Entertainment alle pijlers

Vragen die opkomen door liedjes

13-05-2026 20:00 309 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt wat raadselachtig, maar soms begrijp ik liedjes niet helemaal. En dan komen er vragen bij me op. Meestal is de tekst op meerdere manieren te begrijpen, maar soms is het me ook een volkomen raadsel wat er bedoeld wordt.

Heb jij dat ook? Ik ben benieuwd!
Si abra la puerta hay lobos.
Aanleiding voor dit topic is "Annabel" van Hans de Booy. Misschien door alle aandacht voor de manosphere vroeg ik me ineens af wat er bedoeld wordt met dit stuk: "Iemand zei dit is Annabel, ze moet nog naar het station. Neem jij de wagen dan redt ze het wel. Ik zei da's goed en reed zo stom als ik kon."
Ik nam eigenlijk altijd aan dat hij per ongeluk stom reed, maar ineens bedacht ik me: zou hij niet gewoon expres stom gereden hebben, zodat ze haar trein zou missen?

Het is verder niet zo spannend, maar ik vroeg het me toch af.
Ik snap Banger Hart van Rob de Nijs niet goed. Hij is bang zijn geliefde kwijt te raken, maar hij zingt dat zij zijn ‘jaloers bezit is’ en hij zingt: ‘ Wat wil je dan, ik ben jouw man en alles draait om mij’.

Bezit? Alles draait om mij? Klinkt zo egoïstisch en bezitterig.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Rabarbara schreef:
13-05-2026 20:03
Aanleiding voor dit topic is "Annabel" van Hans de Booy. Misschien door alle aandacht voor de manosphere vroeg ik me ineens af wat er bedoeld wordt met dit stuk: "Iemand zei dit is Annabel, ze moet nog naar het station. Neem jij de wagen dan redt ze het wel. Ik zei da's goed en reed zo stom als ik kon."
Ik nam eigenlijk altijd aan dat hij per ongeluk stom reed, maar ineens bedacht ik me: zou hij niet gewoon expres stom gereden hebben, zodat ze haar trein zou missen?

Hahaha ja, dat is het idee.

Ik dacht zelf jarenlang dat Living on a prayer over het leven op de prairie ging.
Ars longa, vita brevis
"I want it that way" van de Backstreet Boys.

Wat is "it" en wat is dan "that way"?

Ze hebben zelf toegegeven dat ze ook niet weten waar het over gaat, dus we gaan er ook niet achterkomen. :mrgreen:
Ik begrijp nog steeds niet waarom Adele achter stoepen aanjaagt (het schijnt een metafoor te zijn maar ik snap hem niet)
Danae schreef:
13-05-2026 20:28
Ik begrijp nog steeds niet waarom Adele achter stoepen aanjaagt (het schijnt een metafoor te zijn maar ik snap hem niet)
Nastreven van een relatie of doel wat nergens toe leidt en is gedoemd te mislukken.
DebbieHerrie schreef:
13-05-2026 20:23
Hahaha ja, dat is het idee.

Ik dacht zelf jarenlang dat Living on a prayer over het leven op de prairie ging.
Het is genant, maar ik ben echt pas gisteren op dat idee gekomen. En ik vind hem nu echt een lul ineens.
En nog even over Annabel, dat hele liedje is raar. Dit vind ik enorm stalkerig overkomen: Ik bracht haar weg, ze kocht een kaartje Parijs,
en ik zei: en nog een erbij.
De lokettist gaf tweemaal enkele reis
en Annabel keek even opzij.
Ik zei: ik heb je gevonden vandaag
en ik laat je nooit meer alleen.
Al reis je door naar Barcelona of Praag,
al reis je door naar het eind van de wereld,
ik ga met je mee.
dalmuti schreef:
13-05-2026 20:33
Nastreven van een relatie of doel wat nergens toe leidt en is gedoemd te mislukken.
Ik zie gewoon niet hoe een stoep daar een metafoor voor is.
Vraag: Oh what a lonely boy. Raakt hij nou helemaal over de zeik omdat hij een zusje krijgt?
Ars longa, vita brevis
DebbieHerrie schreef:
13-05-2026 20:45
Vraag: Oh what a lonely boy. Raakt hij nou helemaal over de zeik omdat hij een zusje krijgt?
Jaaa, dat vroeg ik me ook af!
Rabarbara schreef:
"Iemand zei dit is Annabel, ze moet nog naar het station. Neem jij de wagen dan redt ze het wel. Ik zei da's goed en reed zo stom als ik kon."

