Werk & Studie alle pijlers

Haat op t eerste gezicht.

09-05-2026 15:18 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie wel eens dat je merkt dat iemand je totaal niet moet, terwijl ze je nog amper kennen ? Ik heb t nu een paar keer meegemaakt en het brengt me elke keer van m'n stuk. Ik heb dit bij werk gezet, omdat in andere situaties, ik mensen gewoon uit de weg ga als ik merk dat ze mij niet moeten of ik hen niet. Maar omdat dit speelt op werk kan het niet. Ik vraag me altijd af wat ik dan fout doe en waarom ik mensen zo erger. Het gaat om bot doen, afkatten, met ogen rollen en sarcastisch doen. Eigenlijk ronduit vijandig. Ik kan niet teveel delen, maar kan de mensen om wie het gaat echt niet uit de weg gaan. Ik weet niet hoe ik me op moet stellen. Ja, professioneel doen. Maar ik ben ook geneigd om terug te katten als het zo door gaat, want ik ben verdomme geen voetveeg. Eigenlijk wil ik advies en vragen of anderen dit ook hebben. Ik ben inmiddels op een leeftijd dat het me niet zou moeten uitmaken. Maar het raakt me. Ik ben van deze mensen afhankelijk voor m'n beoordeling. Verder is het niet de eerste keer dat ik dit meemaak, dus het moet ook wel aan mij liggen. Maar ik heb ook wel eens antipathie op t eerste gezicht, maar gedraag me dan wel.
Lieneke schreef:
09-05-2026 18:20
Bah, wat naar, en dan word je meteen beschouwd als degene die fout is?
Niet per se, maar Amerikaanse organisatie en directe collega's o.a. in de UK en Frankrijk en daar wordt de Nederlandse directheid niet altijd op prijs gesteld.
Geen haat, wel de rillingen van iemand op mijn toen nieuwe werkplek.
moiren wijzigde dit bericht op 09-05-2026 21:43
44.72% gewijzigd
Everything is possible for the one who believes.
Mephishardstylez schreef:
09-05-2026 18:13
Collega s hebben het beaamd, dat er kattig gedaan wordt. Ik weet niet of ik " onbewust arrogantie uitstraal", ik hoop het niet. Maar merk wel vaak dat er bepaalde vrouwen zijn die mij meteen niet moeten. Op zich vind ik dat niet erg, ik heb zelf ook wel eens een instant allergie. Maar ik gedraag me wel.
Ik denk dat je vooral intelligentie en werkervaring uitstraalt. Sommige mensen reageren daar (heel onterecht, stom en heel kinderachtig) jaloers op. Voelen zich bedreigd op 1 of andere manier.
Jou naar beneden halen is een reactie daar op.
Ik was vroeger op de basisschool de slimste van de klas. Dan ben je niet de populairste, zullen we maar zeggen. En dit soort gedrag kreeg ik ook te zien. Ik maakte me als reactie klein en deed me dommer voor dan ik was. Heeft me toch wel 30 jaar gekost voordat ik zelfverzekerd durfde te zijn.

Dus los van wel of niet aanspreken: betrek het aub niet op jezelf en word er niet onzeker van. Alleen al het feit dat je bang bent arrogant te zijn, geeft aan dat je echt niet arrogant bent!
Het zegt iets over die mensen.
Misschien toch een andere werkomgeving zoeken...?
Het is wat het is.
Boudica schreef:
09-05-2026 19:07
Ik denk dat je vooral intelligentie en werkervaring uitstraalt. Sommige mensen reageren daar (heel onterecht, stom en heel kinderachtig) jaloers op. Voelen zich bedreigd op 1 of andere manier.
Jou naar beneden halen is een reactie daar op.
Ik was vroeger op de basisschool de slimste van de klas. Dan ben je niet de populairste, zullen we maar zeggen. En dit soort gedrag kreeg ik ook te zien. Ik maakte me als reactie klein en deed me dommer voor dan ik was. Heeft me toch wel 30 jaar gekost voordat ik zelfverzekerd durfde te zijn.

