NS: we kunnen het wel leuker maken, maar niet makkelijker.
zondag 7 juni 2026 om 12:23
Ik las in het nieuws over de actie Nederland Dal Vrij. Vanaf 15 juni tot eind augustus voor 49 per maand onbeperkt treinen in de daluren. Dat leek me wel wat, lekker wat extra uitjes in de zomerperiode en de auto laten staan. Dus even opgezocht hoe of wat. Maar nu denk ik al: laat maar weer.
Ik ga normaal gesproken een keer in de paar maanden met de trein. Had voorheen een anonieme OV pas, maar inmiddels check ik in met een bankpas, omdat dat nu gewoon overal kan.
Wil ik gebruik maken van die kortingsactie, dan moet ik een persoonlijke OV chipkaart hebben. Die is wel gratis aan te vragen maar er moet een pasfoto op. Dat gaat niet want die heb ik niet digitaal. Ik geloof zelfs dat ik er helemaal geen heb op dit moment. En wat moet ik met een persoonlijke OV pas die ik daarna niet meer nodig heb?
Bovendien blijkt dat het gaat om een bestaand daluren abonnement, wat NS tijdelijk in prijs verlaagt. Daarna moet je zorgen dat je het op tijd weer opzegt, anders ga je ineens bijna 128 euro pmnd betalen.
Ik heb er alweer geen zin meer in. Waarom kan dit nou weer niet gewoon simpel? Dat je gewoon een kortingskaart kan bestellen die geldig is in die specifieke periode en daarna automatisch afloopt? De bedoeling van de actie is natuurlijk weer om meer mensen de trein in te krijgen. Maar mensen die (bijna) nooit met de trein gaan hebben nu meestal ook geen persoonlijke OV chipkaart. Die hebben dus meteen al een drempel, vooral als het om gezinnen met kinderen gaat. En letten mensen even niet goed op, dan zijn ze in september ineens een schep geld kwijt.
Leuk bedacht allemaal, maar met deze voorwaarden slaan ze de plank weer eens mis toch?
Ik ga normaal gesproken een keer in de paar maanden met de trein. Had voorheen een anonieme OV pas, maar inmiddels check ik in met een bankpas, omdat dat nu gewoon overal kan.
Wil ik gebruik maken van die kortingsactie, dan moet ik een persoonlijke OV chipkaart hebben. Die is wel gratis aan te vragen maar er moet een pasfoto op. Dat gaat niet want die heb ik niet digitaal. Ik geloof zelfs dat ik er helemaal geen heb op dit moment. En wat moet ik met een persoonlijke OV pas die ik daarna niet meer nodig heb?
Bovendien blijkt dat het gaat om een bestaand daluren abonnement, wat NS tijdelijk in prijs verlaagt. Daarna moet je zorgen dat je het op tijd weer opzegt, anders ga je ineens bijna 128 euro pmnd betalen.
Ik heb er alweer geen zin meer in. Waarom kan dit nou weer niet gewoon simpel? Dat je gewoon een kortingskaart kan bestellen die geldig is in die specifieke periode en daarna automatisch afloopt? De bedoeling van de actie is natuurlijk weer om meer mensen de trein in te krijgen. Maar mensen die (bijna) nooit met de trein gaan hebben nu meestal ook geen persoonlijke OV chipkaart. Die hebben dus meteen al een drempel, vooral als het om gezinnen met kinderen gaat. En letten mensen even niet goed op, dan zijn ze in september ineens een schep geld kwijt.
Leuk bedacht allemaal, maar met deze voorwaarden slaan ze de plank weer eens mis toch?
huismuis
zondag 7 juni 2026 om 15:08
In de randstad wordt ook vaker OV gebruikt, in de grote steden hebben veel mensen niet eens een auto (nodig), win-win voor alle delen van Nederland dan toch?
Where is my mind?
zondag 7 juni 2026 om 15:10
Quincy2 schreef: ↑07-06-2026 14:46Computers zijn niet gisteren uitgevonden; die bestonden al toen de ouderen van nu nog niet oud waren.
Ik help ook wel eens een 90er met wat opzoeken, maar dan kijkt ze mee en wil ze het daarna zelf doen. Die zou prima een OV kaart kunnen aanvragen.
Mijn schoonmoeder niet, nee, maar dat is dus zo iemand die heeft geweigerd om dingen te leren. Tja, dan kun je niets.
Je gaat wel voorbij aan mensen die bang zijn dat het online gegevens gehackt worden bijvoorbeeld. En dat is ook helemaal geen onredelijke angst, het gebeurt best vaak. En ouderen horen ook constant waarschuwingen dat ze moeten oppassen voor criminelen die hen op alle mogelijke manieren geld afhandig willen maken. Dan vind ik het niet zo raar dat sommigen liever zo weinig mogelijk digitaal doen.
huismuis
zondag 7 juni 2026 om 15:15
Tsja, die mensen kunnen dan ook geen rijbewijs aanvragen, bibliotheekkaart, een vlucht boeken, laadpas van auto aanschaffen etc. Allemaal gekoppeld aan gepersonaliseerde kaarten en/of persoonlijke bankrekening. Overigens hoef je voor de NS aho’s jiet eens per se je rekening te koppelen, je kunt (als je dat niet wil) gewoon iedere keer een niet al te hoog saldo op je kaart zetten, net zoals bij een niet-gepersonaliseerde kaart.Milestone schreef: ↑07-06-2026 15:10Je gaat wel voorbij aan mensen die bang zijn dat het online gegevens gehackt worden bijvoorbeeld. En dat is ook helemaal geen onredelijke angst, het gebeurt best vaak. En ouderen horen ook constant waarschuwingen dat ze moeten oppassen voor criminelen die hen op alle mogelijke manieren geld afhandig willen maken. Dan vind ik het niet zo raar dat sommigen liever zo weinig mogelijk digitaal doen.
En nogmaals; je bent niet verplicht gebruik te maken van een korting/aanbieding.
Where is my mind?
zondag 7 juni 2026 om 15:29
Wat denk je zelf. Het doel is niet puur meer mensen met de trein laten gaan. NS is ook gewoon een bedrijf dat winst probeeet te maken ( helaas)Milestone schreef: ↑07-06-2026 13:02Is dit soort reacties nou nodig? Je snapt mijn hele punt niet. Natuurlijk ben ik het niet verplicht, en ik lig er ook echt niet wakker van als ik geen gebruik maak van die kortingsactie. Dit gaat niet over mij maar over de voorwaarden van de actie. Als je als doel hebt dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein moet je het ook zo makkelijk mogelijk voor ze maken. En dat doe je niet door ze o.a. te verplichten zich persoonlijk te registreren.
Ze gokken wrs ook op dat een aantal mensen vergeet op te zeggen of het nog even aanhoudt na eraan geproefd te hebben.
Het makkelijkste is als ze gewoon de poortjes open zetten en gratis vervoer organiseren in de zomer maar jammer genoeg gaat het niet alleen om wat het meest makkelijk is voor reizigers.
En verplichten persoonlijk te registreren is logisch dat zei iemand anders ook al. Als dat niet hoeft kun jij vandaag gratis reizen en dan geef je het morgen aan je broer en overmorgen aan je nicht etc.
zondag 7 juni 2026 om 15:38
Ik lees nu dat het een actie van de overheid is.
Zal me niks verbazen als de ns er bondgenoot in is.
Ik kan me voorstellen dat mensen niet snappen waarom het doorlopend is en je actief moet opzeggen.
Mooi zou geweest zijn als je bij de aanvraag kunt aanvinken of je na de kortingsperiode automatisch wil laten doorlopen of niet.
Maar ik denk dat er meer agendas meespelen in deze keuze dat niet te doen
Zal me niks verbazen als de ns er bondgenoot in is.
Ik kan me voorstellen dat mensen niet snappen waarom het doorlopend is en je actief moet opzeggen.
Mooi zou geweest zijn als je bij de aanvraag kunt aanvinken of je na de kortingsperiode automatisch wil laten doorlopen of niet.
