Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 29 april 2026 om 12:20
Bovendien is het iets wat oneerlijk gespeeld kan worden. Als je zelf hoger wilt eindigen, geef je de andere kandidaten het bedrag onder de vraagprijs. Daardoor daalt hun gemiddelde. Ik vind dat betalen van de prijs ook echt een vreemd stukje in een verder leuk programma
woensdag 29 april 2026 om 12:39
woensdag 29 april 2026 om 13:42
Even stretchen en ontlasten van de schouders/handen. Zeker als je op een racefiets zit, dan wil de ondergrond nog wel eens doordreunen, omdat daar geen vering op zit. Ik had op een gegeven moment een gewone fiets met vering, toen ik tijdelijk terug ging naar mijn oude fiets (de nieuwe was nl gejat) kreeg ik ook sneller last van mijn schouders/handen, dus op hele hobbelige stukken fietste ik dan ook met één hand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 29 april 2026 om 13:54
Mensen die (extreem) veel bezig zijn met gezondheid, sport,lichaamshouding, voeding, uithoudingsvermogen toevallig? Zou misschien wel verklaren waarom het bij mij dan juist irritatie oproept. Ik ben dat zelf namelijk allemaal niet. En volgens die mensen heeft iedereen alles vooral heeeel erg zelf in de hand; of je fit, fysiek gezond en sterk bent. En bestaat er niet zoiets als ziekte waar je geen invloed op hebt, genetische aanleg voor zwakkere spieren of spier/neurologische aandoeningen en ook niet zoiets als (geen) aanleg voor sport, zwakkere enkels of motorische coördinatie...
woensdag 29 april 2026 om 13:58
Ik vind centjes ook een heel vervelend woord. Zeker als een al wat ouder kind zegt (maar die heeft het ongetwijfeld vroeger ooit van een ouder gehoord): papa en mama moeten centjes verdienen...poldervrouw schreef: ↑29-04-2026 12:33Het woord centjes. Iets kost geld geen centjes. Iemand geeft een kind een centje; nee je geeft het kind geld.
Überhaupt die verkleinwoorden. Een volwassen vrouw die over haar vriendin praat als " dinnetje, vriendinnetje " .
Geen idee of dit een lokale uitspraak is trouwens, maar oh wat vind ik het tenenkrommend om zo'n (bijna) tiener te horen zeggen: ik hoop dat bedrijf X niet gaat sluiten, papa moet namelijk wel centjes verdienen...
woensdag 29 april 2026 om 14:34
Ik weet het niet. Ik ben ook geen sporter of bezig met mijn gezondheid en mankeer ook van alles. Maar ik stoor me nooit aan dit soort uiterlijkheden van anderen. Het wekt ook nooit irritatie op. Ik denk dat ik daar niet uniek in ben.cognac schreef: ↑29-04-2026 13:54Mensen die (extreem) veel bezig zijn met gezondheid, sport,lichaamshouding, voeding, uithoudingsvermogen toevallig? Zou misschien wel verklaren waarom het bij mij dan juist irritatie oproept. Ik ben dat zelf namelijk allemaal niet. En volgens die mensen heeft iedereen alles vooral heeeel erg zelf in de hand; of je fit, fysiek gezond en sterk bent. En bestaat er niet zoiets als ziekte waar je geen invloed op hebt, genetische aanleg voor zwakkere spieren of spier/neurologische aandoeningen en ook niet zoiets als (geen) aanleg voor sport, zwakkere enkels of motorische coördinatie...
Heb die barefoot-schoenen weleens gezien en ik vond ze vooral intrigerend.
Ieder zijn ding en irritaties zijn menselijk. Maar ik snap weinig van die irritaties die mensen ervaren bij het alleen maar zien van anderen en wat anderen dragen.
Je kunt ook niet in de hoofden of in het lichaam van een ander kijken: misschien is zo'n iemand wel erg ziek.
Wel vind ik dingen er soms niet uitzien. Misschien is dat hetzelfde en ken ik dat soort ergernissen toch.
woensdag 29 april 2026 om 15:34
Je kunt echt merken dat het vakantie is bij het zwembad. Nu wilde een groepje van 3 vrienden naast elkaar blijven zwemmen bij het baantjes zwemmen en dan vervolgens klagen dat dat niet gaat. Ja tuurlijk niet als de rest ook nog fatsoenlijk baantjes wil zwemmen en je drukker bent met kletsen dan door zwemmen.
Snapte zowiezo al niet waarom ze überhaupt baantjes kwamen zwemmen, het andere bad was ook gewoon open.
woensdag 29 april 2026 om 15:43
Oja die filmpjes waarbij ze de nieuwe collectie laten zien en dan ook meteen alle kleuren enzo. Soms gaat het zo snel dat je het amper kan zien, keer draaien met de hanger en hup weer terug in het rek. Heb wel vaak het idee dat het vooral goedkopere kleding betreft maar dat kan aan mij liggen. Iemand als een Jel_NL vind ik dan weer wel leuk om te kijken maar vaak valt het als je ervoor gaat dan toch tegen in het echt.dolfje schreef: ↑29-04-2026 08:59Ik erger me aan de filmpjes van online winkels met damesmode, vaak grote maten, en dan hebben ze het over " broekjes" als ze het over spijkerbroeken hebben die van maar 44-58 of zo gaan. Ik heb zelf maat 44-46 en het zijn echt geen broekjes maar BROEKEN!
En dan zijn het best leuke broeken maar ik wil ze omdat ze het broekjes noemen gewoon al niet meer kopen.
woensdag 29 april 2026 om 15:45
Vroeger zwom ik altijd onder de klessebessende treuzelaars door en dan kwam ik vlak voor hun neus met veel gespetter weer boven water om ze te laten schrikkenGraze schreef: ↑29-04-2026 15:34Je kunt echt merken dat het vakantie is bij het zwembad. Nu wilde een groepje van 3 vrienden naast elkaar blijven zwemmen bij het baantjes zwemmen en dan vervolgens klagen dat dat niet gaat. Ja tuurlijk niet als de rest ook nog fatsoenlijk baantjes wil zwemmen en je drukker bent met kletsen dan door zwemmen.Snapte zowiezo al niet waarom ze überhaupt baantjes kwamen zwemmen, het andere bad was ook gewoon open.
Graftak!
woensdag 29 april 2026 om 15:47
Oh ja? Beetje generaliserend dit.cognac schreef: ↑29-04-2026 13:54Mensen die (extreem) veel bezig zijn met gezondheid, sport,lichaamshouding, voeding, uithoudingsvermogen toevallig? Zou misschien wel verklaren waarom het bij mij dan juist irritatie oproept. Ik ben dat zelf namelijk allemaal niet. En volgens die mensen heeft iedereen alles vooral heeeel erg zelf in de hand; of je fit, fysiek gezond en sterk bent. En bestaat er niet zoiets als ziekte waar je geen invloed op hebt, genetische aanleg voor zwakkere spieren of spier/neurologische aandoeningen en ook niet zoiets als (geen) aanleg voor sport, zwakkere enkels of motorische coördinatie...
Een familielid draagt ze en is een erg één-met-de- natuurtype. Hij heeft ook contact met boswezens en maakt zelf kleding ed. Maar heeft zeker niet die houding die jij hier schetst en is zelf ook behept met de nodige lichamelijke beperkingen.
Ik zag die schoenen voor het eerst zo'n 15 jaar geleden bij iemand uit de natuurkunde die al zijn hobby's (waaronder verschillende sporten en gezond eten, meditatie) fysiologisch en wetenschappelijk aanvloog/onderzocht. Zeker ook geen maakbaarheidsdenker. Alsmede een fysiotherapeute die het gewoon interessant vond en het uitprobeerde.
Maar dat zijn mijn ervaringen.
Conclusie van die teenschoenen waren trouwens uiteindelijk niet zo positief bij die laatste 2 en mijn familielid is overgestapt...op van die dunne schoenen zonder tenen en loopt daar dagelijks op.
woensdag 29 april 2026 om 15:56
Maar dit wat jij beschrijft (met uitzondering van die boswezens en zelf kleding maken) komt wel een beetje overeen met de types die ik ook bedoel.MajadeB schreef: ↑29-04-2026 15:47Oh ja? Beetje generaliserend dit.
Een familielid draagt ze en is een erg één-met-de- natuurtype. Hij heeft ook contact met boswezens en maakt zelf kleding ed. Maar heeft zeker niet die houding die jij hier schetst en is zelf ook behept met de nodige lichamelijke beperkingen.
Ik zag die schoenen voor het eerst zo'n 15 jaar geleden bij iemand uit de natuurkunde die al zijn hobby's (waaronder verschillende sporten en gezond eten, meditatie) fysiologisch en wetenschappelijk aanvloog/onderzocht. Zeker ook geen maakbaarheidsdenker. Alsmede een fysiotherapeute die het gewoon interessant vond en het uitprobeerde.
Maar dat zijn mijn ervaringen.
Conclusie van die teenschoenen waren trouwens uiteindelijk niet zo positief bij die laatste 2 en mijn familielid is overgestapt...op van die dunne schoenen zonder tenen en loopt daar dagelijks op.
Overigens ben ik me bewust van mijn eigen zwakte in deze. Het speelt uiteraard ook een rol dat ik het als een confrontatie ervaar dat andere mensen (of die nu kerngezond zijn of dit zelf ook vanuit een ziekte proberen) omdat ik zelf niet zo ben. En dan ook denk: ...dus heb ik minder geprobeerd dan jij...
En als vooroordeel daar nog bij dat zij dat ook wel onvoorstelbaar zullen vinden en dat ik niet meer moeite doe om mijn lichaamskwaliteit en spiersterkte en coördinatie e.d.te verbeteren.
Dat zeggen ze niet en ik weet uiteraard niet eens of ze dat wel denken... maar ik voel me dan op voorhand al heel beschaamd ofzo.
cognac wijzigde dit bericht op 29-04-2026 16:00
1.18% gewijzigd
woensdag 29 april 2026 om 16:00
Oh maar dat vind ik helemaal prima hoor. Snap het. Maar deze mensen zaten niet op een racefiets maar zo'n grote geavanceerde met echt wel vering gok ik, mss zelfs wel iets van aandrijving. Ze sjeesde mij op mijn krakkemikkige racefietsje voorbij als ze de kans hadden.dianaf schreef: ↑29-04-2026 13:42Even stretchen en ontlasten van de schouders/handen. Zeker als je op een racefiets zit, dan wil de ondergrond nog wel eens doordreunen, omdat daar geen vering op zit. Ik had op een gegeven moment een gewone fiets met vering, toen ik tijdelijk terug ging naar mijn oude fiets (de nieuwe was nl gejat) kreeg ik ook sneller last van mijn schouders/handen, dus op hele hobbelige stukken fietste ik dan ook met één hand.
Oh ja, ze hadden ook van die die tassen bij het wiel.
Prima hoor, lekker doen. Ergernis is mss een groot woord. Ik vond het vooral alles bij elkaar zo overdreven uitzien, vooral als je door een stad rijdt waar je steeds moet afremmen.
woensdag 29 april 2026 om 16:08
Ik snap wel wat je bedoelt hoor en projecteren en vooroordelen doen we allemaal wel. Maar ik wilde toch even zeggen dat mijn voorbeelden zo echt niet zouden denken.cognac schreef: ↑29-04-2026 15:56Maar dit wat jij beschrijft (met uitzondering van die boswezens en zelf kleding maken) komt wel een beetje overeen met de types die ik ook bedoel.
Overigens ben ik me bewust van mijn eigen zwakte in deze. Het speelt uiteraard ook een rol dat ik het als een confrontatie ervaar dat andere mensen (of die nu kerngezond zijn of dit zelf ook vanuit een ziekte proberen) omdat ik zelf niet zo ben. En dan ook denk: ...dus heb ik minder geprobeerd dan jij...
En als vooroordeel daar nog bij dat zij dat ook wel onvoorstelbaar zullen vinden en dat ik niet meer moeite doe om mijn lichaamskwaliteit en spiersterkte en coördinatie e.d.te verbeteren.
Dat zeggen ze niet en ik weet uiteraard niet eens of ze dat wel denken... maar ik voel me dan op voorhand al heel beschaamd ofzo.
woensdag 29 april 2026 om 16:15
Wat betreft dat stukje ben ik me ook echt wel bewust van het feit dat het een vooroordeel van mij is. Of misschien zelfs wel een angst? Of schaamte? Dat ik niet over zoveel kracht, zin, discipline of wat dan ook beschik om elke ochtend te starten met ijsbaden, 30 vormtekeningen per dag te maken, de flamingo te gaan staan of barefoot schoenen te dragen. En een hoop andere dingen vul ik in.
Misschien denken ze er wel iets van dat ik "zo weinig" doe, misschien ook niet. Ik vermijd in elk geval wel graag discussies over wat ik allemaal zou moeten doen of kunnen proberen. En heb liever ook niet dat familieleden, vrienden of zelfs mijn partner daar al te duidelijk hun visie op laten schijnen.
woensdag 29 april 2026 om 16:24
Toevallig heeft mijn man deze schoenen en hij voldoet op geen enkel punt aan jouw omschrijving.cognac schreef: ↑29-04-2026 13:54Mensen die (extreem) veel bezig zijn met gezondheid, sport,lichaamshouding, voeding, uithoudingsvermogen toevallig? Zou misschien wel verklaren waarom het bij mij dan juist irritatie oproept. Ik ben dat zelf namelijk allemaal niet. En volgens die mensen heeft iedereen alles vooral heeeel erg zelf in de hand; of je fit, fysiek gezond en sterk bent. En bestaat er niet zoiets als ziekte waar je geen invloed op hebt, genetische aanleg voor zwakkere spieren of spier/neurologische aandoeningen en ook niet zoiets als (geen) aanleg voor sport, zwakkere enkels of motorische coördinatie...
woensdag 29 april 2026 om 16:50
dus eigenlijk erger je je vooral aan jezelf? En wordt het makkelijker om dan maar allerlei dingen aan anderen toe te schrijven ipv je er gewoon niks van aan te trekken wat een ander doet?cognac schreef: ↑29-04-2026 15:56Maar dit wat jij beschrijft (met uitzondering van die boswezens en zelf kleding maken) komt wel een beetje overeen met de types die ik ook bedoel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 29 april 2026 om 16:57
Misschien mensen die met de fiets op vakantie gaan?? Lijkt mij trouwens erg leuk om eens te doen. Zolang het niet teveel afzien is.MajadeB schreef: ↑29-04-2026 16:00Oh maar dat vind ik helemaal prima hoor. Snap het. Maar deze mensen zaten niet op een racefiets maar zo'n grote geavanceerde met echt wel vering gok ik, mss zelfs wel iets van aandrijving. Ze sjeesde mij op mijn krakkemikkige racefietsje voorbij als ze de kans hadden.![]()
Oh ja, ze hadden ook van die die tassen bij het wiel.
Prima hoor, lekker doen. Ergernis is mss een groot woord. Ik vond het vooral alles bij elkaar zo overdreven uitzien, vooral als je door een stad rijdt waar je steeds moet afremmen.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Ik zie ook wel eens fietsers op hele fancy fietsen, helemaal is bijzonder tenue en... dan haal ik ze in. Dan denk ik ook wel eens... hm... Aan de andere kant, liever dat ze het geld hier aan uitgeven dan aan drugs of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 29 april 2026 om 17:22
woensdag 29 april 2026 om 17:23
woensdag 29 april 2026 om 17:37
Ik heb barefootschoenen en sokken. Niet die met de losse tenen, die zijn belachelijkcognac schreef: ↑29-04-2026 13:54Mensen die (extreem) veel bezig zijn met gezondheid, sport,lichaamshouding, voeding, uithoudingsvermogen toevallig? Zou misschien wel verklaren waarom het bij mij dan juist irritatie oproept. Ik ben dat zelf namelijk allemaal niet. En volgens die mensen heeft iedereen alles vooral heeeel erg zelf in de hand; of je fit, fysiek gezond en sterk bent. En bestaat er niet zoiets als ziekte waar je geen invloed op hebt, genetische aanleg voor zwakkere spieren of spier/neurologische aandoeningen en ook niet zoiets als (geen) aanleg voor sport, zwakkere enkels of motorische coördinatie...
Wel die met veel ruimte voor je tenen en een dunne zool.
Ik loop graag op blote voeten maar dat is niet altijd overal mogelijk. Deze schoenen komen dan het dichts in de buurt.
Verder ben ik niet extreem met gezondheid bezig, ben ik iets te dik, zou ik weer eens moeten gaan sporten en lust ik veel te graag chocolade om iets aan dat iets te dik te doen.
De mensen die ik ken met dit soort schoenen zijn trouwens ook niet zoals het beeld dat jij erbij hebt.
Wel zijn we allemaal mensen die de hele dag in het bos kunnen doorbrengen en over ieder plantje dat we tegenkomen kunnen nerden. Dus wellicht past dat clichebeeld beter bij barefootschoenen
woensdag 29 april 2026 om 19:16
Zoiets ja. Eigenlijk komt het er op neer dat ik me vooral erger aan mijzelf omdat ik weet dat de confrontatie met mensen die iets kunnen doen dat er "heel bewust en verantwoord" uitziet uit de weg gaan terwijl die mensen mogelijk helemaal niets van mij vinden of niets aan mij zullen gaan adviseren.
Mij er niets van aantrekken vind ik inderdaad een stuk lastiger en daar erger ik mij aan. Maar dat deel is denk ik niet heel onzinnig maar zeer terecht want geen leuke eigenschap.
woensdag 29 april 2026 om 20:39
Ik denk dat het forenzen zijn, deze stad uit fiets je zo de polder in. Waar je wel kunt gassen.dianaf schreef: ↑29-04-2026 16:57Misschien mensen die met de fiets op vakantie gaan?? Lijkt mij trouwens erg leuk om eens te doen. Zolang het niet teveel afzien is.![]()
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Ik zie ook wel eens fietsers op hele fancy fietsen, helemaal is bijzonder tenue en... dan haal ik ze in. Dan denk ik ook wel eens... hm... Aan de andere kant, liever dat ze het geld hier aan uitgeven dan aan drugs of zo.![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in