Dus los van wel of niet aanspreken: betrek het aub niet op jezelf en word er niet onzeker van. Alleen al het feit dat je bang bent arrogant te zijn, geeft aan dat je echt niet arrogant bent!
Het zegt iets over die mensen.
Misschien toch een andere werkomgeving zoeken...?
Maar TO heeft het vaker.
Ooit via een uitzendbureau gewerkt in een shampoo fabriek.
Bij binnenkomst keek een vrouw me aan en mijn gevoel zei gelijk "Ik moet jou niet!"
Achteraf bleek dat spot-on want zij was een vaste kracht en ieder kwartaal pikte ze er een uitzendkracht uit om die vervolgens 3 maanden het leven enorm zuur te maken.
En dat kwartaal was ik de "gelukkige"

Helaas voor haar was ik niet op mijn mondje gevallen en ook totaal niet onder de indruk van haar vaste aanstelling.
Toen mijn 3 maanden erop zaten had ik een flink dossier (met bewijzen) en is ze op staande voet ontslagen.
granny71 schreef:
09-05-2026 19:19

Helaas voor haar was ik niet op mijn mondje gevallen en ook totaal niet onder de indruk van haar vaste aanstelling.
Toen mijn 3 maanden erop zaten had ik een flink dossier (met bewijzen) en is ze op staande voet ontslagen.

Helemaal top! Zulke types sporen toch niet....
Sierlijk schreef:
09-05-2026 17:36

Ik heb een vriendin gehad, die mij dit vaak vertelde. Dit maakte ze haar hele leven mee. Vaak zonder enige aanleiding konden mensen lullig tegen haar doen. Ik heb het nooit begrepen, het was een hele lieve dame. Niet overheersend ofzo, eerder zacht en gevoelig.
Afbeelding

Ik zie dan Els voor me ; doodgoed mens, maarop sociaal vlak slaat ze de plank behoorlijk mis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, ik heb dat wel eens meegemaakt. Een nieuwe collega die mij vanaf dag 1 niet mocht. Het was zelfs zo erg dat ze op dag 1 aan het einde van de dag een mail naar mijn manager stuurde met wat er allemaal mis was op afdeling X (de afdeling waarvoor ik verantwoordelijk was). Mijn manager liet mij die mail lezen, daarna was de toon wel gezet.
Star⁴ schreef:
09-05-2026 18:18
Bij ons ook ja, dan zit je meteen op het gesprek bij HR als je het bij de verkeerde doet. Ik denk dat je dit echt niet in elke organisatie zo kan inzetten.
Bij ons ook. En dan krijg jij een minnetje op je rapport, want sneeuwvlokje voelt zich daardoor onveilig.
Everything you see I owe to spaghetti!
Star⁴ schreef:
09-05-2026 18:18
Bij ons ook ja, dan zit je meteen op het gesprek bij HR als je het bij de verkeerde doet. Ik denk dat je dit echt niet in elke organisatie zo kan inzetten.
Zit bij jullie de dader dan meteen bij HR op gesprek of de melder?
Misschien ben je wel te aardig.

https://www.vice.com/nl/article/waarom- ... ig-lijken/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Annapicobella schreef:
09-05-2026 19:42
Bij ons ook. En dan krijg jij een minnetje op je rapport, want sneeuwvlokje voelt zich daardoor onveilig.

Verschrikkelijk. Het hangt dus van je status daar af of je de dader bent of de gedupeerde?
Dat zou altijd mijn insteek zijn: er moet gewerkt worden op een normale manier. En daarin mag je professioneel handelen verwachten. Mensen mogen aangesproken worden als ze niet conform de afspraken op de werkvloer handelen.
rabarbara wijzigde dit bericht op 09-05-2026 20:59
62.68% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Dat herken ik Rabarbara, veel mensen vinden mij leuk en ik snap niet goed waarom, want ik vind mezelf niet veel soeps. Misschien dat beetje gekke van mijn ADHD, men ziet een bepaalde kwetsbaarheid en dat kan ontwapenend werken. Zelf vind ik de meeste mensen aardig of zelfs heel leuk.

Ik ben verder helemaal mezelf in mijn gedrag op het werk, er is weinig verschil met thuis. Naar mij toe verwacht ik niet persé professioneel gedrag, maar wel een positieve, met elkaar meedenkende houding. Van mijn leidinggevenden "eis" ik op een bepaalde manier (met een knipoog en humor) een horizontale manier van samenwerken. We zijn gelijkwaardig, we hebben alleen verschillende taken en ik heb volledig schijt aan hiërarchie.

