Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2331 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Solomio schreef:
12-05-2026 07:21
Ah, je past je verhaal gewoon aan.
Ik zeg dit: “Elektrische fietsen. En dan in het bijzonder mensen die 30+ km per uur rijden op een elektrische fiets, haast zonder hun benen te bewegen. En dan daar weer in het bijzonder van mensen zonder helm of ouderen (met of zonder helm).” Had al gezegd dat ik me dan bij de brave oudjes misschien vergiste en die 25 km/uur rijden ipv 30, maar (laatste bericht) dat ik wel zeker niet-ouderen tegenkom die veel harder gaan. Ik zie niet wat ik aanpas.

Maar zit ik in de rechtbank of zo? Het gaat om een stomme ergernis. Mierenneuken is ook een vak 😅
cognac schreef:
11-05-2026 18:31
Ook een stomme ergernis:

Als een zitvlak in de bus of de trein nog warm voelt van de vorige reiziger.
Of de handgreep van het boodschappenkarretje.

Als ik zie dat dat karretje net is gepakt pak ik een andere of ik houd hem vast aan de zijkant. En het is niet eens vanwege iets smetvrezerigs ofzo maar puur door dat warme gevoel.
ohh deze deel ik. totale onzin, maar ik vind het irritant. gisteren ook bij de sportschool, milon cirkel, dus ik kon ook niet ergens anders heen. de vrouw voor me was erg warm :-(
Solomio schreef:
11-05-2026 19:58
Kun jij zien hoe snel een fiets gaat?
Fatbikes worden opgevoerd, die gaan idioot hard, maar gewone elektrische fietsen zijn in principe begrensd op 25 km/u. Nou vind ik dat op een fietspad ook nog te hard en voor de meeste ouderen helemaal.
Maar je kunt met de meeste elektrische fietsen ook prima net zo hard rijden als andere fietsers.
dit klopt niet hoor. de ondersteuning stopt na 25km/h, maar hij kan gewoon sneller. je moet alleen dan zelf trappen. ik woon heuvelachtig en ga bergaf gewoon 35+ (ook met een gewone fiets trouwens want de berg is steil)
Eberesche schreef:
12-05-2026 08:05
dit klopt niet hoor. de ondersteuning stopt na 25km/h, maar hij kan gewoon sneller. je moet alleen dan zelf trappen. ik woon heuvelachtig en ga bergaf gewoon 35+ (ook met een gewone fiets trouwens want de berg is steil)
Tja, maar dat staat dus idd los van elektrisch of niet.

Maar idd, mijn woordkeus was niet helemaal juist. De fiets gaat niet automatisch op de rem bij 25 km/u.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Eberesche schreef:
12-05-2026 08:04
ohh deze deel ik. totale onzin, maar ik vind het irritant. gisteren ook bij de sportschool, milon cirkel, dus ik kon ook niet ergens anders heen. de vrouw voor me was erg warm :-(
Maak ik ook vaak mee op de sportschool,iemand die op een cardio-toestel heeft lopen zweten en deze niet inspuit terwijl dat plicht is. Brrrr!!! Om maar gewoon eens een voorbeeld te noemen. ;-)
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 09:47
Maak ik ook vaak mee op de sportschool,iemand die op een cardio-toestel heeft lopen zweten en deze niet inspuit terwijl dat plicht is. Brrrr!!! Om maar gewoon eens een voorbeeld te noemen. ;-)
Niet schoonmaken -> redelijke ergernis.
Zweten en niet schoonmaken -> zeer redelijke ergernis.
Schoon, maar was -> idd onzinnige ergernis.

:lol: Maar ik vind het ook heel onprettig als ik in de bus ga zitten en mijn stoel is warm.
Misschien heeft het ermee te maken dat wij mensen niet direct kunnen vaststellen of iets nat is. Dat doen we puur op basis van een combinatie van factoren. En één ervan is temperatuurverschil. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
12-05-2026 10:10
Niet schoonmaken -> redelijke ergernis.
Zweten en niet schoonmaken -> zeer redelijke ergernis.
Schoon, maar was -> idd onzinnige ergernis.

