Financial independence, retire early (FIRE)
vrijdag 12 juni 2026 om 09:05
Zijn hier mensen bezig met FIRE, en die het leuk zouden vinden om daar zo nu en dan over te kletsen?
Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)
En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)
En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
zaterdag 13 juni 2026 om 18:44
Heel herkenbaar. Ik kom ook uit zo’n familie en dacht als kind dat wij het, ondanks het huis, verder niet zo breed hadden, omdat er niet geleefd werd naar wat er was. En dan denk ik ook: wat heb je eraan als je er ook niet van kan genieten. Of dan lees ik, zoals vandaag, over een 36 jarige moeder van twee kinderen die uitbehandeld is… Het is allemaal zo relatief. Het is in ieder geval een voorrecht geen geldzorgen te hebben.Ushuaia schreef: ↑13-06-2026 18:08[…{
Ik vind het wel lastig dat mijn familieleden niet weten te genieten van de luxe die hun geld hen kan bieden. […] Maar daar wordt niet echt van genoten. Liever de airco bijvoorbeeld uit zuinigheid uitlaten terwijl het buiten 40+ graden is (ze wonen in het buitenland).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 13 juni 2026 om 21:20
Neem je jaarlijkse uitgaven en vermenigvuldig die met 25. Zoveel heb je nodig om te stoppen, volgens de 4%-regel. Zie deze link voor uitleg https://www.mrmoneymustache.com/2012/05 ... etirement/Ushuaia schreef: ↑13-06-2026 18:08Ik ben wel bezig met het eerder kunnen stoppen met werken, maar heb nog handvatten nodig hoe je uitrekent hoeveel je nodig hebt om eerder te stoppen. Want het geld dat ik nu heb staan zal minder waard worden door inflatie, t.z.t. is de hypotheek afbetaald maar heb ik kinderen die misschien een vervolgopleiding doen en dat wil ik betalen, maar hoeveel is dat dan t.z.t. enz. enz. enz. Heeft iemand tips hoe je zoiets aanpakt?
zaterdag 13 juni 2026 om 21:51
Idioot vroeg stoppen met werken voelt voor mij echt niet goed. Voor mijn eigen daginvulling niet en voor de maatschappij niet. Tenzij je vrijwilligerswerk doet of zoiets. Maar jong zijn en decennialang alleen maar feestvieren omdat je financieel binnen bent, nah.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
zaterdag 13 juni 2026 om 22:12
Nou dit! Als ik lees dat mensen op 40 of zelfs 50 jaar willen stoppen met werken dan denk ik altijd waarom? De meeste mensen om je heen werken dan nog dus wat ga je dan in hemelsnaam de overige 40 jaar van je leven doen? Het lijkt me zo nutteloos voelen ook. Financieel onafhankelijk worden zodat je met een klein stressvrij baantje toe kan lijkt me fantastisch. Maar helemaal stoppen en niets doen? Lijkt me echt helemaal niets
zaterdag 13 juni 2026 om 22:32
Eens. Ik zat vorig jaar op een retainer van 4 maanden (ik kreeg betaald om beschikbaar te zijn, maar mocht niet werken) en ik heb mij stierlijk verveeld…Charlotta schreef: ↑13-06-2026 22:12Nou dit! Als ik lees dat mensen op 40 of zelfs 50 jaar willen stoppen met werken dan denk ik altijd waarom? De meeste mensen om je heen werken dan nog dus wat ga je dan in hemelsnaam de overige 40 jaar van je leven doen? Het lijkt me zo nutteloos voelen ook. Financieel onafhankelijk worden zodat je met een klein stressvrij baantje toe kan lijkt me fantastisch. Maar helemaal stoppen en niets doen? Lijkt me echt helemaal niets
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 13 juni 2026 om 22:32
FIRE gaat voor veel mensen denk ik om de keuzevrijheid om te werken. Het niet meer moeten lijkt me een heel fijn gevoel. Daarnaast is er in het leven natuurlijk veel meer dan (betaald) werken. Vrijwilligerswerk, een hobby oppakken, reizen, opleiding, mantelzorg etc etc. Ergens is het ook wel armoedig om te denken dat het leven stopt als je geen betaalde baan meer hebt.Charlotta schreef: ↑13-06-2026 22:12Nou dit! Als ik lees dat mensen op 40 of zelfs 50 jaar willen stoppen met werken dan denk ik altijd waarom? De meeste mensen om je heen werken dan nog dus wat ga je dan in hemelsnaam de overige 40 jaar van je leven doen? Het lijkt me zo nutteloos voelen ook. Financieel onafhankelijk worden zodat je met een klein stressvrij baantje toe kan lijkt me fantastisch. Maar helemaal stoppen en niets doen? Lijkt me echt helemaal niets
luna500 wijzigde dit bericht op 13-06-2026 22:42
8.63% gewijzigd
zaterdag 13 juni 2026 om 22:38
Dit staat een beetje haaks op elkaar.Blossom_86 schreef: ↑12-06-2026 09:23Omdat ik af en toe van een gokje houd, investeren we maandelijks een vast bedrag in crypto.
Verder beleggen we bewust niet. Op sociale media en met name Instagram, lijkt het soms alsof iedereen belegt en daar veel succes mee behaalt, meestal is het een slecht teken als het zo word gepromoot. Bovendien zou ik erg onrustig worden als een groot deel van ons geld voor langere tijd vaststaat.
Beleggingen staan niet vast, die kun je liquideren. De historie leert dat als je horizon lang genoeg is, dat gespreid beleggen, bijvoorbeeld in een wereldwijde etf, altijd rendement geeft.
zaterdag 13 juni 2026 om 23:30
Helemaal mee eens. Ik denk dat dat voor veel mensen het belangrijkst is, die keuzevrijheid. En dat veel mensen die zeggen absoluut niet te willen stoppen met hun werk relatief vaak al best veel voldoening uit hun werk halen.Luna500 schreef: ↑13-06-2026 22:32FIRE gaat voor veel mensen denk ik om de keuzevrijheid om te werken. Het niet meer moeten lijkt me een heel fijn gevoel. Daarnaast is er in het leven natuurlijk veel meer dan (betaald) werken. Vrijwilligerswerk, een hobby oppakken, reizen, opleiding, mantelzorg etc etc. Ergens is het ook wel armoedig om te denken dat het leven stopt als je geen betaalde baan meer hebt.
Maar stel dat je er niet (zoveel) voldoening uit haalt dan is het fijn om te weten dat stoppen óók een optie is omdat het financieel kan. Of iets heel anders gaan proberen. Of een studie gaan doen. Zonder dat er direct een hele grote afhankelijkheid is van het inkomen uit misschien de enige sector waarin je bent opgeleid. Je kunt gewoon wat meer, ook om gewoon eens te proberen.
zondag 14 juni 2026 om 08:25
De keuzevrijheid lijkt me zalig hoor, begrijp me niet verkeerd. En hier lees ik ook vooral dat terug: dat FIRE keuzevrijheid geeft. Maar op Reddit is het wel een ander verhaal, daar lijken vooral single mannen te zitten die zo vroeg mogelijk willen stoppen met werken. Weinig verhalen gaan daar over vrijwilligerswerk of nieuwe studies. Het komt dan gewoon wat leeg over, de behoefte om zo snel mogelijk een paar miljoen te vergaren.
Ik heb werk dat voldoening geeft en mijn werk geeft me ook een grote sociale kring en een kans om wat van de wereld te zien. Dus voor mij persoonlijk zie ik geen noodzaak voor mijn 60ste te stoppen. Daarna zou het wel fijn zijn als de mogelijkheid er was, ook omdat mijn man een paar jaar ouder is.
Ik heb werk dat voldoening geeft en mijn werk geeft me ook een grote sociale kring en een kans om wat van de wereld te zien. Dus voor mij persoonlijk zie ik geen noodzaak voor mijn 60ste te stoppen. Daarna zou het wel fijn zijn als de mogelijkheid er was, ook omdat mijn man een paar jaar ouder is.
zondag 14 juni 2026 om 08:49
Charlotta schreef: ↑14-06-2026 08:25De keuzevrijheid lijkt me zalig hoor, begrijp me niet verkeerd. En hier lees ik ook vooral dat terug: dat FIRE keuzevrijheid geeft. Maar op Reddit is het wel een ander verhaal, daar lijken vooral single mannen te zitten die zo vroeg mogelijk willen stoppen met werken. Weinig verhalen gaan daar over vrijwilligerswerk of nieuwe studies. Het komt dan gewoon wat leeg over, de behoefte om zo snel mogelijk een paar miljoen te vergaren.
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar volgens mij zitten in deze sector ook veel van dit soort mannen die juist een enorme workaholic zijn, als ze zo jong ook al zo enorm veel verdienen. Ik houd dit soort blogs en websites niet zo bij. Aan wat ik wel eens tegenkom kleefde een enorm verdienmodel (volg deze cursus bij mij voor 45 euro, zelfs een soort merchandise erbij etc)
En wie weet heeft degene die er wel anders in staat zelf ook wel helemaal geen zin in nieuwe studies of vrijwilligerswerk als het eenmaal zo ver is.
Maar wat de achterliggende gedachte of het doel in vooruitzicht ook is: ik kan het mij prima voorstellen dat mensen niet afhankelijk willen zijn van enkel hun salaris tot aan de dag van hun pensioen en aow.
zondag 14 juni 2026 om 08:56
Ik heb ook nog nooit gezien dat iemand FIRE wilde om vrijwilligerswerk of mantelzorg te gaan doen.
Ik zou zeggen dat het een beetje haaks op elkaar staat, FIRE en iets willen betekenen voor een ander. Je moet de focus volledig leggen op grote sommen geld binnenharken anders lukt het niet.
En juist de banen waar je een ander echt mee helpt zijn meestal op basis van dat vreselijke maandsalaris. Zorg, onderwijs etc.
Ik zou zeggen dat het een beetje haaks op elkaar staat, FIRE en iets willen betekenen voor een ander. Je moet de focus volledig leggen op grote sommen geld binnenharken anders lukt het niet.
En juist de banen waar je een ander echt mee helpt zijn meestal op basis van dat vreselijke maandsalaris. Zorg, onderwijs etc.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
zondag 14 juni 2026 om 09:04
zondag 14 juni 2026 om 09:47
Voor mij persoonlijk: ik haal voldoening uit van alles behalve werk. Mijn sociale kring bestaat juist uit iedereen buiten m'n werk. Vrijwilligerswerk oid zie ik mezelf ook niet snel doen (misschien sporadisch een leuk project). Ik kan niet wachten tot ik straks veel meer tijd kan besteden aan de dingen waar ik wel voldoening uit haal.
zondag 14 juni 2026 om 09:59
Jammer dat het bewust omgaan met je uitgaven voor sommige mensen gelijk lijkt te staan met knieperigheid of niet kunnen genieten. Zo zwart/wit is het niet natuurlijk. Het gaat vooral om persoonlijke voorkeuren, wat vind je belangrijk in je leven, en daar je keuzes op baseren.
Voor veel van mijn collega's betekent luxe: duur uit eten, statushorloges, een grote auto. Voor mij kan het zitten in een comfortabele tuinstoel, prettige sfeerverlichting of een goede messenset
.
Voor een ander lijkt dat dan misschien knieperig. Ik heb ooit eens iemand over mij horen zeggen: "Ze zou in een BMW kunnen rijden, maar heeft een Prius", alsof het een schande was (die Prius was nieuw, nota bene). Nou, de kunst is om je daar lekker niks van aan te trekken en je leven zo in te richten dat het voor jou het prettigst voelt. Dat lijkt me ook het meest essentiele van zo'n FIRE-instelling.
Voor veel van mijn collega's betekent luxe: duur uit eten, statushorloges, een grote auto. Voor mij kan het zitten in een comfortabele tuinstoel, prettige sfeerverlichting of een goede messenset
Voor een ander lijkt dat dan misschien knieperig. Ik heb ooit eens iemand over mij horen zeggen: "Ze zou in een BMW kunnen rijden, maar heeft een Prius", alsof het een schande was (die Prius was nieuw, nota bene). Nou, de kunst is om je daar lekker niks van aan te trekken en je leven zo in te richten dat het voor jou het prettigst voelt. Dat lijkt me ook het meest essentiele van zo'n FIRE-instelling.
zondag 14 juni 2026 om 10:16
Mee eens. Misschien zit het voor veel anderen wel daarin. Dat ze zich die dure auto's kunnen veroorloven of een villa of heel luxe op reis gaan etcCellarDoor schreef: ↑14-06-2026 09:59Jammer dat het bewust omgaan met je uitgaven voor sommige mensen gelijk lijkt te staan met knieperigheid of niet kunnen genieten. Zo zwart/wit is het niet natuurlijk. Het gaat vooral om persoonlijke voorkeuren, wat vind je belangrijk in je leven, en daar je keuzes op baseren.
Voor veel van mijn collega's betekent luxe: duur uit eten, statushorloges, een grote auto. Voor mij kan het zitten in een comfortabele tuinstoel, prettige sfeerverlichting of een goede messenset.
Net zoals anderen zeggen dat ze nooit voor hun 67e zouden willen stoppen met werken of dat maatschappelijk niet vinden kunnen.
Mensen redeneren vaak vanuit henzelf.
zondag 14 juni 2026 om 10:21
Ik schrijf/ lees inmiddels een kleine 10 jaar mee met de Fire community en ze zijn er wel hoor. Vooral de 'oude garde' lijkt meer sociaal bewogen. Veel van die bloggers zijn er inmiddels mee gestopt en er zijn op Reddit inderdaad een hoop jonge geldjunkies die amper begonnen zijn met werken en nu al geobsedeerd zijn door vroegpensioen/miljonairschap.Sfinx schreef: ↑14-06-2026 08:56Ik heb ook nog nooit gezien dat iemand FIRE wilde om vrijwilligerswerk of mantelzorg te gaan doen.
Het idee van Fire was juist ook dat voor de man/vrouw met de gewone baan door zuinig te leven en slim te beleggen een hele hoop mogelijk is. Zelf werk ik in de zorg en ben ook aardig op weg. Helaas lees je die verhalen wel steeds minder.
zondag 14 juni 2026 om 10:25
Ja eens hoor! Maar de auto’s, horloges enz zijn natuurlijk zichtbaar aan de buitenkant. Om mijn auto werden ook veel grapjes gemaakt, omdat ik in een Twingo reed. Ik zou een Tesla kunnen kopen(dat zei ik niet maar dacht ik wel) maar waarom zou ik dat doen. Een dure auto vind ik persoonlijk een hele slechte investering.CellarDoor schreef: ↑14-06-2026 09:59Jammer dat het bewust omgaan met je uitgaven voor sommige mensen gelijk lijkt te staan met knieperigheid of niet kunnen genieten. Zo zwart/wit is het niet natuurlijk. Het gaat vooral om persoonlijke voorkeuren, wat vind je belangrijk in je leven, en daar je keuzes op baseren.
Voor veel van mijn collega's betekent luxe: duur uit eten, statushorloges, een grote auto. Voor mij kan het zitten in een comfortabele tuinstoel, prettige sfeerverlichting of een goede messenset.
Het lijkt me ook irritant juist, iedereen denkt dat je heel rijk bent en verwacht dan ook dat je meer gaat betalen met bijv restaurant enz.
zondag 14 juni 2026 om 10:34
Ik geef je deels gelijk, maar die fora en blogs gaan vooral over de weg naar Fire. Het is een platform om tips uit te wisselen en om jouw plannen te laten beoordelen. Het gaat niet zozeer over de invulling van het leven nadat je Fire hebt bereikt want dat kan iedereen meestal voor zichzelf wel bedenken.Charlotta schreef: ↑14-06-2026 08:25De keuzevrijheid lijkt me zalig hoor, begrijp me niet verkeerd. En hier lees ik ook vooral dat terug: dat FIRE keuzevrijheid geeft. Maar op Reddit is het wel een ander verhaal, daar lijken vooral single mannen te zitten die zo vroeg mogelijk willen stoppen met werken. Weinig verhalen gaan daar over vrijwilligerswerk of nieuwe studies. Het komt dan gewoon wat leeg over, de behoefte om zo snel mogelijk een paar miljoen te vergaren.
Ik heb een hoop mensen gesproken/gelezen hierover en veel mensen willen gaan reizen, een hobby oppakken zoals houtbewerking, meubel maken, moestuinieren of goed leren koken. Allemaal zaken waar je weinig tijd voor hebt in de dagelijkse ratrace. Ik bedoel, je zal toch íets moeten bedenken om je tijd te vullen als je niet meer (betaald) werkt. Daarnaast is het natuurlijk altijd fijn dat je je handen vrij hebt voor je (klein)kinderen/familie/vrienden etc.
zondag 14 juni 2026 om 14:49
Ik lees dat soort blogs niet maar ook dit soort geldjunkies vinden daar waarschijnlijk gewoon een publiek voor die zichzelf daar wel in herkennen natuurlijk of die dit als inspiratiebron zien.Luna500 schreef: ↑14-06-2026 10:21Ik schrijf/ lees inmiddels een kleine 10 jaar mee met de Fire community en ze zijn er wel hoor. Vooral de 'oude garde' lijkt meer sociaal bewogen. Veel van die bloggers zijn er inmiddels mee gestopt en er zijn op Reddit inderdaad een hoop jonge geldjunkies die amper begonnen zijn met werken en nu al geobsedeerd zijn door vroegpensioen/miljonairschap.