Nu ik ouder ben heb ik het in mijn werk een stuk gemakkelijker dan vroeger: wat ik moet doen, wat ik moet uitdragen zit in mijn hoofd, met mijn werk heb ik geen moeite meer. Niet met de lesstof, niet met de studenten, meestal sta ik alleen maar te genieten. En dat is weleens anders geweest hoor!
Of ben je misschien heel mooi? :idea: sommige vrouwen hebben daar ook problemen mee.
Mephishardstylez schreef:
09-05-2026 16:01
Gaat niet om klanten maar om mensen die hoger in rang zijn, daarom moet ik ook nog eens oppassen. Ik ga niet zeggen hoe oud ik ben, maar ik ben ruimschoots volwassen.
Haat is natuurlijk een beetje gechargeerd..maar ik merk dat ik hen erger.
Dan z.s.m. een baan zoeken bij een bedrijf waar rangen en standen geen rol spelen als dat de oorzaak is. En die zijn er genoeg. Ik heb in de ruim 35 jaar dat ik werk nooit bij een bedrijf gewerkt waar de rang van iemand bepalend is voor hoe er met mensen wordt omgegaan.
Appletje schreef:
09-05-2026 21:06
Dan z.s.m. een baan zoeken bij een bedrijf waar rangen en standen geen rol spelen als dat de oorzaak is. En die zijn er genoeg. Ik heb in de ruim 35 jaar dat ik werk nooit bij een bedrijf gewerkt waar de rang van iemand bepalend is voor hoe er met mensen wordt omgegaan.

Helemaal mee eens. En ik ben blij dat dit soort bedrijven ook bestaan.
https://www.youtube.com/watch?v=iMewtlmkV6c

Working class hero
Ooit zoiets meegemaakt? Ja, ik denk het wel. Maar ik heb zelf altijd het idee dat ik in dat soort situaties de leiding heb (of kan nemen), dus ik laat me er niet door van de wijs brengen. Nu lijkt het alsof ik enorm zelfverzekerd ben, en dat valt wel mee, maar ik weet wel wat normaal menselijk gedrag is, en daarom pak ik op zo’n moment (als iemand zich onaangenaam of onaangepast gedraagt) wel meteen de kans om mijn punt te maken.

Sowieso: de meeste mensen-met-slechte-bedoelingen zijn niet bestand tegen normaal, aardig gedrag. Zij willen ontregelen. Je moet je dus niet laten ontregelen. Dat is eigenlijk het enige advies. Waarom zou je je laten ontregelen door iemand die denkt jou te slim af te zijn? Want het zijn spelletjes. Kinderachtig gedoe.
Ik lees interpretaties als: dan ben je misschien heel mooi of heel slim. Vreemd.

Ik doe nooit sarcastisch als iemand heel mooi is en ik rol nooit met m’n ogen als iemand iets bijzonder slims zegt.

Ik ben wel eens bot en ongeduldig of ik rol met m’n ogen als iemand erg traag, dom of lomp doet.
Is er een op hande zijnde reorganisatie? Dat wil ook wel eens venijn onderling opwekken.
Zalmsnipers schreef:
09-05-2026 20:58
Of ben je misschien heel mooi? :idea: sommige vrouwen hebben daar ook problemen mee.
Haha, ja dat weet ik. Nee dat kan niet het probleem zijn, helaas.
jorchugh_jor schreef:
09-05-2026 22:39
Ik lees interpretaties als: dan ben je misschien heel mooi of heel slim. Vreemd.

Ik doe nooit sarcastisch als iemand heel mooi is en ik rol nooit met m’n ogen als iemand iets bijzonder slims zegt.

Ik ben wel eens bot en ongeduldig of ik rol met m’n ogen als iemand erg traag, dom of lomp doet.
Gelukkig maar dat jij het niet herkent. Ik heb dit helaas wel zo ondervonden.
Het is wat het is.
jorchugh_jor schreef:

wel

Waarom? Waarom zou je zo naar doen? Waarom zou je een traag, dommer persoon zo behandelen? Lomp is dan wel enigsinds verwijtbaar. Maar traag en dom? Je zal toch met zo'n iemand moeten werken en we kunnen niet allemaal zoef de haas zijn.
mephishardstylez wijzigde dit bericht op 10-05-2026 00:01
0.48% gewijzigd
jorchugh_jor schreef:
Dit herken ik van voorgaande banen. Niet van mezelf, maar van collega’s die hier neiging toe hadden. Zeker icm hoge werkdruk, want dan is het lontje al korter. En in teams die weinig divers zijn.

Ik zag dit ook t.o. mensen die heel sensitief zijn, die je met ‘fluwelen handschoenen moet behandelen’ en zich bij ieder ongemak ziekmelden. Of tig keer dezelfde fouten maken / vragen stellen (geen leercurve). Of mensen die heel veel ruimte innemen, anderen niet laten uitpraten, ieder gesprek naar zichzelf toedraaien. Super directief zijn en daarmee anderen wegblazen. Of de critici; die in ieder idee of ieder voorstel problemen zien maar zelf niet met nieuwe ideeën komen.

Ik geloof dat iedere negatieve eigenschap een mooie kant heeft, als het niet doorslaat en als anderen je “handleiding” kennen. Maar dan moet het wel bespreekbaar zijn.

Heb je echt geen enkel idee TO, waar die geirriteerde reacties vandaan komen? Durf je het te vragen / het gesprek open te breken?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven