Eerste verkering
dinsdag 23 juni 2026 om 15:49
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.
Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:51
Maar je snapt niet dat ze het toch wel doen, als ze het willen? Dus dat er niks af te schermen valt? En dat jij door je opmerkelijke ideeën toch op zijn minst de schijn op je laadt het meisje altijd de schuld te geven als het per ongeluk mis gaat?Ceester schreef: ↑23-06-2026 16:46Maar als de MAP vervolgens niet wordt ingenomen? In mijn voorbeeld hadden beiden trouwens niet eens door dat er een ongelukje was gebeurd, dus een MAP was niet aan de orde. Het heeft dus weinig tot niks met opvoeding te maken als beide deelnemers het vrijwillig doen. Er kunnen, ondanks de beste bedoelingen van alle kanten, gewoon dingen misgaan. Hierop zou ik anticiperen in het geval van arelaxte ouders, ook al zou mijn zoon zich kapot schamen etc. Ik was zelf een behoorlijk vrij pubermeisje en heb daar nooit last van gehad, maar tegenwoordig hang je als puberjongen bij het minste of geringste aan de hoogste boom. Daarvoor scherm ik mijn zoon af.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
dinsdag 23 juni 2026 om 16:52
Lady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:47Het wordt nog erger: mijn man heeft ook wel eens tampons voor me gehaald. Zo dom van mij, ik had toch kunnen weten dat hij niet degene was die ongesteld was.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:52
Maar die verantwoordelijkheid ligt bij hun beide toch? Ik vind dat je dit echt niet volledig kunt afschuiven op de jongen. Meisjes kunnen ook de pil slikken.Lady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:34Ja, en omdat ZIJN condoom is gescheurd (hypothetisch dan) haalt HIJ voor haar een MAP. Deed mijn vriend indertijd ook voor mij, als er een ongelukje was gebeurd. En die moest er nog wel voor naar een boze weekendhuisarts. Dat noemen ze verantwoordelijkheid nemen, als man. Wat jij doet is je zoon vooral afschermen van die verantwoordelijkheid en dat vind ik echt ontzettend kwalijk.
En zwanger worden kan altijd. Dat ligt niet altijd of je wel of niet goed bent opgevoed. Een condoom kan scheuren en ook al slik je de pil is er altijd een hele kleine kans.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:53
Als jouw zoon zich netjes zou gedragen had hij geen extra bescherming nodigCeester schreef: ↑23-06-2026 16:46Maar als de MAP vervolgens niet wordt ingenomen? In mijn voorbeeld hadden beiden trouwens niet eens door dat er een ongelukje was gebeurd, dus een MAP was niet aan de orde. Het heeft dus weinig tot niks met opvoeding te maken als beide deelnemers het vrijwillig doen. Er kunnen, ondanks de beste bedoelingen van alle kanten, gewoon dingen misgaan. Hierop zou ik anticiperen in het geval van arelaxte ouders, ook al zou mijn zoon zich kapot schamen etc. Ik was zelf een behoorlijk vrij pubermeisje en heb daar nooit last van gehad, maar tegenwoordig hang je als puberjongen bij het minste of geringste aan de hoogste boom. Daarvoor scherm ik mijn zoon af.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:54
Maar daar moet die jongen niet van uit gaan. Gewoon zelf zorgen voor anticonceptie, hoe moeilijk kan het zijn.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:55
Ik zou zeggen: sluit hem op, of schaf een kuisheidsgordel aan. En weg zijn de problemen.Ceester schreef: ↑23-06-2026 16:46Maar als de MAP vervolgens niet wordt ingenomen? In mijn voorbeeld hadden beiden trouwens niet eens door dat er een ongelukje was gebeurd, dus een MAP was niet aan de orde. Het heeft dus weinig tot niks met opvoeding te maken als beide deelnemers het vrijwillig doen. Er kunnen, ondanks de beste bedoelingen van alle kanten, gewoon dingen misgaan. Hierop zou ik anticiperen in het geval van arelaxte ouders, ook al zou mijn zoon zich kapot schamen etc. Ik was zelf een behoorlijk vrij pubermeisje en heb daar nooit last van gehad, maar tegenwoordig hang je als puberjongen bij het minste of geringste aan de hoogste boom. Daarvoor scherm ik mijn zoon af.
Maakt je partner zich hier ook zo druk om? Mijn hemel.
Het lijkt veel te draaien om jouw reputatie als ouder.
flipflop wijzigde dit bericht op 23-06-2026 16:56
3.08% gewijzigd
dinsdag 23 juni 2026 om 16:56
Ik heb hier mijn eigen kinderen opgevoed en ga er vanuit dat ze met leuke verkering thuis zouden komen. En dat klopte
Hier mochten ze, zodra ze dat zelf wilden, samen slapen. Nooit een woord aan vuil gemaakt. Want de seksuele opvoeding was daarvoor al. Ze wisten al van AC, consent en als het misgaat, gaat mama mee naar een kliniek.
Hier mochten ze, zodra ze dat zelf wilden, samen slapen. Nooit een woord aan vuil gemaakt. Want de seksuele opvoeding was daarvoor al. Ze wisten al van AC, consent en als het misgaat, gaat mama mee naar een kliniek.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:57
Ik vind de pil slikken wel wat heftiger dan een condoom gebruiken.... Ik ging op mijn vijtiende alleen een week op vakantie met mijn vriendje, toen zestien. Echte sex deden we nog niet aan, want beiden niet aan toe. Zijn moeder was helemaal over de flos dat ik aan de pil moest, maar mijn moeder zei: dat is veel heftiger dan een condoom, hormonen slikken. Ze heeft ons samen naar de winkel gestuurd om condooms te gaan kopen. Dat zijn we gaan doen. We hebben (beiden!!!) nog geoefend op een banaan en heel veel gelachen. Condooms mee op vakantie, maar kwamen ongebruikt weer retour...Mae schreef: ↑23-06-2026 16:52Maar die verantwoordelijkheid ligt bij hun beide toch? Ik vind dat je dit echt niet volledig kunt afschuiven op de jongen. Meisjes kunnen ook de pil slikken.
En zwanger worden kan altijd. Dat ligt niet altijd of je wel of niet goed bent opgevoed. Een condoom kan scheuren en ook al slik je de pil is er altijd een hele kleine kans.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:57
Exact. En amen.Lila-Linda schreef: ↑23-06-2026 16:56Ik heb hier mijn eigen kinderen opgevoed en ga er vanuit dat ze met leuke verkering thuis zouden komen. En dat klopte
Niks aan toe te voegen verder.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:59
dinsdag 23 juni 2026 om 16:59
deze opties maken het juist ons probleem, verwachtingsmanagement legt het probleem terug waar het vandaan komt: arelaxte ouders.
dinsdag 23 juni 2026 om 17:05
Ik ga ervanuit dat mijn kind ook met een leuk liefje thuiskomt, met normale ouders.Lila-Linda schreef: ↑23-06-2026 16:56Ik heb hier mijn eigen kinderen opgevoed en ga er vanuit dat ze met leuke verkering thuis zouden komen. En dat klopte
Maar in dit geval: verwachtingsmanagement is key want er wordt best wel raar tegen puberjongens aangekeken...wat dit betreft had ik honderd keer liever een meisje gehad
dinsdag 23 juni 2026 om 17:11
ik zou ze lekker alleen laten. Zie het probleem niet. Als jij je zoon goed hebt opgevoed weet hij van de hoed en de rand en heb je hem ook geleerd over grenzen en nee is nee en bescherming.
Als haar ouders dit anders zien is dit aan haar ouders. Ik zou ook niet meteen contact zoeken met die ouders. Laat ze eerst maar even zien hoe het gaat lopen
Als haar ouders dit anders zien is dit aan haar ouders. Ik zou ook niet meteen contact zoeken met die ouders. Laat ze eerst maar even zien hoe het gaat lopen
dinsdag 23 juni 2026 om 17:13
Dat van die 'normale' ouders heb je niet in de hand.
Ik heb een jongen en een meisje en allebei is leuk. Meisje is nu 16 en al erg bezig met vriendjes en mijn zoon van 19 nog nooit iets met meisjes te maken gehad. Hoezo wordt er raar tegen puberjongens aan gekeken?
Ik ben erg open naar mijn kinderen qua voorbehoedsmiddelen want je bent zelf verantwoordelijk voor je lijf, je gezondheid en een eventuele zwangerschap; denk vooral niet "dat heeft de ander vast wel geregeld".
dinsdag 23 juni 2026 om 17:13
dinsdag 23 juni 2026 om 17:15
Waren niet Pelles woorden hoor, maar die van mij.
En verder: ik ben ook even sprakeloos maar ik laat het verder maar, want jij bent niet de TO.
dinsdag 23 juni 2026 om 17:24
Ja inderdaad zeg. Die twee doen het waarschijnlijk allang. Met je" zo groen als gras". Op die leeftijd is het meer" zo geil als boter".Lady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:02En wat ga je dan vragen? Vinden jullie het goed als jullie dochter en mijn zoon gaan neuken?
dinsdag 23 juni 2026 om 17:30
Nou ik niet hoor. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van leren kennen. Ik denk als we een paar maanden verder zijn, en ze hem beter hebben leren kennen dat ze weten dat het een verstandige jongen is. Het scheelt natuurlijk ook of je zoon vanaf z’n dertiende iedere maand een ander heeft, hoe hij praat over meisjes etc. En hoe het meisje zelf een beetje in elkaar steekt.
dinsdag 23 juni 2026 om 17:31
?! Doe eens even normaal.Mephishardstylez schreef: ↑23-06-2026 17:24Ja inderdaad zeg. Die twee doen het waarschijnlijk allang. Met je" zo groen als gras". Op die leeftijd is het meer" zo geil als boter".
dinsdag 23 juni 2026 om 17:41
Enige wat een jongen moet doen is Altijd een condoom gebruiken. Altijd. En op tijd. Oh wacht en alleen neuken met een meisje dat wil neuken.
Dan zijn de risico's nihil
Echt, voed je zoon goed op en er overkomt hem niks
dinsdag 23 juni 2026 om 17:48
Dit is wel heel naief. Een goede opvoeding helpt mee maar is zeker geen garantie op dat hem niks overkomt.Lila-Linda schreef: ↑23-06-2026 17:41Enige wat een jongen moet doen is Altijd een condoom gebruiken. Altijd. En op tijd. Oh wacht en alleen neuken met een meisje dat wil neuken.
Dan zijn de risico's nihil
Echt, voed je zoon goed op en er overkomt hem niks
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in