:lol: Maar ik vind het ook heel onprettig als ik in de bus ga zitten en mijn stoel is warm.
Misschien heeft het ermee te maken dat wij mensen niet direct kunnen vaststellen of iets nat is. Dat doen we puur op basis van een combinatie van factoren. En één ervan is temperatuurverschil. :biggrin:
Dit! Je weet niet altijd of het nat is. 😱
Ik vind het ook altijd heel vervelend als ik op m'n werk naar het toilet ga en er staat nog iemand haar handen te wassen. Ik kan dan kiezen uit 2 hokjes en ik wil dan het hokje waar zij niet net vanaf komt, maar soms gok ik verkeerd, dan loop de stortbak nog door, dus dan weet ik dat het die van haar was. Maar om dan weer naar buiten te lopen vind ik ook raar, ze staat er nog.
Er is dan verder niets aan de hand, het is verder niet vies ofzo. Als ik 2 minuten later was gekomen, had ik niks geweten, dan is het in mijn hoofd weer een verse wc.
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 09:47
dat is echt ranzig. de mevrouw voor mij maakte het wel netjes schoon, maar het was gewoon nog warm. onzinnig dus maar wel stom
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 10:11
Dit! Je weet niet altijd of het nat is. 😱
Ook zo leuk als je kleding hebt buiten gehangen op een frisse dag. Is mijn was nu gewoon koud of is het nat???
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Echt een flutergenis en ik erger me ook niet zo maar das ontopic dus ik plemp hem hier; ik werk sinds 1,6 in de thuiszorg en ik had een nieuwe cliënt vandaag. Prima allemaal behalve dat ze geen koffdrinkt, ik best een addict ben :geek: en ik dus pas net mn 2e kop op heb... Cliënt die weggevallen is die ik voor haar had maakte smerige koffie dus ik d8 dat ik erop vooruit ging maar niet dus. Beetje jammer ;-D :lol: ;)
Eberesche schreef:
12-05-2026 11:00
dat is echt ranzig. de mevrouw voor mij maakte het wel netjes schoon, maar het was gewoon nog warm. onzinnig dus maar wel stom
Ik zeg daar wel eens wat van als ik na hun het toestel wil gebruiken. Wordt me niet altijd in dank afgenomen. o_o
dianaf schreef:
12-05-2026 11:04
Ook zo leuk als je kleding hebt buiten gehangen op een frisse dag. Is mijn was nu gewoon koud of is het nat???
Dat vind ik met koudere dagen dan ook een twijfelgeval. Maar dan probeer ik te relativeren ´want als de was er al een paar dagen hangt is hij wel droog maar voelt alleen koud aan.
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 12:41
Ik zeg daar wel eens wat van als ik na hun het toestel wil gebruiken. Wordt me niet altijd in dank afgenomen. o_o
Je zegt er wat van omdat het nog warm is? Snap wel dat je dat niet in dank wordt afgenomen. Hoe verwacht je dat mensen gaan reageren dan? Sorry dat ik warmbloedig ben? Excuses dat ik het heb gewaagd hier te sporten?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
MadameBijoux schreef:
ja, dat snap ik ergens wel. zeker als ze het apparaat wel netjes achterlaten. je hebt nu eenmaal maar 30 seconden om te wisselen en ik heb geen controle over de temperatuur die mijn kont of handen achterlaten dus ik zou me wel vervelend voelen als je mij daarop aan zou spreken aangezien je minimaal 8 apparaten achter mij aan komt. ik zeg er dus niets van, maar ventileer het hier als onzinnige ergernis.
MadameBijoux schreef:
Als je gaat klagen over warme zetels/handvatten etc in publieke ruimtes moet je thuis gaan sporten.
paradise wijzigde dit bericht op 12-05-2026 14:02
7.86% gewijzigd
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 12:43
Dat vind ik met koudere dagen dan ook een twijfelgeval. Maar dan probeer ik te relativeren ´want als de was er al een paar dagen hangt is hij wel droog maar voelt alleen koud aan.
Ja, dat doe ik ook! "Het hangt al 4 dagen, het moet droog zijn, als het nu niet droog is wordt het nooit meer droog"
Eberesche schreef:
12-05-2026 13:32
ja, dat snap ik ergens wel. zeker als ze het apparaat wel netjes achterlaten. je hebt nu eenmaal maar 30 seconden om te wisselen en ik heb geen controle over de temperatuur die mijn kont of handen achterlaten dus ik zou me wel vervelend voelen als je mij daarop aan zou spreken aangezien je minimaal 8 apparaten achter mij aan komt. ik zeg er dus niets van, maar ventileer het hier als onzinnige ergernis.
Ja, wij worden verzocht een handdoek te gebruiken bij de egym, dus daar kun je mensen nog op aanspreken maar aan de temperatuur kan je verder weinig doen, behalve niet op het apparaat gaan zitten maar daar kwam ik juist voor.
Zoccellia schreef:
12-05-2026 13:08
Je zegt er wat van omdat het nog warm is? Snap wel dat je dat niet in dank wordt afgenomen. Hoe verwacht je dat mensen gaan reageren dan? Sorry dat ik warmbloedig ben? Excuses dat ik het heb gewaagd hier te sporten?
Zo dan! Kan jij ook op een normale manier je mening verwoorden? En wat moet ik met zo een vragenvuur? Ik sta hier niet voor de rechtbank en ga me ook niet voor jou verantwoorden omdat ik me onhandig heb uitgedrukt. En om het nog ff toe te lichten: Het gaat hier om een bezweet toestel...niet omdat het een (beetje) warm is i.v.m. een lichaam wat de meesten tijdens sporten hebben.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 12-05-2026 17:05
15.62% gewijzigd
Eberesche schreef:
12-05-2026 13:32
Als ik een toestel vergeet in te spuiten dan is het prima om me erop te wijzen. En dan doe ik het ook. 🙂 Natuurlijk mag je het hierop ventileren. En nee,aan je temperatuur kan je niets doen.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 12-05-2026 16:28
6.75% gewijzigd
Paradise schreef:
12-05-2026 13:39
Als je gaat klagen over warme zetels/handvatten etc in publieke ruimtes moet je thuis gaan sporten.
Ik bedoelde "bezweet" en dat is iets anders dan een warm toestel. Ik wordt ook warm als ik sport. Verder ga ik hier niet meer over in discussie over het gedeelte warme toestellen. (Zie andere post's).
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 16:15
Zo dan! Kan jij ook op een normale manier je mening verantwoorden? En wat moet ik met zo een vragenvuur? Ik sta hier niet voor de rechtbank en ga me niet voor jou verantwoorden. Jij mag het misschien prima vinden maar een ieder staat er anders in. En dat is niet verboden. Gaat hier om een bezweet toestel...niet omdat het een beetje warm is.
Maar dat was niet zo duidelijk in jouw eerste reactie. Daar leek het alsof je mensen aanspreekt op een warm toestel, wat natuurlijk best wel gek is.
Ik hoopte inderdaad dat je een bezweet toestel bedoelde.
AnnaNiem schreef:
12-05-2026 16:26
Maar dat was niet zo duidelijk in jouw eerste reactie. Daar leek het alsof je mensen aanspreekt op een warm toestel, wat natuurlijk best wel gek is.
Ik hoopte inderdaad dat je een bezweet toestel bedoelde.
En dat heb ik van begin aan af bedoeld. Maar een mens kan zich ook wel eens fout of niet precies uitdrukken en dat gebeurt zo vaak hier. Maar dan moet ik me dan verplicht ervoor verantwoorden. Ik ben niet perfect en ik kan me niet altijd perfect uitdrukken,wie wel trouwens?

En uiteraard mag men mij erop aanspreken als ik een keer vergeet om een toestel in te spuiten,graag zelf. :) Het inspuiten van een toestel wordt zelf verwacht van het personeel. Daar zijn ze streng in en ik zie mensen elkaar ook erop aanspreken. "Een bezweet toestel en niet een warm toestel."

En voor de laatste keer: Niemand kan iets aan zijn temperatuur doen en ik spreek niemand erop aan omdat ie een warme temperatuur heeft. Voor degene die zich aangevallen voelen: Het was niet met gemene bedoelingen of iemand te pesten. 😉
MadameBijoux schreef:
12-05-2026 16:15
Zo dan! Kan jij ook op een normale manier je mening verwoorden? En wat moet ik met zo een vragenvuur? Ik sta hier niet voor de rechtbank en ga me ook niet voor jou verantwoorden. Jij mag het misschien prima vinden maar een ieder staat er anders in. En dat is niet verboden. Het gaat me hier om een bezweet toestel...niet omdat het een (beetje) warm is i.v.m. een lichaam.

Nou kan je wel heel boos worden, maar jij schreef het toch zelf echt heel onhandig op.
Je reageerde op dit bericht:

Eberesche schreef:
12-05-2026 11:00

Met deze tekst:

MadameBijoux schreef:

Dus iemand maakt het wél schoon, maar het is nog warm. En daar zeg jij wat van. Althans, zo schrijf je het.
Dan moet je niet raar opkijken dat daar reacties op komen.
Je had ook kunnen zeggen: sorry, het stond er wat raar, ik bedoelde wat anders (namelijk bezweet/schoonmaken).
Solomio schreef:
12-05-2026 08:24
Tja, maar dat staat dus idd los van elektrisch of niet.

Maar idd, mijn woordkeus was niet helemaal juist. De fiets gaat niet automatisch op de rem bij 25 km/u.
Nou, mijn Berta gaat niet op de rem ofzo, maar ik moet wel als een malle trappen om haar harder te laten gaan dan 26,3 kilometer. Dat lukt haast niet. Behalve heuveltje af inderdaad.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven