Feestje bij de buren

16-05-2026 10:42 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij krijgen net een briefje door de bus dat het buurmeisje vanavond een feest geeft in de tuin voor haar verjaardag, dat er wat vrienden langskomen en dat er muziek gedraaid zal worden. Geen tijden, geen telefoonnummer oid. Opzich natuurlijk netjes dat ze een briefje door de bus doet (alleen rijkelijk laat, want wat moet ik nu nog met die info?) maar dat maakte me nieuwsgierig naar jullie mening.

In het verleden is dit namelijk ook weleens gebeurd en dan stond er rustig tot 2 uur/half 3 keiharde muziek aan, werd er echt heel luid gepraat/geschreeuwd etc. Ik wil ook niet te moeilijk doen (een feestje op z'n tijd moet kunnen) maar ergens geeft zo'n briefje natuurlijk ook geen vrijbrief voor de hele nacht. Dus dat maakte me nieuwsgierig: met zo'n briefje, waar ligt voor jullie de grens? Is het dan alsnog zo dat het na een bepaalde tijd bijv. gewoon echt wel rustig(er) moet zijn? Hoe zien jullie dit?
Ik zou denk ik even aanbellen bij de buren en vragen tot hoe laat het feestje duurt, zodat je in ieder geval een indicatie hebt. En misschien ook meteen vragen naar een nummer zodat je laagdrempelig kan appen/bellen als de muziek te lang hard aanblijft.
Ik zou zo'n briefje ook lastig vinden, want het is inderdaad aan de ene kant heel netjes en aan de andere kant heb je er precies niets aan.
Baggal schreef:
16-05-2026 11:37
Eens. Het is een beetje geven en nemen en het ene feestje is het andere niet. Ik gun een ieder zijn plezier, maar mijzelf ook een goede nachtrust.
Als je fijne buren hebt en ze geven een keer een feestje dan kan je dus best een keer geven (uitzonderingen van bijvoorbeeld vroeg moeten werken daar gelaten).
Sabine schreef:
16-05-2026 11:28
Als ze dat zouden doen dan is dat vervelend maar is dat ook zo?
Een paar keer per jaar overlast ervaren van buren zou ik geen probleem vinden. Maar ik vind idd ook daf je vanaf 23.00 uur naar binnen kunt gaan.
Gelukkig beseft het merendeel van mijn buren dat je dit soort overlast niet kunt maken in een dergelijke buurt.
Dat geven en nemen lijkt wel weg te zijn bij sommige mensen hier. Er worden meteen rave party’s bijgehaald terwijl ieder weldenkend mens direct kan bedenken dat een rave party met toiletten en alles natuurlijk niet kan in een woonwijk. Dat is toch echt iets heel anders dan een huis, tuin en keukenfeestje dat eens in de zoveel tijd is? Veroorzaak je dan zelf echt nooit geluid en/ of ben je dan nooit jong geweest vraag ik me af. Ik heb meer last van een buurman die maandenlang aan het verbouwen is dan van een incidenteel feestje.
Ook hier zie je de intolerantie van de maatschappij wel terugkomen. Ik weet niet beter dan dat ik vroeger een briefje in de brievenbus deed en dan tot een uurtje of twaalf muziek kon draaien etc. En ik heb het dan niet over raveparty’s etc. Terwijl ik de intolerantie voor mijn buurkinderen er vanaf zie spatten bij sommige buurtbewoners. Want stel je voor dat je van anderen iets merkt.
frettie wijzigde dit bericht op 16-05-2026 11:46
0.26% gewijzigd
frettie schreef:
16-05-2026 11:42
Dat geven en nemen lijkt wel weg te zijn bij sommige mensen hier. Er worden meteen rave party’s bijgehaald terwijl ieder weldenkend mens direct kan bedenken dat een rave party met toiletten en alles natuurlijk niet kan in een woonwijk. Dat is toch echt iets heel anders dan een huis, tuin en keukenfeestje dat eens in de zoveel tijd is? Veroorzaak je dan zelf echt nooit geluid en/ of ben je dan nooit jong geweest vraag ik me af. Ik heb meer last van een buurman die maandenlang aan het verbouwen is dan van een incidenteel feestje.
Met jou eens Fretty, en met lady*Voldemort.
Maar het ligt ook erg aan je eigen karakter, je levensstijl, je gezondheid en hoe je woont.
Een of twee keer per jaar een feestje moet kunnen lijkt me.
Die keer in het verleden was niet hetzelfde buurmeisje lijkt me toch (als ze nu 16 wordt)? Dus dit loopt dus vast anders.