Maar ik denk dat er meer agendas meespelen in deze keuze dat niet te doen
zondag 7 juni 2026 om 15:45
Dat is toch niet zo moeilijk om te snappen? De overheid heeft een bepaald bedrag uitgetrokken om deze abonnementen te subsidiëren. Als dat potje leeg is kan je geen kaarten meer kopen. Het is geen actie van de NS maar een maatregel van de overheid om de reiskosten van mensen als gevolg van de hoge brandstofprijzen een beetje te drukken. De NS voert slechts uit.
zondag 7 juni 2026 om 15:47
Dat zeg ik toch ook niet? Het is meer om aan te geven dat de NS geen gewoon bedrijf is dat geld moet verdienen. Als de NS nooit winst zou maken blijven ze gewoon bestaan omdat de overheid de eigenaar is. Als het een echt geprivatiseerd bedrijf zou zijn, waren ze allang verkocht of failliet.SurferRosa schreef: ↑07-06-2026 15:44Dan is het laten tijden van een trein nog steeds niet gratis natuurlijk.
zondag 7 juni 2026 om 15:57
Dit klopt niet helemaal, ze hebben in principe geen winstoogmerk, maar de overheid blijft er ook niet zomaar onbeperkt geld inpompen, er moet dus wel degelijk een plan zijn of uitzonderlijke reden voor extra gelden en gewoon omzet gemaakt worden en efficient met kosten en materieel worden omgegaan.Appletje schreef: ↑07-06-2026 15:47Dat zeg ik toch ook niet? Het is meer om aan te geven dat de NS geen gewoon bedrijf is dat geld moet verdienen. Als de NS nooit winst zou maken blijven ze gewoon bestaan omdat de overheid de eigenaar is. Als het een echt geprivatiseerd bedrijf zou zijn, waren ze allang verkocht of failliet.
https://www.nsjaarverslag.nl/jaarversla ... n-het-kort
Where is my mind?
zondag 7 juni 2026 om 16:00
Nee hoor, ook in diverse buitenlanden een persoonlijke kaart (soms met foto) nodig voor een weekkaart. Daarmee kregen we korting / gratis reizen voor kind.
Dagkaart kun je niet echt doorgeven aan iemand anders. Die kun je bij ns ook gewoon kopen bij de automaat (wel zonder korting)
zondag 7 juni 2026 om 16:01
Ja dat zie ik in. En dat is dus waarom ik zeg dat ik naïef ben. Ervan uitgaan dat zoiets gedaan wordt met enkel goede bedoelingen kan natuurlijk helemaal niet.
huismuis
zondag 7 juni 2026 om 16:09
zondag 7 juni 2026 om 16:22
SurferRosa schreef: ↑07-06-2026 16:09Maar welke niet-goede bedoelingen zie je nu ineens dan in deze actie?
Niet perse "niet goede bedoelingen". Maar het gaat waarschijnlijk niet primair om het milieu en/of mensen die de trein niet kunnen betalen.
huismuis
zondag 7 juni 2026 om 16:30
Volgens mij is het bedoeld als vervanging van autoritten, en daarvoor is ook al een zekere welvaart nodig. Mensen die [een paar uitjes met] de trein niet kunnen betalen, kunnen waarschijnlijk ook geen auto betalen. Dus het gaat niet zozeer om extra mensen op pad te krijgen, lijkt mij, maar om de mensen die al op pad zouden gaan, de trein in te krijgen.
zondag 7 juni 2026 om 16:33
Naief zal ik je niet noemen. Dat weet je alleen zelf. Maar qua milieu is ook de overheid natuurlijk vooral een inconsequente idealist hypocriet.
En terecht.
grasgevoerd wijzigde dit bericht op 07-06-2026 16:37
0.64% gewijzigd
zondag 7 juni 2026 om 16:36
Aanleiding is Iran en de hierdoor extreem hoge brandstofkosten.
Nu hebben mensen een paar maanden een goedkoop alternatief. Jezus, wees blij dat we een overheid hebben die meteen handelt en een héle grote zak geld vrijmaakt.
Ze hadden ook niks kunnen doen he?
Waarom hier nu andere valse agenda's bijbedacht moeten worden is me een raadsel.
Nu hebben mensen een paar maanden een goedkoop alternatief. Jezus, wees blij dat we een overheid hebben die meteen handelt en een héle grote zak geld vrijmaakt.
Waarom hier nu andere valse agenda's bijbedacht moeten worden is me een raadsel.
Het is wat het is.
zondag 7 juni 2026 om 16:58
zondag 7 juni 2026 om 17:02
Dit is niet waar we om gevraagd hebben. Ze hadden de accijns op brandstof omlaag moeten doen.Boudica schreef: ↑07-06-2026 16:36Aanleiding is Iran en de hierdoor extreem hoge brandstofkosten.
Nu ben ikzelf ik de gelukkige omstandigheid over de grens te kunnen tanken en het prijsverschil is bizar.
zondag 7 juni 2026 om 17:04
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in