Het idee van Fire was juist ook dat voor de man/vrouw met de gewone baan door zuinig te leven en slim te beleggen een hele hoop mogelijk is. Zelf werk ik in de zorg en ben ook aardig op weg. Helaas lees je die verhalen wel steeds minder.
zondag 14 juni 2026 om 14:55
Denk ook niet dat ze die auto als investering zien maar misschien graag ermee gezien worden?Red_Velvet schreef: ↑14-06-2026 10:25Ja eens hoor! Maar de auto’s, horloges enz zijn natuurlijk zichtbaar aan de buitenkant. Om mijn auto werden ook veel grapjes gemaakt, omdat ik in een Twingo reed. Ik zou een Tesla kunnen kopen(dat zei ik niet maar dacht ik wel) maar waarom zou ik dat doen. Een dure auto vind ik persoonlijk een hele slechte investering.
Het lijkt me ook irritant juist, iedereen denkt dat je heel rijk bent en verwacht dan ook dat je meer gaat betalen met bijv restaurant enz.
Wat jouw laatste opmerking betreft, ik denk niet dat mensen snel verwachten dat als je meer geld hebt dat jij dan vaker moet trakteren. Ik denk dat wel eens over mijzelf; zou ik dat niet vaker moeten doen, misschien heb ik wel 10× meer dan anderen. Maar voor hetzelfde geld heeft de ander wel 10x meer dan ik. Je weet het niet en het is onmogelijk in te schatten. Dus houden we het maar altijd ongeveer gelijk voor iedereen.
zondag 14 juni 2026 om 15:09
Moeilijk om te zien dat jonge mensen zichzelf van alles onthouden voor een belofte in de toekomst, terwijl je niet weet of je uberhaupt zolang blijft leven en wat er tegen die tijd nog mogelijk is door bijvoorbeeld ziekte.
Net als oudere mensen die zo gefocust zijn op hun pensioen en de jaren aftellen tot ze 67 jaar en 3 maanden zijn, alsof dan pas hun leven begint en ze eindelijk iets leuks kunnen gaan doen.
Mijn eigen levensfilosofie is het compleet tegenovergestelde, ik leef nu en mijn tijd is het kostbaarste wat er bestaat, dus die breng ik zoveel mogelijk door met de mensen van wie ik houd, dan nog mooie reizen erbij en zoveel mogelijk genieten van de dag. Zodra het weer mooi is zit ik aan het water, daarvoor hoef ik niet eerst met pensioen.
Net als oudere mensen die zo gefocust zijn op hun pensioen en de jaren aftellen tot ze 67 jaar en 3 maanden zijn, alsof dan pas hun leven begint en ze eindelijk iets leuks kunnen gaan doen.
Mijn eigen levensfilosofie is het compleet tegenovergestelde, ik leef nu en mijn tijd is het kostbaarste wat er bestaat, dus die breng ik zoveel mogelijk door met de mensen van wie ik houd, dan nog mooie reizen erbij en zoveel mogelijk genieten van de dag. Zodra het weer mooi is zit ik aan het water, daarvoor hoef ik niet eerst met pensioen.
zondag 14 juni 2026 om 15:16
Maar wie doet dat dan? Volgens mij onthoudt bijna niemand (in dit topic?) zichzelf echt iets toch?LiviaMae schreef: ↑ Moeilijk om te zien dat jonge mensen zichzelf van alles onthouden voor een belofte in de toekomst, terwijl je niet weet of je uberhaupt zolang blijft leven en wat er tegen die tijd nog mogelijk is door bijvoorbeeld ziekte.
zondag 14 juni 2026 om 15:27
De aanleiding is de Reddit FIRE community. Ik zie op Reddit ook wel eens wat langskomen (weet niet zeker of het exact dezelfde is) en dan zie ik vooral berichten over hoeveel ton of miljoen er al op de bankrekening staat, hoeveel het inmiddels afgeloste dure huis waard is en wat er jaarlijks wordt binnengeharkt. En of de anderen dat genoeg geld vinden.
zondag 14 juni 2026 om 15:31
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in