Andere mensen hebben dan misschien weer een verbouwing ofzo. Vind ik zelf veel irritanter, want dat is meestal vaker dan één keer geluidsoverlast.
Weer andere mensen hebben jonge kinderen die in de tuin gillen. Tjah, zo heeft iedereen wat.
Tenzij het dus
iedere week is, het gaat om een raveparty, je een baan in de zorg hebt etc. is het gewoon geven en nemen in een gemiddelde woonwijk als je wat prettig wilt wonen. Ik heb serieus meegemaakt dat een buurman de politie belde voor mijn buurkinderen (want het was half 1) terwijl de beste man maandenlang iedere dag de hele dag aan het boren was.
frettie schreef:
16-05-2026 11:45
Ook hier zie je de intolerantie van de maatschappij wel terugkomen. Ik weet niet beter dan dat ik vroeger een briefje in de brievenbus deed en dan tot een uurtje of twaalf muziek kon draaien etc. En ik heb het dan niet over raveparty’s etc. Terwijl ik de intolerantie voor mijn buurkinderen er vanaf zie spatten bij sommige buurtbewoners. Want stel je voor dat je van anderen iets merkt.
Tegenwoordig wonen er nu eenmaal steeds meer mensen dicht op elkaar in de stad, waarbij je van veel meer buren last hebt. Dat kun je ook niet vergelijken met vroeger.
Zeemeermin84 schreef:
16-05-2026 11:47
Een of twee keer per jaar een feestje moet kunnen lijkt me.
Die keer in het verleden was niet hetzelfde buurmeisje lijkt me toch (als ze nu 16 wordt)? Dus dit loopt dus vast anders.

Andere mensen hebben dan misschien weer een verbouwing ofzo. Vind ik zelf veel irritanter, want dat is meestal vaker dan één keer geluidsoverlast.
Weer andere mensen hebben jonge kinderen die in de tuin gillen. Tjah, zo heeft iedereen wat.
Precies dit
Ik kan overigens ook niet tegen mensen die boos worden als jonge kinderen vanaf negen uur in de tuin spelen. Verhuis dan lekker naar het platteland als je nergens tegen kunt denk ik dan. En ik heb het niet over de uitschieters, kinderen om 0600 buiten met toeters ofzo.
OgenvanTijgers schreef:
16-05-2026 11:41
Gelukkig beseft het merendeel van mijn buren dat je dit soort overlast niet kunt maken in een dergelijke buurt.
Die vinden dat je dit niet kan maken. Er zijn ook genoeg mensen die vinden dat dat prima kan. Voor een keer.
OgenvanTijgers schreef:
16-05-2026 11:48
Tegenwoordig wonen er nu eenmaal steeds meer mensen dicht op elkaar in de stad, waarbij je van veel meer buren last hebt. Dat kun je ook niet vergelijken met vroeger.
Mwah. Een heleboel van die woonwijken zijn minstens vijftig jaar geleden al uit de grond gestampt. Laten we nu niet net gaan doen alsof iedereen 'vroeger' een hectare eigen grond had waarop ie kon doen en laten wat ie wou.
Graftak!
Sabine schreef:
16-05-2026 11:41
Als je fijne buren hebt en ze geven een keer een feestje dan kan je dus best een keer geven (uitzonderingen van bijvoorbeeld vroeg moeten werken daar gelaten).
Maar het ene feestje is het andere niet. De achterburen die het nodig vonden om een rave party te geven zonder aankondiging dat tot diep in de nacht doorging…
En daar was ook nog de “wind up”: diverse buren hadden geklaagd bij de gatehouse. Gatehouse kwam diverse keren polshoogte nemen, maar deed niets. Als een DJ dan roept: they want to shut us down en vervolgens het nummer “Don’t stop me now” inzet, dan heb je aan mij een verkeerde… Ik begreep van een andere buurman dat ze wel een boete hebben gehad.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Maar zo’n raveparty in zo’n setting als waar jij woont is toch de uitzondering? Ik vind het zo bizar dat ik er niet eens iets bij kan denken. Natuurlijk kan dat niet. Maar dat is niet de setting van deze vraag. Ik krijg daar veel meer een huis, tuin en keuken tiener feestje idee van.
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 11:57
Mwah. Een heleboel van die woonwijken zijn minstens vijftig jaar geleden al uit de grond gestampt. Laten we nu niet net gaan doen alsof iedereen 'vroeger' een hectare eigen grond had waarop ie kon doen en laten wat ie wou.
Ook precies dit. Ik woonde met mijn ouders in net zo’n straat als waar ik nu woon, echt geen meer ruimte of wat dan ook, wel meer gedoe over dit soort zaken.
frettie schreef:
16-05-2026 12:01
Maar zo’n raveparty in zo’n setting als waar jij woont is toch de uitzondering? Ik vind het zo bizar dat ik er niet eens iets bij kan denken. Natuurlijk kan dat niet. Maar dat is niet de setting van deze vraag. Ik krijg daar veel meer een huis, tuin en keuken tiener feestje idee van.
Ach ja natuurlijk. Ik heb ook wel eens een feestende buurman gehad die de auto's van de buren aan de andere kant sloopte omdat zij het waagden om om half zes 's morgens te vragen of de boel wat zachter kon. Maar gelukkig verlopen verreweg de meeste feestjes een stuk minder desastreus.
Graftak!
frettie schreef:
16-05-2026 12:01
Mwa… We hebben/hadden hier wat voetballers wonen. Ik heb in de 8 jaar dat ik in dit huis woonde 2 of 3 keer zo’n feestje meegemaakt in het stukje waar ik woon.

Een tiener feestje is van een andere orde en lijkt mij geen probleem. Tenzij ze daarna allemaal dronken door de buurt gillen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
flying_thinker schreef:
16-05-2026 11:08
Zeker, ik zeg ook dat ik het briefje netjes vind. In het verleden hebben ze dat zeker niet altijd gedaan. Vind alleen een briefje op de dag zelf toch een beetje “we kunnen nu in ieder geval zeggen dat we een briefje gestuurd hebben, dan wist je het toch?” Terwijl ik er nu dus moeilijk nog rekening mee kan houden (als in ergens anders slapen oid).
Dus je maakt je nu al druk om een incidenteel feestje dat nog lang niet begonnen is? Vind je dat zelf ook niet wat overdreven?
Waarom zou je niet meer kunnen regelen om ergens anders te slapen wanneer je er echt zo'n ontzettende last van hebt? Een hotel is zo geboekt of een vriend(in) is zo gebeld. Je hebt nog minimaal 8 uur om iets te regelen.
Baggal schreef:
16-05-2026 12:08
Mwa… We hebben/hadden hier wat voetballers wonen. Ik heb in de 8 jaar dat ik in dit huis woonde 2 of 3 keer zo’n feestje meegemaakt in het stukje waar ik woon.

Een tiener feestje is van een andere orde en lijkt mij geen probleem. Tenzij ze daarna allemaal dronken door de buurt gillen…

Ach, dat is dan nog steeds éénmalig toch?
Gryla schreef:
16-05-2026 10:57

Maar wat gek, heb je van de ouder(s) ook geen telnr om even te appen als het uit de hand loopt? Of wat is er mis met gewoon even langs gaan als buren?
Ja, dat heeft mijn buurvrouw ook gezegd na haar extreem luide en late feestje. Ik heb het maar geaccepteerd en zo gelaten, maar andere buurtbewoners hebben de politie gebeld.
Zij zei later dat, als mensen er last van hadden, ze van harte welkom waren om er iets van te komen zeggen óf om gezellig mee te feesten.
Leuk hoor, klinkt hartstikke aardig. Maar hoeveel mensen zouden dat realistisch gezien doen? Midden in de nacht met je slaaphoofd, terwijl je al uren in bed probeert te slapen, aankloppen bij een stel halfdronken feestende mensen die je niet goed genoeg kent om uitgenodigd te zijn? Wie doet dat in hemelsnaam, ik zie dag echt niet voor me.
Dus ja, een briefje is beter dan geen briefje, maar heel veel heb je er niet aan.
En ja, leuk dat je liever hebt dat mensen langsgaan in plaats van de politie bellen, maar ook dat zijn niet echt dingen waar je iets mee kan. Ik ben geen politie-beller, ik pik de herrie wel gewoon, maar ik zou onder geen enkele voorwaarde langsgaan op zo'n moment.
Zeemeermin84 schreef:
16-05-2026 12:18
[/b]

Ach, dat is dan nog steeds éénmalig toch?
Dat ligt er maar net aan. Als je zo’n buurman hebt die in z’n dronken bui over gaat tot vandalisme, zie post van LV, of als je als gevolg van een feestje zelf stuiterend in je bed ligt, dan word ik daar niet blij van. En nee: ik gun een ieder een feestje binnen redelijke grenzen.
Baggal schreef:
16-05-2026 12:21
Dat ligt er maar net aan. Als je zo’n buurman hebt die in z’n dronken bui over gaat tot vandalisme, zie post van LV, of als je als gevolg van een feestje zelf stuiterend in je bed ligt, dan word ik daar niet blij van. En nee: ik gun een ieder een feestje binnen redelijke grenzen.
Ja, maar dit gaat over een sweet sixteen feestje.
Itsnojoke schreef:
16-05-2026 12:21
[…]
Leuk hoor, klinkt hartstikke aardig. Maar hoeveel mensen zouden dat realistisch gezien doen? Midden in de nacht met je slaaphoofd, terwijl je al uren in bed probeert te slapen, aankloppen bij een stel halfdronken feestende mensen die je niet goed genoeg kent om uitgenodigd te zijn? Wie doet dat in hemelsnaam, ik zie dag echt niet voor me.
Dus ja, een briefje is beter dan geen briefje, maar heel veel heb je er niet aan.
Ik heb dat een keer gedaan :-$ . Die mensen ken ik goed en kwam polshoogte nemen in mijn PJ’s na 2 uur. Ik moest wel even een drankje doen van de heer des huizes. Ik

weet niet wat erin zat, maar kwam toch half dronken thuis (ik drink zelden). En dat was ook zo’n feestje waar het dak eraf ging. Verschil is echter dat ik deze mensen veel beter ken, ze excuses maakte en er anders in stonden dan die vervelende achterburen die overal schijt aan hebben.
frettie schreef:
16-05-2026 11:48
Tenzij het dus
iedere week is, het gaat om een raveparty, je een baan in de zorg hebt etc. is het gewoon geven en nemen in een gemiddelde woonwijk als je wat prettig wilt wonen. Ik heb serieus meegemaakt dat een buurman de politie belde voor mijn buurkinderen (want het was half 1) terwijl de beste man maandenlang iedere dag de hele dag aan het boren was.
Ik zal niet snel politie bellen en eerst contact zoeken met de betreffende buur. Maar een feestje buiten met meer dan 10 mensen en luide muziek na middernacht nog op vol volume laten doorgaan vind ik wel asociaal hoor in mijn buurt. We wonen hier bijna bovenop elkaar en zelfs rustig praten in de tuin is binnen al hoorbaar. Daar doe je niets tegen, dat moet ook gewoon kunnen. Maar des te vervelender als men denkt dan daar nog flink wat schepjes bovenop te doen in de nacht.

Een buur heeft daar in het eerste jaar dat hij er woonde flink wat klachten over gekregen en heeft dat ook goed opgepakt. Overigens gooide hij ook altijd een briefje in de bus, mét telefoonnummer en het verzoek te bellen bij klachten. Ook heeft hij na feest nummer 4 bij iedereen een briefje met excuses in de bus gedaan en verbetering beloofd, dat komt hij al enkele jaren keurig na, hij weet nu de grenzen van de buren en is er ook achter gekomen dat met een wat lager volume n 12h binnen doorgaan ook de pret niet hoeft te drukken. Ze gaan tegenwoordig zelfs vaak al eerder naar binnen.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven