 29 april 2026 om 12:20
Dit heb ik dus met een volle buik "buikje" noemen.dolfje schreef: ↑29-04-2026 08:59Ik erger me aan de filmpjes van online winkels met damesmode, vaak grote maten, en dan hebben ze het over " broekjes" als ze het over spijkerbroeken hebben die van maar 44-58 of zo gaan. Ik heb zelf maat 44-46 en het zijn echt geen broekjes maar BROEKEN!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in