Ik interpreteerde het altijd als " zo stom als ik kon" dat hij het eigenlijk niet wilde en zich om had laten praten. Maar ja wat jij zegt kan ook :P
Bij het liedje Please Mr Postman van de Carpenters, krijgt zij op het einde nou een oogje op de postbode als haar vriend haar maar geen brief stuurt?
dalmuti schreef:
13-05-2026 20:35
En nog even over Annabel, dat hele liedje is raar. Dit vind ik enorm stalkerig overkomen: Ik bracht haar weg, ze kocht een kaartje Parijs,
en ik zei: en nog een erbij.
De lokettist gaf tweemaal enkele reis
en Annabel keek even opzij.
Ik zei: ik heb je gevonden vandaag
en ik laat je nooit meer alleen.
Al reis je door naar Barcelona of Praag,
al reis je door naar het eind van de wereld,
ik ga met je mee.
Ooooooo, zo'n überromantisch liedje.....
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
dalmuti schreef:
13-05-2026 20:50
Bij het liedje Please Mr Postman van de Carpenters, krijgt zij op het einde nou een oogje op de postbode als haar vriend haar maar geen brief stuurt?
Wat een leuk liedje :-D !

Nee, volgens mij maakt de postbode eerder wat chagrijn bij haar los, terwijl ze natuurlijk bij haar vriend moet zijn voor zijn nalatigheid:

So many days you passed me by
See the tears standin' in my eyes
You didn't stop to make me feel better
By leavin' me a card or a letter
Ars longa, vita brevis
DebbieHerrie schreef:
13-05-2026 20:45
Hij voelt zich genegeerd, blijkbaar.
In You're beautiful van James Blunt zingt hij:
My life is brilliant
My love is pure
I saw an angel
Of that I'm sure
She smiled at me on the subway
She was with another man
But I won't lose no sleep on that
'Cause I've got a plan

En in het hele lied komt er niet naar voren wat dat plan dan is. Hij mijmert maar wat door over dat hij haar toch nooit kan krijgen.
Danae schreef:
13-05-2026 20:38
Ik zie gewoon niet hoe een stoep daar een metafoor voor is.
Ik denk in de zin van het najagen van een statisch 'object' dat niet (mee)beweegt of verandert, en dus (in termen van een relatie) nooit van jou zal houden.
What you do makes a difference, and you have to decide what kind of difference you want to make.
@Yejii: Hij was knetterstoned, dat zingt hij ook, vandaar die vage gedachten.
Waitingforthenight schreef:
13-05-2026 21:15
@Yejii: Hij was knetterstoned, dat zingt hij ook, vandaar die vage gedachten.
Zou dat het zijn? Ik maar zoeken naar een verborgen boodschap..
Als kind je afvragen of bruine suiker echt zo lekker is dat het ook om een lied vroeg.

De hele tekst van Walk this way van Aerosmith. Vooral: I met a cheerleader, was a real young bleeder. Echt wtf
tinytiny wijzigde dit bericht op 13-05-2026 21:43
0.76% gewijzigd
https://www.youtube.com/watch?v=KEI4qSrkPAs

Hier snapte ik dus nooit een reet van, want waarom zou je in godsnaam je gezicht niet voelen als je samen bent met een leuk meisje/leuke jongen. Gelukkig legde een jongere collega het me uit: het gaat waarschijnlijk niet over een leuk meisje of een leuke jongen, maar over drugs. En dat herkende ik dan weer wel, van mijn verleden experimenten met verscheidene poedertjes :lol:
Graftak!
Rabarbara schreef:

En dan de hamvraag, of eigenlijk vragen: Wie is die "iemand" die zei dat dit Annabel was?
En waarom bracht die "iemand" Annabel niet zelf naar het station?
En waarom stapte Annabel bij een vreemde vent in de auto?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
TinyTiny schreef:
13-05-2026 21:34
Als kind je afvragen of bruine suiker echt zo lekker is dat het ook om een lied vroeg.

De hele tekst van Walk this way van Aerosmith. Vooral: I met a cheerleader, was a real young bleeder. Echt wtf
Gadver!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven